De muur in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 26 feb 2004 18:57

Sabra schreef:En de ziekenhuizen, die zijn betaald en gebouwd door Israël, waarom zouden de Palestijnen hier nog gebruik van moeten kunnen maken?

Hoe zit het dan met ziekenhuizen die in Nederland gebouwd zijn? Mogen daar dan ook geen buitenlandse mensen geholpen worden? Moeten die ook maar hun eigen ziekenhuizen bouwen? Kan een mooie boel worden.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 feb 2004 21:47

Het is duidelijk dat in Israël betalen en genieten duidelijk niet in één hand zitten.

En waarom zou je mensen die vaak strijden tegen jouw staat moeten toestaan om gebruik te maken van jouw ziekenhuizen? Waarom überhaupt mensen toelaten die uit zijn op vernietiging van jouw staat en doden van jouw burgers?

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 26 feb 2004 22:18

Israel maakt fouten en de palestijnen omdat we christenen zijn steunen we israel met de muur ben ik het eens het helpt maar is grondje pik goed?
trouwens vindt ik de palestijnen niet sympatiek want zij zijn het gevoelige punt van arabieren ze willen israel om zeep in de zee!!!! moet je dan toegeven.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 feb 2004 23:09

Sabra,

Ik wordt er een beetje moe van dat je me steeds van eenzijdigheid beschuldigd. Jij bent degene die hier als eerste (van ons 2-en) een tamelijk eenzijdige reactie plaatste. Ik geef vervolgens wat commentaar om de zaak wat meer in evenwicht te krijgen. Ik houd niet nl. zo van eenzijdige weergaven. Het lijkt me dan ook redelijk onnozel me op basis van zo'n rechtzetpoging te beschuldigen van eenzijdigheid. Mag ik alleen jouw (eenzijdige) reacties van commentaar voorzien als ik eerst meld dat ik tegen het Palestijnse terrorisme ben?

Sabra:
Mogelijk worden enkele Palestijnen van hun grond afgesneden omdat de muur gedeeltelijk op hun grondgebied gebouwd is. Dat is zeker geen goede zaak.

Ik ben blij dat je dat in ieder geval met me eens bent. Helaas gaat het niet om stukjes muur die op Palestijns grondgebied gebouwd worden. Je kunt beter stellen dat de hele muur aan de Palestijnse kant van de groene lijn wordt gebouwd met soms behoorlijke happen in dat gebied. In totaal wordt er zo'n 162.000.000m2 grond 'ingepikt'. Grond van boeren ligt plotseling aan de andere kant van het hek waardoor ze het niet kunnen bebouwen (geen geld voor ziekenhuis). Het dorp Qalqilya is geheel omsingeld door de muur waardoor het volledig geïsoleerd is van de buitenwereld.

Sabra:
Wat betreft de bewegingsvrijheid, ik zie niet in welke beweginsvrijheid?

De beweginsgvrijheid waar elk mens recht op heeft. Ik heb het niet alleen over reizen van de Palestijnse gebieden naar Israël maar over reizen binnen de bezette gebieden. Deze gebieden stikken van de controleposten waar de Palestijnen dikwijls vernederd worden.

Sabra:
En de ziekenhuizen, die zijn betaald en gebouwd door Israël, waarom zouden de Palestijnen hier nog gebruik van moeten kunnen maken?

Dus als een kind in kritieke toestand naar het ziekenhuis moet heeft ze pech? Ben jij eigenlijk wel menselijk?

Dat de Palestijnen weinig eigen ziekenhuizen bouwen is overigens mede te 'danken' aan de Israëlische bezetting die het opbouwen van een economie onmogelijk maakt.

Sabra:
Net als ik vorige discussies haal jij weer de Geneefse Conventie erbij, en legt deze eenzijdig uit zodat alleen Israël verplichtingen zouden moeten worden opgelegd.

Ik heb slechts de Israëlische verantwoordelijkheden benoemd. Dat wil toch niet zeggen dat ik van mening ben dat anderen zich daar niet aan moeten houden? Overigens is de Geneefse Conventie wel degelijk in eerste instantie op Israël van kracht omdat Israël de bezettende macht is.

Sabra:
Volgens mij is terreur tegen burgers, ook tegen de Geneefse Conventie en een ergere schending daarvan dan mensen ontzeggen van toegang tot jouw land en daarmee het ontzeggen van mogelijk gebruik van faciliteiten.

1) Denk je nu echt dat ik terreur tegen burgers goedkeur?
2) De schendingen beperken zich niet alleen tot dat wat jij noemt. De opgelegde beperkingen maken het leiden van een normaal leven grotendeels onmogelijk.
3) Als de schendingen van de 'tegenpartij' erger zijn tellen de schendingen van de eigen partij niet?
4) Ik noem deze schendingen omdat ze een klimaat scheppen dat een goede voedingsbodem is voor nog meer haat en terreur. Ik zeg dit dan ook niet om Israël een veeg uit de pan te vegen maar omdat het in het belang van Israël zelf is dat ze hiermee ophouden.

Sabra:
Jij hebt altijd maar weer commentaar op Israël en verplicht hen bijna allerlei zaken zomaar toe te geven.

Tja, ik snap gewoon niet dat je jezelf christen kunt noemen en een regering die kinderen op weg naar het ziekenhuis laat omkomen niet bekritiseert. Zeker niet als dat de regering van Israël is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 feb 2004 00:33

Klaas schreef:
Ik wordt er een beetje moe van dat je me steeds van eenzijdigheid beschuldigd. Jij bent degene die hier als eerste (van ons 2-en) een tamelijk eenzijdige reactie plaatste. Ik geef vervolgens wat commentaar om de zaak wat meer in evenwicht te krijgen. Ik houd niet nl. zo van eenzijdige weergaven. Het lijkt me dan ook redelijk onnozel me op basis van zo'n rechtzetpoging te beschuldigen van eenzijdigheid. Mag ik alleen jouw (eenzijdige) reacties van commentaar voorzien als ik eerst meld dat ik tegen het Palestijnse terrorisme ben?

De reden waarom ik dit blijf herhalen is omdat jij het niet hebt over acties die de PA zou moeten ondernemen.

blij dat je dat in ieder geval met me eens bent. Helaas gaat het niet om stukjes muur die op Palestijns grondgebied gebouwd worden. Je kunt beter stellen dat de hele muur aan de Palestijnse kant van de groene lijn wordt gebouwd met soms behoorlijke happen in dat gebied. In totaal wordt er zo'n 162.000.000m2 grond 'ingepikt'. Grond van boeren ligt plotseling aan de andere kant van het hek waardoor ze het niet kunnen bebouwen (geen geld voor ziekenhuis). Het dorp Qalqilya is geheel omsingeld door de muur waardoor het volledig geïsoleerd is van de buitenwereld.

Ik heb deze cijfers niet concreet bij de hand, dus kan ik moeilijk zeggen of je daar gelijk in hebt.

De beweginsgvrijheid waar elk mens recht op heeft. Ik heb het niet alleen over reizen van de Palestijnse gebieden naar Israël maar over reizen binnen de bezette gebieden. Deze gebieden stikken van de controleposten waar de Palestijnen dikwijls vernederd worden.

Deze schijnbare vernedering komt voort uit het feit dat elke Palestijn een bom bij zich kan dragen om daarmee onschuldige burgers te treffen. Het is niet meer dan een veiligheidsmaatregel.

Deze controleposten zijn voornamelijk bij de grens tussen Israël en de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever. Tevens zijn er controleposten in de buurt van Joodse dorpen in de Gazastrook en de Westbank.

Dus als een kind in kritieke toestand naar het ziekenhuis moet heeft ze pech? Ben jij eigenlijk wel menselijk?

Blijkbaar ben jij nog nooit in een ziekenhuis geweest in Israël, maar veel Palestijnen genieten daar gezondheidszorg zonder er een cent voor te betalen. Iedereen wordt daar geholpen, maar dat zou ik idd niet toestaan.

Dat de Palestijnen weinig eigen ziekenhuizen bouwen is overigens mede te 'danken' aan de Israëlische bezetting die het opbouwen van een economie onmogelijk maakt.

De Palestijnen krijgen genoeg steun uit de wereld, maar dat verdwijnt vooral in de zakken van Arafat en zijn companen. Je legt hier duidelijk de verantwoordelijkheid vekeerd. De aanwezigheid van Israëlische militairen staat geen enkele economische groei in de weg.

Ik heb slechts de Israëlische verantwoordelijkheden benoemd. Dat wil toch niet zeggen dat ik van mening ben dat anderen zich daar niet aan moeten houden? Overigens is de Geneefse Conventie wel degelijk in eerste instantie op Israël van kracht omdat Israël de bezettende macht is.

Wat de individuele Israëlische soldaat doet dat valt moeilijk te controleren, maar Israël voert geen beleid dat destructief voor de mensenrechten van de Palestijnen. Israël houdt meer rekening met de rechten van die mensen dan hun eigen 'overheid'.

1) Denk je nu echt dat ik terreur tegen burgers goedkeur?
2) De schendingen beperken zich niet alleen tot dat wat jij noemt. De opgelegde beperkingen maken het leiden van een normaal leven grotendeels onmogelijk.
3) Als de schendingen van de 'tegenpartij' erger zijn tellen de schendingen van de eigen partij niet?
4) Ik noem deze schendingen omdat ze een klimaat scheppen dat een goede voedingsbodem is voor nog meer haat en terreur. Ik zeg dit dan ook niet om Israël een veeg uit de pan te vegen maar omdat het in het belang van Israël zelf is dat ze hiermee ophouden.

ad 1
Daar keur je waarschijnlijk niet goed, je geeft het alleen nooit aan.

ad 2
De beperkingen gelden vooral tot de overgang van de grens. Intern hebben de Palestijnen weinig beperkingen. Bovendien kunnen ze altijd nog naar Jordanië. Maar daar zijn ze nog minder welkom.

ad 3
De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.

ad 4
Israël heeft de Palestijnen zoveel mogelijkheden gegeven, maar ze hebben telkens geweigerd om maar één mogelijkheid aan te pakken. Het geduld van Israël is op.

Tja, ik snap gewoon niet dat je jezelf christen kunt noemen en een regering die kinderen op weg naar het ziekenhuis laat omkomen niet bekritiseert. Zeker niet als dat de regering van Israël is.

Ik weet niet waar jij die fabels vandaan haalt. Ik heb ruim 2 maanden vrijwilligerswerk in een ziekenhuis in Israël gedaan een daar is iedereen welkom, daar wordt niet bij binnenkomst geselecteerd op ethniciteit.
Tevens worden zieke mensen/kinderen niet tegengehouden om een ziekenhuis te bezoeken.

Laten we het omdraaien. Als een Jood hulp zou vragen bij een Palestijns ziekenhuis zou hij of zij zeker niet geholpen worden.

Israël kan niet blijven geven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 feb 2004 00:37

Waarom zeg je trouwens niet gewoon 162 km2.

Wat ik mij afvraag is waarom jij niet gereageerd hebt om het topic dat Europees geld voor de Palestijnen wordt gebruikt voor terreur.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 27 feb 2004 08:48

Beste allemaal,

Ik begrijp de frustaties, maar waar twee kijven hebben twee schuld.
twee partijen. in 1948 gingen arabieren Israel telijf met de gedachte we drijven ze wel in de zee. Zij waren de sterkste israel niet. zij zijn er nog omdat zij het verbond volk zijn? maar volgens een Israeliche historicus
heeft Israel ok volkeren moord gepleegd en zijn de paelstijnen ook zelf gevlugd van hun land. Israel pleegde toen een aantal bomaanvallen en de palestijnen niet minder. nu pegen de pelestijnen bom aanvallen
en zijn ze zielig!! en schijnheilig europa doet er aan mee.
Nu gaat Israel een muur bouwen met sucses en (gaan de palestijnen weer zielig doen) Mischien had Israel de muur beter anders kunnen neerzetten en kweken ze zo haat, maar de muur heeft tot gevolg 55 minder doden in de maand dus waarom zou hij weg moeten???

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 09:41

Sabra:
Deze schijnbare vernedering komt voort uit het feit dat elke Palestijn een bom bij zich kan dragen om daarmee onschuldige burgers te treffen. Het is niet meer dan een veiligheidsmaatregel.

Zakenman komt bij controlepost. Zakenman moet op de achterbank gaan zitten. Deuren gaan dicht. Deur open, traangasgranaat naar binnen. Soldaten houden deuren dicht. Schijnbare vernedering? Veiligheidsmaatregel?

Sabra:
Deze controleposten zijn voornamelijk bij de grens tussen Israël en de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever. Tevens zijn er controleposten in de buurt van Joodse dorpen in de Gazastrook en de Westbank.

Mijn bronnen vertellen een iets ander verhaal.

Sabra:
Blijkbaar ben jij nog nooit in een ziekenhuis geweest in Israël, maar veel Palestijnen genieten daar gezondheidszorg zonder er een cent voor te betalen. Iedereen wordt daar geholpen, maar dat zou ik idd niet toestaan.

Ik ben idd nog nooit in Israël in een ziekenhuis geweest. Ik stelde ook niet dat niet iedereen daar behandeld wordt maar dat er blijkbaar mensen (kinderen) sterven door oponthoud bij controleposten.

Sabra:
De Palestijnen krijgen genoeg steun uit de wereld, maar dat verdwijnt vooral in de zakken van Arafat en zijn companen.
Je legt hier duidelijk de verantwoordelijkheid vekeerd. De aanwezigheid van Israëlische militairen staat geen enkele economische groei in de weg.

Dat dat geld verkeerd gebruikt wordt is een kwalijke zaak. Dat de aanwezigheid van de militairen economische groei niet in de weg staat is daarentegen onzin. Puur het feit dat een land een gebied bezet is een sterke belemmering voor economische groei. Daar komt in dit geval nog bij dat de manier waarop de bezetting plaats vindt een extra barriere opwerpt.

Sabra:
Wat de individuele Israëlische soldaat doet dat valt moeilijk te controleren, maar Israël voert geen beleid dat destructief voor de mensenrechten van de Palestijnen.

Zijn het individuele soldaten die de gebieden bezet houden? Zijn het individuele soldaten die de controleposten ingesteld hebben? Zijn het individuele soldaten die een muurtje bouwen? Daarbovenop komt het gedrag van individuele soldaten. Als deze zich misdragen moet daar door de staat wat tegen ondernomen worden.

Sabra:
Israël houdt meer rekening met de rechten van die mensen dan hun eigen 'overheid'.

Dit vind ik dus geen argument. Zolang ik net wat minder slecht ben mag ik maar wat aanrommelen? Daar komt bij dat ik aan Israël, als Gods volk, hogere eisen stel,

Sabra:
Daar keur je waarschijnlijk niet goed, je geeft het alleen nooit aan.

Moet ik dat wat m.i. vanzelfsprekend is expliciet veroordelen? Overigens was de rvaag van dit topic wat onze mening over de muur is. Naar onze mening over terreurdaden werd niet gevraagd.

Sabra:
De beperkingen gelden vooral tot de overgang van de grens. Intern hebben de Palestijnen weinig beperkingen. Bovendien kunnen ze altijd nog naar Jordanië. Maar daar zijn ze nog minder welkom.

Dat eerste is dus niet waar. De beperking bij de grens zijn nog vele malen groter. Waarom haal je Jordanië erbij? Israël bezet de gebieden toch?

Sabra:
De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.

Daar hebben we jou voor.

Sabra:
Israël heeft de Palestijnen zoveel mogelijkheden gegeven, maar ze hebben telkens geweigerd om maar één mogelijkheid aan te pakken. Het geduld van Israël is op.

Israël heeft ingestemd met resolutie 242. Laat ze die gewoon uitvoeren.

Sabra:
Ik weet niet waar jij die fabels vandaan haalt.

Israëlische vredesorganisaties. Kijk eens op hun websites.

Sabra:
Waarom zeg je trouwens niet gewoon 162 km2.

Ik typte gewoon over wat ik voor me had. Had geen zin in rekenen.

Sabra:
Wat ik mij afvraag is waarom jij niet gereageerd hebt om het topic dat Europees geld voor de Palestijnen wordt gebruikt voor terreur.

Omdat ik de hele topic niet gezien heb.

Jammer dat je met dit soort vragen weer van alles insinueert. Het wil blijkbaar maar niet doordringen dat er mensen zijn die Israël wel een warm hart toedragen maar het huidige beleid niet ondersteunen. M.i. werkt het huidige beleid averechts en zal nooit leiden tot oplossing van het conflict.

Klaas

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 feb 2004 11:49

Klaas schreef:
Zakenman komt bij controlepost. Zakenman moet op de achterbank gaan zitten. Deuren gaan dicht. Deur open, traangasgranaat naar binnen. Soldaten houden deuren dicht. Schijnbare vernedering? Veiligheidsmaatregel?

Je vertelt altijd weer anekdotes maar je weigert stelselmatig om je bronnnen prijs te geven. Mogelijk heeft dit incident plaatsgevonden, maar dan blijft het nog een incident.

Mijn bronnen vertellen een iets ander verhaal.

Als ik jou was zou ik je bronnen eens checken.

Ik ben idd nog nooit in Israël in een ziekenhuis geweest. Ik stelde ook niet dat niet iedereen daar behandeld wordt maar dat er blijkbaar mensen (kinderen) sterven door oponthoud bij controleposten.

Blijkbaar volgens jou, noem eens bronnen en cijfers, ipv loos gepraat in de ruimte.

Zijn het individuele soldaten die de gebieden bezet houden? Zijn het individuele soldaten die de controleposten ingesteld hebben? Zijn het individuele soldaten die een muurtje bouwen? Daarbovenop komt het gedrag van individuele soldaten. Als deze zich misdragen moet daar door de staat wat tegen ondernomen worden.

Als de Palestijnen te vertrouwen waren was de instandhouding van de controleposten niet langer nodig. Deze posten zijn een reactie op hun gedrag, het is niet andersom.

Dit vind ik dus geen argument. Zolang ik net wat minder slecht ben mag ik maar wat aanrommelen? Daar komt bij dat ik aan Israël, als Gods volk, hogere eisen stel

Jij legt de eisen anders altijd eenzijdig bij Israël neer, en je kijkt nooit naar wat de Palestijnse leiders voor hun volk kunnen doen. Net of de miserabele staat waarin de Palestijnse burgers moeten leven enkel wordt veroorzaakt het het beleid van Israël.

Dat eerste is dus niet waar. De beperking bij de grens zijn nog vele malen groter. Waarom haal je Jordanië erbij? Israël bezet de gebieden toch?

Je geeft aan nooit daar te zijn geweest, je hebt je informatie enkel uit bronnen. Ooit bronnenonderzoek gedaan? Welke bron is objectief?

Daar hebben we jou voor.

Jij noemt dat bewust niet, maar je belicht eenzijdig de zaak.

Israëlische vredesorganisaties. Kijk eens op hun websites.

Daar kijk ik gemiddeld een aantal keer per week, maar ik bekijk ook andere bronnen.

Jammer dat je met dit soort vragen weer van alles insinueert. Het wil blijkbaar maar niet doordringen dat er mensen zijn die Israël wel een warm hart toedragen maar het huidige beleid niet ondersteunen. M.i. werkt het huidige beleid averechts en zal nooit leiden tot oplossing van het conflict.

M.i. zal uitvoering van jouw opvatting leiden tot het einde van de staat Israël.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 12:08

Sabra:
Je vertelt altijd weer anekdotes maar je weigert stelselmatig om je bronnnen prijs te geven.

Die laatste aantijging lijkt me uit de lucht gegrepen. De betreffende 'anekdote' komt uit de CV-Koers van deze maand. Wellicht dat zij ook weer bronnen geven ik zal e.e.a. even checken.

Sabra:
Mogelijk heeft dit incident plaatsgevonden, maar dan blijft het nog een incident.

Dat is de vraag. In ieder geval lijkt het me een zorgwekkend incident.

Sabra:
Als ik jou was zou ik je bronnen eens checken.

Hoe? Door zelf ter plaatse met de betrokken te gaan praten?

Sabra:
Blijkbaar volgens jou, noem eens bronnen en cijfers, ipv loos gepraat in de ruimte.

Zie boven.

Sabra:
Als de Palestijnen te vertrouwen waren was de instandhouding van de controleposten niet langer nodig. Deze posten zijn een reactie op hun gedrag, het is niet andersom.

En het gevolg van het instandhouden van de controleposten en de manier van controleren werkt de haat weer in de hand. Cirkeltje rond. De vraag is nu wat er nodig is om die cirkel te doorbreken.

Sabra:
Jij legt de eisen anders altijd eenzijdig bij Israël neer, en je kijkt nooit naar wat de Palestijnse leiders voor hun volk kunnen doen.

Ik doe nooit dit of dat. Bla, bla, bla. Waarom kun je niet gewoon nadenken over dat Israëls rol in dit conflict zonder je direct achter de slechtheid van de Palestijnen te verschuilen? Waarom zijn de reacties in dit soort discussie altijd zo gericht op de persoon in plaats van op de inhoud?

Sabra:
Net of de miserabele staat waarin de Palestijnse burgers moeten leven enkel wordt veroorzaakt het het beleid van Israël.

Je legt me continu woorden in de mond. Ik zeg niet dat het enkel aan Israël ligt, ik zeg alleen dat Israël deels zelf problemen veroorzaakt.

Klaas:
De beperking bij de grens zijn nog vele malen groter. Waarom haal je Jordanië erbij? Israël bezet de gebieden toch?

Sabra:
Je geeft aan nooit daar te zijn geweest, je hebt je informatie enkel uit bronnen. Ooit bronnenonderzoek gedaan? Welke bron is objectief?

Ik zie niet in hoe jouw reactie slaat op mijn vraag. Waarom trek je steeds mijn woorden in twijfel als ik het niet met je eens ben?

Sabra:
Jij noemt dat bewust niet, maar je belicht eenzijdig de zaak.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, zullen we maar zeggen. Waarom geloof je niet wat ik zeg over mijn motieven?

Sabra:
M.i. zal uitvoering van jouw opvatting leiden tot het einde van de staat Israël.

Israël bestond ook tussen 1948 en 1967 zonder bezetting van deze gebieden. Ik zie de logica van jouw conclusie dan ook niet in.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 22:43

Nog even een toelichting (zoals beloofd).

Het betreffende artikel is geschreven door iemand die ter plaatse mensen heeft gesproken (en dus ook de situatie gezien heeft). Verder wordt er verwezen naar http://www.btselem.org (dat zat er natuurlijk wel een beetje in).

Klaas

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 27 feb 2004 23:38

dit is een heeel lastig conflict waar PaLPiTaTioN zich niet deerlijk aan zal verwonden Afbeelding

(Ik begrijp dat dit een wat gekleurde bron is, maar volgens mij zijn alle bronnen in dit conflict gekleurd behalve de resoluties zelf)

Ik vraag mij af in hoeverre de resoluties niet gekleurd zijn. Op den duur zullen ze dat sowieso worden, want alle landen zullen zich tegen Israel keren. En de resoluties komen van de VN en de VN staat voor "verenigde naties" ofwel zo goed als 'alle landen'.

Overigens vind ik het altijd heel interessant om bij dit conflict te realiseren dat er onder het Palestijnse volk ook gelovigen in Christus (christenen dus) zijn. Die zitten tussen 2 vuren: de palestijnen zien ze als verraders en de israelieten zien ze als vijanden omdat ze palestijns zijn...

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 28 feb 2004 17:12

PaLPiTaTioN schreef:dit is een heeel lastig conflict waar PaLPiTaTioN zich niet deerlijk aan zal verwonden Afbeelding

Kena sluit hierbij aan.

Alleen stoor ik me behoorlijk aan de volgende opmerking:

Klaas schreef:Sabra:

Daar hebben we jou voor.

Jammer Klaas :cry: Ik ben beter van je gewend als jouw mening een goede tegenargument krijgt.

Ik heb vorig jaar de minister van Toerisme persoonlijk gesproken. Tevens heb ik zijn lezing gevolgd. Je kunt het hier lezen:
mijn ontmoeting met minster Elon van Toerisme Israël. Lees eens, als je wilt, op je gemak door. Laat al je (voor)oordelen eens los en lees het met een open mind. Wellicht ga je zien wat Sabra ziet.

Verder bemoei ik me niet met deze discussie. Helaas heeft mijn inbreng geen enkele zin.

Dasj!
ps Sabra, ga je 17 maart ook naar de lezing van rabbijn Brodman (zie jouw brievenbus)? :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 29 feb 2004 16:50

Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is de "logica" die op dit forum heerst. Ik ben Christen dus steun ik Israël. Ten eerste geloof ik in geen duizend jaar dat er een uitverkoren volk is. Ten tweede zijn er onder de Palestijnen ook vele Christenen (ja ook in de topfuncties). Ten derde zijn de Joden voor mij ook onderhevig aan Internationale rechtsregels zoals elk volk. Ten vierde is er onder de Joden ook een belangrijke stroming die dat rechtse ge***k ook stilaan beuh worden. In Israël is er ook een tweedeling bezig zoals in Turkije, een orthodox, rechts bevolkingsgedeelte en een open, verlicht gedeelte.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 10:19

Sabra schreef:De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.

Klaas schreef:Daar hebben we jou voor.

Kena schreef:Jammer Klaas Ik ben beter van je gewend als jouw mening een goede tegenargument krijgt.

Ik begrijp deze kritiek niet helemaal en wel om de volgende redenen:

1) Er wordt gevraagd naar onze mening over de veiligheidsmuur. Ik geef aan dat ik het bouwen van deze muur zie in het verlengde van overige schendingen van de mensenrechten van de kant van Israël. Dat is mijn mening en daar werd naar gevraagd. Als iemand mijn mening wil weten over het Palestijnse terrorisme geef ik die ook.
2) Je haalt één klein zinnetje uit een conversatie waarin ik mijn standpunt m.i. telkens beargumenteerd heb.
3) Ik ben van mening dat er een kern van waarheid in mijn reactie zit. Fanatieke Israël-aanhangers (die we hier ook genoeg vinden) staan vaak voorop om de wandaden van de Palestijnen aan de kaak te stellen. Voor het broodnodige evenwicht geef ik aan dat Israël ook niet alles zo netjes aanpakt. Het is een beetje een pot-verwijt-de-ketel-argument om dan te zeggen dat ik eenzijdig ben.

Ik heb overigens jouw artikel gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het niet een heel duidelijk verhaal maar ik denk dat de kern van het probleem zit in de manier waarop bijbelse gegevens geïnterpreteerd worden. We hebben het daar al vaker over gehad en zoals je weet verschillen we wat dat betreft redelijk fundamenteel.

Waar ik de grootste moeite mee heb zijn twee zaken. Beide zijn gebaseerd op de gedachte dat de oprichting van de staat Israël en de uitbreiding van het grondgebied Gods werk zijn. Uitgaande van het feit dat dat ook zo is mis ik enerzijds de christelijke visie op e.e.a. De minister heeft daar een op het OT gebaseerde visie op. Nemen we dat als christenen gewoon over? Geeft het feit dat de Messias reeds gekomen is ons niet een wat ander zicht op het geheel? Wat is de rol van Jezus als het gaat om het herstel van Israël?

Het tweede probleem dat ik signaleer is de manier waarop Gods beloften bewerkt worden. Ik heb een aantal zaken aangekaart die m.i. nooit of te nimmer als rechtvaardig kunnen worden aangemerkt. Voert de Rechtvaardige zijn plannen uit door onrechtvaardige middelen? Ik geloof er niets van...

Klaas

Terug naar “Archief”