Snoepjes me voor in de ochtendpauze op school? Ik ben echt verbaasd
Scholen hebben juist de taak om gezond leven&eten te promoten, daarom zijn er meestal afspraken over wat er gegeten wordt in de pauzes. Veel scholen waar ik gewerkt heb, geven het advies om fruit mee te nemen of anders ontbijtkoek/rijstewafels. Liga en Sultana mag ook, maar er wordt soms wel uitleg gegeven dat daar veel calorieën inzitten. (Dat is niet overal zo.) Sommige scholen hebben ook fruitdagen, bijvoorbeeld donderdag=fruitdag en dan neemt iedereen fruit mee. Frisdrank wordt over het algemeen ook niet geaccepteerd, daarnaast zijn scholen ook duidelijk over energie/sportdrankjes.
De pauzehappen veranderen trouwens wel, een paar jaar geleden rolden er chocoprinsen, cheese-dippers en bifi-worstjes(ben niet zo zeker of ik de goede naam noem?) uit de tasjes. Nu is dat voor een groot deel anders. Als zie ik soms nog wel een kind in een viezig cake-gebakje met jam uit plastic happen.
Op andere school waar ik werkte, mochten de kinderen geen brood meenemen voor in de ochtendpauze. Anders zouden zij in de klas ontbijten...
Misschien staat het wel wat streng, al die afspraken. Maar voor de juf is het ook fijn als alle kinderen een beetje hetzelfde mee nemen naar school. Het voorkomt de scheve ogen van de kinderen, hoe lekker zijn je plakjes komkommer als er naast je iemand zijn tanden zet in een muffin met vanillesmaak en chocolade stukjes

Iets anders; het valt mij als juf op dat traktaties spectaculairder worden. Het moet veel zijn, veel snoep/chips, er heel mooi uitzien en er moet minstens één cadeautje in de traktatie zitten

Het indrukwekkende moment duurt heel kort, binnen no time is de snoep op en ligt de glimmende verpakking in de prullebak en wordt je op je verjaardag naar school gestuurd wordt met fruitspiesjes, dan is er merkbaar minder waardering voor de traktatie...Herkenbaar?
Dus, dat.