hoi MW,
de keus van b.v. een baan is ingrijpend, aar staat niet op zichzelf. een baan is niet ons leven of waar we voor leven, maar neemt wel veel tijd, energie en aandacht in beslag.
een goede mentor kent je, en zal door vragen te stellen je leiden naar een beslissing.
voor mij is belangrijk om mentorees (ik noem ze meestal discipelen

) te laten beseffen waar hun leven werkelijk om draait. wat ze echt heel belangrijk vinden. binnen God's koninkrijk zijn heel veel mgelijkheden om je in te zetten, betaald en onbetaald.
door eerst een idee te krijgen over de grote lijn, (heb ik in dit topic al wat over geschreven) kan je zeken naar meer concrete invulling om je zoveel mogelijk te kunnen geven aan 'je doel van je leven'. (een eenvoudig voorbeeld is dat voor de meeste vrouwen vroeger hun doel was om er voor hun kinderen en man te zijn en hen nabij te staan in hun levens. tegenwoordig is een prominent doel 'zelf ontplooiing'. vanuit het bewust zijn van je doel kan je betere keuzes maken. )
een goede mentor zal je dus vagen naar de grote lijn van je leven, om vervolgens je te laten nadenken over het soort baan, opleiding daar het best mee matched.
als iemand naast een baan en gezin ook aktief wil zijn in kerkewerk, of vrijwilligers werk dan bepaalt dat de carriere. hetzelfde geld voor het kopen van een huis. wat wil je met je huis doen? wat zijn de minimale eisen? weer komt daarbij het grotere plaatje om de hoek kijken. wil je thuis een huisgroep starten, kijk dan naar een huis met een brede woonkamer. wil je vooral veel vrije tijd, neem een goedkoop huis zodt je niet teveel hoeft te werken om je hypotheek af te lossen.
als er een specifieke baan op de loer ligt zijn andere vragen weer aan de orde. bedrijfs mentaliteit/ ethos. tijd van huis weg, consequenties voor partner, kinderen, ouders, hobbies, kerkewerk etc etc.
het kan zomaar zo zijn dat je in een prestatie cultuur terecht komt waarin je moet blijven leren in je vrije tijd, lange dagen verwacht wordt te maken etc. s dat wat je wilt en is dat het beste voor jou en je omgeving.
een vraag van een andere orde is wat voor een getuigenis je keuze afgeeft. verhoogt jouw keus God? is het neutraal? of haal je de naam van Christus omlaag?
ik kan door blijven gaan, maar ik hoop dat dit alvast wat helpt
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"