Leefregels verschillende stromingen binnen protestantisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Leefregels verschillende stromingen binnen protestantisme

Berichtdoor Diamantje » 12 feb 2012 13:55

Hallo iedereen,

Zoals ik in mijn voorstel-mail heb laten weten, wil ik hoogstwaarschijnlijk protestant worden. Maar er zijn zóveel richtingen, bijvoorbeeld alleen al binnen de Reformatie! Op Google is daar wel wat over te vinden, maar ik vind dat nergens echt duidelijk gemaakt wordt wat de leefregels van die geloven zijn. Zou iemand me dit a.u.b. willen uitleggen? Bij voorbaat heel erg bedankt!

Groeten,
Diamantje.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Leefregels verschillende stromingen binnen protestantism

Berichtdoor meribel » 12 feb 2012 14:00

dat is niet zo makkelijk uit te leggen.
Allereerst zijn kerken niet gesplitst om hun leefregels, maar om theologische kwesties.
En dat er daarna in verschillende kerken aparte officieuze leefregels zijn gekomen is een gevolg van heel veel zaken.

Dan kan het dus zo zijn dat een bepaalde protestante kerk ( bijv. christelijk gereformeerd ) in de ene plaats heel andere leefregels heeft dan in een andere plaats. En overigens ook weer verschillen in theologische opvattingen.

Handiger voor jou lijkt me om naar de dichtsbijzijnde protestante kerk te gaan, kijk hoe het daar is, spreek een ouderling of een gemeentelid of de dominee aan en praat over wat je zoekt en wat hun leren.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 12 feb 2012 14:03

Hallo Diamantje,

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet kunt zien!

In basis is het zo dat elke christen, van welke stroming dan ook, als enige leefregel heeft: het volgen van Jezus.

Verder is het lastig om aan te geven welke stroming c.q. welk kerkgenootschap, welke interpretatie van bijbelse begrippen heeft (leefregels bestaan darain m.i. niet). Het is plaatselijk namelijk ook nog eens erg verschillend. Stroming x kan in plaats a heel anders functioneren dan in plaats b.

Wanneer je protestants wilt worden, waarbij het dus gaat om het geloof in Jezus Christus, is het een mogelijkheid om in je woonplaats c.q. directe omgeving naar diensten te gaan om te kijken wat je aanspreekt. Wellicht heb je een vriend, vriendin, kennis die jou mee wil nemen naar diensten en samen met jou na wil denken over het maken van een keuze?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 12:43

Diamantje, in welke kerken heb je al diensten bezocht en hoe zijn die op jou overgekomen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 14:20

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Zoals ik in mijn voorstel-mail heb laten weten, wil ik hoogstwaarschijnlijk protestant worden. Maar er zijn zóveel richtingen, bijvoorbeeld alleen al binnen de Reformatie! Op Google is daar wel wat over te vinden, maar ik vind dat nergens echt duidelijk gemaakt wordt wat de leefregels van die geloven zijn. Zou iemand me dit a.u.b. willen uitleggen? Bij voorbaat heel erg bedankt!

Groeten,
Diamantje.

Die zijn zelfs voor insiders soms niet te snappen Diamantje :D Mijn man is van huis uit niet gelovig en die begint het na al die jaren zo'n beetje te snappen.
Soms is de roklengte wel goed, maar de kleur ervan niet, wel/geen hoed, wel/geen lange broek. Het is knap ingewikkeld. Maar als het goed is, zal men je vriendelijk en gastvrij ontvangen. Er zijn kerken waar je van boven naar beneden bekeken wordt, maar daar zou ik me niets van aantrekken!
Je zou eens kunnen kijken als een kerk aangaat, hoe zijn de mensen gekleed? Wat staat er op het naambordje en dan kun je opzoeken wat het precies inhoudt. Heel veel kerken hebben een eigen website, met contactadressen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2012 15:04

@Diamantje
Ik wil je de raad geven niet te kijken hoe mensen gekleed gaan of hoeveel mensen aan het avondmaal gaan, maar kijk of het Woord van God gepredikt wordt en het kruis Jezus centraal staat, want de Heilige Geest zal altijd Jezus Christus verhogen en op Hem wijzen.
Kijk of er liefde is onderling en hoe je ontvangen wordt/

Ooit hebben mensen mij deze raad gegeven toen ik pas gelovig was en op zoek was naar een gemeente/kerk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 feb 2012 15:08

Diamantje, je zou het beste een gemeenschap kunnen kiezen, die je naar aanleiding van wat ze doen voor armen, zending en elkaar, beoordeelt.En waar niet geroddeld wordt.
Let vooral niet op jurken en kleuren en andere uiterlijke onbenulligheden, wat ook God ziet iemands hart aan.
Aan de vruchten kent men de boom.
geen gewaad, gelaat en gepraat dus, maar DAAD.

(want op uiterlijke schijn beoordeelden de farizeers elkaar en de mensen ook)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2012 15:28

schaapje schreef:@Diamantje
Ik wil je de raad geven niet te kijken hoe mensen gekleed gaan of hoeveel mensen aan het avondmaal gaan, maar kijk of het Woord van God gepredikt wordt en het kruis Jezus centraal staat, want de Heilige Geest zal altijd Jezus Christus verhogen en op Hem wijzen.
Kijk of er liefde is onderling en hoe je ontvangen wordt/

Ooit hebben mensen mij deze raad gegeven toen ik pas gelovig was en op zoek was naar een gemeente/kerk.

Ik schreef dat zodat ze zich kon aanpassen, niet om de weg te wijzen naar een bepaalde kerk. Want in kerken waar heel erg op de buitenkant wordt gelet, is men doorgaans niet zo gastvrij naar anders geklede mensen. :oops:
En ik denk dat je nu teveel van haar vraagt, want als je volslagen onbekend in een kerk komt, zeggen deze termen je waarschijnlijk niets.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 21 feb 2012 11:28

Ik dacht dat we Diamantje de weg gingen wijzen?

Het advies om gewoon een protestantse kerk binnen te lopen of contact te zoeken via de website, lijkt mee goede zaak.

@Diamantje: wil je een regio/plaats geven waar je woont, dan kunnen we mogelijk concrete tips geven!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 12:51

Ik las dit vandaag en de verschillende antwoorden van iedereen met de beste bedoelingen.
Ik ben ook benieuwd wat de keuze geworden is.
Het belangrijkst werd gelukkig ook genoemd door Schaapje.
Het gaat om een gemeente waar Christus centraal staat en Gods plan wordt onderwezen en waar men echt onderwijs ontvangt vanuit de Schrift, en wat voor etiketje er dan opgeplakt wordt is niet belangrijk.
De Here Jezus vraagt straks ongetwijfeld: "Heb je mijn Boek gelezen en wat vond je ervan?"
Maar Hij vraagt echt niet waar je "gekerkt" hebt.
Ik wens je Gods zegen, maar vooral maak een keuze voor Hem, dan krijg je deel aan Zijn opstandingsleven en zal God de weg wijzen die je gaan moet want dat heeft Hij beloofd.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 10:01

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Groeten,
Diamantje.

Kijk eens op de websites van de verschillende kerkgenootschappen. Daar is vaak wel te lezen wat hun grondslag is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 10:24

Diamantje schreef:
Zoals ik in mijn voorstel-mail heb laten weten, wil ik hoogstwaarschijnlijk protestant worden.

Waarom wil je hoogstwaarschijnlijk protestants worden? Waarom niet bijvoorbeeld oosters-orthodox, koptisch, evangelicaal, pinkster of katholiek om maar wat voorbeelden te noemen?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 mei 2014 10:29

Em... dit is een topic uit 2012. Reageren op diamantje komt behoorlijk als mosterd na de maaltijd. Volgens mij kan deze hap hier beter gesloten worden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 10:33

Dan ben ik wel benieuwd wat er uiteindelijk allemaal gebeurd is. :)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 11:14

Faramir schreef:Dan ben ik wel benieuwd wat er uiteindelijk allemaal gebeurd is. :)

Dat mag Diamantje ons inderdaad laten weten!
Ik weet alleen niet of zij nog actief is op RefoWeb. Haar laatste bericht dateert van 17 mei 2013, een jaar geleden dus.

Terug naar “Archief”