Dus de beste zanger kon zorgen voor de beste nakomelingen? Bij vogels kan ik me daar iets bij voorstellen:
Zingen = locatie bekend maken + minder tijd om voedsel te zoeken.
Een vogel die toch mooi en veel zingt moet dus bijzonder sterk zijn, dus goed nakomelingen kunnen verwekken.
Werkt dat bij mensen ook zo volgens jou?
Alleen is het mechanisme bij vogels niet alleen zingen=locatie bekendmaken.
Vrouwtjes vogels lijden van alles af uit de zang van het mannetje, er is zelfs geobserveerd dat bepaalde frequenties en of melodietjes meer succesvol waren dan anderen, dit is vooral goed gedocumenteerd bij Spotvogels (H. icterina) welke sterke immitators van andere vogels zijn.
Het gaat er meer om dat de vogel in kwestie een mooi geluid voortbrengt wat zelfs in een vorm esthetisch genoemt kan worden gezien er blijkbaar voorkeuren bestaan.
De voorwaarden om een `mooi` melodietje te kunnen fluiten is een resultaat van natuurlijke selectie, bv goede constructie van de klankkast(stevige borst) hoelang kan het vogeltje fluiten voordat hij moe word(uithoudingsvermogen). Dan denk je meh van fluiten word je toch niet moe? Veel soorten zitten niet stil tijdens dit proces. oa de Boompieper is een driftig zingertje.
Dus de beste zanger kon zorgen voor de beste nakomelingen? Bij vogels kan ik me daar iets bij voorstellen
En bij mensen niet? Ik verwijs naar groupies die de gemiddelde band achterna zitten.
En beste is niet het woord de Meeste nakomelingen. De natuur meet zijn eigen effectiviteit als het ware op hetgeen wat het meest voorkomt. Omdat evolutie en daarvoor natuurlijke selectie hevig werken op erfelijk materiaal(doorgeven van genen).
Er zijn zat dieren die zelf nagenoeg nergens toe in staat zijn maar altijd andere soorten weten te foppen om iets voor elkaar te krijgen, en zich zelfs ten kost daarvan voort te planten. Deze soorten waren niet `beter` dan de ander.
Er is een schimmel ergens in de woestijn van Montana(VS) welke zijn pathogene kwaliteiten alleen tot uiting kan komen bij vrouwtjes van een bepaalde vliesvleugelige die daar voorkomt. Wat deed dat slimme schimmeltje nou zodra het een host infecteerde, begon het te sleutelen aan de `eierstokken` van het vrouwtje waardoor alle eitjes vrouwelijk en geinfecteerd zouden zijn.
Ik zal het artikel proberen te zoeken.