Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dorah
Verkenner
Verkenner

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Dorah » 11 nov 2012 21:01

@ Irmo,

Hierbij een boekentip: 'Het gewijde dagboek' van Adrian Plass.
Plass is een christen die vol zelfspot schrijft over zijn bezigheden en heel veel christenen (ook mij) heeft doen inzien dat wij geen haar beter zijn dan anderen. Echt een aanrader, zeker omdat jij vooral christenen tegen lijkt te komen die denken dat ze perfect zijn (om op die manier hun twijfel en onzekerheid te verbloemen..).

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 nov 2012 21:37

Veel refo's voelen zich bedreigd, zodra er wat lastiger vragen over hun geloof worden gesteld. Onzin, om te denken, dat andersgelovigen of ongelovigen hier alleen maar komen om iets te verstoren. Je zou, als gelovige, heel blij moeten zijn, dat ongelovigen met jou in debat willen gaan. Mooie gelegenheid om getuigenis van je geloof af te leggen en in alle eerlijkheid aan te geven, wat je beweegt. Als ongelovigen maar door hebben, dat je niet bezig bent met zieltjes winnen of een ander te veroordelen, zijn de meeste best bereid tot een goed en fatsoenlijk gesprek. Die paar onbeschofte dwazen die hier en op alle forums af en toe opduiken, verdwijnen weer, als je ze straal negeert. MAAR....... even over mijzelf: ik ben sporadisch hier aanwezig en heb mij regelmatig kenbaar gemaakt als belijdend lid van de PKN, die wel een andere opvatting heeft over de Bijbel en over bepaalde dogma's. Geen onvertogen woord gebruikt, maar toch had ik al heel gauw een ban te pakken voor alle forums boven de streep. En natuurlijk ook niet voor het Open Forum. Dat vind ik toch wel een zwaktebod. Wat een onnodige angst en een heilloos isolationisme. Het zegt veel meer over de moderatoren dan over mij.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 nov 2012 23:18

*edit op verzoek
Laatst gewijzigd door JHM op 15 nov 2012 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 23:30

Tja het blijft voor sommige afschuwelijk om echt te geloven in een Zoon van God die gestorven is voor een ieder die gelooft, het blijft voor sommige onbegrijpelijk om te geloven dat in de Bijbel het Evangelie staat van redding voor de zondaar, het blijft voor sommige afschuwelijk om te erkennen dat zij zondaar zijn en daarom deze redding niet aannemen.
Moge de Here God hun ogen openen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 nov 2012 01:33

@JHM: ik maak bezwaar tegen uw posting. Ik duik niet links en rechts op, want ik ben hier maar zeer sporadisch en bij maar een paar procent van de topics. En inhoudelijk probeer ik altijd wel kritisch te zijn, maar heb respect voor ieder, als ze het tenminste ook voor mij hebben. Of ik leraar ben? Wat maakt dat uit? Ik vind het niet nodig, hier over beroepen, woonplaatsen of leeftijd te schrijven. Een beetje anonimiteit mag er op internet best zijn. Alle discussiepartners, waarmee ik hier debatteerde (en zoals gezegd, maar sporadisch) blijven ook voor 80% anoniem. Mag ik vragen, om uw posting in te trekken en hem iets anders te formuleren?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 nov 2012 09:05

jaapo schreef:Veel refo's voelen zich bedreigd, zodra er wat lastiger vragen over hun geloof worden gesteld. Onzin, om te denken, dat andersgelovigen of ongelovigen hier alleen maar komen om iets te verstoren.

Om met het laatste te beginnen: ik geloof vast dat er hier mensen zijn die niets (meer) met geloof hebben, en hier hun frustraties komen afreageren op mensen die wel geloven.

Maar je eerste zin vind ik veel belangrijker. Inderdaad: veel refo's vinden het lastig om over hun persoonlijk geloof in Jezus Christus als HUN Verlosser te praten. Het is veel makkelijker om óver geloof te praten.
En over regeltjes. Wat mag wel en wat mag niet.
Dan komt het niet te dicht bij je zelf.
Het is voor velen hier veel makkelijker om te praten over het geloof dat geloofd wordt, dan over en vanuit hun persoonlijk geloof.

Dat maakt het ook wel begrijpelijk dat 'atheïsten en niet- of exchristenen' zich kritisch uiten en vragen stellen.
Die laten zich terecht niet met een kluitje in het riet sturen.

En jaapo, dat van die ban vind ik triest. Zolang je mensen respectvol benadert en reageert, moet dat kunnen. Kijk eens hoever Johannes de Doper ging: "Zijt Gij het die komen zou of verwachten wij een ander"? Hij zette dus zelfs vraagtekens bij de godheid van Jezus.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 nov 2012 14:10

JeeWee schreef: Inderdaad: veel refo's vinden het lastig om over hun persoonlijk geloof in Jezus Christus als HUN Verlosser te praten. Het is veel makkelijker om óver geloof te praten.
Het is voor velen hier veel makkelijker om te praten over het geloof dat geloofd wordt, dan over en vanuit hun persoonlijk geloof.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het lijkt iets van de laatste jaren, als je in de archieven leest, dan was dat een aantal jaren geleden heel anders, veel meer vrijmoedigheid over een persoonlijk geloofsleven kan men dan vinden.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 nov 2012 14:35

schaapje schreef:Tja het blijft voor sommige afschuwelijk om echt te geloven in een Zoon van God die gestorven is voor een ieder die gelooft, het blijft voor sommige onbegrijpelijk om te geloven dat in de Bijbel het Evangelie staat van redding voor de zondaar, het blijft voor sommige afschuwelijk om te erkennen dat zij zondaar zijn en daarom deze redding niet aannemen.
Moge de Here God hun ogen openen.

Het is helemaal niet afschuwelijk, het is onbegrijpelijk. Fijn dat je zo weet te oordelen trouwens, je kent me wel goed he? #-o

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 nov 2012 14:44

JW:
veel refo's vinden het lastig om over hun persoonlijk geloof in Jezus Christus als HUN Verlosser te praten. Het is veel makkelijker om óver geloof te praten.

Dat is ook lastig, zeker als je daarmee vervolgens om de oren wordt geslagen.Toch gun ik de forumleden soms wel eens een persoonlijk inkijkje. Het komt gauw pedanterig over ook. Trouwens, ook niet refo christenen vinden het moeilijk hoor.
Maar stort gerust je hart uit!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 nov 2012 15:26

[quote="irmo"

Het is helemaal niet afschuwelijk, het is onbegrijpelijk. Fijn dat je zo weet te oordelen trouwens, je kent me wel goed he? #-o

Sorry irmo als ik het heb over sommige mensen, spreek ik dan jou persoonlijk aan?
Dat was echt niet de bedoeling hoor.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 nov 2012 16:38

schaapje schreef:
Sorry irmo als ik het heb over sommige mensen, spreek ik dan jou persoonlijk aan?
Dat was echt niet de bedoeling hoor.

Ik voelde me aangesproken en vond het heel lelijk wat je zei, ja. Excuus geaccepteerd :wink:

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 16 nov 2012 13:43

Het is heel simpel het is hier een REFO forum en als men hier zich niet thuis voelt ga dan lekker buiten spelen;iedereen komt hier vrijwillig.En figuren die het de Refo gezindte bestrijden en als ongelovigen het forumverkeer verstoren;wegwezen.

Voor mensen in sektes die denken dat zij de waarheid in pacht hebben maar in dwaling en onwaarheid verkeren kunnen beter een eigen forum beginnen.Maar nu de Christen die staat in de Apostolische Successie of Reformatie zijn broeders en zusters in de Heer en mag onder hen geen haat zijn;daar buiten kan voor hen die buiten staan alleen maar gebeden worden dat zijn tot bekering komen ;want buiten Jezus Christus en Zijn Kerk geen zaligheid alleen in Hem een eeuwig behouden .
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 nov 2012 13:02

Ik hoop dat iedereen zal inzien, dat als je niet onder God valt je onder de tegenstander valt. Wie zal die arme onwetende mensen inspireren om hier de boel komen te verstoren.-----CITAAT.

En met vijanden van de Waarheid moet men niet verkeren en mee spreken en met hen niet omgaan.De HS geef niet voor niets dat gebod.En de parels voor de zwijnen gooien ook niet.
Om gaan met de echte Huisgenoten Gods is geboden en daar is elke Christen aan gehouden. :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 nov 2012 13:05

Lichtzwaard schreef:En met vijanden van de Waarheid moet men niet verkeren en mee spreken en met hen niet omgaan.De HS geef niet voor niets dat gebod.En de parels voor de zwijnen gooien ook niet.
Om gaan met de echte Huisgenoten Gods is geboden en daar is elke Christen aan gehouden. :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

Volgens Lichtzwaard betekent dit ook dat atheisten geen donor organen mogen ontvangen (ga je trouwens nog reageren in dat topic op de vele reacties die op jouw post zijn binnengekomen?). Alle stereotype vooroordelen die ik over christenen heb zijn aanwezig in Lichtzwaard, best bijzonder eigenlijk.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 21 nov 2012 13:09

Lock&Stock schreef:Volgens Lichtzwaard betekent dit ook dat atheisten geen donor organen mogen ontvangen. Alle stereotype vooroordelen die ik over christenen heb zijn aanwezig in Lichtzwaard, best bijzonder eigenlijk.

Nou ja, anderzijds zullen "christenen" à la Lichtzwaard dan hopelijk even principieel donororganen weigeren als die niet van "Huisgenoten Gods" komen. Eigenlijk prediken ze een soort apartheid naar Zuid-Afrikaans model, behalve dan dat ze de scheidslijnen niet op basis van huidskleur maken, maar op basis van (vermeende) "geloofszuiverheid"... even verwerpelijk, uiteraard.

Terug naar “Archief”