Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2004 16:24

Maarreh, heiden, jouw geloof schijnt de laatste tijd aardig in de lift te zitten in europa he? Wodan, Thor en de Wodanseiken worden her en der weer in ere hersteld, heksen staan op en Druiden verzamelen zich elk jaar bij stonehenge.... Hoera voor het neo-paganisme, terug naar de verlichte tijden van voor de kerstening! :roll:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 feb 2004 16:44

De neo-paganistische religies zijn razend populair ja... Opvallend genoeg zijn het op dit moment in Nederland veelal jonge pubertjes die in de ban zijn van de oude geleerdheid van de wiccans (heksen)...

Ik moet zeggen dat ik me de post van heiden wel kan voorstellen, van die van Shoehstrik ben ik iets minder onder de indruk...

Ik vraag me af waarom men zich altijd zo druk maakt over dat 'nietszeggende' kl... godsdienstje van die christenen... Als het zo onbelangrijk is, als ze het fout hebben, waarom dan al die ophef?

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 28 feb 2004 18:05

Ja ironisch hè, dat de term "heiden" zich ontleent aan het christendom :?.

Waarom die ophef? Lijkt me duidelijk. Omdat een groot deel van de wereldbevolking zich blijkbaar nog altijd graag laat voorliegen. En op zich zou dit me ook niets uitmaken, ware het niet dat die verschillende groepen gelovigen (allemaal met god aan hun zijde???) alleen maar bezig zijn met elkaar te bestrijden en voor heel veel problemen zorgen.

Ik pretendeer heus niet te weten hoe het allemaal wèl in elkaar zit. Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn. Mensen die alles wat wetenschappelijk bewezen is, compleet negeren om maar geen afstand te hoeven doen van wat er in de bijbel staat geschreven. Mensen die er van overtuigd zijn dat ze ook christelijk zouden zijn als ze ergens in de arabische wereld uit twee islamitische ouders zouden zijn geboren....en ga zo maar door.

Maar ik zie de toekomst zonnig tegemoet. Zoals ik eerder al zei ben ik er van overtuigd dat de samenleving (het westen voorop) zich langzaam maar zeker één kant op zal bewegen. Het histogrammetje dat ik in het begin aanhaalde en wat representatief is voor (vrijwel) alle westerse landen, bevestigd dit alleen maar.
En gelukkig zie ik dat een aantal mensen hier (ook mensen die zichzelf als christelijk bestempelen) dit in ieder geval onder ogen willen zien.

Groet Heiden 8)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 feb 2004 18:58

Brion schreef:
Aragorn schreef:Heeft niemand van jullie dan de Brieven uit de Hel van C.S. Lewis gelezen? Doe dat eerst even voor je serieus op schroefstrik gaat reageren... :wink:

Mijn welgemeende excuses: er stond in het schrijfsel van schroefstrik niet bij, dat we eerst Lewis moesten lezen, alvorens te reageren.
Als je wilt reageren op mijn berichten, ga gerust je gang. Je hoeft niet eerst een boek te lezen. :D

De naam Schroefstrik komt me aardig bekend voor. Komt volgens mij idd uit Brieven uit de Hel van C.S. Lewis.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 28 feb 2004 19:08

heiden zei:
Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn. Mensen die alles wat wetenschappelijk bewezen is, compleet negeren om maar geen afstand te hoeven doen van wat er in de bijbel staat geschreven.

Echt niet iedereen neemt zomaar aan wat door de omgeving wordt aangeleerd. Er zijn heel veel mensen die heel erg twijfelen aan het geloof en pas daarna echt gaan geloven. Ik bijvoorbeeld. En ik heb er ook echt wel overnagedacht dat het verzonnen zou zijn hoor!! En de wetenschap is ook gebaseerd op theorien. Volgens hen wijst alles er op dat het klopt, maar het blijft een theorie. Die Darwin die de evolutietheorie heeft bedacht heeft dat op zijn sterfbed herroepen.

heiden zei:
Mensen die er van overtuigd zijn dat ze ook christelijk zouden zijn als ze ergens in de arabische wereld uit twee islamitische ouders zouden zijn geboren....en ga zo maar door.

Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd. Dat vind ik ook wel een lastig probleem. Die mensen die gewoon zo opgevoed zijn die hebben dat ook maar geleerd. Weet iemand daar wat op?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 feb 2004 19:09

Gandalf schreef:
Brion schreef:
Aragorn schreef:Heeft niemand van jullie dan de Brieven uit de Hel van C.S. Lewis gelezen? Doe dat eerst even voor je serieus op schroefstrik gaat reageren... :wink:

Mijn welgemeende excuses: er stond in het schrijfsel van schroefstrik niet bij, dat we eerst Lewis moesten lezen, alvorens te reageren.
Als je wilt reageren op mijn berichten, ga gerust je gang. Je hoeft niet eerst een boek te lezen. :D

De naam Schroefstrik komt me aardig bekend voor. Komt volgens mij idd uit Brieven uit de Hel van C.S. Lewis.

klopt.

Wat heiden betreft, jij kunt niet bewijzen dat wij voorgelogen worden net zomin als wij kunne bewijzen dat jij voorgelogen wordt, dus dat is een redelijk loze opmerking
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 feb 2004 19:15

heiden schreef:Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn.

En al die mensen die klakkeloos aannemen dat er geen God is? Het feit dat ik besta is voor mij het grootste bewijs dat God bestaat. Dat is een zekerheid die in m'n hart zit en dan kunnen anderen nog zo hard zeggen dat God niet bestaat, ik ervaar gelukkig wat anders in m'n hart en in m'n leven.

heiden schreef:Mensen die alles wat wetenschappelijk bewezen is, compleet negeren om maar geen afstand te hoeven doen van wat er in de bijbel staat geschreven.

Denk je echt dat God zo klein is dat Hij zich laat vangen in de wetenschap? Wij zullen hier op aarde met onze beperkte verstand (hoe goed dat bij sommige personen ook ontwikkeld mag zijn) God nooit volledig kunnen bevatten.

heiden schreef:Maar ik zie de toekomst zonnig tegemoet.

Ik ook. Ik weet dat mijn Verlosser leeft en dat Hij overwinnaar is. Nu al, al lijkt het in de wereld het tegenovergestelde. De duivel weet dat hij het verloren heeft, allen probeert hij daarom zoveel mogelijk mensen in de ondergang mee te sleuren.

Heiden, ik kan alleen maar voor je bidden dat God jou mag aanraken en dat Hij jou in laat zien dat de weg waarop je nu zit je naar de eeuwige ondergang helpt. De tijd zal uitmaken wie gelijk hadden, de mensen die zeggen dat God niet bestaat of degenen die hun vertrouwen op Hem hebben gezet. Op Hem, die jou en mij zo heeft liefgehad dat Hij het liefste dat Hij had opgeofferd.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 feb 2004 20:09

Het ontkennen van een bestaan van God is een atheïsme dat in de hel niet gevonden zal worden.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 21:58

caprice schreef:Het ontkennen van een bestaan van God is een atheïsme dat in de hel niet gevonden zal worden.

Loos dreigement. Probeer eerst die hel maar eens te vinden.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 feb 2004 14:11

Frost schreef:
caprice schreef:Het ontkennen van een bestaan van God is een atheïsme dat in de hel niet gevonden zal worden.

Loos dreigement. Probeer eerst die hel maar eens te vinden.
Even loos argument probeer hem maar eens te ontkennen.

iig als de gemiddelde mens door de eeuwen neemt zal hij het niet met je eens zijn (oké ik weet dat dat geen argument is, het is maar gewoon een losse opmerking)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 29 feb 2004 14:54

Een loos dreigement hoeft niet ontkend te worden. Negeren is voldoende (en rationeel).
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 feb 2004 15:07

Beste Heiden, ik ben niet iemand en sta ook niet bekend als iemand die alles zomaar aanneemt...

Net als heel veel anderen heb jij het over 'voorliegen' e.d. En het grappige is dat dat bijna altijd gebeurt zonder de nodige onderbouwing. (En nee, de meeste christenen onderbouwen ook niet goed, dat weet ik, maar als je ze ergens van beschuldigt moet je niet dezelfde fout maken!)

En wat bedoel je met 'ironisch dat de 'naam' (het begrip)heiden zich ontleent van het christendom?

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 29 feb 2004 15:28

Misschien is er nog een tot nu toe ongenoemde mogelijkheid.

Laten we aannemen dat een persoon, die wij Jezus noemen, werkelijk heeft geleefd. Onder de exegeten bestaat zelfs meningsverschil over wanneer dat is geweest en over wat Hij allemaal wel of niet zou hebben gedaan.

Als we al onze 'zekerheden' omtrent Hem over boord gooien als voor mijn part mythische wonderverhalen, dan blijft er één zaak overeind: Zijn 'boodschap' en die is blijkbaar niet stuk te branden. Zijn z.g. 'volgelingen' mogen die boodschap vaak aan hun laars hebben gelapt, de boodschap klinkt nog steeds. Over een 'wonder' gesproken!

De boodschap is niet anders dan een 'leefregel': "Er is maar één 'Vader': DE GROTE ONBEKENDE in een hoge hemel en één broeder: alle naasten hierbeneden".

Maar… in het tijdsbestek van één of twee eeuwen is die boodschap gedegenereerd tot een pakket van even onveranderbare als onbegrijpelijke 'leerstellingen', waarover eindeloos kan worden gevochten en ook gevochten is. Ik bedoel: het z.g. christendom is onderhand aan een grote en ingrijpende renovatie toe, wil het weer in de buurt komen van wat zijn Stichter bedoelde.

Maar of 'men' dat avontuur aandurft? Ik weet het niet en zal het ook niet meer meemaken. Denk ik. Ik hoop er dus maar het beste van. Moeder Aarde heeft nog miljoenen jaren te gaan en Gods klok tikt langzaam. :)

Groeten.

Fons.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 29 feb 2004 19:09

heiden schreef:Ik pretendeer heus niet te weten hoe het allemaal wèl in elkaar zit. Maar ik kan me mateloos ergeren aan mensen die klakkeloos alles aannemen wat ze door hun ouders/omgeving wordt aangeleerd, zonder ook maar één moment stil te staan bij de mogelijkheid dat het allemaal verzonnen zou kunnen zijn.

Ik ook, neem nu gisteren toen ik zat te kijken naar discovery channel. Mensen worden worden voorgehouden dat de aarde al zo'n 5 miljard jaar bestaat en gevolueerd is. Het word onze kinderen op school als de waarheid aangeleerd, en dat telwijl de evolutietheorie allang achterhaald is.

http://www.dinoos.nl
Afbeelding

schroefstrik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schroefstrik » 29 feb 2004 20:52

Ik heb in verschillende kerken mijn afgezanten gestuurd met de opdracht zoveel mogelijk afbreuk te doen aan bijvoorbeeld pasbekeerde christenen. Steeds meer mensen willen dan voor het eerst deelnemen aan het avondmaal. Een slechte ontwikkeling. Daar moest ik dus even een stokje voor steken. Op het moment dat zoiemand dus aan het avondmaal wilt gaan zet ik mijn afgezanten in om hen op het gemoed in te spreken. Ze worden dan bijvoorbeeld gezegt: "Dat gaat zomaar niet!" En het werkt nog steeds. Geweldig hé.

Schroestrik (je vriend :idea: )
directeur Schroefstik advocaten b.v., afdeling demonie en onderdrukking

Terug naar “Archief”