Moderator: Moderafo's
Wilsofie:Ik heb het nooit vooraf op een briefje gekregen, en velen met mij ook niet.
hubert schreef:Fijn dat je het gevoel hebt dichter bij het geheim dat wij God noemen te zijn gekomen. Ik vroeg mij nog af dat alleen te maken heeft met je levensweg of dat het ook komt door bv. het lezen van de Bijbel. M.a.w. wat is je belangrijkste referentie?
Janvanverweg schreef:wij krijgen regelmatig mensen over de vloer die een korte 'zendings stage' doen om te zien of dat Gods plan voor hun is. een vraag die ze mij dan ook vaak stellen en die ik enkel kan beantwoorden door hun vragen te stellen
uitgaande dat God ons gemaakt heeft, compleet met onze ingebakken talenten, vaardigheden etc is dat een eerste heenwijzing. (als je blind bent zal het ws niet Gods plan zijn dat je rij-instucteur wordt.)
een andere heenwijzing kan zijn datgene waar we verbolgen over zijn in deze wereld. een kwaad waar Christus ook verbolgen over is. Misschien is het juist die verbolgenheid wel die je op het spoor van Gods plan voor jou zet.
maar ook het tegenover gestelde: waar raak je helemaal enthousiast over? is dat iets waar God ook helemaal warm voor loopt?
ik vraag dus eigenlijk 3 vragen: 1) Hoe heeft God je gemaakt? 2) waar ben je samen Met God verbolgen over? en waar ben je samen met God helemaal enthousiast voor?
Vanuit de Romeinen brief weten we dat we niet voor onszelf leven. daarom vind ik kleine zaken als werk, huis etc onbelangrijk. zegt mat
="hubert"
Precies, zo ervaar ik het ook. We maken keuzes als je we tenminste de kans hebben. Veelal worden er keuzes voor ons gemaakt. Reorganisaties etc, De keuzes die we zelf maken kunnen we toetsen aan de Schrift en medegelovigen.
Verder zijn wij volkomen verantwoordelijk voor onszelf. Wij zijn geheel vrij tegenover zoiets wat wij God noemen.
God valt namelijk samen met ons. Wij zijn naar zijn beeld geschapen. Wij zijn bijna goddelijk volgens de psalm. God woont in ons.
En als wij somtijds in zonde vallen cq verkeerd kiezen dan moeten wij niet vertwijfelen. Wie weet waar het goed voor was?
Ik vind het altijd zo mooi klinken: Gods wil in je leven zien, Gods wil volgen.. Maar hoe kleed je dat nu praktisch in? Als het om de grote lijnen van mijn leven gaat, is het wel duidelijk: God boven alles liefhebben, mijn naaste als mijzelf. Wees heilig, want Ik ben heilig.
Allemaal heel mooi, maar hoe zit het daarbuiten? Hoe weet ik of God wil dat ik kaas of jam koop? Ik chargeer een beetje (veel), maar zelfs in belangrijke keuzes (studie, baan, etc.) vind ik het heel moeilijk om daarin praktisch Gods wil te zien.
Zijn er meer mensen die dit herkennen? En hoe gaan jullie daar mee om?
Whatstheway? schreef: Hoe weet je nu of de praktische invulling van bepaalde principes ook daadwerkelijk Gods wil is. Ik bedoel: hoe kan het dat de ene christen met homoseksuele gevoelens een relatie aangaat en de ander niet? Beiden geloven Gods wil te doen. Dat is natuurlijk een moeilijk onderwerp, maar zo is het met veel meer dingen het geval
ik geloof wel heel degelijk in Goddelijke principes! maar de mens in zijn algemeen heeft weinig met God en staat wantouwend tegenover bovennatuurlijke inmenging en regelgevers. Pas als God gekent en vertrouwd wordt is 'men' geneigd blind op Hem te vertrouwen ook als het tegen ons gevoel en verstand ingaat.Whatstheway? schreef:Het is wel heel vrijblijvend... niets is absoluut. Wat is dan wel absoluut of 'de waarheid'? En hoe ga je dan om met principes?
Janvanverweg schreef:we hebben de neiging echter om anderen de maat te gaan nemen in hun keuzes. dit werk, deze kledij etc dat mag niet, het moet zus of zo zijn. zo maakt 'de kerk' (jij en ik dus) van God een dictator. het enige waar we anderen op kunnen en moeten aanspreken is de vrucht van hun leven.
Janvanverweg schreef:het idee dat 'de gezaghebber' het weet en het beste met je voorheeft is ontmanteld. iemand je wil opleggen is er dus niet meer zo bij. waar het nog getracht wordt vindt je bronnen van conflict en onbegrip. een dominee die zich beroept op zijn ambt heeft weinig overtuigingskracht meer. er worden goede argumenten verlangt. niet alleen goede theologische maar vooral ook werkende, praktische die voorgeleefd worden.
vreemd dat in galaten 5 kledij niet genoemd wordtmaaarten schreef:Je spreek jezelf toch een beetje tegen. De vrucht van iemands leven zal invloed hebben op bijna al de keuzes die iemand maakt. Ook in verband met werk of kledij
maaarten schreef:Voor Paulus werkte zich op zijn ambt beroepen prima.
maaarten schreef:Natuurlijk moet een dominee overigens wel goede theologische argumenten geven - daar heeft hij als het goed is tenslotte voor gestudeerd- , en wat hij adviseert ook voorleven. Maar een beetje respect voor het gezag wat een kerkenraad en de dominee van God heeft ontvangen ontbreekt in sommige gemeentes vandaag de dag!
ik geloof wel heel degelijk in Goddelijke principes! maar de mens in zijn algemeen heeft weinig met God en staat wantouwend tegenover bovennatuurlijke inmenging en regelgevers. Pas als God gekent en vertrouwd wordt is 'men' geneigd blind op Hem te vertrouwen ook als het tegen ons gevoel en verstand ingaat.
Whatstheway? schreef: Ik ken God en vertrouw Hem, maar ik kan nog steeds met Zijn wil in mijn leven aan de haal gaan! Mijn vraag over principes was vooral bedoeld om te zeggen: Hoe bepaal je als mensen of je gedrag overeenkomst met bepaalde principes? Neem het principe: Heb je naaste lief als jezelf. Hier kun je nog op heel verschillende manieren mee omgaan... en heel verschillend gedrag bij laten zien! En allen zeggen Gods wil te doen. Hoe bepaal jij wat God wil in deze in je leven, Janvanderweg?
Janvanverweg schreef:vreemd dat in galaten 5 kledij niet genoemd wordtSterker nog, als de wetsliefhebbers onder de eerste christenen over het navolgen van regels beginnen dan halen ze grandioos bakzijl. het is vrijheid die de klok slaat. met als enige uitzondering het -niet- eten van bloed.
helaas kan je wel met aparte kledij ed. laten zien dat je onder wetten zit, maar niet dat je vrij bent in Christus.
Heb je ooit eens met iemand over zijn gedrag gepraat? ben je er dan op uit om hem een specifiek soort gedrag te leren of een ongewenst gedrag af te leren? het eerste is dictaroriaal het laatste laat vrijheid.
.hier heb je me even, waar doet Paulus dat in de context van vermanen? kwam paulus niet juist in 'zwakte'? verwierp hij niet alle çredentials' waar hij gezag uit kon putten? Paulus verwijst in de korinthe watbrieven allereerst naar de relatie die hij met hen heeft. -hebben ze het evangelie niet van hem ontvangen?-
graag zie ik spoedig een tekstverwijzing in deze. ook omdat ik hier veel over praat op andere plekken. als ik fout zit dan wil ik het snel weten.
de bijbel leert dat een oudste eerst!!! respect moet hebben en omdat hij respect heeft aangesteld kan worden! dat er kerken zijn die dat omdraaien is intriest en ze laten zien dat het niet werkt. de bijbel heeft niets met opleidingen. Paulus gooide zijn diploma's n de drek! de critetria die gelden voor ouderlingen vind je in 1 Tim 3 en titus 1. als ouderlingen op die qualificaties geselecteerd zouden worden dan kan er geen sprake zijn van disrespect.
maar omdat mensen dat respect niet -vanzelf- krijgen gaan ze zich beroepen op onzin als 'opleiding', 'grondtalen', ambt, etc. Tja, dat is ls zand om op te bouwen. ook de vrijzinnige predikanten hebben deze drieWaarom zou degene die zich erop beroept een positieve uitzondering zijn? omdat hij het zegt? Je beroepen op dit soort zaken wordt al snel manipulerend. het dood het gesprek en eist uiterlijke conformatie zonder dat het hart overtuigd is. Terwijl Christus het juist om het hart gaat!
waar het om draait is je motivatie, is dat om er daadwerkelijk er voor die ander te zijn of spelen er andere motieven mee. (we blijven menselijk en worstelen met erkenning, gezien worden etc)
waarom ga je tegen iemand in? uit bewogenheid of om je gelijk te halen of om te laten zien hoe goed jij bent.
zijn wij, wedergeborenen, door en door slecht????Whatstheway? schreef:Kun je me bijbelplaatsen of teksten geven waar dit gezegd wordt... het draait om je motivatie. Is dat ook de maatstaf die God heeft?
En als wij als mensen door en door verkeerd zijn, dan komt het er toch eigenlijk op neer dat we nooit iets naar Gods wil doen? Want zelfs als de Geest goede werken in ons werkt, dan bevuilen wij het nog wel met eigendunk, zoeken naar erkenning enz. Zijn we ooit wel helemaal op de ander gericht?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten