Waarom eten Christenen wel/geen varkensvlees?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom eten Christenen wel/geen varkensvlees?

Berichtdoor janneke7337 » 27 jan 2012 13:56

Schipje schreef:@schaapje,
Kun jij mij op Bijbelse grond overtuigen dat God van gedachten veranderd is? Waarom gelden die spijswetten niet meer? Ze zijn zo wijs! Hij heeft ze niet voor niks gegeven, dat had een reden.

@Janneke, Dat lijkt me erg kort door de bocht. Dat zou betekenen dat wij geen boodschap hebben aan een aantal Bijbelboeken uit het OT.

Schipje:
Heel Deut. en Numeri staan vol ceremoniele wetten.
Er staat ook in dat je geen kleed van 2 stoffen mag dragen, doe jij dat wel eens, waarom doe je dat dan? Het staat er toch niet voor niets?
Er staat ook dat een kleed uit 1 naad geweven moet zijn, waarom hou je je daar niet aan dan?

Dit zijn allemaal ceremoniële wetten, door Mozes opgesteld.
Ze staan in de bijbel ter lering en geschiedenis, niet om selectief een paar teksten uit te pakken, die toe te passen en een heleboel teksten toch maar niet doen over kleding, offers en dergelijke.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 jan 2012 15:07

Soms vraag de ik me af of de "rechts" gereformeerden wel eens iets uit het NT lezen. :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 jan 2012 16:11

schaapje schreef:Soms vraag de ik me af of de "rechts" gereformeerden wel eens iets uit het NT lezen. :?:

En ik vraag me af of hun predikanten tijdens al die jaren voorgevormde en begrensde studies eindelijk iets kunnen uitleggen waarom er geen kleed van 2 verschillende stoffen gedragen mocht worden en waarom een kledingstuk geen naad mocht hebben...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jan 2012 17:14

@boer, waarom was dat dan?

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 28 jan 2012 14:56

Ter info:

Er wordt ook wel beweerd dat varkensvlees toxisch oftwel giftig zou zijn voor mensen. Dit heeft te maken met het hoge vet- en cholestorolgehalte. Het mensenlichaam heeft cholestorol nodig, voor onder andere vettransport. Maar te veel cholestorol heeft tot gevolg dat slagaders vernauwen.

Varkensvlees zou ook eiwitten bevatten die sneller rotten in de darmen, vanwege hun structuur. Tijdens dit proces komen er veel giftige stoffen vrij . Qua structuur lijken de eiwitten van varkensvlees op de eiwitten die mensen in het lichaam hebben. Het gevolg is dat de eiwitten niet als "lichaamsvreemde stof" worden herkend. De toxines kunnen zo in het bloed of in de lymfe terechtkomen.

Ook worden de bindweefselstructuren van mensen zwakker door varkensvlees. Er ontstaat slijmvorming in pezen, gewrichten en kraakbeen. Dit kan onder andere tot reuma leiden. Varkensvlees bevat virussen, die zich in onze longen kunnen nestelen, met chronische verkoudheid tot gevolg.

Tip om te lezen is: Het Genesis Dieet van Dr Gordon Tessler, als je het leest kom je er achter dat het geen dieet is om af te vallen maar een voedingspatroon die gerelateerd is aan bijbelse zaken, ik moet zeggen dat het aan te raden is, je voelt je in ieder geval veel fitter.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 28 jan 2012 18:05

@Kirdneh,
Dat boek ben ik dus aan het lezen. Vandaar dat ik dit topic heb gestart.

@Janneke,
Dit zijn gewoon vragen die mij bezighouden de laatste tijd en ik ben dus erg benieuwd wat andere Christenen daarover te zeggen hebben.
Ik zeg nergens dat we ons aan alle regels moeten houden. Maar ik ben verbaast dat de ene tekst er wel word uitgeplukt en een andere tekst niet. Ook vind ik het heel hypocriet dat sommige refo's alcohol helemaal verbieden en varkensvlees niet. Ik kan dat echt niet rijmen. Een glas wijn is nog gezond, varkensvlees is nooit gezond.

Ik vraag me af waar uit de Bijbel te halen valt dat het eten van varkensvlees (en andere verboden) nu wel weer mogen. Het visioen van Paulus slaat m.i. op het contact maken met 'onreine' volken.

Als je geloofd dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Dan dien je die toch van alle onreinheden te zuiveren en niet van 1 of 2? Of zie ik dat verkeerd?

@Schaapje, Varkensvlees is ook geen voeding. God gaf in principe planten/zaden/vruchten en groenten als voedsel voor een mens.
Voor een sigaretje zou niemand een zegen vragen maar waarom voor varkensvlees dan wel? Dit vraagt de auteur van 'het genesis dieet' zich af en ik vond het wel een nadenkertje.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 30 jan 2012 09:33

Ik hoorde pas een interview met de schrijfster van 'De hemelse voedselbank'. Dat ging ook over rein/onrein voedsel. Ze zegt dat bijv. varkens onrein zijn, doordat ze eten nodig hebben dat ook mensen nodig hebben. Koeien kunnen leven op gras en kruiden die voor mensen ongeschikt zijn.
Alleen (was haar conclusie) we maken tegenwoordig rein voedsel zelf onrein, door koeien te gaan voeden met mais en tarwe...
Ik vond het wel boeiend, wil dat boek weleens lezen. Er stond trouwens zaterdag een recensie van in het RD.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 jan 2012 12:05

Ik dacht dat iemand er wel mee zou komen, maar dat is niet het geval dus;
eten we dan ook geen garnalen, oesters, escargot, kikkerblilletjes, mosselen, hazenrug, struisvogelbiefstuk enz.? En ik dacht dat inktvis ook onrein was volgens de wetten in het OT

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2012 09:35

Schipje schreef:@Schaapje, Varkensvlees is ook geen voeding. God gaf in principe planten/zaden/vruchten en groenten als voedsel voor een mens.
Voor een sigaretje zou niemand een zegen vragen maar waarom voor varkensvlees dan wel? Dit vraagt de auteur van 'het genesis dieet' zich af en ik vond het wel een nadenkertje.

Hmm, waarom gebruikt God dan in het visioen van Petrus het voorbeeld van het eten van onrein vlees?
Natuurlijk was het in eerste instantie gericht op de opname van heidenen in de gemeente van God, maar toch trek ik er ook de conclusie uit dat vlees, ongeacht van welk dier, gewoon tot onze voeding mag behoren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 feb 2012 09:52

Varkensvlees is ook geen voeding. God gaf in principe planten/zaden/vruchten en groenten als voedsel voor een mens.

Dat God al het zaad-dragend gewas gaf, aan de mens als voedsel, dat was in het paradijs.
Daarna is er veel veranderd en ook toegestaan door God.
Als wij ons aan het Gen.dieet zouden moeten houden, kom ik wel in verwarring met Joh.21
De verschijning aan het meer van Tiberias, waar de Here Jezus aan de discipelen brood en vis
te eten geeft, en misschien wel samen met hen eet, en vissen eten! ..... is geen zaaddragendgewas.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 14 feb 2012 09:58

Genesis 9:
Gods verbond met Noach

Toen zegende God Noach en zijn zonen en Hij zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk en vervul de aarde!
Vrees en schrik voor u zal er zijn bij alle dieren van de aarde en bij alle vogels in de lucht, bij alles wat over de aardbodem kruipt en bij alle vissen in de zee; zij zijn in uw hand gegeven.
Alles wat zich beweegt, waarin leven is, zal u tot voedsel dienen; Ik heb het u allemaal gegeven, evenals het groene gewas.
Maar vlees met zijn leven, zijn bloed, er nog in mag u niet eten.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 feb 2012 09:59

het genesisdieet..
hm :-k is vast wel goed voor de lijn :)

Verder denk ik dat varkensvlees niet meer onrein is, maar het is inderdaad al wel meerdere keren bewezen dat het ook niet zo fantastisch gezond is. Dus als je als christen om die reden besluit het niet meer te eten lijkt me dat een prima persoonlijke overweging ( om je lichaam goed te onderhouden en daar verstandig mee om te gaan ) . Net als de overweging minder of geen vlees te eten ( ivm de milieuschade die ontstaat door de massaconsumptie ) , ook dat kan op basis zijn van persoonlijke geloofsovertuiging. ( of bijv. enkel nog fair-trade te eten. Ook daarvan kan ik me goed voorstellen dat je dat als christen, juist vanuit de overtuiging zo min mogelijk schade aan elkaar aan te doen ook al ken je producenten niet persoonlijk , besluit te eten )

Echter met varkensvlees, minder vlees, fair-trade enzovoorts. Het zijn allemaal overwegingen voor jezelf, en niet om je mede christenen op te leggen, ieder is daar vrij in.

( net zoals er mensen zijn die perse geen halalvlees willen eten omdat ze daar principiële bezwaren tegen hebben, prima! Ik eet het wel maar zal het hun dan uiteraard niet voorschotelen )

Terug naar “Archief”