Sjaak84 schreef:Ja maar, moord gaat veel verder. Iemand die verkracht is leeft nog. Iemand die vermoord is niet. Die komt namelijk noooooooit meer terug.
ehh...dat laatste klopt niet hier altijd hoor
Moderator: Moderafo's
Sjaak84 schreef:Ja maar, moord gaat veel verder. Iemand die verkracht is leeft nog. Iemand die vermoord is niet. Die komt namelijk noooooooit meer terug.
meribel schreef:ehh...dat laatste klopt niet hier altijd hoor
Klopt, maar dat is niet in de context van de aardse rechtspraak, waar we het hier over hebben, maar de hemelse (1 Joh. 3:15). Het oordeel over haat en doodwensen is dus aan God en niet aan ons. Voor een moord met voorbedachte rade, hebben we wel een aardse rechter.juffiejuf schreef:maar volgens de bijbel pleeg je ook een moord als je iemand haat of doodwenst....
juffiejuf schreef:maar volgens de bijbel pleeg je ook een moord als je iemand haat of doodwenst....
Katlheen schreef:Euh, moord met voorbedachte rade? Beetje dubbelop volgens mij. Moord impliceert namelijk altijd voorbedachte rade. Dat is wat het OM dan ook zal moeten bewijzen. Anders valt het onder de categorie doodslag etc. Maar goed, ik ben verder ook geen jurist....
Kereltje schreef:Als ik aan het zwaaien ben met een pistool en die gaat per ongeluk af... voorbedachte rade?
Sjaak84 schreef:Weet je hoeveel geld het wel niet kost om iemand levenslang op te sluiten? Ik weet niet hoeveel maar het is veeeeeeeeeel geld.
Iemand die 77 mensen heeft vermoord moet niet door de staat worden gevoed en worden gekleed. Zo iemand verdient dat niet!
Faramir schreef:Dat weet ik, maar of het nou veel of weinig geld zou kosten, het verandert mijn houding tov de doodstraf niet.
Eventueel zou er een tegemoetkoming in de kosten kunnen zijn door de gevangene te laten werken.
Dat is een mening. Ik ben van mening dat de doodstraf een barbaarse straf is en daarnaast voor de dader bijzonder gemakzuchtig. Dus ja, zo'n persoon zal door de staat gevoed en gekleed moeten worden (of door een andere instantie die dat op zich wil nemen) waarbij de persoon in kwestie wat mij betreft wel normale arbeid mag verrichten om de kosten voor de staat deels op te vangen.
Faramir schreef:Dat is een mening. Ik ben van mening dat de doodstraf een barbaarse straf is en daarnaast voor de dader bijzonder gemakzuchtig. Dus ja, zo'n persoon zal door de staat gevoed en gekleed moeten worden (of door een andere instantie die dat op zich wil nemen) waarbij de persoon in kwestie wat mij betreft wel normale arbeid mag verrichten om de kosten voor de staat deels op te vangen.
Sjaak84 schreef:Nou nou..... De gevangene laten werken. Door hem bijvoorbeeld wasknijpers in elkaar te laten zetten of andere klusjes. Nee dat gaat veel geld opleveren zeg....... Laat me niet lachen!
Kereltje schreef:Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?
Faramir schreef:Bijvoorbeeld. Deze jongen heeft op zich best een goed stel hersens. Ik zat meer aan iets te denken in de ICT bijvoorbeeld. En, nee het zal vast niet kostendekkend te zijn, maar dat hoeft ook niet. Werken kan ook een heilzame werking hebben op gevangenen.
Sjaak84 schreef:Vind ik onzin. Als iemand met een gezond verstand (toerekeningsvatbaar dus) 77 mensen dood maakt, dan heb je al je kansen verspeeld. Die persoon heeft namelijk vele gezinnen kapot gemaakt en heeft daarom naar mijn mening geen recht meer op bestaan.
Kereltje schreef:Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?
Faramir schreef:Volgens mij was ik niet onduidelijk. Indien ik dat wel was: ja.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten