Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Antoinette » 16 dec 2010 22:24

Mortlach schreef:
Antoinette schreef:"De grens" ligt daar waar je geweten begint te spreken als je dat nog niet hebt afgestompt met allerlei "ja maaaaaaaars" .

En hoe bepaal je dan of je bent 'afgestompt'? Mijn hele probleem is net dat de 'externe moraal' (de Bijbel) in deze kwestie niet voldoende meer werkt, omdat die moraal een enorm sterke culturele, historische en zelfs economische insteek heeft. Hoe krijg je het nou zo dat die moraal weer gaat doen waar hij voor is, ondersteunen in wijze keuzes maken, en niet als een molensteen uit een cultuur van een semi-nomadische stam zonder voorbehoedmiddelen uit het tweede millenium v.Chr om je nek gaat hangen?

Mortlach,
Op de eerste plaats geloof ik dat eenieder weet wanneer zijn/haar geweten spreekt.
Dat nare onderbuikgevoel... herkenbaar?
Dat onderbuikgevoel waar je voor kan kiezen ernaar te luisteren en vervolgens handelen/laten of niet.
Dat is je geweten. Als je dat vaak genegeerd hebt, stomp je als ware gewoon je geweten af.
Negeren negeren en nog eens negeren waardoor je een soort van jezelf een vrijbrief geeft alles te doen en te laten wat jij zelf wilt.
Wij mensen hebben die vrijheid ook, maar gelukkig gaf God ons een geweten, maak er gebruik van zou ik zeggen.
En hoe je het weer zo krijgt dat de moraal het weer gaat doen waar hij voor is?
Richting je schepper!
Geef toe dat je dat onderbuikgevoel c.q geweten genegeerd hebt, en begin opnieuw!
Maar dan niet meer in eigen kracht maar onder het volbrachte werk van Jezus Christus, die het mogelijk maakt weer in alle rust en vrede keuzes te maken zonder een "molensteen om je nek-gevoel"

Succes!!!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

lutina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor lutina » 18 jul 2012 17:57

Hoi iedereen

seks voor het huwelijk is moeilijk omdat niet te doen mijn vriend en ik worstelen hier ook mee gesprekken in de kerk hebben tot nu toe ook niet geholpen en dit ook niet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2012 21:01

lutina schreef:Hoi iedereen

seks voor het huwelijk is moeilijk omdat niet te doen mijn vriend en ik worstelen hier ook mee gesprekken in de kerk hebben tot nu toe ook niet geholpen en dit ook niet

Oké, vervelend dat je in die situatie zit, maar je zult toch met iets meer informatie moeten komen als je wilt dat mensen zich kunnen inleven en eventueel met adviezen kunnen komen.

Persoonlijk vind ik geen seks voor het huwelijk een volslagen achterhaald concept in een tijd van een steeds verder opschuivende trouwleeftijd én voorbehoedsmiddelen, maar ik ben dan ook geen christen, dus heb ik daar niet zo'n last van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jul 2012 08:33

om het even in het perspectief te plaatsen :

gaat het hier puur om de sex of ook om de beleving sex van in de zin van houden van iemand (wat ik aan neem van wel )

Want voor puur Sex kan je naar een prostituee gaan , of iemand opduikelen in bv het uitgaansleven
maar ik neem aan Mortlach dat jij ook niet zomaar met iemand het bed in duikt die je net 1 dag kent, tenzij het bij wijze van puur voor de sex is.

Dat verschil zit er wel in , en dan kan je het in het perspectief plaatsen (even afgezien van het Christelijke in dit verhaal ) van dat je iemand leert kennen en wanneer ga je dan met iemand vrijen , cq sex hebben en wat versta je er onder waar ligt de grens.

gewoon even wat losse opmerkingen om het even van de andere kant te bekijken zeg maar , en Mortlach je hebt gelijk dat je meer info nodig hebt van de postster voor jou !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2012 09:48

Inderdaad Spons, ik heb geen problemen met seks voor het huwelijk, maar wel binnen een bestendige monogame relatie in liefde en trouw.

Prostituees en one-night-stands zijn een heel ander verhaal, hoewel ik het niet per se zal veroordelen zal het zeker mijn keuze niet zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jul 2012 11:57

Mortlach schreef:Inderdaad Spons, ik heb geen problemen met seks voor het huwelijk, maar wel binnen een bestendige monogame relatie in liefde en trouw.

Prostituees en one-night-stands zijn een heel ander verhaal, hoewel ik het niet per se zal veroordelen zal het zeker mijn keuze niet zijn.

die nuance probeerde ik dus aan te brengen voor mensen met dit probleem , dus zo ver staat een gelovige en (on)gelovige niet ver van elkaar af.

en je laatste zin ben ik het ook mee eens, maar ook daar zit vaak een probleem achter (gedwongen etc ) maar goed dat is een andere tak.

sjefdevries
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjefdevries » 27 jul 2012 15:10

wimper schreef:Het gaat niet om de vraag om het met droge ogen tegen de predikant te vertellen. Maar het gaat om de vraag waar die grens daadwerkelijk ligt.

Ik vind het zelf een beetje onoverzichtelijk in gedeeld hier dus kon het een soortgelijk topic vinden. Vandaar een nieuwe.

kunnen we seksualiteit in het algemeen niet zo krampachtig zien alstublieft?
seksualiteit is iets heel moois en intiems.
wel / niet getrouwd is niet het aller belangrijkste daarin, mijn inzien.
wel of je zuiver / eerlijk / transparant bent naar de ander toe op dit vlak (= geen beloften doen die je niet wil nakomen, geen leugens, niet zeggen dat je van de ander houdt als dit niet zo is, etc. etc.).
vrijdenker

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:31

sjefdevries schreef:

kunnen we seksualiteit in het algemeen niet zo krampachtig zien alstublieft?
seksualiteit is iets heel moois en intiems.
wel / niet getrouwd is niet het aller belangrijkste daarin, mijn inzien.
wel of je zuiver / eerlijk / transparant bent naar de ander toe op dit vlak (= geen beloften doen die je niet wil nakomen, geen leugens, niet zeggen dat je van de ander houdt als dit niet zo is, etc. etc.).

Wel/niet getrouwd is nu wel het belangrijkste!
Van nature zijn wij niet zo zuiver, transparant, of zonder leugen. Dus vertrouw daar niet al te zeer op. Het gaat erom, hoe staan wij tegenover God, ook in deze?

sjefdevries
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjefdevries » 27 jul 2012 18:15

Wel/niet getrouwd is nu wel het belangrijkste!
Van nature zijn wij niet zo zuiver, transparant, of zonder leugen. Dus vertrouw daar niet al te zeer op. Het gaat erom, hoe staan wij tegenover God, ook in deze?[/quote]

wees waakzaam om niet te wettisch te worden.
Het gaat om de letter, maar ook om de Geest die door de letters en de mensen heen gaat.

niet om te bagatelliseren, maar was Maria ook niet zwanger toen ze "nog" in ondertrouw was?
vrijdenker

Henk Mul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Henk Mul » 29 jul 2012 14:14

De grens ligt bij geweld.........

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jul 2012 15:14

sjefdevries schreef:niet om te bagatelliseren, maar was Maria ook niet zwanger toen ze "nog" in ondertrouw was?

Maar ze heeft geen sex gehad voor het huwelijk :!:

sjefdevries
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjefdevries » 29 jul 2012 15:57

Maar ze heeft geen sex gehad voor het huwelijk :!:[/quote]

Nee, waar komt Christus dan vandaan??
Hij is geinspireerd door de Heilige Geest.
Maar het gaat mijn inziens dus niet om wel/niet getrouwd te zijn, maar wel om zuiver en eerlijk te zijn naar elkaar toe.
Er zijn zoveel mensen die in een huwelijk zitten en of emotioneel / seksueel verwaarloosd worden of zelfs verkracht worden, of het slachtoffer zijn dat hun partner overspel pleegt, etc. etc.
dat is dus niet zuiver.
vrijdenker

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 jul 2012 17:33

Ik zie nu pas deze stelling en vind hem nogal tendentieus.
Ik ben nu al 30 jaar met mijn partner en niet gehuwd en dat ben ik ook niet van plan.
Voor mij is seks dus helemaal geen probleem, maar met een portie liefde erbij is het wel zo leuk!
Ik zie niet in wat seks met zoiets burgerlijks als het huwelijk te maken heeft.
Maar misschien is dat al ter sprake gekomen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jul 2012 17:48

hubert schreef:Ik zie niet in wat seks met zoiets burgerlijks als het huwelijk te maken heeft.
Maar misschien is dat al ter sprake gekomen.

Het huwelijk is een Goddelijke instelling.
"Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees" Genesis 2:24

Dit wordt door de hele Bijbel door beaamt.

sjefdevries schreef:Nee, waar komt Christus dan vandaan??

"Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man? En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden."
Lukas 1:34-35

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 jul 2012 19:48

Het huwelijk is een Goddelijke instelling.
"Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees" Genesis 2:24

Dat houdt niet per definitie een huwelijk in, wel een levenslang samenzijn. Dus om het huwelijk een Goddelijke instelling te noemen op basis van dat vers, is wat kort door de bocht.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”