Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor juffiejuf » 21 jun 2012 07:38

@ Jess; heb ondertussen ook alles even doorgelezen uit dit topic. Waarom voelde jij je soms aangevallen?? Je legde dit probleem neer en de reacties vind ik juist wel waardevol en liefdevol.

Als je een liefdevol huwelijk heb, dan wil je toch dit probleem zien op te lossen naar beide tevredenheid? Of dit nou is door middel van hulp of doordat je zelf de gesprekken met je man aan gaat. Nu blijft het tussen jullie in staan.

Sterkte!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 21 jun 2012 09:20

Ik voelde me aangevallen omdat ik naar een sexuoloog werd doorverwezen en door het feit dat ik het idee had dat het raar was dat ik geen zin had in sex. Maar ik heb inmiddels al lang al van vriendinnen begrepen (en van peebees die ik kreeg) die ook al wat langer getrouwd zijn dat het bij hun dus ook voorkomt.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor LeChat » 21 jun 2012 13:50

Afgelopen week stond hier een artikel over in Flair, kennelijk ook omdat het probleem leeft. Met o.a. tips van een deskundige en boekentips.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor ajl » 21 jun 2012 14:58

Ik reageer nu erg adhoc, heb het voorgaande topic niet doorgelezen.

Het lijkt mij dat als je naar een seksuoloog gaat dat dit niet automatisch hoeft te zijn dat je meer zin in seks moet krijgen. Het kan ook gaan om duidelijkheid naar beide partijen te verkrijgen waar je op seksueel gebied samen staat en hoe beide partijen daarmee om moeten gaan.

Het lijkt mij vrij logisch dat er door bepaalde omstandigheden c.q. fases in je leven een verschil in behoeften bestaat en dat hoeft zeker niet altijd verkeerd te zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor boer » 21 jun 2012 16:05

Jess schreef:Ik voelde me aangevallen omdat ik naar een sexuoloog werd doorverwezen en door het feit dat ik het idee had dat het raar was dat ik geen zin had in sex. Maar ik heb inmiddels al lang al van vriendinnen begrepen (en van peebees die ik kreeg) die ook al wat langer getrouwd zijn dat het bij hun dus ook voorkomt.

Ik heb ook wel eens ergens geen zin in, maar denk ook eens aan je man.Doe maar eens een keer iets tegen je zin, is goed voor je.
Geven en nemen, je weet wel.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor LeChat » 21 jun 2012 18:07

Seks tegen je zin? Lijkt me niet verstandig... dat stond dus ook in die Flair: als je lichaam er niet klaar voor is, doet het pijn, met als gevolg dat je de volgende keer angstig bent (voor die pijn) en het alleen maar moeilijker wordt, etc...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Marloes1g » 21 jun 2012 18:20

Heb begrepen dat dit al meer dan een jaar speelt, dus ik zou zeggen laten we eens kijken wat Gods Woord hierover zegt . (We zitten hier tenslotte toch op een Refo-forum)
Ik neem de tekst maar uit Het Boek is erg duidelijk hierin:
1Corinthe7 vers 5:
Ontneem elkaar het recht op Uw lichaam niet, behalve als U samen afspreekt tijdelijk geen gemeenschap te hebben, omdat U de tijd wilt gebruiken om te bidden. Maar daarna moet U weer gewoon gemeenschap met elkaar hebben. Anders zou satan U door gebrek aan zelfbeheersing, in verleiding kunnen brengen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor ajl » 22 jun 2012 14:46

Met die bijbeltekst in de hand hebben veel mannen in het verleden ( en misschien nu nog wel) hun vrouw gedwongen tot het hebben van seks. Zo werkt het volgens mij ook niet.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Schipje » 22 jun 2012 16:10

ajl schreef:Met die bijbeltekst in de hand hebben veel mannen in het verleden ( en misschien nu nog wel) hun vrouw gedwongen tot het hebben van seks. Zo werkt het volgens mij ook niet.

Zo werkt het zeker niet want de man moet zelfs bereid zijn te sterven voor zijn vrouw! Dat staat wel heel erg tegenover dwingen! En er staan meer teksten in de Bijbel die de gezindheid van de man tegenover zijn vrouw onderstrepen.

Dat neemt nog niet weg dat deze tekst wel in de Bijbel staat en dus een van de geboden/leringen van God is. God heeft geboden gegeven tot zegen dus als je als vrouw deze tekst gelovig(!) in praktijk brengt ben ik ervan overtuigt dat dat altijd gezegend word! God geeft nooit geboden om het leven te verzwaren/het je moeilijk te maken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2012 16:35

ajl schreef:Met die bijbeltekst in de hand hebben veel mannen in het verleden ( en misschien nu nog wel) hun vrouw gedwongen tot het hebben van seks. Zo werkt het volgens mij ook niet.


Het werkt misschien niet, maar het is in ieder geval wel Bijbels. Vrijen tegen heug en meug is dus blijkbaar verkiesbaar boven het risico op masturbatie/vreemdgaan. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2012 16:38

Jess schreef:Ik voelde me aangevallen omdat ik naar een sexuoloog werd doorverwezen en door het feit dat ik het idee had dat het raar was dat ik geen zin had in sex. Maar ik heb inmiddels al lang al van vriendinnen begrepen (en van peebees die ik kreeg) die ook al wat langer getrouwd zijn dat het bij hun dus ook voorkomt.


Dat je je aangevallen voelt omdat men je aanraadt naar de seksuoloog te gaan begrijp ik niet. Als je last van je voet hebt, raden mensen je toch ook aan om naar de huisarts te gaan? Je hebt een specifiek probleem en er zijn mensen speciaal opgeleid om met problemen op dat soort gebied om te gaan.

Ik kan me voorstellen dat als je idee van een seksuoloog is dat het iemand is die jou wel eventjes gaat overtuigen om toch seks te hebben, dat je daar dan niet op zit te wachten. Gelukkig weten die lui meestal wel wat ze doen (vanwege die opleiding) en lopen bezoekjes heel anders dan je misschien verwacht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Schipje » 23 jun 2012 13:58

Mortlach schreef:Het werkt misschien niet, maar het is in ieder geval wel Bijbels.

Ik ben even zo vrij hierop te reageren: nee dat is absoluut onbijbels!
Vrijen tegen heug en meug

Als je dat als vrouw doet dan laat je je of behandelen als slaaf of je hebt niks begrepen van het uit liefde je eigen 'ik'(heb geen zin) aan de kant zetten om je man te dienen.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor toppie » 25 jun 2012 12:59

Heb dit topic eerst maar weer doorgelezen, voordat ik een reactie geef.

Jess, ik begrijp je!
Wij hebben ook wel eens tijden dat er absoluut geen behoefte is aan gemeenschap.
Wij praten daar samen heel open over, wij hebben dit van elkaar geaccepteerd.
Dan is er al een heel andere situatie ontstaan, want dan wordt er geluisterd naar elkaar, begrip getoond als je geen behoefte er aan hebt.
Dat maakt het ook makkelijker om andere vormen van liefdesuitingen naar elkaar te geven, niet met het idee, oh, nou moet ik weer.
Nee gewoon een knuffel of een innige zoen is ook prima.
Echt geloof me, als je er zo samen mee omgaat, komt er vanzelf weer een tijd dat het anders wordt.
En als dat niet zo is, is het zo ook prima.

In mijn omgeving ken ik een echtpaar, van wie een van de twee kanker heeft gehad aan het geslachtsdeel, met verregaande gevolgen.
Als ik zie en hoor hoe zij met elkaar omgaan, dan heb ik daar diep respect voor.

Het huwelijk is meer dan alleen gemeenschap hebben, het is in de eerste plaats liefde en trouw voor elkaar!
Gemeenschap hebben is een uiting van, een onderdeel van elkaar liefhebben, zeg maar de slagroom op de taart.
Smaakt een taart zonder slagroom dan per definitie niet? Nee toch?

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 25 jun 2012 14:17

Wat een fantastische reactie Toppie, dank je wel.

Zat vanmorgen nog aan dit topic te denken, met spijt dat ik het aangemaakt heb en dat ik het weer omhoog gehaald heb. Om de lompe egoistische reactie van Boer bijv. Ik denk niet dat jij een partner hebt? Zo wel dan zou ik maar es wat energie in mijn relatie steken.

Mijn man probeert wel begrip voor me te hebben en ik heb er totaal geen moeite mee als hij masturbeert. Dat doe ie ook gerust waar ik bij ben. Een innige zoen vind ik heerlijk maar mijn man wordt daar heel erg opgewonden van en op deze manier hebben wij er beiden vrede mee.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2012 15:57

Jess schreef:Wat een fantastische reactie Toppie, dank je wel.

Zat vanmorgen nog aan dit topic te denken, met spijt dat ik het aangemaakt heb en dat ik het weer omhoog gehaald heb. Om de lompe egoistische reactie van Boer bijv. Ik denk niet dat jij een partner hebt? Zo wel dan zou ik maar es wat energie in mijn relatie steken.

Mijn man probeert wel begrip voor me te hebben en ik heb er totaal geen moeite mee als hij masturbeert. Dat doe ie ook gerust waar ik bij ben. Een innige zoen vind ik heerlijk maar mijn man wordt daar heel erg opgewonden van en op deze manier hebben wij er beiden vrede mee.

Ach Jess, trek het je niet aan. Dat gebeurt regelmatig op een forum. Je hebt mensen met heel weinig empathie, die zitten hier ook en voelen zich wel geroepen om te reageren op lompe wijze.

Het is toch een taboe. En ook wordt het gezien als een huwelijkse plicht, tenzij je het beiden goed vindt. Maar dat is meestal niet zo. Er zijn periodes in het leven van vrijwel iedere vrouw dat seks niet of nauwelijks hoeft. (Zwangerschap, periode van borstvoeding, ziektes, depressie, overgang)
Ik ken ook wel tijden dat het eigenlijk van mij niet hoeft, ik het zelfs gedoe vind. Ik gaf in het begin van ons huwelijk gewoon maar toe, om geen zeur te zijn, idd, de huwelijkse plicht, maar inmiddels ga ik niet meer over mijn eigen grens heen. Tijdens een bepaalde ingrijpende periode in ons leven, moest ik er absoluut niet aan denken. Gelukkig had mijn man er erg veel begrip voor. Maar later had hij een periode dat het hem niks deed, totaal geen zin had. Je kunt nu eenmaal niet altijd en overal je eigen behoeftes bevredigen, dat geldt voor veel dingen trouwens. Seksualiteit is zo overgewaardeerd en open geworden, bij de moderne mens gericht op het lichamelijke (one night stands) dat degelijk gehuwden er soms van in de war zouden raken (bij wijze van spreken :wink: )
Ik las ergens op een site van vrouwen in de overgang (zo ver ben jij nog niet he) dat heel veel vrouwen tijdens de overgang zich aangetrokken voelen tot andere vrouwen. Dat heeft niets met lesbisch zijn te maken! Ik wist dit ook niet. Maar soms voel je je beter bij een vrouw dan bij je (een) man. Omdat vrouwen elkaar vaak woordeloos begrijpen. Mijn vriendinnen en ik hebben een half woord nodig. Bij mijn man moet ik toch meer woorden gebruiken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten