Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 14 mar 2008 20:17

ja levensgevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

want hoe moet je je vader nou leren kennen als je niet eens uit zijn boek kan leren!!! en zonder de heer geen leven...
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 21:23

Het is noodzakelijk de Bijbel te kennen. Dat is als een vaste grond.
In Efez. 6 : 12 - 17 staat dat wij daarmee moeten strijden.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 05 mei 2008 07:24

Rolf schreef:Het is noodzakelijk de Bijbel te kennen. Dat is als een vaste grond.
In Efez. 6 : 12 - 17 staat dat wij daarmee moeten strijden.

Inderdaad: je mág er ook mee strijden. Maar dan moet je wel weten hoe je dat zwaard van het Woord moet hanteren.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

schaapje
Generaal
Generaal

Re:

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2012 22:50

"TheKeimpe"
Dat refoweb gevaarlijk kan zijn daar twijfel ik niet aan, en ook dit is geen grapje maar wel een beetje off-topic...
Wat te denken van het feit dat hier alverzoeners, remonstranten, hypercalvinisten etc vrij hun mening geven en zij daardoor anderen kunnen beïnvloeden?
"

Des te belangrijker om door middel van bijbelstudie in eigen gemeente het Woord goed te kennen.

Hebr,5:12
Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert.

14
Vaste spijs hebben wij nodig, dan kunnen wij onderscheiden wat goed en kwaad is, en vooral in de dwaalleer die op ons afkomt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Bijbelstudie gevaarlijk?

Berichtdoor TheKeimpe » 20 feb 2012 15:10

Van harte mee eens!

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 21 feb 2012 11:49

De vissers uit Galilea hebben drie jaar lang onderwijs van Jezus zelf gehad.
Me dunkt dat zes jaar aan een universiteit eigenlijk nog te weinig is.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 feb 2012 12:07

Petra777 schreef:De vissers uit Galilea hebben drie jaar lang onderwijs van Jezus zelf gehad.
Me dunkt dat zes jaar aan een universiteit eigenlijk nog te weinig is.

Sommige theologen studeren al 20 jaar.
Zegt niet zo veel.

Je kent ''predikant'' Hendriks wel, neem ik aan?

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2012 12:37

Ach ja, dat zat eraan te komen.
Alsof Klaas Hendriks gelijk is aan alle predikanten in Nederland...
Goedkope opmerking...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 feb 2012 13:59

Het bijzondere wat mij opviel toen ik mij verdiepte in de Bijbel en ook met name de opdrachten die er staan, waar vele geloofsgemeenschappen zich op beroepen dat de Here Jezus Zelf altijd zegt : "Er staat geschreven"... verder staat er ook als opdracht niet : "lees je Bijbel bid elke dag" wat ik vaak gezongen heb.
Maar er staat: "Onderzoekt de Schriften" en dat is in mijn optiek "studie in Gods Woord".

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2012 14:52

Het 'lees je Bijbel, bid iedere dag" beschouw ik als een kinderversje.
Dat mag dan. Als je volwassen bent komt het mij voor dat je iets meer inzet moet tonen...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 feb 2012 15:53

quote="Wilsophie"Het bijzondere wat mij opviel toen ik mij verdiepte in de Bijbel en ook met name de opdrachten die er staan, waar vele geloofsgemeenschappen zich op beroepen dat de Here Jezus Zelf altijd zegt : "Er staat geschreven"... verder staat er ook als opdracht niet : "lees je Bijbel bid elke dag" wat ik vaak gezongen heb.
Maar er staat: "Onderzoekt de Schriften" en dat is in mijn optiek "studie in Gods Woord".

Ben ik van harte mee eens, daarom is het jammer dan sommige bepaalde teksten gewoon negeren,
of uit de context halen.
Daarom is het belang van Bijbelstudie groot en zeker in groepsverband, waar een ieder wat mag in brengen, vragen kan stellen, en samen zo het Woord beter begrijpen, en zeker dwaalleringen direct zullen ontdekken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 feb 2012 18:56

Het is zo verhelderend om met elkaar te onderzoeken bijvoorbeeld jarenlang dacht ik dat het Bijbelboek Openbaringen, een visioen was van Johannes en dan word je erop merkzaam gemaakt dat het niet meervoud is maar enkelvoud dus Openbaring en dat het niet van Johannes was maar van de Here Jezus Christus AAN Johannes.
Een simpel voorbeeld maar wel heel belangrijk.
Natuurlijk valt of staat alles met geloof, maar het is opmerkelijk hoe vaak Paulus het woord "weten" gebruikt.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 24 feb 2012 11:54

Is Bijbelstudie gevaarlijk?
"Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. ";
Dus ja het is zeker gevaarlijk voor degene die niet willen dat ze in de kern van hun eigen ego geraakt.

Bijbelstudie is volgens mij de manier om God beter te leren kennen, het is Zijn Woord. Dus ieder christen zou (veel) tijd in Bijbelstudie moeten (ehm... beter gezegt: willen) steken.
Door Bijbelstudie kom je erachter dat (geloven in) God onbegrijpelijk (en) mooi is.

Bijbelstudie wordt vaak beperkt tot de gedeelten die passen binnen het denkkader dat gangbaar is binnen de eigen club. En dus wordt Bijbelstudie gedegradeerd tot: "hoe legt ik de Bijbel uit zodat onze visie op ons geloof onderbouwd wordt." Bijbelstudie is heel gevaarlijk als bepaalde passages vermeden moeten worden omdat dat moeilijke vragen opwerpt.
Dus ik ben het er mee eens dat Bijbelstudie héél gevaarlijk is voor de religieuze tunnelvisies. Bijbelstudie is funest voor heilige huisjes (of dat dat nu links, midden, recht, behoudend, evangelisch, of wat voor richting dan ook is).

Bijbelstudie zou moeten zijn wat staat er, en wat staat er nog meer, en nog meer (Het is geen dode letter het is een levend woord). Juist bij de gedeelten die ik niet begrijp of die niet passen in mijn beeld van God/kerk/geloven etc.

Bijbelstudie: dit lees ik; 'Heere God, zend uw Heilige Geest om mij te laten zien wat ik daar vandaag van mag leren."
En dan kan je soms van 1 tekst soms 20 keer iets nieuw leren.

Daarom: meer Bijbelstudie, voor iedereen (die maar wil)!
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 15:13

Absoluut en dan zie je er niet tegenop als er een Jeh. Getuige aan de deur komt want je kunt en je mag de Waarheid weerleggen.
Het is geweldig kennis te mogen nemen van een Heilig God die aan ons zegt dat: "HIj alles heeft geopenbaard."
Dus cliché als: 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en dat soort uitspraken begrijp ik niet.
Want wij zouden niet de Bijbel lezen, maar bestuderen.
Het was de Heer Zelf die èn tegen Nico en tegen de Emmausgangers ( waarvan 1 naam bekend is) zei: "Onderzoekt de Schriften" of "Wist je dat dan niet?" Het staat geschreven.
En toen opende Hij hen de Schriften en herkenden zij Hem"
Laten wij dat ook doen want als wij de Schriften openen herkennen wij Hem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2012 15:48

En toen opende Hij hen de Schriften en herkenden zij Hem"

Dit zinnetje licht ik er even uit. We kunnen de Bijbel lezen en er toch helemaal niets van begrijpen. (denk aan de kamerling)
Het is ook nodig onderwijs te ontvangen!

Terug naar “Archief”