654321 schreef:
Maar even serieus; wat leert een kindje op de kleuterschool dan behalve assertiviteit, samen spelen, stil zitten op een stoeltjes, zn verhaal te vertellen, netjes opruimen, een stukje zelfstandigheid, fantasie vergroten enz.
Ik weet dat echt niet....
In de kleuterklas is het leeraanbod toch wel heel groot vind ik, alleen voor ieder kind is het net weer anders. De kinderen leren veel spelenderwijs omdat dat past bij de leeftijd&ontwikkeling. Kinderen beheersen soms al een en ander en komen soms wat tekort, maar de kinderen leren allemaal in groep 1 en 2!
Een greep uit het leeraanbod:
-De vaardigheden die je nodig hebt om te leren lezen; rijmen, kritisch luisteren, woorden opdelen in klanken en later in letters, van letters woorden maken, het geheugen trainen en ook de principes die je moet weten om een boek te lezen: weten wat de voorkant is, weten dat lezen van voor naar achter gaat en van links naar rechts, snappen dat de plaatjes een functie hebben etc.
-Woordenschat wordt uitgebreid, kinderen leren woorden en in welke context de woorden passen. De kinderen weten wat een tas is en leren dat je allerlei tassen hebt; een handtas, boodschappen tas. In een doos kun je ook dingen meenemen, maar dat is weer geen tas.
-Rekenvaardigheden; vergelijken en begrippen zoals meer/minder/evenveel, meten en wegen, goede volgorde en ordenen wat bij elkaar hoort. Tellen, buurgetallen en symbolen voor getallen.
Maar ook zoveel andere dingen; werkjes maken die de concentratie en zelfstandigheid bevorderen, de fijne motoriek die nodig is om te schrijven. (Tekenen/kleuren, maar ook propjes maken van crepepapier, kleien en iets bouwen van lego-steentjes) de tijd, dagen en seizoenen, kleuren.
Eigenlijk heeft alles wat de kinderen doen een doel, maar omdat het spelenderwijs gaat lijkt het net of de kinderen alleen maar spelen en niet leren. Denk eens aan een versje opzeggen of zingen;de kinderen lezen het versje niet dus het moet uit het hoofd: concentratie en geheugen. Er zitten woorden in het versje die de kinderen niet kennen, dus de kinderen leren nieuwe woorden van de juf of uit de context van het versje. En daarnaast is het gezellig om samen een versje te zingen, of je zingt het versje alleen voor de klas en traint je assertiviteit.
Ik zou nog wel uren door kunnen gaan
En even voor de goede orde: als ik terug kom van mijn zwangerschapsverlof, ga ik lesgeven aan kleuters. Ik denk ook wel dat er verschillen zijn in kleuteronderwijs, maar ik hoop dat ik de kinderen heel veel ga leren! Afgelopen jaren veel lesgegeven in groep 3 en de bovenbouw en dit is heel anders maar ook erg leuk! Heb er echt zin in.
Iets anders; als straks mijn baby er is, wil ik graag zwemmen. Wat trek je een baby die gaat zwemmen aan?
Dus, dat.