Luke. schreef:@meribel
Dat is een lastige vraag, en ik denk dat we daar met Bijbellezen, bidden en discussie met elkaar per onderwerp uit moeten komen. Wat ik bedoel te zeggen is, dat het feit dat die regel of wet uit het oude testament komt niet automatisch betekent dat hij niet meer geldt, wat wél geïmpliceerd wordt door de argumentatie van pollewop.
tsja,
ik volg dit topic met interesse. Ik vind zowel tante pollewop als 1a2b3c zinnige dingen zeggen. Zelf zou ik het gewoon echt niet weten.
Ik heb in ieder geval niet de indruk dat tante pollewop zich enkel op dat argument beroept. Kan ook niet, aangezien er ook in romeinen bijv. over gesproken wordt. En ook niet dat ze het omdat 'we' de rest ook niet meer doen maar van tafel veegt. maar meer dat de zaken die eromheen staan, waar we ons nu eenmaal niet aan houden, omdat die zaken het in een bepaalde cultuur zetten, om het dus als losbandigheid te zien..
wat eerder 1a2b3c schreef, daar wil ik wel wat over vragen,
Nou weet ik wel dat Kajafas geen Bijbelschrijver was, maar ik wil hier mee aangeven dat ik geloof dat Bijbelschrijvers op dezelfde manier iets gezegd kunnen hebben wat een veel diepere betekenis had, zonder dat ze het zelf wisten. (hier valt natuurlijk veel meer over te zeggen maar da's off topic)
dit zal ongetwijfeld waar zijn. ik denk dat je dan wel moet oppassen voor eigen inlegkunde, maar ja, aan de andere kant kan je ook niet alles maar aan de kant schuiven omdat je op moet passen voor eigen inlegkunde.
zelf heb ik met name als ik prediker lees het idee dat het goed is als je een levensmaatje vind, en dat in combinatie met 'beter te trouwen dan te branden' ( je kent het stuk ) neigt mijn mening naar dat de teksten die over homoseksuele relaties gaan dat die meer gaan over uitspattingen, en dat het niet betekent dat de liefde tussen 2 mannen of 2 vrouwen perse verkeerd is. Juist omdat een homoseksuele relatie zoals we die nu kennen toen niet bekend was, schreef prediker daar dan niet over zonder dat hij ten volle begreep waar hij het over had?
nogmaals, ik volg dit topic met interesse juist omdat ik er niet uit ben hoor, dus ik leg dit absoluut niet neer als een stellige overtuiging maar als een persoonlijke overweging.