sjefdevries schreef:Het is juist makkelijk reageren op jou Maarten: Je zegt dat niet begrijpt waarom mensen denken dat je zegt dat er geen ruimte is voor lust/passie in seks.
Echter, tegelijkertijd schrijf je dat het daar niet om moet gaan in een relatie.
Sorry hoor, maar je spreek jezelf gewoon constant tegen, wat een behoorlijke negatieve beeldvorming geeft op Christenen.
Vergelijk de volgende zinnen:
Er is ruimte in een Kerk voor allerlei mooie muziek, maar dat is niet waar de Kerk om moet gaan.
Er is ruimte in een Kerk voor gezelligheid, maar dat is niet waar de Kerk om moet gaan.
Er is ruimte op school voor gezelligheid, maar dat is niet waar school om moet gaan.
Met de zin:
Er is ruimte in een relatie (huwelijk) voor seks/passie/lust, maar dat is niet waar een relatie (huwelijk) om moet gaan.
Zie je het nu?
In een zin 'Er is ruimte in (A) voor (B) maar dat is niet waar (A) om moet gaan' is geen enkele tegenstrijdigheid, het is gewoon een normale logische zin.
Als ik zeg dat een huwelijk/liefde/relatie niet om seks/passie/lust moet gaan, zeg ik daarmee niet dat seks/passie/lust slecht is, ofzoiets. Ik zeg alleen dat het minder belangrijk dan iets anders is wat betreft het huwelijk. Maar op zichzelf is seks binnen een huwelijk goed, mooi, belangrijk, wenselijk etc. etc.
Als je het nu nog niet snapt geef ik het op.
sjefdevries schreef:Lust/passie/seks is per definitie geankerd in liefde.
Dus als jouw partner misvormd raakt in een ongeluk, dan laat jij haar in de steek? Want ja, dan ziet ze er niet echt meer mooi uit, dus van lust zal niet zo veel sprake zijn. Ruil je je partner, wanneer die oud en bejaard is, soms in voor een jonger exemplaar?; want ja, daarmee zul je je lust en je seksuele begeerten wel beter kunnen bevredigen.
Kijk, seks en passie is iets goeds, en hoort absoluut thuis in een normale relatie; maar liefde is toch wel veel meer dan alleen maar dat? En ook zonder seks kan er sprake zijn van liefde lijkt me, ook al is seks verder natuurlijk wel wenselijk en normaal binnen een huwelijk.
sjefdevries schreef:Alleen de interpretatie van wat liefde is, kan jij, ik of wie dan ook NOOIT bepalen / zeggen over anderen. Dat kunnen alleen zij zelf doen. Als zij het als liefde ervaren, dan IS het liefde!
Wat nou als een pedofiel zegt dat zijn pedoseksuele handelingen liefde zijn? Hij kan het misschien ervaren als liefde, maar daarmee is het nog wel fout. Wat nu als iemand bestialiteit bedrijft en het liefde noemt? Los van wat hij er allemaal bij voelt, moge het toch duidelijk zijn dat dat walgelijk is.
Mensen kunnen allerlei dingen wel liefde noemen, maar in sommige gevallen is het toch nodig daar een waardeoordeel over te vellen. Al was het maar niet zozeer tegenover de ander, maar om duidelijk te hebben hoe iemand er zelf mee om moet gaan.