Duizendjarig rijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Duizendjarig rijk

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 17:24

De "Kerk der eeuwen", zoals de Reformatorisch getinte kerken zichzelf graag noemen, zijn bij de Reformatie veelal niet verder teruggegaan in de geschiedenis dan tot aan de leringen van Augustinus en deze grotendeels overgenomen.
Augustinus was de grondlegger van de vervangingstheologie, welke tegenwoordig in nog veel Reformatorische kerken wordt onderwezen, waarbij alles wat op Israël betrekking heeft en had wordt toegepast op ''de Kerk''..

De zogenaamde 'vervangingstheologie' heeft Israël daar buitenspel gezet en geen plaats toegekend binnen de eschatologie, tenminste als het gaat over de terugkeer van het Joodse volk naar hun oude vaderland en de nationale bekering van het volk Israël. Nagenoeg alle aanhangers van de amillennialistische visie hebben in dit opzicht met Israël afgerekend. Zij kennen geen bijzondere plaats meer toe aan het Joodse volk, maar zien de rol van Israël als beëindigd"

Er zijn eigenlijk maar twee belangrijke visies aangaande het duizendjarig rijk, namelijk de oudste visie –en dat benadruk ik niet voor niets- dat er sprake is van een letterlijk "Duizendjarig Rijk" en de later door Augustinus geformuleerde visie van een geestelijk "Duizendjarig Rijk". Deze laatste is door de Rooms Katholieke Kerk overgenomen en helaas in de tijd van de Reformatie niet verworpen door de reformatoren maar in hun theologie speelt het zelfs een zeer belangrijke rol. De "belijdenis van de kerk" wordt daarbij gesteld boven de gezonde wetenschappelijke methoden van uitleg;

het gevolg is dat ingeval men gelooft in een letterlijk "Duizendjarig rijk" men vaak ook aan Israël een andere plaats toekent dan wanneer met gelooft in een geestelijk "Duizendjarig rijk".

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Re: Bijbelstudie gevaarlijk?

Berichtdoor HuibertJohannes » 20 feb 2012 17:46

En wat is je punt met deze uiteenzetting van de visies op het "Duizendjarig rijk"?
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 feb 2012 18:28

HuibertJohannes schreef:En wat is je punt met deze uiteenzetting van de visies op het "Duizendjarig rijk"?

Dat we met het instemmen met Heb 5:12 ook daadwerkelijk moeten terugkeren naar de uitspraken Gods, ipv die van een monnik uit de 4de eeuw.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 21 feb 2012 11:23

@Boer:
1) de context van Hebr. 5:12 heeft niets te maken met het duizendjarig rijk, maar met Christus. Leiden discussies over het Duizendjarig rijk ons niet af van Christus en die gekruisigd en om bij Hebr. 5 te blijven, zijn hogepriesterlijk werk?
2) in de Nederlandse kerken krijgt Israel inmiddels weer de plaats (nog niet overal) die haar toekomt en die je terugvind in de Romeinenbrief als Paulus aangeeft dat de kerk is ingeplant in de boom waaruit Israel is gegroeid. Israel is onze oudste broeder. De kerken in Nederland nu (in het algemeen) aanwrijven dat ze de vervangingstheologie leren is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: algemeen wordt geleerd dat Israel en de kerk ieder hun eigen plaats hebben, maar samenkomen in en de zaligheid hebben in Christus en die gekruisigd; wel wordt terecht aangenomen dat beloften die voor Israel gelden in geestelijke zin ook gelden voor de kerk. Ik weet niet waar je wel woont, maar de kerk in Nederland leert op dit punt totaal andere dingen dan veel kerken in bijvoorbeeld de VS, waar de vervangingstheologie nog springlevend is.
3) Heb jij door middel van gezonde wetenschappelijke methoden al een sluitende visie gevormd, op basis van alle(!) Bijbelteksten die hier betrekking op hebben, over het Duizendjarig rijk? En, heb jij ook een wetenschappelijke-theologische opleiding gevolgd? Hou zo je anders aan de gezonde wetenschappelijke methode moeten komen?
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 feb 2012 11:48

Dirk schreef:@Boer:
1) de context van Hebr. 5:12 heeft niets te maken met het duizendjarig rijk, maar met Christus. Leiden discussies over het Duizendjarig rijk ons niet af van Christus en die gekruisigd en om bij Hebr. 5 te blijven, zijn hogepriesterlijk werk?
2) in de Nederlandse kerken krijgt Israel inmiddels weer de plaats (nog niet overal) die haar toekomt en die je terugvind in de Romeinenbrief als Paulus aangeeft dat de kerk is ingeplant in de boom waaruit Israel is gegroeid. Israel is onze oudste broeder. De kerken in Nederland nu (in het algemeen) aanwrijven dat ze de vervangingstheologie leren is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: algemeen wordt geleerd dat Israel en de kerk ieder hun eigen plaats hebben, maar samenkomen in en de zaligheid hebben in Christus en die gekruisigd; wel wordt terecht aangenomen dat beloften die voor Israel gelden in geestelijke zin ook gelden voor de kerk. Ik weet niet waar je wel woont, maar de kerk in Nederland leert op dit punt totaal andere dingen dan veel kerken in bijvoorbeeld de VS, waar de vervangingstheologie nog springlevend is.
3) Heb jij door middel van gezonde wetenschappelijke methoden al een sluitende visie gevormd, op basis van alle(!) Bijbelteksten die hier betrekking op hebben, over het Duizendjarig rijk? En, heb jij ook een wetenschappelijke-theologische opleiding gevolgd? Hou zo je anders aan de gezonde wetenschappelijke methode moeten komen?

1. nee, een christen kijkt uit naar dat 1000 jarig Rijk, lijkt me.
2.Sinds Israel's rol niet uitgespeeld bleek te zijn, beginnen de leer van Calvijn , Luther en ds Kersten om maar een paar vervangingsleer-verkondigers te noemen, inderdaad scheuren te vertonen.
Grote scheuren.

3.Hadden de vissers uit Galilea een theologische opleiding gevolgd? ;-)
Wie genoeg tijd heeft om alles naast de Schrift te leggen, komt een heel eind.

De tijd dat mensen zelf niet konden en mochten (!) lezen is gelukkig voorbij.

Wat denk je van de kanttekeningen die er af en toe goed naast zitten?
Want daarover hoor je ook nooit iemand.
Zijn dat geen toevoegingen aan de Bijbel?

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 21 feb 2012 20:23

boer schreef:1. nee, een christen kijkt uit naar dat 1000 jarig Rijk, lijkt me.
2.Sinds Israel's rol niet uitgespeeld bleek te zijn, beginnen de leer van Calvijn , Luther en ds Kersten om maar een paar vervangingsleer-verkondigers te noemen, inderdaad scheuren te vertonen.
Grote scheuren.

3.Hadden de vissers uit Galilea een theologische opleiding gevolgd? ;-)
Wie genoeg tijd heeft om alles naast de Schrift te leggen, komt een heel eind.

De tijd dat mensen zelf niet konden en mochten (!) lezen is gelukkig voorbij.

Wat denk je van de kanttekeningen die er af en toe goed naast zitten?
Want daarover hoor je ook nooit iemand.
Zijn dat geen toevoegingen aan de Bijbel?

1) Nee, een Christen kijkt uit naar de relatie met Christus en met God. Dat daar een hemel, duizendjarig rijk (of niet, ik heb hier geen duidelijk onderbouwde of uitgekristalliseerde mening over, laat staan een mening gevormd met een gezonde wetenschappelijke methode) en nog veel andere zaken bij komen is van onderschikt belang. Het gaat mij niet om het duizendjarig rijk, maar om het weten en geloven dat Christus mijn zaligmaker is. Petrus werd zalig genoemd omdat hij beleed dat "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods", Matth 16:16. Discussies over het duizendjarige rijk leiden hier alleen maar vanaf.
2) Dus bij deze verwijt je nooit meer de kerk in Nederland in zijn algemeenheid dat ze de vervangingstheologie leren? Met andere woorden: je zal duidelijk maken dat je het met een bepaalde persoon of de mening van een bepaald kerkverband oneens bent? Onderdeel van gezonde wetenschap is dat je alleen bij elkaar veegt wat bij elkaar hoort en oog hebt voor de verschillen.
Verder: moeten we Luther en Calvijn nu maar links laten liggen?
3) Je ontwijkt nu mijn vraag: de vissers uit Galilea hebben nooit gesproken over een 'gezonde wetenschappelijke methode', Lukas wel trouwens (begin van Lukas 1), maar dat was voor zover we weten een geleerd mens. Wil je me uitleggen hou jou 'gezonde wetenschappelijke methode' er uit ziet en waar je deze geleerd heb? Alleen de factor tijd is namelijk op geen enkele wijze voldoende voor een gezonde wetenschappelijke methode.

Je overige opmerkingen: mensen mogen inderdaad al heel lang weer zelf lezen, daarom heeft Luther de Bijbel vertaalt. De kanttekeningen zijn geen toevoegingen aan de Bijbel, maar slechts iets wat er bij geschreven is en zeker niet hetzelfde gezag heeft als de Bijbel. Je zin 'Want daarover hoor je ook nooit iemand.' is overigens een wetenschappelijk discutabele formulering.

Waar ik overigens nog geen antwoord op heb, is op deze vraag: Heb jij door middel van gezonde wetenschappelijke methoden al een sluitende visie gevormd, op basis van alle(!) Bijbelteksten die hier betrekking op hebben, over het Duizendjarig rijk?
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 feb 2012 20:32

De term duizendjarig rijk komt niet in de Bijbel voor.
Er is wel een tijd van 1000 jaar waarin satan gebonden wordt.

Christus regeert ( straks) eeuwig en dat is niet beperkt tot 1000 jaar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 21:19

Dussss. ... een BBCer ( Bible Believing Christian) heeft als toekomstverwachting de ontmoeting met Christus in the air.
Want die 1000 jaar ligt nog minstens 1040 jaar en nog een paar jaar verder dan deze genoemde gebeurtenis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 12:37

Maar zegt Openbaring niet dat Christus het koninkrijk terug zal geven aan de Vader?
Hoe zie jij dat dan?

Was een vraag die mij werd gesteld door een lid van dit forum per pb.
Dat zegt Openbaring zeker.
Eerder staat in de Bijbel "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde."
Ik geloof zeker in een letterlijke troon in Jeruzalem waar de Zoon van David zal regeren over alle volkeren.

De Heere Jezus zal ook heersen over het huis van Jakob “tot in de aeonen”.
Eerst in “de duizend jaren” wanneer de satan niet langer in staat zal zijn de volken te verleiden en later op de nieuwe aarde, als “de koningen der aarde” hun heerlijkheid zullen inbrengen in het Jeruzalem dat vanuit de hemel neerdaalt (Openb.21:24). Dan heet de troon trouwens niet meer “de troon van David” maar “de troon van God en van het Lam” (Openb.22:1).

Christus heerst “tot in de aeonen” staat er in de grondtekst ..Paulus schrijft dat Christus moet heersen totdat Hij de dood als laatste vijand zal hebben teniet gedaan.
Daarna zal Hij, eens voor altijd, het Koninkrijk overgeven aan God de Vader en God zal worden “alles in allen” (1Kor.15:26-28).
De Zoon zal namelijk dan ook onderworpen zijn aan de Vader staat er in vers 28 van 1 Kor. 15.

Daarom is de leer van de Drie-éénheid gesteld in het concilie van Nicea zo een "stoorzender" want er staat toch heus maar Eén troon in de hemel en geen drie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:22

Och, daar hebben we weer zo'n Ariaantje. Hoe komt het toch dat dit soort leugens steeds weer de kop op steken? Je bant er één, komen er weer drie nieuwe.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 21:35

:?: :?: :?:
Ben jij van de club van het "bannen". Tegen wie heb je het eigenlijk en wat bedoel je?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:37

Tegen jou. Het valt mij op dat er de laatste tijd nogal wat anti-niceaantjes op dit forum rondwandelen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 21:38

Wilsophie schreef::?: :?: :?:
Ben jij van de club van het "bannen". Tegen wie heb je het eigenlijk en wat bedoel je?

Ik neem aan tegen jou en hij gaat ervan uit, gezien je schrijfsel, dat je een vorm van het oude arianisme aanhangt. (tegenwoordig noemen ze het unitarisme geloof ik). Een ketterij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:45

Ganz richtig.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 feb 2012 19:56

Wilsophie schreef:Dussss. ... een BBCer ( Bible Believing Christian) heeft als toekomstverwachting de ontmoeting met Christus in the air.
Want die 1000 jaar ligt nog minstens 1040 jaar en nog een paar jaar verder dan deze genoemde gebeurtenis.

1040+1000+nog een paar jaar is ruim 2000 jaar... Men gaat 4000 dus nog beleven hier op aarde?
Hoe kom je aan deze berekening?

Terug naar “Archief”