Hulp bij bindingsangst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vogel
Verkenner
Verkenner

Hulp bij bindingsangst?

Berichtdoor Vogel » 15 mei 2012 11:43

De afgelopen 8 jaar heb ik een soort knipperlichtrelatie met een vriend van me. We hebben in die ongeveer 2 maanden ‘officieel’ verkering gehad; hij maakte het uit zonder duidelijke redenen.
In de jaren daarna hebben we altijd contact gehad en verliep onze relatie met vele hoogte- en dieptepunten. Soms bijna weer verkering, soms flinke onenigheid. Maar altijd als we weer dicht bij elkaar kwamen, ‘rende’ hij heel hard weg. Totdat we weer bij elkaar kwamen, omdat we toch niet zonder elkaar konden.

Afgelopen jaar waren we, na een paar hele goede gesprekken, er van overtuigd dat het eindelijk toch kon tussen ons. Allebei verliefd, overtuigd van een toekomst samen. Het verleden uitgepraat en besloten rustig aan te doen, maar wel weer samen verder te gaan.
Hij zou eerst een half jaar naar de andere kant van de wereld gaan voor z’n werk, en terwijl hij daar was hebben we besloten dat ik daar 4 weken heen zou gaan voor een vakantie. Zo konden we onze nieuwe relatie mooi en uniek beginnen, want hoe vaak krijg je zo’n kans.
Alles leek erg mooi, ook toen hij weg was. Verlangen naar elkaar en uitzien naar een toekomst.
Helaas, toen ik daar één week was, kwam hij erachter dat hij het echt niet kon. Het spaans benauwd kreeg als ‘iemand’, in dit geval ik, te dicht bij kwam. Dat lijkt ook de verklaring te zijn voor de afgelopen jaren, een vorm van bindingsangst?
En hoe dan verder? Hij wil geen hulp, maar beseft wel dat het een serieus probleem is.
Wat is er aan te doen? Kan ik hem overtuigen dat ‘ie hulp nodig heeft? Niet eens voor mezelf, maar vooral voor hem.

En nu willen we verder als vrienden. Omdat we toch een bijzondere vriendschap hebben opgebouwd in de afgelopen jaren. Maar ook dat doet pijn, want de chemie is er nog steeds.

Hebben jullie ervaring met bindingsangst of een ‘goede vriendschap’ na rare relaties?

ajl
Generaal
Generaal

Re: Hulp bij bindingsangst?

Berichtdoor ajl » 15 mei 2012 12:03

Mijn ervaring is dat een vriendschap na een relatie gewoon niet werkt. Het veleden kan je niet uitwissen en inmiddels heb ik wel geleerd dat iemand voor de volle 100% voor je moet gaan en dat je je als parnter zijnde niet in allemaal bochten moet wringen om het de ander naar het zin te maken.
Mijn advies is daarom; ermee stoppen hoeveel pijn het ook doet en geen contact meer willen en op zoek gfaan naar de juiste persoon die wel alles met je wil delen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 mei 2012 12:18

Mijn idee is idd ook dat goede vriendschap na een relatie bijna niet mogelijk is.
Zelf zou ik zeggen: kies voor jezelf, voor je eigen geluk. Pas als hij professionele hulp heeft gehad (want als het echt bindingsangst is in die mate, dan is dat denk ik wel nodig), kun je misschien nogmaals die stap wagen, maar tot die tijd zou ik toch voor mezelf kiezen denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2012 22:07

ik weet niet wat de oorzaak is van zijn bindingsangst.

Kan je het zelf iets herleiden? Misschien een heel slechte jeugd, een scheiding vroeg of en andere nare ervaring?

Wat je wel verteld dan zou ik zeggen; of bij hem blijven en accepteren dat het voor de rest van je leven een aan/uit/weer aan/ weer uit / toch weer aan relatie blijft. Want waarom zou het veranderen? Daar zie ik geen reden voor. ( behalve misschien therapie maar dan nog...en dat moet hij oko zelf willen )

Of echt contact verbreken, ook echt zodat je over hem heen kan komen en de gevoelens niet telkens oplaaien, en iemand zoeken die wel serieus wat met je wil.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 18 mei 2012 07:35

Hoi Vogel,

Een lastig probleem: bindingsangst! Mijn broertje had het ook jarenlang... terwijl hij een prima jeugd heeft gehad, geen problemen, nergens last van. Hij had een vriendin, is er 1x mee verloofd geweest, kregen toen ruzie, verloving verbroken, na 2 maanden toch weer verkering met elkaar, nog een x verloofd en zelfs samen een huisje gekocht! Ze hadden net alles rond bij de notaris, 3 dagen daarna is de verloving weer verbroken. Hij bleek er een 2e vriendin op na te houden, al 3,5 maand! Uiteindelijk is hij gesprekken aangegaan met een psycholoog. Veel mensen denken dat er dan heel wat aan de hand moet zijn, wil je daar belanden! Maar soms is het gewoon prettig om even je verhaal bij een professional kwijt te kunnen. Uiteindelijk heeft hij een aantal maanden wekelijkse gesprekken gehad en is vorig jaar gelukkig getrouwd met een heel ander meisje!

Veel sterkte!
Szent az Úr

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 18 mei 2012 10:06

Men, wat een verhaal. Maareh, even kort door de bocht, lijkt me voor je broertje niet heel leuk dat je dit verhaal zo op internet zet...

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jun 2012 14:07

Ik kom in mijn vrijwilligerswerk veel in aanraking met partners van mensen met een psychische/psychiatrische stoornis.

Mijn advies is: elkaar loslaten en je eigen weg gaan, hoe moeilijk het is.
Maar uiteindelijk gaat de pijn ervan weg en kun je verder met je leven.

Mensen die getrouwd zijn met psychische/psychiatrische patiënten hebben geen uitzicht dat het beter wordt, tenzij de partner zich voor de volle 100% inzet in een hulpverleningstraject. En dan nog blijkt soms dat het ondanks alles uitloopt op een scheiding.

Terug naar “Archief”