Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 aug 2012 14:56

wat is een klas oberslaan, als juul doorgaat vind ik dat geen klas overslaan maar versneld doorstromen, gaat marijn van 1 na 3 dan is dat wel overslaan. juul scheelt als ze nog door zou gaan 13 dagen met de hhuidige jongste, dat noem ik niet overslaan. en bij ons als wij dat met een kleuter doen wordt dat tm maart versneld doorstromen gemd.noe

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor MissF » 24 aug 2012 14:59

@654321, Maar is dat niet genoeg? Wordt dan niet enorm onderschat? Ik denk dat juist in deze maatschappij gelukkig steeds meer de nadruk ligt op die dingen, i.p.v. de hersens. Waarom doen mensen hun kind dan nog naar een peuterspeelzaal? Toch hopelijk ook met meer reden dan alleen zelf even de handen vrij te hebben. Ik ben toch blij dat Jurians school daar juist veel oog voor lijkt te hebben.

ppm, als die grens nog bij 1 oktober lag, was het volgens mij anders geweest. Maar ik denk dat je als ouder(s) erg moet oppassen met deze dingen, want al benoem je het niet, een kind voelt zoveel aan. en ik vraag me af of dat verstandig is. En als de keus nu gemaakt is, moet je je er denk ik bij neerleggen, hoe lastig dat misschien ook is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor ajl » 24 aug 2012 15:24

Bij elke grens die er getrokken wordt vallen er kinderen 'net buiten de boot'. Ik denk ook dat je inderdaad op moet passen om kinderen te snel door te laten stromen. Ik zal met onze dochter ook hetzelfde probleem krijgen, zij is ook net na de grens geboren. Ik zie het dan wel weer. Als zij door mag stromen op advies van de juffen dan prima en anders niet. Dat ene jaar maakt ook niets uit op een mensenleven. Werken kunnen ze nog lang genoeg.

Vandaag zoonlief na zijn eerste week opgehaalg en wij hebben de eerste taak als ouders al meegekregen. Wij hebben nl een logeerkikker het hele weekend. Dus aan het einde van het weekend als ouders ook nog de taak om een logeerverhaal te schrijven met foto's etc. Het begint al goed. C vindt het helemaal geweldig, speelt al de hele middag met de kikker en poetst zijn tanden en trekt zijn pyjama aan.

Trouwens de jongste telg gaat nu als een speer. Hij stond in de box vandaag :shock: Volgens mij begint hij een echt klautermannetje te worden. Dat wordt nog wennen voor ons :lol:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor juffiejuf » 24 aug 2012 15:45

@ ajl; haha die logeerkikker :mrgreen: Grappig joh dat J. ging staan! M. heeft sinds dinsdag het staan ook uitgevonden. Helemaal geweldig vindt hij het maare..... hij kan dan nog niet zelf rustig gaan zitten dus het is elke keer huilen als hij weer valt. Zit J. ook nog veel uren p/dag in de box? Voor mn idee zitten heel veel kinderen niet meer zoveel in de box van vrienden en familie die wij kennen terwijl M. er juist heel veel in zit. Moet er anders heel de dag achteraan....

De school waar M. naar toe hoopt te gaan (over paar jaar) hebben ze de grens op 1 januari gezet terwijl hij van december is. Ik vind het juist niet fijn als hij zo'n jonge leerling is. Laat hem nog maar lekker lang kind zijn!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Jannoek » 24 aug 2012 16:03

wij hebben de box nog staan en floris zit er ook nog regelmatig in. Niet elke dag, maar soms vind ik het heerlijk om even m'n handen vrij te hebben. Ik moet anders ook de hele dag achter 'm aanvangen want hij klimt overal op. ;-)

Dat jullie allemaal al weten waar de kids naar school gaan over een paar jaar... 8-[ Wij hebben nog een aantal opties open ;-)
School van nu onze 1e voorkeur is aan de andere kant van de stad. Misschien tegen die tijd maar daar naar toe verhuizen ofzo. :mrgreen: Heeft dan weer als nadeel dat de kerk dan aan de andere kant van de stad is, en nu 50m verder op ;-)
Floris is van mei, en dat is in die zin ook nadelig; want dan mag je niet meer instromen in het jaar, maar moet je wachten tot na de zomervakantie. Tja.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor MissF » 24 aug 2012 16:15

De gewone christelijke school hier in de stad moet je met 1,5 ingeschreven hebben, anders ben je al te laat, daarom kan het geen kwaad om vast eens na te vragen hoe het zit met wachtlijsten, Jannoek.

De box staat hier ook nog, en ze zit er ook nog best wel eens in. Ze kan ook geen kwaad op de grond, ze gaat vanzelf schreeuwen als ze ergens op zit en er niet meer af kan. Ze kruipt ook zo naar buiten, naar Jurians speelhuisje, en zat ook op de 3e tree ofzo. Maar de weg erheen is ook een hele klim. Maar tot nu toe valt ze niet echt hard, dus laat ik haar maar. Maar voor Jurian is die box soms wel even prettig, als hij net zijn treinbaan af heeft, en zijn zusje hem niet meteen stuk mag maken ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 aug 2012 16:37

MissF schreef:ppm, als die grens nog bij 1 oktober lag, was het volgens mij anders geweest. Maar ik denk dat je als ouder(s) erg moet oppassen met deze dingen, want al benoem je het niet, een kind voelt zoveel aan. en ik vraag me af of dat verstandig is. En als de keus nu gemaakt is, moet je je er denk ik bij neerleggen, hoe lastig dat misschien ook is.


maar dan was de populatie kinderen ook anders geweest. Dan waren er meer kinderen die er zo waren als julia.... en was ze niet de oudste geweest en noem maar op. Het is lastig om aan te geven... maar ik ga er mij zeker niet bij neerleggen!! ik ken mijn kind het beste, en als ze op school de boel manipuleert ga ik er mij zeker niet bij neerleggen.

Daarbij kan je kinderen niet vergelijken. De een is in de verste vette de ander niet!!! Je hebt kinderen die rijpen vroeg, je hebt kinderen die gedijen wat langer... en daar kan je allemaal niks aan doen... Maar de school kan daar wel wat aan doen! en als de school dat niet doet, dan ga ik als ouder in gesprek met school ipv het bij het hek kundig te gaan maken ed!

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Merisja » 24 aug 2012 18:39

Jannoek schreef:Floris is van mei, en dat is in die zin ook nadelig; want dan mag je niet meer instromen in het jaar, maar moet je wachten tot na de zomervakantie. Tja.


Da's niet overal zo, hoor, Jannoek. Ligt volgens mij voornamelijk aan het leerlingenaantal in de groep waar hij in zou stromen. Onze oudste is ook van mei en die mocht toch nog een week of zes voor de vakantie naar school. Vanaf 1 juni kwamen er toen geen nieuwe kinderen meer bij.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Dippie » 24 aug 2012 19:40

@juffiejuf: Zo, wat is M snel joh!! Vianne kan echt nog niet staan, en al helemaal niet zelf :wink: Zitten gaat steeds beter, maar kan haar nog niet alleen laten zitten, dan rolt ze zo weer om, haha.
Afbeelding

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor juffiejuf » 24 aug 2012 20:46

@ dippie; iedereen doet het gewoon op zn eigen tempo en voor je het weet staat V. ook! M. kon het ook 'ineens' van de week. Denk dat hij net zo gehaaid is als z'n moeder :mrgreen:

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor gempa » 24 aug 2012 22:20

Evelien schreef:@Gempa, alvast gefeliciteerd met A.bel. Gaan jullie het uitgebreid vieren?

Hier mijn mannetje. Nog 4 weken en 1 dag en dan is hij gewoon 1. . :mrgreen:

mee iedereen is op vakantie, maar de grote kinderen vinden het fantastisch, ik vindt het wel heel snel gegaan hoor.

wat een lekker mannetje evelien!, gaat het goed met hem?

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor 654321 » 25 aug 2012 09:29

Hier op school bekeken ze de leerlingen tussen oktober en december individueel of ze al vervroegd mochten doorstromen of niet. Nu doen ze dat niet meer; volgens een begeleidend schrijven geven kleuters nog vaak een vertekend beeld en blijkt soms later dat het helemaal niet verstandig was geweest.
Dus blijkbaar zijn regels, datums enz. verschillend per school?
Hier mag je ook tot maart nog instromen; word je na 1 maart 4jaar dan wacht je tot het volgende schooljaar. Groep 0, peuterspeelzaal bij de school is er hier niet.
Hier hoef je je kinderen helemaal niet in te schrijven bij een school ;-). Je krijgt automatisch bericht. Apart hé, maar ik hoor dat dit in verschillende plaatsen wel gebeurd. Denk dat schoolbestuur dat via reformatorische kerken zo regelt?

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Kate Spade » 25 aug 2012 11:08

654321 schreef:
Maar even serieus; wat leert een kindje op de kleuterschool dan behalve assertiviteit, samen spelen, stil zitten op een stoeltjes, zn verhaal te vertellen, netjes opruimen, een stukje zelfstandigheid, fantasie vergroten enz.
Ik weet dat echt niet....


In de kleuterklas is het leeraanbod toch wel heel groot vind ik, alleen voor ieder kind is het net weer anders. De kinderen leren veel spelenderwijs omdat dat past bij de leeftijd&ontwikkeling. Kinderen beheersen soms al een en ander en komen soms wat tekort, maar de kinderen leren allemaal in groep 1 en 2!

Een greep uit het leeraanbod:
-De vaardigheden die je nodig hebt om te leren lezen; rijmen, kritisch luisteren, woorden opdelen in klanken en later in letters, van letters woorden maken, het geheugen trainen en ook de principes die je moet weten om een boek te lezen: weten wat de voorkant is, weten dat lezen van voor naar achter gaat en van links naar rechts, snappen dat de plaatjes een functie hebben etc.
-Woordenschat wordt uitgebreid, kinderen leren woorden en in welke context de woorden passen. De kinderen weten wat een tas is en leren dat je allerlei tassen hebt; een handtas, boodschappen tas. In een doos kun je ook dingen meenemen, maar dat is weer geen tas.
-Rekenvaardigheden; vergelijken en begrippen zoals meer/minder/evenveel, meten en wegen, goede volgorde en ordenen wat bij elkaar hoort. Tellen, buurgetallen en symbolen voor getallen.

Maar ook zoveel andere dingen; werkjes maken die de concentratie en zelfstandigheid bevorderen, de fijne motoriek die nodig is om te schrijven. (Tekenen/kleuren, maar ook propjes maken van crepepapier, kleien en iets bouwen van lego-steentjes) de tijd, dagen en seizoenen, kleuren.

Eigenlijk heeft alles wat de kinderen doen een doel, maar omdat het spelenderwijs gaat lijkt het net of de kinderen alleen maar spelen en niet leren. Denk eens aan een versje opzeggen of zingen;de kinderen lezen het versje niet dus het moet uit het hoofd: concentratie en geheugen. Er zitten woorden in het versje die de kinderen niet kennen, dus de kinderen leren nieuwe woorden van de juf of uit de context van het versje. En daarnaast is het gezellig om samen een versje te zingen, of je zingt het versje alleen voor de klas en traint je assertiviteit.

Ik zou nog wel uren door kunnen gaan :D En even voor de goede orde: als ik terug kom van mijn zwangerschapsverlof, ga ik lesgeven aan kleuters. Ik denk ook wel dat er verschillen zijn in kleuteronderwijs, maar ik hoop dat ik de kinderen heel veel ga leren! Afgelopen jaren veel lesgegeven in groep 3 en de bovenbouw en dit is heel anders maar ook erg leuk! Heb er echt zin in.

Iets anders; als straks mijn baby er is, wil ik graag zwemmen. Wat trek je een baby die gaat zwemmen aan?
Dus, dat.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor 654321 » 25 aug 2012 12:13

Poeh zeg, wat moeten ze al veel. Ik had echt geen idee... Ik denk wel dat onze zoon het leuk gaat vinden, ik momenteel best leergierig. Ik krijg gelijk wat meer 'respect' voor kleuterjufs ;-), Kade Spade. Bedankt voor je uitleg.

De eerste keren dat ik ging zwemmen met een kleine baby deed ik ze alleen een zwemluier aan (heb jongetjes). Als ze het leuk vonden (en ik wist dat we het vaker gingen doen) kocht ik een zwembroekje (rond een halfjaar ofzo).

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Dippie » 25 aug 2012 14:23

Hier de eerste keer gewoon gezwommen met badpakje en zwemluier. Alleen in luier zou ik zelf niet zo snel doen.
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten

cron