Subsidie voor christelijke homo-organisaties goed idee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Subsidie voor christelijke homo-organisaties goed idee?

Berichtdoor hubert » 17 feb 2012 15:47

Ik las dat een alliantie van vijf christelijke homo-organisaties opnieuw subsidie krijgt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om homoseksualiteit in christelijke kringen bespreekbaar te maken.
De alliantie beschouwt de toekenning van de nieuwe subsidie als een erkenning van de rol die zij vervult in het bespreekbaar maken van homoseksualiteit in christelijke kring. Sinds eind 2008 hebben LKP, CHJC en ContrariO drie projecten uitgevoerd met subsidie van het ministerie van OCW. Voor de nieuwe projecten is de alliantie uitgebreid met twee groepen van gelovige lesbische en biseksuele vrouwen: HolyFemales.nl en Netwerk Mirre.
Op verschillende terreinen zal worden gewerkt aan een veilige en vrije positie voor christelijke homo’s en lesbiennes, zoals op christelijke scholen en in christelijke geloofsgemeenschappen. Speciale aandacht zal worden besteed aan professionele hulpverlening voor gelovige homo’s en lesbiennes. De komende jaren zal een online overzicht worden ontwikkeld van professionele hulpverleners die adequate begeleiding kunnen bieden aan christelijke LHBT’s.

Ik vroeg mij af of het een goed idee is van de overheid om subsidie te geven voor dit doel.
Blijkbaar is er geen sprake van een veilige en vrije positie voor christelijke homo's op christelijke scholen en dito geloofsgemeenschappen. Ik dacht eigenlijk dat je als christen iedere naaste moet liefhebben. Of geldt dat niet ten aanzien van deze doelgroep?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Subsidie voor christelijke homo-organisaties goed idee?

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 feb 2012 15:56

Ik denk dat het meer met beeldvorming te maken heeft dan met naastenliefde.
In bepaalde christelijke kringen denkt men bij homo's direct aan iemand die elke dag minstens vijf mannen bespringt en het liefst halfnaakt de Amsterdamse grachten bevaart.

Dus ja, het is nodig.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 feb 2012 16:00

Zo jammer weer dit, we blijven met subsidie smijten. Als je in je kerkgemeente niet geaccepteerd wordt als homo zoek je maar een gemeente waar je wel geacepteerd wordt. En als dat een probleem is zijn er oplossingen zat om in contact te komen met christenen die je wel accepteren. Ik denk overigen niet dat financiele middelen bijdragen aan de acceptatie van homofilie binnen het chistendom. De verschillende gemeenten hebben er de handen al vol aan de Bijbel op een gezamelijke manier te lezen, laat staan homofilie te accepteren. Waar de ene gemeente homofilie verafschuwt is het binnen de andere geaccepteerd, en daar gaan financiele middelen echt geen bijdrage in leveren of verandering in brengen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 17 feb 2012 16:07

Misschien moet er eens subsidie komen om christelijke orthodoxie bespreekbaar te maken in een normale samenleving.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 feb 2012 16:10

JHM schreef:Zo jammer weer dit, we blijven met subsidie smijten. Als je in je kerkgemeente niet geaccepteerd wordt als homo zoek je maar een gemeente waar je wel geacepteerd wordt. En als dat een probleem is zijn er oplossingen zat om in contact te komen met christenen die je wel accepteren. Ik denk overigen niet dat financiele middelen bijdragen aan de acceptatie van homofilie binnen het chistendom. De verschillende gemeenten hebben er de handen al vol aan de Bijbel op een gezamelijke manier te lezen, laat staan homofilie te accepteren. Waar de ene gemeente homofilie verafschuwt is het binnen de andere geaccepteerd, en daar gaan financiele middelen echt geen bijdrage in leveren of verandering in brengen.

Het gaat ook helemaal niet om een pot met geld voor kerken die homo's met gejuich binnenhalen.
Bekijk bijvoorbeeld het project 'Homo in de klas' eens.
Een project van deze organisaties. De toegevoegde waarde lijkt mij vrij duidelijk.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 17 feb 2012 16:13

JHM schreef:Zo jammer weer dit, we blijven met subsidie smijten. Als je in je kerkgemeente niet geaccepteerd wordt als homo zoek je maar een gemeente waar je wel geacepteerd wordt. En als dat een probleem is zijn er oplossingen zat om in contact te komen met christenen die je wel accepteren. Ik denk overigen niet dat financiele middelen bijdragen aan de acceptatie van homofilie binnen het chistendom. De verschillende gemeenten hebben er de handen al vol aan de Bijbel op een gezamelijke manier te lezen, laat staan homofilie te accepteren. Waar de ene gemeente homofilie verafschuwt is het binnen de andere geaccepteerd, en daar gaan financiele middelen echt geen bijdrage in leveren of verandering in brengen.

Wooaaa, ik durf het bijna niet te geloven, maar ik ben het echt volkomen met je eens JHM!

Dat subsidiesmijten met betrekking tot dit onderwerp of andere zoals "kansen"jongeren heeft in mijn ogen altijd behoorlijk weinig effect gehad.

Daarnaast, en daar zal jij het wel niet met mij eens zijn ;), vind ik de scheiding tussen kerk en staat heel erg belangrijk. Subsidie voor religieuze instellingen keur ik per definitie af. Of het nu christelijke geloof, islamitische of welke religie dan ook is. Overigens valt religieus basisonderwijs daar ook onder IMHO.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 feb 2012 16:13

Tante Pollewop schreef:In bepaalde christelijke kringen denkt men bij homo's direct aan iemand die elke dag minstens vijf mannen bespringt en het liefst halfnaakt de Amsterdamse grachten bevaart.

Niet alleen binnen christelijke kringen speelt deze gedachte, eerder een algemeen maatschappelijke probleem. Gerichte subsidie is derhalve een onnodige graai uit de kas.

Tante Pollewop schreef:Dus ja, het is nodig.

Ik moet denken aan een transsexueel. Een man (nu vrouw) bij ons in de kerk. Een vrouw geboren in het lichaam van een man met een geestelijke uitdaging. Nadat hij bekend maakte dat hij als vrouw door het leven wilde gaan is hij verstoten door zijn broers en familie, en ook in zijn kerk is hij niet meer welkom. Nadat zijn ouders gestorven zijn had hij niemand meer. En wat deed hij, opzoek naar een gemeente waar hij wel welkom is. Die heeft hij nu gevonden. Als deze beste man (nu vrouw) met geestelijke handicap een gemeente kan vinden waar hij welkom is lijkt het me voor de meeste mensen met een gezond verstand toch geen probleem.

Tante Pollewop schreef:Het gaat ook helemaal niet om een pot met geld voor kerken die homo's met gejuich binnenhalen.
Bekijk bijvoorbeeld het project 'Homo in de klas' eens.
Een project van deze organisaties. De toegevoegde waarde lijkt mij vrij duidelijk.

Als ik al eerder stelde, dit is eerder een probleem om maatschappelijk aan te pakken en niet door links en rechts met subsidies te gaan smijten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2012 16:27

Tante Pollewop schreef:Ik denk dat het meer met beeldvorming te maken heeft dan met naastenliefde.
In bepaalde christelijke kringen denkt men bij homo's direct aan iemand die elke dag minstens vijf mannen bespringt en het liefst halfnaakt de Amsterdamse grachten bevaart.

Dus ja, het is nodig.

Welnee, hoe kom je daar nu bij? Die mensen zijn er ja, maar die hebben over allerlei dingen een bepaalde (al dan niet verkeerde) mening.
De gemiddelde Nederlander, ook de reformatorische, is echt wel op de hoogte van het feit, dat lang niet elke homo op zo'n roze bootje vaart.
Laatst is er nog een oud ger jongen uit de kast gekomen, die hele gemeente weet inmiddels dus ook dat het een hele normaal uitziende jongen betreft, die een volstrekt normaal leven leidt.
Die verkeerde beeldvorming komt door bepaalde "sterren". Nou, daar hebben de uiterst rechtsen geen weet van, want die lezen de bladen niet en hebben geen tv. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2012 16:31

JHM schreef:Zo jammer weer dit, we blijven met subsidie smijten. Als je in je kerkgemeente niet geaccepteerd wordt als homo zoek je maar een gemeente waar je wel geacepteerd wordt.

Oh ja, gaan we zo redeneren?
Als jij last hebt van hangjongeren (M/N) moet je dan ook maar gewoon verhuizen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 feb 2012 16:33

Optimatus schreef:Oh ja, gaan we zo redeneren?
Als jij last hebt van hangjongeren (M/N) moet je dan ook maar gewoon verhuizen?

Nee dan geef ik ze een Bijbel :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2012 16:35

Dat werkt vooral goed als ze Nederlands spreken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2012 16:36

Dan zou ik meteen een doos vol kunnen aanschaffen, want het stikt hier van hangjongeren. Voornamelijk met een mediterraan uiterlijk ](*,)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 feb 2012 16:41

Optimatus schreef:Dat werkt vooral goed als ze Nederlands spreken.

Daar is ook wel een subsidie voor te verzinnen hoor :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2012 16:42

JHM schreef:
Daar is ook wel een subsidie voor te verzinnen hoor :mrgreen:

Voor mij dan ook, om al die Bijbels aan te schaffen? :)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 feb 2012 16:45

JHM schreef:Als ik al eerder stelde, dit is eerder een probleem om maatschappelijk aan te pakken en niet door links en rechts met subsidies te gaan smijten.

Wat denk je van het COC?

Aangezien de meeste christenen, en daarbij ook een deel van de christelijke homo's, helemaal niets van die club moeten hebben, is het helemaal niet zo gek om deze christelijke organisaties te subsidiëren.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 17 feb 2012 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”