Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GapWim
Mineur
Mineur

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor GapWim » 17 mei 2012 16:05

antoon schreef:Dat kan best wezen, maar er is een onderscheid tussen religie en bijbel die 2 hebben weinig gemeen, staan vaak vijandig tegen elkaar, als ik het hier over geloven heb dan bedoel ik altijd de schrift, en niet de wazige religie clubje, of gemeeschappen, dus de bijbel is een voortrekker niet reigie.
[nadruk van mij]
http://econintersect.com/wordpress/wp-c ... Denial.jpg

antoon schreef:Dat kun je wel zeggen, door de evolutie te promoten of te gedogen hielden zijn vooruitgang van kennis tegen, nu is het onhoudbaar met de recente kennis waarvan we weten dat micro evolutie wel kan maar macro niet, de religie staat in hun hemd, ik vind het prachtig :D

Thank you for making my point.

1) Wetenschap spreekt enkel over evolutie.
2) Bewijslast voor evolutie binnen korte tijdsspanne is intuïtief werkbaar voor Jan Modaal. Met wat mentale gymnastiek is deze compatibel met het religieuze argument, wordt deze ondertussen aanvaard.
3) Evolutie over een lange periode ligt -ondanks dezelfde bewijslast- buiten het intuïtief denken van Jan Modaal omdat deze tijdsspanne ver buiten het referentiekader van een mensenleven ligt. Bijkomend probleem is dat de eerder vermelde mentale gymnastiek amper voldoende is om de consequenties -van evolutie over deze tijdspanne- binnen de religieuze dogma's te wurmen.
De vraag achter “zichtbaar” bewijs van macro-evolutie binnen een levende populatie is echter net hetzelfde als vragen achter zichtbaar bewijs van plaattektoniek … en de kleine gestage verschuivingen afdoen als variatie in de onderlinge positie
Dit gebrek aan intuïtie wordt net als argument gebruikt waarom dit niet kan.
(Vele mensen slagen hierin nochtans wel in, andere dan weer niet.)
4) Het verschil micro/macro evolutie wordt gecreëerd om onderscheid te maken wat intuïtief en religieus aanvaardbaar is en wat niet
5) Alle argumenten en bewijzen voor macro-evolutie wordt genegeerd of weggelachen als ongeloofwaardig.

6) combineer 1 t.e.m. 5 en je krijgt de uitspraak boven geciteerd.

Je zegt: “we weten dat micro evolutie wel kan maar macro niet” [nadruk van mij]
Mag ik vragen: Waarom weet jij dat macro-evolutie niet kan? Dit is een claim vanuit kennis die verdedigd moet worden vooraleer dit aanvaard kan worden.

antoon schreef:Je zegt het al "christelijke denominatie""of traditie clubjes vaak weten ze ook niet wat er precies in de bijbel staat

Bij dit alles zeg ik met klem dat ik kerken veroordeel maar geen mensen ook de mensen verbonden aan die kerken niet, ikzelf voel mij bij geen van die kerken thuis wel bij het gezonde woord

no true Scotsman fallacy

Ofwel zijn het niet specifiek "gezonde woord"-ders of christenen of niet gelovigen of moslims of maoisten of gelijk welke sticker je ook wenst te gebruiken … maar zijn het mensen die deze wetenschappelijke vooruitgang boeken.
Dit is wat we overal ter wereld zien: Als de condities binnen de maatschappij dit toelaat, worden ongelofelijke zaken verwezenlijkt … onafhankelijk van religie of plaats.
Vandaag is dit in de westerse wereld, die overwegend Christelijk is.
Indien je zou geleefd hebben tussen 750CE en 1258CE lag het epicentrum in de Islamitische landen.
Daarvoor lag dit in China met als belangrijke periode 618CE tot 906CE
Daarvoor de Romeinen, nog eerder de Grieken, Egyptenaars en opnieuw China
Daartussen totaal onafhankelijk de zuid en centraal amerikaanse culturen die ook uitgebreide steden, agricultuur, architectuur, astronomie etc … ontwikkelden

Om wetenschappelijke, technologische en culturele vooruitgang te boeken blijkt er totaal geen voorkeur te zijn voor enige specifieke religie of cultuur. Het enige gemeenschappelijke punt is een gemeenschap ontwikkelen waar er voldoende bronnen (eten, drinken, transport, diensten, etc …) aanwezig zijn zodat niet iedereen 24u per dag hoeft te werken en zwoegen in een poging te overleven. Zodoende kunnen mensen tijd -of hun hele werk- spenderen aan verdere vooruitgang.
Als het niet door oorlog of natuurramp is, hoe zijn deze culturen van zulke hoogtepunten plots stil blijven staan of zelfs achteruit gegaan: berusting in tradities en dogma's.

Dogmatisch religieus denken zorgde ervoor dat de Griekse universiteiten gesloten werden na de val van het Romeinse imperium en zo een enorme terugval in kennis creëerde die ons in de middeleeuwen gebracht hebben. Cultuur blijft echter doen wat cultuur doet en nieuwe universiteiten werden gebouwd ... verder bouwen op de bewaarde kennis, verloren kennis terug gewonnen. Nu echter allemaal onder een andere vlag zodat kan geopperd worden dat het enkel dankzij “hen” was dat we al deze mogelijkheden vandaag hebben.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 17 mei 2012 16:23

Kereltje schreef:De wetenschap is opgericht door mensen, dus het lijkt me dat alles wat niet verklaarbaar is door de wetenschap buiten de menselijke kaders valt. :(old
Opnieuw zou ik zeggen: niet noodzakelijk .
Wat je bedoeld met “alles wat niet verklaarbaar is”?

Kereltje schreef:Jazeker, de wetenschap als basis te zien of Gods Woord als basis te zien. Ik stel hem hier bewust heel zwart-wit, maar dan snap je wat ik bedoel! :wink:
Het wrang gevoel dat ik heb bij dit zal wellicht zijn omdat je dit opzettelijk (zoals je zei) zwart-wit geformuleerd hebt.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 22 mei 2012 10:56

GapWim schreef:Opnieuw zou ik zeggen: niet noodzakelijk .

Waarom niet? Het kan ook binnen de menselijke kaders vallen, doel je daarop? Alles wat buiten de menselijke kaders valt kun je dan echter niet afwijzen als zijnde niet bewezen. Alleen binnen je eigen systeem.

Of voorlopig nog niet verklaarbaar is.

GapWim schreef:Het wrang gevoel dat ik heb bij dit zal wellicht zijn omdat je dit opzettelijk (zoals je zei) zwart-wit geformuleerd hebt.

Prima, maar mijns inziens zijn zaken dan toch niet te rijmen.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 22 mei 2012 14:27

GapWim schreef:Opnieuw zou ik zeggen: niet noodzakelijk .
Kereltje schreef:Waarom niet? Het kan ook binnen de menselijke kaders vallen, doel je daarop? Alles wat buiten de menselijke kaders valt kun je dan echter niet afwijzen als zijnde niet bewezen. Alleen binnen je eigen systeem.
Kereltje schreef:Of voorlopig nog niet verklaarbaar is.

Ik doelde inderdaad daarop, het is niet omdat iets voorlopig nog niet verklaarbaar was dat dit noodzakelijk buiten het menselijke kader valt. Voordat diffractie van licht ontdekt was, dacht men dat een regenboog een teken van god was (en buiten het menselijk kader?)

Ik heb trouwens nog steeds moeite met het nauwkeurig begrijpen van wat je bedoeld met "menselijk kader". In een eerdere post heb je reeds een poging hiervoor ondernomen. Nu dat ik die post herlees samen met jouw laatste antwoord zou ik willen stellen dat wetenschap inderdaad wel _door_ mensen gemodelleerd wordt maar niet gemodelleerd wordt _naar_ de mens ... maar naar realiteit.

Doel jij dus op zaken die de wetenschap niet kan bewijzen omdat het buiten realiteit ligt of misschien nog steeds binnen realiteit maar voor nu en altijd buiten het vermogen van de mens (en dus 'onze' wetenschap) om dit te bewijzen ... of een combinatie of anders?

edit: spelling.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 22 mei 2012 20:36

Voordat diffractie van licht ontdekt was, dacht men dat een regenboog een teken van god was

Sluit het 1 het ander uit? Wat mij betreft niet...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 22 mei 2012 21:09

Voordat diffractie van licht ontdekt was, dacht men dat een regenboog een teken van god was
Jozo schreef:Sluit het 1 het ander uit? Wat mij betreft niet...

Toch maar vreemd dat dit dan enkel voorkomt na een regenbui met de zon achter jou in een maximale hoek van 84° en de regenboog zelf recht tegenover de zon verschijnt waarbij hetzelfde effect kan zich voordoen in de watermist van een waterval of dat je dit zelf kunt creëren op een zonnige dag met een tuinslang ... weten hoe dit ontstaat doet uiteraard niets af aan de schoonheid van een regenboog.
Afbeelding
Een gebrek aan kennis van iets laat de deur open voor allerlei bovennatuurlijke verklaringen, zo gooiden sommige stamen mensen in een vulkaan als offer om de goden te weerhouden de vulkaan (opnieuw) te laten uitbarsten. Een regenboog was dan weer iets moois dus sommige andere primitieve stammen dachten dat dit dus ook een goed teken van de goden was ...

... maar ja ...

... dus ik vermoed dat donder en bliksem voor jou ook nog steeds betekend dat god kwaad is?
En dat een tsunami een straf van god is?
En dat ziekte door demonen veroorzaakt worden?
En dat maandstonden een straf voor de erfzonde is?
En dat heksen en tovenaars bestaan en moeten gedood worden?
En dat een hostie echt het lichaam van christus wordt?
En dat ...

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 22 mei 2012 21:46

Voor veel zaken: Ja, en hoezo is dat vreemd? Bedenk maar eens een logische redenering waarom dat vreemd is? Waarom kunnen die 2 zaken niet samen gaan?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 22 mei 2012 22:17

Kereltje schreef:Voor veel zaken: Ja, en hoezo is dat vreemd? Bedenk maar eens een logische redenering waarom dat vreemd is? Waarom kunnen die 2 zaken niet samen gaan?

Een liefdevolle god zou nooit onschuldige mensen kwetsen.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2012 22:42

scheermes schreef:Een liefdevolle god zou nooit onschuldige mensen kwetsen.

Tsk, je zou toch onderhand moeten weten dat volgens de christenen mensen al schuldig zijn voordat ze überhaupt zijn geboren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 23 mei 2012 05:51

En vergeet daarbij niet de zonden die dagelijks gedaan worden.

En het plaatje van een liefdevolle God is wat te goedkoop. Een andere eigenschap is dat Hij rechtvaardig is.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 23 mei 2012 12:22

Kereltje schreef:Voor veel zaken: Ja, en hoezo is dat vreemd?
err ... ja dat is vreemd!

Dit is vreemd omdat dit opgeschreven is door mensen die voor het eerst een verklaring zochten voor de wereld rondom hen. Omdat het de eerste is, is het meteen ook de slechtste en met het meest aantal fouten. Net zoals men eerst dacht dat de aarde plat was, dan een bol, dan een platte bol, dan een peervormige platte bol, hoe verder men gaat hoe meer nauwkeurigheid men verkrijgt. Hoe verder men terug gaat hoe meer men ernaast zit door een simpel gebrek aan kennis dat deels opgevuld werd door bijgelovige onzin omdat men gewoon geen flauw benul had wat er gebeurde.

Ik vraag mij echt af welke van deze lijst je "ja" op zou antwoorden want ik dacht echt dat ik de meest onnozele en voor de hand liggende uitgekozen had. Denk je dat de aarde ook stil staat en de zon om de aarde draait?

Kereltje schreef:Bedenk maar eens een logische redenering waarom dat vreemd is?
Je hebt niet bijverteld op welke je "ja" zou antwoorden dus overloop ik ze allemaal even.

- Bliksem, een atmosferische elektro statische ontlading (vonk) waarbij voldoende energie vrijkomt om kortstondig veel licht te genereren en de lucht te verhitten. De resulterende expansie van de lucht door de verhitting zorgt voor een schokgolf die het typische geluid veroorzaakt genaamd donder.
De elektro statische lading kan ook ontstaan door wrijving van stofdeeltjes in de stofwolken van vulkaanuitbarsting, woestijn stof storm of zelfs stof opgewaaid uit bosbranden. Jaarlijks zijn er zo'n 16 miljoen bliksem stormen op aarde.
Bliksems zijn ook gedetecteerd op andere planeten met een voldoende dikke atmosfeer zoals Venus, Jupiter en Saturnus.
Dit, samen met tsunami's, was het meest primitieve, het meest gebaseerd op een volledige en totale onwetendheid, wat ik kon bedenken.

- Dus de volgende keer als je ziek bent, sla de dokter over en maak zo vlug mogelijk een afspraak met een duivel uitdrijver.

- Maandstonden ontstaan omdat de wijze waarop de eicel zich nestelt in de baarmoeder, er reeds een wand op voorhand aanwezig moet zijn terwijl bij andere dieren de eicel zich anders nestelt zodat de baarmoederwand kan gevormd worden pas nadat het lichaam opmerkt dat er een bevruchting plaatsgevonden heeft.
Als dit met de erfzonde van de mens te maken heeft waarom komt dit ook voor bij vele andere dieren en bij primaten zelfs ook elke maand net zoals bij de mens. Is god wat overijverig geweest en hen ook mee gestraft?

- Harry Potter is een film, het is een populaire film met een spannend verhaal maar in het echt is en blijft het een hele reeks acteurs die een rol spelen.
http://www.youtube.com/watch?v=eERDW1d5joQ

- Een droog schijfje brood, blijft echt waar nog steeds een droog schijfje brood, onafhankelijk hoeveel magische spreuken je erover uitspreekt afkomstig van welke religie dan ook. Symboliek kan mooi zijn of soms emotioneel en betekenisvol voor iemand. Symboliek en emotionele waarde veroorzaken echter geen wijziging van welke aard dan ook in deegwaren.

Kereltje schreef:Waarom kunnen die 2 zaken niet samen gaan?
Ik kan inderdaad niet 100% uitsluiten dat dat deze twee niet kunnen samengaan ... net zoals je niet kan 100% kan uitsluiten dat
- Jaarlijks een kip boven je hoofd zwaaien de toorn van god niet zou kunnen weghouden (= Kapparot), net zoals Joden dit doen.
- Ondergoed met een paar symbolen op genaaid en gezegend je niet zou kunnen beschermen tegen kogels, net zoals bij de Mormonen.
- en een E-meter van scientology eventueel echt je spiritueel niveau kan meten.
- en een sjamaan die zijn rituelen uitvoert terwijl hij aan zijn vijfde joint zit zou echt het weer kan veranderen en reproduceerbare accurate diagnose kan stellen bij een zieke persoon
- en het kan eventueel dat een Digambar monnik echt niet naakt is (ondanks dat hij echt niets aanheeft) omdat hij 'de omgeving draagt'
- en het zou kunnen dat de Niqab voor vrouwen echt respect toont voor god en mannen en geen methode is voor onderdrukking
- net zoals het mogelijk is dat levensreddende bloed transfusies echt verboden is voor god en waarvoor je naar de hel kunt gaan, zelfs al was je buiten bewustzijn op dat moment.

Deze klinken misschien toch heel ver gezocht door deze religies ... Maar die eerdere nee, voor veel van die lijst, die kunnen wel. En zelfs vanop een afstand bekeken lijken ze nog steeds niet batshit crazy, absoluut niet!.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 23 mei 2012 15:12

GapWim schreef:Dit bewijst nogmaals hoe weinig je over het onderwerp kent kirdneh, er bestaat niet zoiets als “het beste bewijs voor macro evolutie”. En het woord “bewijs” vermoed ik dat je ook verkeerd opvat met betrekking tot de wetenschap.

Er bestaan twee vormen van bewijs:
1) De gronden waarop een bewering rust.
Of een wiskundig bewijs, in het engels is dit “proof”
2) Blijk, teken.
Of een wetenschappelijk bewijs, in het engels is dit “evidence”
3) schriftelijke of gedrukte verklaring (irrelevant voor dit onderwerp)

In de wetenschap werkt men in de eerste plaats al niet met bewijzen(proof) maar met bewijzen(evidence). Daardoor is de vraag “het beste bewijs voor macro evolutie” niet eens een correcte vraag want één stuk bewijs(evidence) bewijst(proof) niets.

Excuses voordat ik een tijdje weg was (sommigen vinden het juist wel leuk) maar na een paar pagina's gelezen te hebben over andere zaken dan het eigenlijke onderwerp zou ik toch maar weer eens een poging maken.

Jij gaat showen met een verklaring van de dikke van dalen, maar ik vondt een andere betekenis van het woord bewijs namelijk:

Bewijs:
Datgene wat de juistheid van een bewering onweerlegbaar vast (kan) leggen.

Dus toon de juistheid aan van macroevolutie en toon het aan dat het onweerlegbaar is?

gapwim schreef:Dus je kunt heel gemakkelijk zeggen “pff, is dat alles? Is dit het beste waarmee je kunt komen? Dit bewijst niets” … en je zou gelijk hebben moest dit het enige zijn. Wat de evolutie theorie heeft, zijn duizenden en duizenden stukken bewijs(evidence) die vandaag een onoverkomelijke berg vormen.

Eigenlijk zeg je met andere woorden, we denken dat evolutie bestaat maar er zijn nog zoveel duizende stukken bewijs nodig om het te bewijzen.

Dus je hebt niks....

gapwim schreef:Wat je eerst zou moeten doen is leren hoe de wetenschappelijke methode werkt, hoe men gegevens verzamelt, hoe men proeven doet en tot welke uitzonderlijke lengtes men gaat om menselijke fout proberen uit te sluiten. Daarna stel ik voor om eens zelf na te gaan wat de evolutie theorie werkelijk voorstelt en niet de stro-man die je steeds in gedachten hebt.

Ik vind het wel grappig dat jij het wetenschappelijke methode erbij haalt om de evolutietheorie te bewijzen. Bij mijn weten is één van de kernpunten van de wetenschappelijke methode dat je een experiment ceteribus paribus moet kunnen herhalen, en dat er dan natuurlijk ook dezelfde uitkomst uit komt. Hierdoor zal de macro-evolutie nooit tot de echte wetenschap behoren. (las ik op een forum).

Simpelweg omdat het niet herhaald kan worden.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 23 mei 2012 16:59

kirdneh schreef:Jij gaat showen met een verklaring van de dikke van dalen, maar ik vondt een andere betekenis van het woord bewijs namelijk:

Bewijs:
Datgene wat de juistheid van een bewering onweerlegbaar vast (kan) leggen.

Dus toon de juistheid aan van macroevolutie en toon het aan dat het onweerlegbaar is?
Dat zou een wiskundig bewijs zijn en geen wetenschappelijk bewijs ... naar mijn weten werkt geen enkele andere wetenschap op deze manier.

gapwim schreef:Dus je kunt heel gemakkelijk zeggen “pff, is dat alles? Is dit het beste waarmee je kunt komen? Dit bewijst niets” … en je zou gelijk hebben moest dit het enige zijn. Wat de evolutie theorie heeft, zijn duizenden en duizenden stukken bewijs(evidence) die vandaag een onoverkomelijke berg vormen.
kirdneh schreef:Eigenlijk zeg je met andere woorden, we denken dat evolutie bestaat maar er zijn nog zoveel duizende stukken bewijs nodig om het te bewijzen.

Dus je hebt niks....
Lees eens heel goed opnieuw wat ik geschreven heb en probeer nog eens.

kirdneh schreef:Ik vind het wel grappig dat jij het wetenschappelijke methode erbij haalt om de evolutietheorie te bewijzen. Bij mijn weten is één van de kernpunten van de wetenschappelijke methode dat je een experiment ceteribus paribus moet kunnen herhalen, en dat er dan natuurlijk ook dezelfde uitkomst uit komt. Hierdoor zal de macro-evolutie nooit tot de echte wetenschap behoren. (las ik op een forum).

Simpelweg omdat het niet herhaald kan worden.
En daarom zou je eerst wat moeten bijleren want dit klopt niet. Er bestaan verschillende wetenschappelijke diciplines waar simpelweg door hun aard geen experimenten mogelijk zijn.
De mogelijkheid tot herhaling is mooi meegenomen maar niet essentieel, zo kunnen we bijvoorbeeld ook nooit het ontstaan van een sterrenstelsel herhalen

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 23 mei 2012 17:13

Mortlach schreef:Tsk, je zou toch onderhand moeten weten dat volgens de christenen mensen al schuldig zijn voordat ze überhaupt zijn geboren.

Zondig bedoel je, en zonder enige vergoeding kunnen diezelfde zonden je weggenomen worden. Ja de Heer is rechtvaardig en liefdevol.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 23 mei 2012 17:19

GapWim schreef:Dus de volgende keer als je ziek bent, sla de dokter over en maak zo vlug mogelijk een afspraak met een duivel uitdrijver.

Er zijn inderdaad mensen die nadat ze opgegeven zijn door de medische wetenschap en na bijv. het bezoeken van een gebedsgenezing compleet genezen en schoon verklaard worden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “Archief”