De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Janvanverweg » 03 aug 2012 10:28

beste spons, in de bijbelgedeelten die je noemt gaat het om het geloof van de kinderen. hun geloof wordt onns tot voorbeeld gestelt.
het is geloof waar het om draait, niet de geboorte in een kerkelijk gezin. jezus zei niet: "laat de kinderen tot mij komen want de ouders geloven in mij!"
als er geloof is doet de leeftijd er niet meer toe, het is dan doop op geloof.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 aug 2012 11:09

Spons schreef:Enkele moeders brachten hun kinderen bij Jezus. Zij wilden graag dat Hij ze zou aanraken, maar de discipelen traden daartegen op.

Jezus zag het en nam hun dat kwalijk. "Laat die kinderen toch bij Mij komen", zei Hij. "Houd ze niet tegen, want juist voor kinderen is het Koninkrijk van God. Het is zelfs zo dat wie niet als een kind in het Koninkrijk van God gelooft, er nooit kan komen." Hij nam de kinderen in Zijn armen, legde Zijn handen op hun hoofd en zegende hen.

Markus 10:13-16

Binnengaan in het koninkrijk van God

13 De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Bedoel je hiermee te suggereren dat ouders die hun kinderen niet laten dopen hen verhinderen om tot Jezus te komen? Alleen door geloof kun je tot Jezus komen, niet door de doop. (Al geloof ik op grond van andere Bijbelgedeeltes dat kinderen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen er zeker bij horen)

- Er zijn ouders die hun kinderen laten 'dopen' en dan denken dat het automatisch goed met hen is, zij doen niets om hen tot Jezus te brengen. Er zijn er ook die hun kinderen opvoeden met het Christelijk geloof.
- Er zijn ouders die hun kinderen niet laten dopen, en ze evengoed met het Christelijk geloof opvoeden. En er zijn ouders die hun kinderen niet laten dopen omdat ze niets met het Christelijk geloof te maken willlen hebben, of ze kennen het evangelie niet.

Gelovigen die de geloofsdoop voorstaan zullen hun kinderen echt niet willen verhinderen om tot Jezus te gaan, integendeel!
Er staat in de Bijbel dat Gods beloften voor iedereen zijn tot wie die komen (want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en alle die daar verre zijn. Zoveel als de Heere onze God ertoe roepen zal) Voor een 'gedoopt' kind is dat echt niet 'meer' waar dan voor een kind dat (nog) niet gedoopt is.

Voor beide geldt dat alleen het persoonlijke geloof in Jezus redt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 aug 2012 11:19

1a2b3c schreef:

- Er zijn ouders die hun kinderen laten 'dopen' en dan denken dat het automatisch goed met hen is, zij doen niets om hen tot Jezus te brengen. Er zijn er ook die hun kinderen opvoeden met het Christelijk geloof.

Voor beide geldt dat alleen het persoonlijke geloof in Jezus redt.

Dat is een kwalijke zaak. Want dan is hun JA een leugen. Ik ken ook ouders die hun kind wel hebben laten dopen uit een soort traditie, ze ook nog wel naar een christelijke school sturen, maar dat is het.
Dat is heel erg.
En niet alleen een persoonlijk geloof redt ons, maar waarachtige bekering!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 aug 2012 11:34

schelpje3 schreef:En niet alleen een persoonlijk geloof redt ons, maar waarachtige bekering!

Jezus zegt Zelf ook: 'uw geloof heeft u behouden'. Dogmatisch gezien niet helemaal volledig want bekering en geloof horen bij elkaar, dat heb ik trouwens dikwijls genoeg benadrukt, maar daar gaat het in dit onderwerp even niet over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 aug 2012 11:42

1a2b3c schreef:Jezus zegt Zelf ook: 'uw geloof heeft u behouden'. Dogmatisch gezien niet helemaal volledig want bekering en geloof horen bij elkaar, dat heb ik trouwens dikwijls genoeg benadrukt, maar daar gaat het in dit onderwerp even niet over.

Toch wel? En jij begrijpt dat, maar misschien iemand anders niet :wink:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 15 aug 2012 08:40

1a2b3c schreef:Jezus zegt Zelf ook: 'uw geloof heeft u behouden'. Dogmatisch gezien niet helemaal volledig want bekering en geloof horen bij elkaar, dat heb ik trouwens dikwijls genoeg benadrukt, maar daar gaat het in dit onderwerp even niet over.

Inderdaad, Jezus zit er dogmatisch gezien wel vaker naast. Erg eenzijdig en zo. De vele driedelige dogmatieken die nadien zijn uitgebracht (waarin het gelukkig haarfijn staat uitgelegd) zijn voor Hem helaas net wat te laat op de markt gekomen!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 10:04

gravo schreef:(1a2b3c[color=#0000FF]Jezus zegt Zelf ook: 'uw geloof heeft u behouden'. Dogmatisch gezien niet helemaal volledig want bekering en geloof horen bij elkaar, dat heb ik trouwens dikwijls genoeg benadrukt, maar daar gaat het in dit onderwerp even niet over.)[/color]

Inderdaad, Jezus zit er dogmatisch gezien wel vaker naast. Erg eenzijdig en zo. De vele driedelige dogmatieken die nadien zijn uitgebracht (waarin het gelukkig haarfijn staat uitgelegd) zijn voor Hem helaas net wat te laat op de markt gekomen!gravo

geloof is niet van nature ons gegeven, met geloof komt ook bekering. een geloof zonder bekering is geen geloof maar het voor waar houden van fijten zonder daar je leven aan toe te vertrouwen.

dat wil nit zeggen dat Jezus hier fout zit ](*,) wel dat Hij niet alles in een keer keurig uitkauwt zoals in een dogmatiek gebeurt. maar goed ook anders waren we weer onder de wet.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 aug 2012 10:16

gravo schreef:Inderdaad, Jezus zit er dogmatisch gezien wel vaker naast. Erg eenzijdig en zo. De vele driedelige dogmatieken die nadien zijn uitgebracht (waarin het gelukkig haarfijn staat uitgelegd) zijn voor Hem helaas net wat te laat op de markt gekomen!

Nou, ik zeg niet dat Jezus er naast zat of eenzijdig was!!! In die situatie was het gewoon begrijpelijk en voldoende te zeggen 'uw geloof heeft u behouden', daar heb ik niets geen moeite mee hoor.
Ik wordt er vaak een beetje moe van om m'n woorden te wikken en wegen zodat ik dogmatisch niet op m'n woorden 'gepakt' kan worden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 15 aug 2012 12:49

1a2b3c schreef:Nou, ik zeg niet dat Jezus er naast zat of eenzijdig was!!! In die situatie was het gewoon begrijpelijk en voldoende te zeggen 'uw geloof heeft u behouden', daar heb ik niets geen moeite mee hoor.
Ik wordt er vaak een beetje moe van om m'n woorden te wikken en wegen zodat ik dogmatisch niet op m'n woorden 'gepakt' kan worden.

Wordt er maar niet moe van!
Ik ben het helemaal met je eens, geloof en bekering zijn onafscheidelijk (marc 1:15)
wordt er maar vrolijk van dat je geen dogmatiek nodig hebt om Jezus te begrijpen :D

Afbeelding
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2012 11:28

Ik was met vakantie, dus een beetje laat.
Maar wat een goede reactie Adriano! Mooie foto ook!

Hidde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hidde » 24 aug 2012 08:16

Optimatus schreef:En wil ik een kind dopen, krijg ik al die anti-kinderdopers over me heen...

En als ik als refo me wil laten wederdopen, doet men alsof ik de kerk verlaat...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2012 11:48

Hidde schreef:En als ik als refo me wil laten wederdopen, doet men alsof ik de kerk verlaat...
Dat denk ik niet. Ze vinden waarschijnlijk dat je zelf doet alsof je (daarvoor) nooit deel van de kerk hebt uitgemaakt.
Dat vinden ze omdat de doop een zichtbaar teken is dat je van het (zichtbare) lichaam van Christus deel uitmaakt, d.w.z. de kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 aug 2012 12:01

Hidde:
En als ik als refo me wil laten wederdopen, doet men alsof ik de kerk verlaat...

Elbert:
Dat denk ik niet. Ze vinden waarschijnlijk dat je zelf doet of je (daarvoor) nooit deel van de kerk hebt uitgemaakt.

Het is wel degelijk zo dat je de kerk wordt uitgekeken als je je als gelovige laat dopen. Ik ken een stel dat hierdoor niet meer aan de Maaltijd des Heren mocht deel nemen. Uiteindelijk hebben ze de Ger. Gem verlaten na uitgebreide gesprekken waar de KR geen raad mee wist..

Bovendien snap ik niet waarom je zou zeggen dat je geen deel van de kerk hebt uitgemaakt omdat je je laat dopen. Kinderen horen erbij in de kerk, of ze gedoopt zijn of niet. Maar God verwacht wel van ieder mens een keuze.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2012 12:23

Boaz schreef:Bovendien snap ik niet waarom je zou zeggen dat je geen deel van de kerk hebt uitgemaakt omdat je je laat dopen. Kinderen horen erbij in de kerk, of ze gedoopt zijn of niet. Maar God verwacht wel van ieder mens een keuze.
Dat snap je niet omdat je een andere doopvisie hebt. We zijn het erover eens dat God van ieder mens een keuze voor Hem verwacht, dat is het punt niet.
Voor jou is de doop een uitdrukking van een keuze, waarbij het zwaartepunt (of misschien wel exclusief) bij de keuze van jou voor God ligt.
Voor anderen is de doop ook een uitdrukking van een keuze, maar daarbij ligt het zwaartepunt bij de keuze van God voor jou. Niet alleen omdat Hij je geboren laat worden in een christelijke gemeente, maar ook omdat Hij daardoor vanaf het begin in je leven aanwezig is en werkt.
De verschillende doopvisies zijn daarop terug te leiden: wat je het zwaarste vindt wegen (jouw keuze of Gods keuze) is hierbij doorslaggevend.

En op basis van die verschillende doopvisies wordt er tucht toegepast, aan beide kanten trouwens. Naast het door jou genoemde voorval van een stel uit de GG zal aan de andere kant iemand die als kind gedoopt is en zich aansluit bij een gemeente die de doop van kinderen afwijst, in veel gevallen geen volwaardig lid kunnen worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 aug 2012 21:57

Elbert schreef:
Voor jou is de doop een uitdrukking van een keuze, waarbij het zwaartepunt (of misschien wel exclusief) bij de keuze van jou voor God ligt.
Voor anderen is de doop ook een uitdrukking van een keuze, maar daarbij ligt het zwaartepunt bij de keuze van God voor jou. Niet alleen omdat Hij je geboren laat worden in een christelijke gemeente, maar ook omdat Hij daardoor vanaf het begin in je leven aanwezig is en werkt.
De verschillende doopvisies zijn daarop terug te leiden: wat je het zwaarste vindt wegen (jouw keuze of Gods keuze) is hierbij doorslaggevend.

Sorry hoor, maar dat vind ik altijd zo'n raar argument: dat de kinderdoop een keuze van God zou zijn. Volgens mij zijn het toch echt de ouders die hier die keuze tot dopen voor het kind maken, op grond van het onderwijs dat ze hierover hebben gehad.

Terug naar “Archief”