Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 dec 2012 15:41

liefie, je kan er wel om lachen.. maar als je zelf in die situatie zit vergaat je het lachen wel.

Ajl: Denk maar niet dat ik het zo geweldig vind. Ik ben blij dat de school eindelijk open staat voor ene oplossing. En in hoeverre versnelt J? een hele kleine is het maar. Net als vroeger een oktober leerling nog wel eens doorging omdat groep 1 toch nit de groep was waar die thuis hoorde.
Ik heb regelmatig de wens uitgesproken dat ze een gemiddelde leerling was. Helaas hebben wij het niet voor het zeggen.
Moet ik dan maar zeggen. Wees maar lekker ongelukkig in groep 1. Kan mij dat nou schelen....????

Zitten blijven is zo goed als verleden tijd, er zijn ook veel ouders die daar heel blij mee waren.

En.. wanneer ben je slim en wanneer ben je bijdehand?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor ajl » 02 dec 2012 16:12

@ ppm hoe weet je nu dat ze geen gemiddelde leerling is? Heb je haar laten testen?

Vroeger gingen oktober leerlingen echt zelden sneller door de lagere school. Alleen bij die kinderen die zo goed konden leren dat je het de hele schoolperiode zag en uiteindelijk naar het gymnasium gingen.

Hoeveel van de kinderen die nu 'versnellen' blijft daadwerkelijk voor op de andere kinderen? Ik ben op zich niet tegen versnellen, maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die versnellen nu daadwerkelijk een VWO of gymnasium kunnen halen. En ik vraag mij af of dat dan ook daadwerkelijk verstandig is. Ze moeten gewoon nog zo lang naar school en daarna aan het werk. Laat ze lekker genieten van hun schooltijd en bied ze daar in eerste instantie meer uitdaging voordat ze klassen overslaan.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 dec 2012 16:25

ajl schreef:@ ppm hoe weet je nu dat ze geen gemiddelde leerling is? Heb je haar laten testen?

Vroeger gingen oktober leerlingen echt zelden sneller door de lagere school. Alleen bij die kinderen die zo goed konden leren dat je het de hele schoolperiode zag en uiteindelijk naar het gymnasium gingen.

Hoeveel van de kinderen die nu 'versnellen' blijft daadwerkelijk voor op de andere kinderen? Ik ben op zich niet tegen versnellen, maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die versnellen nu daadwerkelijk een VWO of gymnasium kunnen halen. En ik vraag mij af of dat dan ook daadwerkelijk verstandig is. Ze moeten gewoon nog zo lang naar school en daarna aan het werk. Laat ze lekker genieten van hun schooltijd en bied ze daar in eerste instantie meer uitdaging voordat ze klassen overslaan.


Ik snap die instelling en beredenering, heb me behoorlijk ingelezen.rondom aanpassingsgedrag etc.....

Op.dit.moment is.juul geen gemiddelde leerling, maar een enorme plusbleerling.


K ga even.helpen huis.bouwen! Haha

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 dec 2012 17:25

ajl schreef:Ben ik nu de enige die zich erover verbaasd hoe graag ouders willen dat hun kind versneld? Ik vraag mij nl af in hoeverre die kinderen nl echt slim zijn ( en later VWO/gymnasium gaan volgen) of dat het gewoon bijdehante kinderen zijn die veel oppikken.


ik ben ook best wel verbaasd er over hoe vaak ik dat de laatste tijd hoor..


en ja ik weet wel waar ik over praat, want milan presteert ook bovengemiddeld.. maar versnellen... nee.. verdiepen: ja.. Milan werkt op het hoogste nivo in de klas.. ze werken met 3 nivo's.. maar daarnaast bieden ze hem nog extra verdiepingswerk aan.. ik moet er ook niet aan denken als hij als net 11-jarige naar de middelbare school zou moeten

Gebruikersavatar
Appel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 dec 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Appel » 02 dec 2012 19:55

Mag ik ook even meedoen?
Een interessante en ook lastige discussie... Ik was ook altijd tegen het versnellen. Onze zoon is van januari en heeft dus 2,5 jaar gekleuterd. Dat vond ik prima: ze kunnen nog lang genoeg leren, en hij vond het heerlijk om te spelen, dus waarom moeilijk doen?

Maar we lopen nu soms wel tegen dingen aan. En nu ik me er wat in verdiept heb, blijkt er een belangrijk onderzoek te zijn geweest, die stelt dat voor hoogbegaafde leerlingen versnellen écht beter is. De kinderen die versnellen, zitten beter in hun vel, scoren hoger en hebben beter contact met hun leerkracht. Een samenvatting van het onderzoek zegt:

'Uit internationaal onderzoek bij (hoog)begaafde leerlingen die versneld waren naar een volgende groep, is gebleken dat dit voor hen een effectieve onderwijsaanpassing is. Versnelde hoogintelligente leerlingen functioneren zeker niet minder en soms zelfs beter op sociaal emotioneel gebied dan niet versnelde hoogintelligente leerlingen. Er blijken nauwelijks verschillen in zelfconcept te bestaan en versnelde leerlingen functioneren beter op cognitief gebied, hebben niet meer of minder contacten of andere activiteiten dan niet versnelde hoogintelligente leerlingen en worden door hun ouders en leerkrachten hetzelfde of positiever beoordeeld als niet versnelde hoogintelligente leerlingen wat betreft de meeste gedragskenmerken.'

Als je geïnteresseerd bent: het hele onderzoeksverslag staat hier (moet je wel tegen academisch taalgebruik kunnen ;)) http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&sqi=2&ved=0CEkQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.ru.nl%2Fpublish%2Fpages%2F612478%2Fsuccesconditieshb_1.pdf&ei=JaK7UMndLZOr0AWtp4DwCA&usg=AFQjCNH3QvDiz51M94SyvFs3iKmydnfkRg&sig2=wwhj3xHlLxoH2Fj7o2H4uA

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor MissF » 02 dec 2012 19:59

Het verbaast mij wel vaak hoeveel andere ouders het over versnellen van kinderen hebben. net of dat zo fijn is. (en ik lees hier dus ook wel eens dat het niet altijd prettig is als je kind 'moet' versnellen) Aan mij is ook een paar keer gevraagd of Jurian zich niet gaat vervelen op school, omdat hij een half jaar eerder gestart is op 'school' en dingen kent die zijn neef in groep 2 nu leert.
Maar dat zegt voor mij echt helemaal niks. Natuurlijk ben ik blij dat hij dingen aardig snel oppikt. Hij kent ook veel letters, telt tot 100, herkent alle cijfers, en maakt ook 'sommetjes' zoals : ik ben nu 3, Frederiek is 1. Als ik 8 ben, dan is Frederiek dus 6 en de 7 zit daar precies tussenin.'
Hij maakt puzzels van 35 stukjes zelf, die van 50 met een beetje hulp.
Maar hij is vooral een heerlijke aanstaande kleuter, die enorm geniet van vriendjes maken, die sociaal is, die zich heel goed kan vermaken. Hij heeft enorme fantasie verhalen waar hij alles bij betrekt. Hij is soms lekker vervelend en ontdekt grenzen, breekt erdoorheen, ontdekt het onderhandelen. Hij is een zelfverzekerde knul die goed aan kan geven als hij iets niet fijn vindt, of iets heel graag wel wil (helaas nog niet altijd op de goede manier, maar het gaat steeds beter ;) ) En die dingen vind ik toch echt veel belangrijker dan die letters en cijfers. Als ik hem in een winkel zie, hij komt een ander kind tegen en 10 seconden later zit hij midden in een spel met dat kind, dan geniet ik zo intens van hem. Of als hij ziet dat zijn zusje een opstapje niet af durft, en hij terug komt hollen om haar een hand te geven. Dan ben ik zo trots op hem.
Natuurlijk zal hij ook qua leren moeten doen wat hij kan, maar er is zo veel meer dan dat, waarmee je verder in het leven komt dan goed zijn met letters en cijfers.

Het is geen aanval op iemand, hoor, maar mijn mening erover :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Bumba » 02 dec 2012 20:11

Ik ga bijna denken dat er met mijn zoon iets mis is...... Wat ik hier allemaal hoor dat kan hij nog helemaal niet en toch wordt hij al bijna drie!

Ach, hij is wel heeeeeeeeel lief

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor MissF » 02 dec 2012 20:19

Ooh alsjeblieft, lekker je zoon je zoon laten zijn. Dat is toch het belangrijkste? Als ze gelukkig zijn, en of dat nu met versneller of met verlangzamen (bestaat dat woord? :D ) of gewoon gemmiddeld is, dan maakt het toch niks uit?
Ik vermoed sowieso dat Jurian gewoon gemiddeld is, hoor. Als ik zie hoe lekker hij kan spelen op school, daar verveelt hij zich geen moment, hij is daar totaal niet bezig met cijfers enzo, omdat er zo veel speelgoed is, en zulke leuke jongetjes, daar vermaakt hij zich prima mee. Dus ik denk dat hij gewoon op de normale manier de basisschool gaat doorlopen.
Sowieso heb ik in mijn omgeving voorbeelden van echt hoogbegaafde kinderen, en ik wens heel veel voor hem, maar dat niet. Als ik zie dat er toch best wat van die kinderen niet gelukkig zijn, dat lijkt me zo naar als ouders, en een hele lange weg om dat geluk wel te bereiken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor AikonGirl » 02 dec 2012 20:31

Ik had er niet eens over nagedacht, tot het 10 minutengesprek van vorige week.
Ik zie wel wat er uit de test komt. En wat de juffen adviseren.
Die hebben er meer verstand van dan ik.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 dec 2012 21:57

Appel... Dat is idd waar ik op doel, er zijn meet dingen vanuit die hoek.

Missf, zittenblijven in je kleutertijd noem je een kleuterverlenging. Je was zoekend naar het juiste eoord. Maar daar moet wel uitzicht zijn dat het daadwerkelijk de achterstand gaat inlopen. Anders onderzoek of tweede leerweg. Ik ben er inmidels achter dat alles valt of staat met de leerkracht die je hebt. Een die werkt en het prima vind, of een.die je kind op alle gebieden wil klaar stomen voorf de maatschappij.

Bah bah, buikgriep houd mij in de greep

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor cornelia77 » 03 dec 2012 09:23

Ik kreeg al bijna het gevoel me te moeten verdedigen omdat ik geen voorstander ben van versnellen. Maar het valt mee, gelukkig. :P

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Sophie77 » 03 dec 2012 09:42

Onze hoogbegaafde zoon (is getest, heeft IQ van 145) kon nog niet lezen toen hij naar groep 3 ging en hij was ook niet veel bezig met getallen. Het kunnen herkennen van letters en cijfers zegt dus volgens mij weinig over intelligentie. Hij heeft geen klas overgeslagen, heeft gewoon de basisschool afgemaakt. Nu zit hij op het VWO-plus en heeft daar -naar mijn idee, we hebben binnenkort een gesprek- te weinig uitdaging. Ik heb het vermoeden dat nog 2 kinderen een erg hoog IQ hebben -terwijl de ene ook niet kon lezen toen hij naar groep 3 ging en de ander in groep 2 zit en niet bovengemiddeld bezig is met letters en cijfers. Sociaal gezien was het absoluut niet gewenst dat de oudsten van de drie zouden versnellen en de leerkrachten hebben de meeste jaren genoeg verdieping aangeboden om ze goed in hun vel te laten zitten. Met onze kleuter gaat het wat minder goed, dus dat houden we goed in de gaten.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor ajl » 03 dec 2012 10:34

Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen versnellen ben, maar ik vraag mij af of alle kinderen die nu gaan versnellen later niet ergens spaak gaan lopen qua ontwikkeling. Ik heb de indruk dat er vooral veel ouders zijn die vinden dat hun kind het ontzettend goed doet en voorloopt. Als er uit bepaalde testen een bepaalde begaafdheid naar voren komt, heb ik er geen problemen mee als een kind versneld ( maar dan alleen als het kind in zijn ontwikkeling spaak gaat lopen) en dat ook door andere instanties gezien wordt.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Sophie77 » 03 dec 2012 12:51

ajl schreef:.... ( maar dan alleen als het kind in zijn ontwikkeling spaak gaat lopen) ....

Helemaal mee eens!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Haai » 03 dec 2012 13:51

ajl schreef:Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen versnellen ben, maar ik vraag mij af of alle kinderen die nu gaan versnellen later niet ergens spaak gaan lopen qua ontwikkeling. Ik heb de indruk dat er vooral veel ouders zijn die vinden dat hun kind het ontzettend goed doet en voorloopt. Als er uit bepaalde testen een bepaalde begaafdheid naar voren komt, heb ik er geen problemen mee als een kind versneld ( maar dan alleen als het kind in zijn ontwikkeling spaak gaat lopen) en dat ook door andere instanties gezien wordt.


Dat vind ik dus ook, maar tegenwoordig wordt het versnellen (ook door de overheid, is nl. kostenbesparend..) behoorlijk gestimuleerd. En blijkbaar streelt het ook wel de trots van veel ouders als je kind mag versnellen, want ik word soms best raar aangekeken als ik zeg dat ik er helemaal niet op zit te wachten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten

cron