Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor meribel » 07 apr 2012 19:33

Wilsophie schreef:Ik begreep dat het SGP de scheiding van staat en kerk voorstaat.
Daarom mijn reactie.

ehh, nee christenunie vind dat. Bij de sgp vloeit dat juist allemaal een beetje in elkaar over als je hun partijbeginselen leest.
Vandaar regeerambt toebehouden aan de man in kerk én land.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 19:37

Ik moet me er niet mee bezig houden, Meribel ik haal het allemaal door elkaar omdat het geen belangrijke plaats inneemt in mijn leven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 apr 2012 19:40

nee, het heeft ook geen zak met geloof, ouders en uiterlijk te maken.

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 03 jun 2012 14:37

Ik heb alles eens doorgelezen... Ben een tijd niet meer hier online geweest...

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties...

Wil ik nog even terug komen op wat ik las over de reformatorische middelbare scholen

Hier wordt wel duidelijk keurstelling gehouden vanuit welke kerk een kind komt

Ook de kleding is daar een probleem als het rokje te kort is dan klopt het bijv niet..

En een school uniform mijn zegen hebben ze maar dan wel met het zelfde lengte rokje als op andere scholen..

Verder ben ik alles nog steeds aan het uitproberen... Broeken is een hekelpunt.... en geloof opstelling ook...
Het mee na de kerk gaan vind ik niet erg als het begrijpbaar is... en niet dat ik zoals vanmorgen de halve dienst heb geslapen omdat ik het absoluut niet begrijp laat staan er mee eens ben...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2012 21:36

Verder ben ik alles nog steeds aan het uitproberen... Broeken is een hekelpunt.... en geloof opstelling ook...
Het mee na de kerk gaan vind ik niet erg als het begrijpbaar is... en niet dat ik zoals vanmorgen de halve dienst heb geslapen omdat ik het absoluut niet begrijp laat staan er mee eens ben...

Je zou toch echt eens een cursus over het christelijk geloof moeten gaan volgens. Zijn er geen kerken in je buurt waar dat goed mogelijk is en waar het niet alleen over uiterlijkheden gaat?
Dan kun je wellicht ook beter met je ouders communiceren.

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 04 jun 2012 18:42

@ Hubert, nee zolang ik thuis woon moet ik mee naar de kerk waar mijn ouders gaan..
Maar zodra ik uit het huis ben ga ik ook naar een andere kerk...
Daarnaast gaat mijn vriend ook ergens anders en ik kan me daar beter mee vinden...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 jun 2012 22:04

Mag ik vragen welke leeftijd je hebt?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2012 11:21

Esther01 schreef:@ Hubert, nee zolang ik thuis woon moet ik mee naar de kerk waar mijn ouders gaan..
Maar zodra ik uit het huis ben ga ik ook naar een andere kerk...
Daarnaast gaat mijn vriend ook ergens anders en ik kan me daar beter mee vinden...

Dat 'moeten' staat mij zo tegen. Dat kan toch nooit goed zijn, zeker niet bij jong volwassenen. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij ouders wat dit betreft ophoudt zodra de kinderen 16 jaar zijn. Als ze dan niet meer meewillen naar de kerk is dat jammer, maar niets aan te doen. Ik zie dat heel veel om mij heen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jun 2012 12:12

Vandaar dat ik de leeftijd vroeg, want dat "moeten" staat me sowieso tegen, maar sommige kinderen vragen enige aansturing.
Mijn kinderen gingen gewoon mee toen ze jong waren, want ze gingen overal met ons mee. Dus waarom zou je ze niet mee naar de kerkelijke activiteiten nemen als je ook met ze naar de speeltuin gaat ( bijvoorbeeld).
Het was ook nooit een punt van discussie.
Toen ze 18 jaar waren konden ze zelf kiezen of ze na een nacht stappen meegingen naar de ochtenddienst.
En ik ken me niet herinneren dat dat ooit problemen gaf.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2012 12:33

Waarom zou dat ophouden als het kind 16 is?
Dan ben je als ouders nog steeds verantwoordelijk.
Ook mag je de huisregels maken, die gelden voor hun jongere broer en zus ook.
Als ze op vrijdagavond een feest hebben en het wordt nachtwerk, prima, zelf weten.
Maar op zaterdag verlangen wij een redelijke tijd van thuiskomst en daar zijn eigenlijk nooit lelijke woorden over gevallen.
We hanteren niet de strakke tijd van 12 uur, wat mijn ouders wel deden, ik heb liever dat ze iets later zijn en heelhuids, dan dat ze moeten racen om op tijd thuis te zijn.
Het scheelt misschien, ze hoeven hier pas om 9-915 hun bed uit.
Doordeweeks vaak om kwart voor 7, dus het is sowieso uitslapen voor hen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 jun 2012 09:43

Schelpje heeft wel gelijk bij kinderen die zich nog wel iets laten gezeggen door de ouders.
Het probleem ligt m.i. bij de kinderen die pertinent een hekel hebben(gekregen) aan de kerk en het geloof. Door ze te dwingen wordt het alleen maar erger en is een terugkeer op later leeftijd een utopie.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 jun 2012 19:08

Van mijn ouders mocht ik ook nooit een broek dragen. En hoewel ik dat zelf (in de puberteit) best wel eens leuk had gevonden heb ik er nooit een probleem van gemaakt. Nu ik uit huis ben draag ik soms wel een broek en mijn kinderen ook. Maar ik zou nooit met een broek naar mijn ouders gaan omdat ik weet dat ik hen daar verdriet mee doe.
Ik vind het een stukje respect betonen naar je ouders die je tenslotte hun hele leven hebben opgevoed en verzorgd. En dat gaat ook over tijden om thuis te komen, lengtes van rokjes etc.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jun 2012 10:59

Tsja, dan komen ze ook nooit veel verder in hun ontwikkeling!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 30 jun 2012 18:29

soms vraag ik me af.. of ze ooit wel eens verder kijken , het gaat in het princiepe om het onderscheid tussen man en vrouw met een broek aan kan je toch ook wel aan de rest van kleding, haardracht en uiterlijk (borsten, gezicht ) duidelijk zien dat het een vrouw is.

nee dan doen we maar spijkerrokjes aan of een legging er onder... dat kan dan wel.. maar dan is de rok zo relatief kort dat als ze bukken je bij wijze van spreke kan liplezen... ondanks de legging... maar goed.. ze hebben geen mannenkleren aan...

Naast Zwart en Wit heb je grijs....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 aug 2012 14:18

BigSmile schreef:Van mijn ouders mocht ik ook nooit een broek dragen. En hoewel ik dat zelf (in de puberteit) best wel eens leuk had gevonden heb ik er nooit een probleem van gemaakt. Nu ik uit huis ben draag ik soms wel een broek en mijn kinderen ook. Maar ik zou nooit met een broek naar mijn ouders gaan omdat ik weet dat ik hen daar verdriet mee doe.
Ik vind het een stukje respect betonen naar je ouders die je tenslotte hun hele leven hebben opgevoed en verzorgd. En dat gaat ook over tijden om thuis te komen, lengtes van rokjes etc.

is hier ook zo, maar IK moet me elke keer aanpassen en dat gaat me ook de strot uithangen!

Terug naar “Archief”