ziel van mens is engel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

ziel van mens is engel

Berichtdoor goofy1978 » 28 jun 2012 22:24

Elke christen gelooft dat de mens een onsterfelijke ziel heeft.
En dat er engelen bestaan die een onsterfelijke geesten zijn.
Is het niet erg voor de hand liggend dat de ziel van een mens een engel is.
Er is onderscheid tussen mensen en ook bij engelen, er zijn bekeerde mensen en onbekeerden en heilige engelen en duivelen.
Als je daar op let in de bijbel staat er best vaak in dat de mens een engel genoemd word.

Johannes de doper bijvoorbeeld die een engel word genoemd door Jezus zelf.

Mat 11,10
Want deze is het, van dewelken geschreven staat: Ziet, Ik zende Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen.

Jezus noemt Judas een duivel

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

in de brieven in openbaringen word de voorganger van de gemeenten een engel genoemd.

Op 2,1
Schrijf aan den engel der Gemeente van Éfeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:

Op 2,8
En schrijf aan den engel der Gemeente van die van Smyrna: Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is, en weder levend is geworden:

Op 2,18
En schrijf aan den engel der Gemeente te Thyatíre: Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk:

Op 3,1
En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.

Op 3,7
En schrijf aan den engel der Gemeente, die in Filadelfia is: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die den sleutel Davids heeft; Die opent, en niemand sluit, en Hij sluit, en niemand opent:

Op 3,14
En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicenzen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

En deze tekst dat je mensen wiens ziel een engel is kunt herbergen, terwijl het gewoon een mens is als een ander.

Heb 13,2
Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.

maaarten

Re: ziel van mens is engel

Berichtdoor maaarten » 29 jun 2012 13:22

Je moet je wel bedenken van het Griekse woord voor engel niet in de eerste plaats engel betekent, maar een normaal alledaags Grieks woord was voor 'boodschapper'.

Het lijkt mij in bijvoorbeeld deze tekst met 'engel' ook boodschapper kan bedoelen: "Want deze is het, van dewelken geschreven staat: Ziet, Ik zende Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen."

Deze tekst haalt Maleachi 1:2 aan, en daar kan het Hebreeuwse woord ook 'boodschapper' betekenen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 jun 2012 16:39

Heb 13,2
Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd.

Zo jij het uitlegd staat er dat je onwetend boodschappers kunt herbergen, dat lijkt me niet op deze zin van toepassing.

En dat Jezus van Judas zegt dat hij een duivel is, heeft ook niets met boodschappers te maken.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jun 2012 18:38

goofy1978 schreef:Heb 13,2

Zo jij het uitlegd staat er dat je onwetend boodschappers kunt herbergen, dat lijkt me niet op deze zin van toepassing.

En dat Jezus van Judas zegt dat hij een duivel is, heeft ook niets met boodschappers te maken.

Kijk, het Griekse woord 'ἀγγέλος' (angelos) betekent 'boodschapper'. Het wordt ook gebruikt voor 'engel', in de zin van dat een engel een boodschapper van God is. In veel van de versen die jij hier geeft lijkt het mij in eerste instantie een stuk aannemelijker dat er 'boodschapper' is bedoeld dan 'engel'.

Echter dat het woord ἀγγέλος weldegelijk voor 'engel' in de zin van 'boodschapper (van God)' gebruikt wordt illustreerd Hebreeën 13:2 mooi. Wanneer echter met engelen de ziel van een mens wordt bedoelt lijkt mij dit vers al helemaal raar. Wat stel jij je voor bij onwetend zielen van mensen herbergen? Wat mij logischer lijkt is dat Christenen, die de herbergzaamheid inderdaad niet vergeten waren, zonder het te weten, boodschappers van God - in de zin van engelen, geestelijke wezens die fungeren als boodschappers van God - geherbergd hebben.

Als je in een Grieks woordenboek het woordje 'ἀγγέλος' op zoekt, dan vind je waarschijnlijk '1) boodschapper 2) engel.'

Dat Judas 'duivel' genoemd wordt lijkt mij ook niet noodzakelijkerwijs betekenen dat hij een duivel is. Wanneer ik bijvoorbeeld Kim Jung Il, een Christenvervolgende dictator, een duivel zou noemen, dan bedoel ik niet zozeer dat hij een duivel is, maar vergelijk ik zijn kwaadaardigheid met die van een duivel. Vergelijk het met een ander woord, bijvoorbeeld 'ezel'. Wanneer ik iemand een 'ezel' noem, als hij iets doms doet, dan bedoel ik niet zozeer dat die persoon letterlijk een ezel is, maar dat hij dom is. Op dezelfde manier lijkt het mij een stuk waarschijnlijker dat Jezus van Judas zei dat hij slecht was, dan dat Judas letterlijk een duivel was.

Als een duivel een ziel van een mens is die slecht is, hoe kan Jezus dan duivelen uitdrijven? Volgens mij trekt de Bijbel eerder de parallel tussen boze geesten/demonen/duivelen dan tussen slechte mensen en duivelen.

Taal is ietsje flexibeler dan dat we soms denken :)

Terug naar “Archief”