Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 aug 2012 10:38

AJL: idd.. ik zei ook al, ik zeg niks over de intelligentie van julia oid.. het kan geowon ook zijn dat ik een snel rijp kind heb....
Ze kent nu 17 letters en kan ook hakken en plakken, dus daarom die korte woordjes lezen, als ze zin heeft!! Dat rijmen is hier ook al ver achter...
Ik denk nu nog niet na over een onderzoek, maar het is zeker een optie om te doen... als school de poot stijf houdt.
Helaas hebbenw e hier niet veel scholen. Ze kan ook niet naar mijn school omdat het bestuur de wijken aangewezen heeft en daar mag alleen in uitzonderlijke gevallen vanaf geweken worden. De andere school is een zwaar reformatorische school, die helemaal uit de jaren 60 werkt..... en de twee andere kan ik toch mijn kind niet heen doen uit christelijk oogpunt ed.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2012 11:39

Wat lastig ppm. En een dorp verder ofzo? Dat hebben wij nu ook, is natuurlijk ook niet ideaal, want we zullen hem de eerste jaren altijd moeten halen en brengen als hij bij een vriendje wil spelen. Maargoed, dat is ook zo als we hem hier in de stad op school zouden doen, want die zijn ook niet erg dichtbij.

Frederiek is weer op het CB geweest. Ik snap nu waarom ze nog in maatje 74 past. Ze is 78 cm en 8,9 kilo. Qua lengte wel gemiddeld, maar qua gewicht op het onderste lijntje. En dat terwijl ze er zoveel steviger uitziet als Jurian. De laatste papfles mag dus ook lekker blijven zolang ze hem wil.

Jurians schooldag was weer 'goed' zoals hij zelf zegt als ik vraag hoe het was. Hij kon het bijbelverhaal niet meer navertellen, maar wist wel dat hij niet in de zandbak mocht omdat ze te weinig tijd hadden. en daar was hij verontwaardigd over. Ook hadden ze alwéér niet geknutseld, dus zei hij:' Ik denk dat ik dat nooit meer ga doen, hoor' alsof 2 dagen niet knutselen betekent dat het nooit gaat gebeuren :D
Wat geven jullie je kind eigenlijk mee naar school voor de pauze? Van mij hoeven koekjes enzo niet perse zo, maar hij vertelde dat een ander jongetje een appel + koekje mee had. Niet dat het hem iets uitmaakt hoor, want tot nu toe vindt hij fruit net zo lekker. Maar blijft een geschilde appel wel lekker in zo'n trommeltje? Of meloen ofzo? Of doen jullie bijvoorbeeld 1 dag een snoepje of koekje ofzo?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 12:08

Ik had gisteren een plakje ontbijtkoek meegegeven met een beker ranja. Vandaag heeft hij een bakje ananas meegekregen en een beker ranja. En voor tussen de middag 2 boterhammen en hij krijgt daar schoolmelk.
Maar ik kreeg vanmorgen al de opmerking van zoonlief waarom hij geen kindercola en chocoladekoekjes meekreeg :shock: Dat had nl een meisje meegenomen

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 aug 2012 13:00

Ppm: misschien een beetje 'opbeurend' ;-):
Mijn broertje was ook altijd heel vroeg met alles. Kende alle letters, maakte er vaak ook al woorden van, schreef al allerlei woordjes, maakte sommen tot 20, enz. enz. toen hij naar de kleuterschool ging.
Maar hij heeft het altijd enorm naar z'n zin gehad, was een hele lieve, makkelijke leerling en genoot van zn schooljaren. En nee, extra uitdaging heeft hij nooit gehad. (dat heeft hij nu op TTO met extra vakken...).

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 aug 2012 13:11

Ik geef Timon meestal fruit mee, soms 2 meergranenbiscuitjes, die vindt hij erg lekker. Ik heb wel gemerkt dat ik hem meer mee moet geven dan alleen een snoepje ofzo, want hij heeft halverwege de ochtend vaak echt trek. Naast zijn fruit doe ik soms ook nog een snoepje in zijn bakje. Er zijn best veel kinderen die altijd koek en snoep mee krijgen, en Timon vond het niet leuk dat hij dat nooit kreeg. Nu houden we dat dus mooi als extraatje af en toe ;) Bij zijn brood geef ik hem meestal nog een blokje kaas, plakje worst of gekookt eitje mee.

Wel leuk om te zien trouwens: Timon zit nu in een groepje van 20 kinderen, waarvan een groot deel net nieuw is. Het is dus nog lekker rustig in de groep, en Timon komt daardoor echt goed los. Hij had gisteren zelfs al in de kring verteld waar hij heen was geweest op vakantie, terwijl hij vorig jaar nooit wat durfde vertellen in de kring (30 kinderen, waaronder een groot aantal bijna-groep 3ers)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 aug 2012 13:15

MissF schreef: Wel even wennen aan mezelf een beetje toonbaar aankleden. Ze stellen het erg op prijs als ik, als ik de school in ga, een rokje aan doe. Kan ik me heel goed voorstellen, omdat ze dat van de meisjes op school ook verlangen. Maar dat is voor mij echt even een knop die om moet. Op mijn werk loop ik bijna altijd in een broek, en ik draag amper rokjes meer. Toch maar aan het naaien gaan voor de winter denk ik :D Bij Frederiek weiger ik het, die trek ik wel gewoon aan wat ik leuk vind, die ga ik echt geen rokje aan doen omdat we Jurian naar school moeten brengen. Maar zelf wil ik wel laten zien dat we die regel wel respecteren. .
.

Lijkt mij best een beetje lastig. Ik vind dat al met bijv. een legging; daar zijn ze bij ons in de kerk en op school op tegen (uitgelegd in artikel in kerkbode en ook bij aanmelden school stond dat bij de regels met een uitleg/ waarschuwing ;-)). Ik vind dan niet dat ik het mijn kinderen aan kan doen. Dat vind ik een stukje gewetensvorming van mijn kind. Waar blijf je als je als ouders je al niet kan onderwerpen aan de leiding van school en kerkenraad?! Die legging bijv. is (in mijn ogen!) geen principieel punt maar wel het 'buigen' onder de leiding van kerkenraad/ schoolbestuur. Daarom lijkt mij dit ook dubbel (ook voor de kids).

Leuk trouwens dat de kids het zo naar hun zin hebben op school!
Ik zou ook drinken in een beker meedoen naar school en fruit. En soms een keer ontbijtkoek of doosje rozijntjes. Misschien wel lastig ja, als andere kindjes allerlei lekkers meenemen...
Ik ben blij dat onze kids niet over hoeven te blijven. (die mogelijkheid is er overigs ook niet). Vooral op de kleuterschool lijkt mij dat heel pittig voor de kids. Zolang weg van huis. Hier gaan we volgende week beginnen aan het schoolleventje....

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 21 aug 2012 13:41

Ik geef onze jongens een beker ranja mee en meestal krijgen ze iets van koek of een liga mee naar school. De oudste wil ook wel eens een boterham mee en de tweede ook wel eens een banaan. Daar vragen ze dan om. Dat verschilt per keer. Wij nemen 's ochtends bij de koffie ook een koekje en 's middags bij het eten (of soms ontbijten ze met fruit) eten we ook fruit. Anders na schooltijd.

Onze oudste is deze week gestart in groep 3 en heeft het ontzettend naar zijn zin. Heerlijk. Wist ook wel dat dat zou gaan gebeuren. Hij kon idd ook al alle letters, herkennen, maar ook schrijven. rijmen, rekenen. Hij is gewoon leergierig. Hopelijk blijft hij dat iig t/m zijn 20e vasthouden ;-)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 aug 2012 13:45

Snoepjes me voor in de ochtendpauze op school? Ik ben echt verbaasd :shock:

Scholen hebben juist de taak om gezond leven&eten te promoten, daarom zijn er meestal afspraken over wat er gegeten wordt in de pauzes. Veel scholen waar ik gewerkt heb, geven het advies om fruit mee te nemen of anders ontbijtkoek/rijstewafels. Liga en Sultana mag ook, maar er wordt soms wel uitleg gegeven dat daar veel calorieën inzitten. (Dat is niet overal zo.) Sommige scholen hebben ook fruitdagen, bijvoorbeeld donderdag=fruitdag en dan neemt iedereen fruit mee. Frisdrank wordt over het algemeen ook niet geaccepteerd, daarnaast zijn scholen ook duidelijk over energie/sportdrankjes.

De pauzehappen veranderen trouwens wel, een paar jaar geleden rolden er chocoprinsen, cheese-dippers en bifi-worstjes(ben niet zo zeker of ik de goede naam noem?) uit de tasjes. Nu is dat voor een groot deel anders. Als zie ik soms nog wel een kind in een viezig cake-gebakje met jam uit plastic happen.

Op andere school waar ik werkte, mochten de kinderen geen brood meenemen voor in de ochtendpauze. Anders zouden zij in de klas ontbijten... :?

Misschien staat het wel wat streng, al die afspraken. Maar voor de juf is het ook fijn als alle kinderen een beetje hetzelfde mee nemen naar school. Het voorkomt de scheve ogen van de kinderen, hoe lekker zijn je plakjes komkommer als er naast je iemand zijn tanden zet in een muffin met vanillesmaak en chocolade stukjes ;)

Iets anders; het valt mij als juf op dat traktaties spectaculairder worden. Het moet veel zijn, veel snoep/chips, er heel mooi uitzien en er moet minstens één cadeautje in de traktatie zitten :shock: Het indrukwekkende moment duurt heel kort, binnen no time is de snoep op en ligt de glimmende verpakking in de prullebak en wordt je op je verjaardag naar school gestuurd wordt met fruitspiesjes, dan is er merkbaar minder waardering voor de traktatie...Herkenbaar?
Dus, dat.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2012 14:00

Over trakteren gesproken: hier op het KDV willen ze gezonde traktaties.
Maar goed wij vieren de verjaardag van S.imon niet op het KDV (we vieren z'n verjaardag zo wieso alleen met ouders en schoonouders).

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 aug 2012 14:02

paprikameisje2 schreef:
Misschien is het niet iedereen met mij eens, maar als ik zo kijk naar mijn school zie ik dat wel terug!! in de leerlingen nu we gerichter met pluswerk aan de gang gaan ook bij de kleutergroepen, kunnen deze kinderen veel zelfstandiger de stof eigenmaken omdat ze leergierig blijven. (vind het lasti gom de woordne op papier te zetten.. dus houdt mij ten goede als het neit helemaal overkomt zoals het zou moeten. )

Heb je op school gevraagd of je dochter wat extra werk kan doen? Misschien heb je het gepost, maar heb ik er overheen gelezen.

Vorig schooljaar heb ik zelf pluswerk voor groep 3 opgezet, echt heel gaaf om te doen! In de 2e helft van het schooljaar heb ik de kinderen project matig laten werken; aan de hand van kaarten met opdrachten maakten zij posters en op het einde van het jaar een werkstuk. Het werken aan een project duurde 3/4 weken en de kinderen leerden ook om lange tijd te concentreren op één ding. Dit vond ik heel belangrijk, omdat ik het idee had dat voor de kinderen al zoveel "makkelijk" was, dat ze overal doorheen fietsten en zich niet langdurig hoefden te focussen op een doel.

Dit was trouwens wel veel werk voor mij, want ik had ook nog de kinderen die ik juist naar het gewenste niveau moest brengen... En eerlijk is eerlijk; ib'ers, schoolleiders en inspecteurs willen dat de resultaten goed zijn. Dan is het logisch dat er veel aandacht uit gaat naar de leerlingen die het gewenste niveau nog niet behaald hebben.
Maar als je het effect kent van geen uitdaging hebben, dan wil je wel! De intelligentjes in mijn klasje, werden een stuk minder bemoeierig toen ze hun projecten hadden!

Nou, ben benieuwd hoe het gaat op de school bij je dochter. En misschien kun je anders wat ideeën opperen, omdat ze er nog niet aan gedacht hadden?
Dus, dat.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 21 aug 2012 15:06

Op de school waar onze kinderen op zitten is veel aandacht voor extra werk. Onze kinderen zijn ook behoorlijk intelligent en hebben dat extra werk al vanaf groep 1. Wel zijn ze op school ook vlug met doorschuiven van kinderen, daar ben ik niet zo weg van. Bij onze oudste hebben we het wel gedaan, maar die gaat wel jong naar het voortgezet onderwijs. Hij is net elf...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 aug 2012 15:36

Hier op school stimuleren ze het ook wel om fruit mee te nemen (school heeft afgelopen jaar meegedaan aan het project 'schoolgruiten', waarbij de kinderen 3x per week fruit of groente kregen op school), en toen is ook wel de 'afspraak' gemaakt om 3x per week de kinderen fruit mee te geven maar lang niet alle ouders doen dit helaas.
Over traktaties: het valt mij idd ook op dat er vooral cadeautjes enzo bij moeten zitten, en het liefst ook veel snoep (vooral op de psz is het af en toe echt te gek) Ik probeer altijd iets gezonds te laten trakteren, en daar dan wat leuks van te maken. Het oog wil tenslotte ook wat ;) Donderdag mag Sylke op de psz trakteren, en ik ben van plan om van mini-krentebolletjes bloemen te maken.
Op deze site staan trouwens leuke en gezonde traktatie-ideetjes.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 aug 2012 15:47

Afbeelding

onze Nina (wel een erg grote foto maar weet niet hoe ik hem kan verkleinen)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 aug 2012 15:51

Heerlijke foto Liefie, de ondeugd straalt er vanaf :wink:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 21 aug 2012 18:03

Leuke foto!

Ik geef altijd fruit mee (appeltjes met kaneel/druifjes), behalve op woensdag.
Dan heeft ze een halve dag, en krijgt ze een koekje mee.
Bij het fruit drinkt ze dan een pakje Wicky.

Ze blijft altijd over, en dan drinkt ze water bij het brood.

Bij haar op school dragen de meisjes ook rokjes.
Ikzelf draag meestal een broek als ik haar ophaal/wegbreng. Fietst wat lekkerder..
Ze zijn ook niet zo heel streng daarin. Gymmen gaat bijv. ook in een broek, en schaatsen, en ...

Maar goed, nog twee weekjes vakantie hier!

Terug naar “Archief”