Proces Anders Breivik begonnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Proces Anders Breivik begonnen

Berichtdoor meribel » 16 mei 2012 13:59

Sjaak84 schreef:Ja maar, moord gaat veel verder. Iemand die verkracht is leeft nog. Iemand die vermoord is niet. Die komt namelijk noooooooit meer terug.

ehh...dat laatste klopt niet hier altijd hoor

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 16 mei 2012 14:12

meribel schreef:ehh...dat laatste klopt niet hier altijd hoor

Nou verlicht me.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2012 14:47

juffiejuf schreef:maar volgens de bijbel pleeg je ook een moord als je iemand haat of doodwenst....
Klopt, maar dat is niet in de context van de aardse rechtspraak, waar we het hier over hebben, maar de hemelse (1 Joh. 3:15). Het oordeel over haat en doodwensen is dus aan God en niet aan ons. Voor een moord met voorbedachte rade, hebben we wel een aardse rechter.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 15:16

juffiejuf schreef:maar volgens de bijbel pleeg je ook een moord als je iemand haat of doodwenst....

Dat is moeilijk te controleren. Als iemand vermoord is, is dat heel duidelijk te zien.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 mei 2012 15:40

Euh, moord met voorbedachte rade? Beetje dubbelop volgens mij. Moord impliceert namelijk altijd voorbedachte rade. Dat is wat het OM dan ook zal moeten bewijzen. Anders valt het onder de categorie doodslag etc. Maar goed, ik ben verder ook geen jurist.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 15:44

Katlheen schreef:Euh, moord met voorbedachte rade? Beetje dubbelop volgens mij. Moord impliceert namelijk altijd voorbedachte rade. Dat is wat het OM dan ook zal moeten bewijzen. Anders valt het onder de categorie doodslag etc. Maar goed, ik ben verder ook geen jurist.... :mrgreen:

Als ik aan het zwaaien ben met een pistool en die gaat per ongeluk af... voorbedachte rade?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 16 mei 2012 15:56

Kereltje schreef:Als ik aan het zwaaien ben met een pistool en die gaat per ongeluk af... voorbedachte rade?

Dat is dan dood door schuld. En een moord zonder voorbedachte raden noemen we doodslag.

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 mei 2012 16:33

Sjaak84 schreef:Weet je hoeveel geld het wel niet kost om iemand levenslang op te sluiten? Ik weet niet hoeveel maar het is veeeeeeeeeel geld.

Dat weet ik, maar of het nou veel of weinig geld zou kosten, het verandert mijn houding tov de doodstraf niet.
Eventueel zou er een tegemoetkoming in de kosten kunnen zijn door de gevangene te laten werken.
Iemand die 77 mensen heeft vermoord moet niet door de staat worden gevoed en worden gekleed. Zo iemand verdient dat niet!

Dat is een mening. Ik ben van mening dat de doodstraf een barbaarse straf is en daarnaast voor de dader bijzonder gemakzuchtig. Dus ja, zo'n persoon zal door de staat gevoed en gekleed moeten worden (of door een andere instantie die dat op zich wil nemen) waarbij de persoon in kwestie wat mij betreft wel normale arbeid mag verrichten om de kosten voor de staat deels op te vangen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 16 mei 2012 16:41

Faramir schreef:Dat weet ik, maar of het nou veel of weinig geld zou kosten, het verandert mijn houding tov de doodstraf niet.
Eventueel zou er een tegemoetkoming in de kosten kunnen zijn door de gevangene te laten werken.

Dat is een mening. Ik ben van mening dat de doodstraf een barbaarse straf is en daarnaast voor de dader bijzonder gemakzuchtig. Dus ja, zo'n persoon zal door de staat gevoed en gekleed moeten worden (of door een andere instantie die dat op zich wil nemen) waarbij de persoon in kwestie wat mij betreft wel normale arbeid mag verrichten om de kosten voor de staat deels op te vangen.

Nou nou..... De gevangene laten werken. Door hem bijvoorbeeld wasknijpers in elkaar te laten zetten of andere klusjes. Nee dat gaat veel geld opleveren zeg....... Laat me niet lachen! :lol:

Christopher Hitchens

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 16:43

Faramir schreef:Dat is een mening. Ik ben van mening dat de doodstraf een barbaarse straf is en daarnaast voor de dader bijzonder gemakzuchtig. Dus ja, zo'n persoon zal door de staat gevoed en gekleed moeten worden (of door een andere instantie die dat op zich wil nemen) waarbij de persoon in kwestie wat mij betreft wel normale arbeid mag verrichten om de kosten voor de staat deels op te vangen.

Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 mei 2012 17:59

Sjaak84 schreef:Nou nou..... De gevangene laten werken. Door hem bijvoorbeeld wasknijpers in elkaar te laten zetten of andere klusjes. Nee dat gaat veel geld opleveren zeg....... Laat me niet lachen! :lol:

Bijvoorbeeld. Deze jongen heeft op zich best een goed stel hersens. Ik zat meer aan iets te denken in de ICT bijvoorbeeld. En, nee het zal vast niet kostendekkend te zijn, maar dat hoeft ook niet. Werken kan ook een heilzame werking hebben op gevangenen.
Kereltje schreef:Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?

Volgens mij was ik niet onduidelijk. Indien ik dat wel was: ja.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 16 mei 2012 18:27

Faramir schreef:Bijvoorbeeld. Deze jongen heeft op zich best een goed stel hersens. Ik zat meer aan iets te denken in de ICT bijvoorbeeld. En, nee het zal vast niet kostendekkend te zijn, maar dat hoeft ook niet. Werken kan ook een heilzame werking hebben op gevangenen.

Kan wel zijn dat het een heilzame werking heeft maar, ik ben daar al lang niet meer geintreseed in als je 77 mensen doelbewust om zeep hebt geholpen. Mensen die zulke dingen bewust gedaan hebben verdienen het vuurpeloton.

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 mei 2012 22:06

Ik vind van niet. Ik ben tegen de doodstraf namelijk, hoe erg de misdaad ook is. Overigens, waarom gun je hem zo'n eervolle doodstraf? Een vuurpeloton is normaal voorbehouden aan militairen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2012 23:01

Sjaak84 schreef:Vind ik onzin. Als iemand met een gezond verstand (toerekeningsvatbaar dus) 77 mensen dood maakt, dan heb je al je kansen verspeeld. Die persoon heeft namelijk vele gezinnen kapot gemaakt en heeft daarom naar mijn mening geen recht meer op bestaan.

De moordenaars van respectievelijk Kerwin Duinmeijer, Joes Kloppenburg, Meindert Tjoelker en Daniël van Cotthem kwamen er heel makkelijk van af. Hoe sta je daar tegenover?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 17 mei 2012 07:53

Kereltje schreef:Dus iemand ontzegt iemand anders het leven en mag zelf wel blijven leven?

Faramir schreef:Volgens mij was ik niet onduidelijk. Indien ik dat wel was: ja.

Als iemand dat heel bewust doet, dan lijkt me de Bijbel daar erg duidelijk over en dat is dat de doodstraf behoort te worden uitgevoerd.

Terug naar “Archief”