jaapo schreef:Veel refo's voelen zich bedreigd, zodra er wat lastiger vragen over hun geloof worden gesteld. Onzin, om te denken, dat andersgelovigen of ongelovigen hier alleen maar komen om iets te verstoren.
Om met het laatste te beginnen: ik geloof vast dat er hier mensen zijn die niets (meer) met geloof hebben, en hier hun frustraties komen afreageren op mensen die wel geloven.
Maar je eerste zin vind ik veel belangrijker. Inderdaad: veel refo's vinden het lastig om over hun persoonlijk geloof in Jezus Christus als HUN Verlosser te praten. Het is veel makkelijker om óver geloof te praten.
En over regeltjes. Wat mag wel en wat mag niet.
Dan komt het niet te dicht bij je zelf.
Het is voor velen hier veel makkelijker om te praten over het geloof dat geloofd wordt, dan over en vanuit hun persoonlijk geloof.
Dat maakt het ook wel begrijpelijk dat 'atheïsten en niet- of exchristenen' zich kritisch uiten en vragen stellen.
Die laten zich terecht niet met een kluitje in het riet sturen.
En jaapo, dat van die ban vind ik triest. Zolang je mensen respectvol benadert en reageert, moet dat kunnen. Kijk eens hoever Johannes de Doper ging: "Zijt Gij het die komen zou of verwachten wij een ander"? Hij zette dus zelfs vraagtekens bij de godheid van Jezus.