Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 15:49

Wij lezen toch uitsluitend kwaliteitsbladen? Ik ten minste wel (inclusief RD en ND).
Gaan we nog schrijven over het onderwerp of is alles al gezegd?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 aug 2012 12:33

esli schreef:Nou Telegraaf en Algemeen Dagblad lijken me nou niet de meest serieuze kranten die we hebben in Nederland. Zelf lees ik de Volkskrant en daar wordt gewoon het echte nieuws gebracht. Ik ben ook echt niet zo negatief als pipigirl ea.

Mortlach schreef:Ik moest net hetzelfde denken. Trouw, NRC, Parool, Volkskrant, allemaal hele nette kranten hoor...

Ik vind eigenlijk de Volkskrant ook de laatste tijd afdalen naar Telegraaf niveau. Dat was voor ons de reden om deze krant niet meer te nemen. Vooral de weekendbijlage is meer verworden tot een seksbijlage met onderwerpen zoals 'wat vind jij opwindend', hoevel seks hebben priesters, priesters met jarenlange relaties incl beddetails ( daarin komen de RK roots nog een beetje terug) etc.
IN het FD en NRC komen dat soort onderwerpen veel minder aan bod.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 15:53

pipgirl schreef:Communicatie is zeker heel belangrijk in een huwelijk, als dat er niet is wat stelt een huwelijk dan voor.

Maar seksualiteit is tegenwoordig zo'n ding, het draait alleen maar om sex, mooie vrouwen etc.
Schuine moppen, iedereen weet wat ik bedoel....walgelijk gewoon.

Het is wat er je zelf van maakt. Ik zie seks nog steeds als iets heel moois, daarnaast heb je seks en je hebt seks. Seks met liefde en seks met lust, wat mij betreft twee totaal verschillende dingen.

elbert schreef:Heel concreet: in Nederland hoef je maar naar de voorpagina van de Telegraaf of het AD te kijken (al raad ik het niet aan) om daar berichten die alles met seks, overspel, naakt enz. te maken hebben te zien.

Maar wat heeft dat met sexualiteit binnen een relatie/huwelijk te maken? Daar gaat het in deze discussie toch om?

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 20:13

Terug naar on-topic dan maar.

Het is een serieus en groot probleem wanneer in een relatie de seksuele behoeften van man en vrouw ver uit elkaar lopen. Je kunt het vergelijken met een relatie waarin de één met elkaar wil praten en de ander heeft nooit zin om te praten. Het kan uiteindelijk zover komen de relatie daardoor ontwricht raakt.

Om je relatie te redden is uiteraard communicatie heel belangrijk. Het kan zijn dat er onuitgesproken zaken zijn die -onbewust- een drempel opwerpen. En ook de drukte van alledaagse dingen kunnen de romantiek en intimiteit verdringen. Daarnaast kunnen er nog tal van onderliggende oorzaken zijn. Het lijkt me zinvol om uit te zoeken of dat het geval is, bij voorbeeld bij een relatietherapeut of een seksuoloog (die echt iets heel anders doet dan 'zeggen hoe het moet').

Wat in ieder geval niet werkt is dat de ene persoon zijn/haar zin krijgt, want dat is voor de ander nooit vol te houden op de lange termijn. Je zal gaandeweg moeten zoeken naar een modus die voor allebei acceptabel is.

Dit klinkt allemaal nogal klinisch, maar het is dan ook erg persoonlijk. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet en vice versa.

Aaltjee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aaltjee » 29 aug 2012 21:31

Jess: En wat dan als de vrouw niet kan genieten van de gemeenschap? Dat moet ze er maar voor over hebben uit dienende liefde naar haar man?

Misschien moet je proberen te leren dat je wel kan genieten van de gemeenschap. Zoals eerder al gezegt is, eerst weer te knuffelen.
Wij hebben ook een tijd gehad dat het echt vreselijk was. Bij elke aanraking had ik zoiets, weg wezen hier, hij wil alweer...haha... Ik voelde we wel schuldig, hij snapte er ook niks van. De ene dag kon het niet gek genoeg en de volgende dag was ik bevroren tot -40. (vlgs mijn man)
Ik ben toen gestopt met de Nuva ring die ik gebruikte als anti conceptie. ik kwam toen echt helemaal bij. Nooit meer dus aan de pil ofzo voor mij.

Ik had ook zoiets van: het moet toch echt gebeuren want ik ben tenslotte getrouwd.

Nu is het allemaal rustig. We praten er over. Soms heb ik echt een week of iets langer geen zin, dan zeg ik, je moet wel een beetje je best doen om mijn zin op te halen. Samen douchen, een goeie massage kan al goed helpen, en soms is het niet meer dan ff knuffelen en klaar, daar baalt hij wel eens van. Maar als ik het zonder zin doet gaat het gewoon niet fijn.
De deur op slot zodat de kids niet binnen kunnen.

Misschien moet je dit eens lezen! Blogs over Sexperiment: http://www.relatie-herstel.nl/www/Blog.aspx
ik heb ze allemaal gehoord. Echt wel goed om te lezen.

Succes jij en je man! Het is zo fijn als je er beide van geniet!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 31 aug 2012 17:48

schelpje3 schreef:Als een huwelijk op louter "goede seks" (wat dat dan ook moge zijn) is gebaseerd, is het maar een treurige zaak.

Uiteraard! Een huwelijk of lange relatie is natuurlijk niet alleen op goede seks gebaseerd, maar ik denk dat het voor veel mensen wel een redelijk groot deel uitmaakt van het totale "huwelijks"-pakket. Dat zal in veel gevallen steeds minder worden naarmate men ouder wordt, maar je kan het volgens mij niet helemaal wegcijferen.

Ik zie het zelf ook als een soort graadmeter, het laat zien wat je over hebt voor de ander. En daar bedoel ik absoluut niet mee "dingen doen die je eigenlijk niet wilt", dat keur ik echt wat sex betreft in alle gevallen af, maar meer hoe je kan genieten van het genot van de ander.

Misschien is dat ook wel de reden van frustratie als één de twee er bijna helemaal geen zin meer in heeft. Niet zozeer het gebrek aan bevrediging van de "lust", maar meer het gevoel dat iemand geen plezier meer haalt uit het kunnen verwennen van de ander.

Ik vraag me trouwens af, wat zegt de Bijbel over sex (binnen het huwelijk) in het algemeen? Is het echt alleen bedoelt voor reproductie? Of is "recreatieve" sex toegestaan/zelfs aangemoedigd?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2012 20:36

Lock&Stock schreef:
Uiteraard! Een huwelijk of lange relatie is natuurlijk niet alleen op goede seks gebaseerd, maar ik denk dat het voor veel mensen wel een redelijk groot deel uitmaakt van het totale "huwelijks"-pakket. Dat zal in veel gevallen steeds minder worden naarmate men ouder wordt, maar je kan het volgens mij niet helemaal wegcijferen.

Ik zie het zelf ook als een soort graadmeter, het laat zien wat je over hebt voor de ander. En daar bedoel ik absoluut niet mee "dingen doen die je eigenlijk niet wilt", dat keur ik echt wat sex betreft in alle gevallen af, maar meer hoe je kan genieten van het genot van de ander.

Misschien is dat ook wel de reden van frustratie als één de twee er bijna helemaal geen zin meer in heeft. Niet zozeer het gebrek aan bevrediging van de "lust", maar meer het gevoel dat iemand geen plezier meer haalt uit het kunnen verwennen van de ander.

Ik vraag me trouwens af, wat zegt de Bijbel over sex (binnen het huwelijk) in het algemeen? Is het echt alleen bedoelt voor reproductie? Of is "recreatieve" sex toegestaan/zelfs aangemoedigd?

Hooglied en Spreuken 5 geven wel een behoorlijk beeld van genieten van seks binnen het huwelijk waarbij voortplanting niet direct het hoogste doel lijkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 31 aug 2012 21:20

Overigens is er ook nog een situatie denkbaar dat de één (vaak de vrouw) domweg minder behoefte heeft dan de ander. Zonder hier te expliciet te willen zijn, wat is er dan mis mee als je dan handmatig alleen de ander aan zijn gerief helpt? Ook als je zelf niet opgewonden bent, kan je dat natuurlijk heel goed doen en mits liefdevol gedaan, kan dat voor beide partners heel plezierig zijn! En het haalt aan beide kanten de druk van de ketel; de eerste voelt zich bemind en bevredigd; de ander heeft haar partner behaagd zonder dat ze over haar eigen grens heeft hoeven gaan.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 01 sep 2012 13:09

n.a.v. diverse reacties hier wil ik nog eenmaal reageren. Mijn man is een goed minaar, absoluut niet gericht op zijn eigen genot. Het nadeel vind ik dat hij wil dat ik een orgasme krijg en dat gaat bij vrouwen vaak minder makkelijk dan bij de man. Dit is ook besproken met de arts waar ik geweest ben. Dit is denk 1 van de redenen waarom er bij ons wat problemen optreden omdat we verschillende verwachtingen van sex hebben. Communicatie is niet zijn sterkste kant, heb het vaak genoeg geprobeerd, ook weer na het gesprek met de arts. Ze raadt een wekelijks evaluatiegesprek aan met mijn man. Dit loopt gewoon niet. Dus ik doe het nu maar met mezelf (dat evaluatiemoment dan he! :wink: )

Bedankt allemaal voor het reageren op mijn vraagstelling. Discusseer fijn verder over allerhande zaken op dit gebied. Ik trek mij verder terug. Niet om jullie, maar voor mij is het genoeg besproken. Er hoeft mi geen slot op.

Enjoy yourself

tcb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tcb » 02 sep 2012 13:46

ds. R. van Kooten over seksualiteit: http://www.hhgapeldoorn.nl/opnames/ dan naar serie 7e gebod. Drie preken. Zeer aanbevolen vind ik zelf, voor jong en oud, gehuwd en ongehuwd! Gaat onder andere ook over seksualiteit binnen het huwelijk.

Terug naar “Archief”