Klaas schreef:
Ik wordt er een beetje moe van dat je me steeds van eenzijdigheid beschuldigd. Jij bent degene die hier als eerste (van ons 2-en) een tamelijk eenzijdige reactie plaatste. Ik geef vervolgens wat commentaar om de zaak wat meer in evenwicht te krijgen. Ik houd niet nl. zo van eenzijdige weergaven. Het lijkt me dan ook redelijk onnozel me op basis van zo'n rechtzetpoging te beschuldigen van eenzijdigheid. Mag ik alleen jouw (eenzijdige) reacties van commentaar voorzien als ik eerst meld dat ik tegen het Palestijnse terrorisme ben?
De reden waarom ik dit blijf herhalen is omdat jij het niet hebt over acties die de PA zou moeten ondernemen.
blij dat je dat in ieder geval met me eens bent. Helaas gaat het niet om stukjes muur die op Palestijns grondgebied gebouwd worden. Je kunt beter stellen dat de hele muur aan de Palestijnse kant van de groene lijn wordt gebouwd met soms behoorlijke happen in dat gebied. In totaal wordt er zo'n 162.000.000m2 grond 'ingepikt'. Grond van boeren ligt plotseling aan de andere kant van het hek waardoor ze het niet kunnen bebouwen (geen geld voor ziekenhuis). Het dorp Qalqilya is geheel omsingeld door de muur waardoor het volledig geïsoleerd is van de buitenwereld.
Ik heb deze cijfers niet concreet bij de hand, dus kan ik moeilijk zeggen of je daar gelijk in hebt.
De beweginsgvrijheid waar elk mens recht op heeft. Ik heb het niet alleen over reizen van de Palestijnse gebieden naar Israël maar over reizen binnen de bezette gebieden. Deze gebieden stikken van de controleposten waar de Palestijnen dikwijls vernederd worden.
Deze schijnbare vernedering komt voort uit het feit dat elke Palestijn een bom bij zich kan dragen om daarmee onschuldige burgers te treffen. Het is niet meer dan een veiligheidsmaatregel.
Deze controleposten zijn voornamelijk bij de grens tussen Israël en de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever. Tevens zijn er controleposten in de buurt van Joodse dorpen in de Gazastrook en de Westbank.
Dus als een kind in kritieke toestand naar het ziekenhuis moet heeft ze pech? Ben jij eigenlijk wel menselijk?
Blijkbaar ben jij nog nooit in een ziekenhuis geweest in Israël, maar veel Palestijnen genieten daar gezondheidszorg zonder er een cent voor te betalen. Iedereen wordt daar geholpen, maar dat zou ik idd niet toestaan.
Dat de Palestijnen weinig eigen ziekenhuizen bouwen is overigens mede te 'danken' aan de Israëlische bezetting die het opbouwen van een economie onmogelijk maakt.
De Palestijnen krijgen genoeg steun uit de wereld, maar dat verdwijnt vooral in de zakken van Arafat en zijn companen. Je legt hier duidelijk de verantwoordelijkheid vekeerd. De aanwezigheid van Israëlische militairen staat geen enkele economische groei in de weg.
Ik heb slechts de Israëlische verantwoordelijkheden benoemd. Dat wil toch niet zeggen dat ik van mening ben dat anderen zich daar niet aan moeten houden? Overigens is de Geneefse Conventie wel degelijk in eerste instantie op Israël van kracht omdat Israël de bezettende macht is.
Wat de individuele Israëlische soldaat doet dat valt moeilijk te controleren, maar Israël voert geen beleid dat destructief voor de mensenrechten van de Palestijnen. Israël houdt meer rekening met de rechten van die mensen dan hun eigen 'overheid'.
1) Denk je nu echt dat ik terreur tegen burgers goedkeur?
2) De schendingen beperken zich niet alleen tot dat wat jij noemt. De opgelegde beperkingen maken het leiden van een normaal leven grotendeels onmogelijk.
3) Als de schendingen van de 'tegenpartij' erger zijn tellen de schendingen van de eigen partij niet?
4) Ik noem deze schendingen omdat ze een klimaat scheppen dat een goede voedingsbodem is voor nog meer haat en terreur. Ik zeg dit dan ook niet om Israël een veeg uit de pan te vegen maar omdat het in het belang van Israël zelf is dat ze hiermee ophouden.
ad 1
Daar keur je waarschijnlijk niet goed, je geeft het alleen nooit aan.
ad 2
De beperkingen gelden vooral tot de overgang van de grens. Intern hebben de Palestijnen weinig beperkingen. Bovendien kunnen ze altijd nog naar Jordanië. Maar daar zijn ze nog minder welkom.
ad 3
De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.
ad 4
Israël heeft de Palestijnen zoveel mogelijkheden gegeven, maar ze hebben telkens geweigerd om maar één mogelijkheid aan te pakken. Het geduld van Israël is op.
Tja, ik snap gewoon niet dat je jezelf christen kunt noemen en een regering die kinderen op weg naar het ziekenhuis laat omkomen niet bekritiseert. Zeker niet als dat de regering van Israël is.
Ik weet niet waar jij die fabels vandaan haalt. Ik heb ruim 2 maanden vrijwilligerswerk in een ziekenhuis in Israël gedaan een daar is iedereen welkom, daar wordt niet bij binnenkomst geselecteerd op ethniciteit.
Tevens worden zieke mensen/kinderen niet tegengehouden om een ziekenhuis te bezoeken.
Laten we het omdraaien. Als een Jood hulp zou vragen bij een Palestijns ziekenhuis zou hij of zij zeker niet geholpen worden.
Israël kan niet blijven geven.