Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Dippie » 31 dec 2011 08:28

Ik weet het niet... Gisternacht was een drama, uiteindelijk ingebakerd met een luier, dat leek wat te helpen. Vannacht wat sneller ingebakerd, was even een drama, maar toch zie je dat ze ontspannen word. Mijn vriendin heeft nog een inbakerdoek van haar zoontje, dus die gaan we even lenen, kijken of het werkt!!
Afbeelding

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor juffiejuf » 31 dec 2011 10:38

@ dippie; inbakeren gaat hier super!! Heb officiele inbakerdoeken want hij huilde anders echt hele dagen.... Wat mensen er ook van denken wij ervaren het als super. Nu slaapt hij ten minste s nachts (wil maar 1 voeding s nachts, heerlijk!!) Overdag huilt hij nog veel maar doordat we s nachts weer kunnen slapen trekken we dat (nog) wel. Je heb verschillende inbakerdoeken. Wij hebben de pacco. Heb ze van mn zus te leen maar marktplaats heeft ze ook wel.
Heb jij die weegschaal nog steeds te leen?? Ik ben hier juist bang dat M. niet veel gegroeid is. Maandag weten we het!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor vpk » 31 dec 2011 13:33

@ dippie: wat jij zegt over gulzig drinken en onrustig na de voeding klinkt mij ook bekend in de oren. ik had ook in het begin het gevoel dat ze heel snel heel veel binnenkreeg en dat ze daardoor krampjes had en haar zuigbehoefte niet bevredigd was. bij mij hielp voor de voeding afkolven ook niet echt, daarna kwam het er nog net zo hard uit. daar moet je trouwens ook mee uitkijken, want als je teveel afkolft stimuleer je de productie alleen maar waardoor je nog meer krijgt...

nu op het moment gaat het hier 's avonds gelukkig weer beter. ze krijgt in elk geval geen flesje meer na de voeding, en gaat 's avonds weer lekker slapen en de hele nacht door =D> .
misschien toch door de venkelthee 's avonds? had vanochtend voor het eerst sinds een paar weken weer dat alles was 'doorgelekt'. dus denk dat de productie weer wat is opgevoerd (nu moet het natuurlijk ook weer niet te veel worden zoals in het begin :wink: ). ik blijf het een beetje zoekwerk vinden om de productie goed op haar behoefte afgestemd te krijgen..
maar verder doet ze het er super op, ik krijg weer helemaal moed om er voor te gaan..!

juffiejuf: kun je M niet bij jezelf op de weegschaal nemen? als je eerst zonder en daarna met hem weegt kun je misschien ook zien hoeveel hij ongeveer weegt?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Dippie » 31 dec 2011 15:36

@juffiejuf: volgens mij heeft mijn vriendin ook de pacco, dus ben benieuwd! We zullem het vanavond zien! Ik zal trouwens even naar je zwaaien, we gaan naar K :wink: Ik heb nog steeds de weegschaal ja! En vanmorgen woog ze 3900!!! Menn...ze was afgevallen naar 2920' dus ze is nu gewoon al bijna een kilo gegroeid! Volgens mij produceer ik echt vette slagroom, haha :)
Afbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor elvira (gast) » 01 jan 2012 22:31

Hee Dippie: je verhaal komt me heel bekend voor! Dat ging bij mijn zoontje ook zo... ik dacht ook meteen aan reflux, maar dat is iets wat ze hier in Duitsland eigenlijk niet kennen. De kinderarts (in DL zijn er geen consultatiebureaus, hier ga je direct naar de kinderarts) zei dat het geen allergie of reflux oid was, maar dat het kindje (en zijn darmpjes!) gewoon heel erg aan de enorme hoeveelheden melk moest wennen. (een kindje drinkt naar schatting zo'n 1/6 deel van zijn lichaamsgewicht per dag! Heel wat anders natuurlijk dan toen-ie nog lekker in de buik zat... Ter vergelijking: dat zou zijn alsof ik opeens 12 liter vette melk per dag zou gaan drinken... brrrr :? :shock: )
Wat hier heel erg heeft geholpen? Buikmassages (altijd in de richting van de klok over baby's buikje masseren), baby in vliegerhouding op de arm houden en goed laten boeren/spugen. L. gaf ook altijd flink wat voeding terug... maar dat lijkt vaak veel meer dan het is. Enneh: wat ook heeft geholpen? De tijd zelf... na een maandje of 2-3 is het kindje aardig gewend aan het vele drinken, zijn de darmpjes tot rust gekomen, ontstaat er langzaam een ritme, etc.

Over het kolfen enzo: ik sluit me helemaal aan bij Schipje. Zolang je kindje een tevreden indruk maakt, voldoende natte luiers heeft en lekker aankomt, zou ik me geen zorgen maken!
En het duurt meestal gewoon even voordat je borsten zich door zo'n kolf laten "foppen".... ik moest in het begin echt heel intensief aan mijn baby denken om er voor te zorgen dat er überhaupt een toeschietreflex kwam.

Hier hebben we als "kolfmaatstaf" aangehouden: 1/6 van zijn gewicht gedeeld door het aantal voedingen op dat moment = ongeveer de hoeveelheid die hij per voeding nodig heeft. Voor het allereerste flesje moest ik 1-2 dagen lang alsmaar kleine beetjes kolven totdat ik genoeg verzameld had. Vanaf dat moment (L. kreeg van papa een flesje, ik heb later gekolfd) ging het redelijk en kon ik langzaam beginnen met invriezen enzo.

En nog een andere tip: Als het niet zo goed lukt, te kolven, probeer het dan eens met een handkolf of zelfs volledig met de hand. Met de elektrische kolf duurde het (bij mij tenminste) heel erg lang voordat ik een toeschietreflex had, met de handkolf ging het veel sneller, zeker als ik op dat moment ook nog even aan mijn kleintje dacht.... <|:) :8>

Oja, ik heb L in het begin 1 x per week gewogen, later 2 x per maand, om een beetje een indruk te krijgen. Wel trouwens altijd op dezelfde dag en op hetzelfde moment en situatie van de dag. (elke dinsdag na de eerste ochtendvoeding)

Liefs en succes alle moeders!
elvira

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor parkiet » 02 jan 2012 13:45

vpk, afkolven is inderdaad neit aan te raden bij overproductie. Net als venkelthee en bv thee. In feite moet je heel gecontroleerd en voorzichtig een klein beetje afbouwen (dmv blokvoeden), en dan weer gewoon gaan voeden zodra je overproductie dan weer naar normaal gaat.

Fijn dat het bij jou nu weer goed gaat met de productie. Hier was het pas lekker afgestemd met een maand 4 of vier, daarna af en toe wel dipjes, niet meer teveel gehad.

elvira, leuk dat je er weer eens bent, gaat alles goed met L en jou?

Dippie, pacco hebben wij hier ook wel gebruikt, er liggen nog twee op zolder, dus als je reserve zoekt, laat maar weten.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor juffiejuf » 02 jan 2012 16:38

Hier erg opgelucht!! Onze lieverd doet het heel goed op de borstvoeding. Woog nu 8 pond dus 1,5 pond gegroeid dus blijkbaar krijgt hij wel genoeg borstvoeding binnen en huilt hij niet daarom. We gaan dus (vrolijk) verder met de borstvoeding :-oo

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor juffiejuf » 02 jan 2012 16:39

Dippie schreef:@juffiejuf: volgens mij heeft mijn vriendin ook de pacco, dus ben benieuwd! We zullem het vanavond zien! Ik zal trouwens even naar je zwaaien, we gaan naar K :wink: Ik heb nog steeds de weegschaal ja! En vanmorgen woog ze 3900!!! Menn...ze was afgevallen naar 2920' dus ze is nu gewoon al bijna een kilo gegroeid! Volgens mij produceer ik echt vette slagroom, haha :)


Hoe is het gegaan met de pacco??? Hopelijk slaapt ze er net zo goed in als onze M.
Zwaaien zal niet gaan want wij zijn er niet meer ;-)

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor vpk » 02 jan 2012 21:06

ha elvira, leuk dat je er weer bent! je leest dus toch nog mee? :wink:
hoe oud is L. ook al weer en geef je nog steeds bv?

ja, gelukkig gaat het beter, maar toch blijf ik het soms moeilijk vinden om goed aan te voelen wat ze wil. eergisteren bijv. heeft ze maar 4 voedingen gehad, om 9 uur, half 2, half 5 en half 9. vanaf half 9 was ze steeds wakker en op een gegeven moment ook wel wat onrustig. ik wilde haar voor de nacht nog een voeding geven maar als ik haar dan aan wilde leggen begon ze me toch te brullen 8) . ze liet echt goed merken dat ze niet meer wilde drinken. uiteindelijk om kwart voor 12 gaan slapen en doorgeslapen tot kwart over 8.
vandaag tot nu toe ook nog maar 4x gedronken..ben benieuwd of ze nu straks nog wat wil, het lijkt mij zo weinig maar ze is er toch tevreden op...
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor elvira (gast) » 03 jan 2012 10:02

@parkiet/vpk: Ja, het gaat goed met Lukas, manlief en mij! Ik was de afgelopen maanden gewoon heel erg druk... 50 % thuis, 50 % werken, vrienden en familie bezoeken, en op een of andere manier bleef er weinig tijd voor andere dingen over en heb ik RW een tijdlang laten liggen (ook nauwelijks meer mee gelezen).
Straks gaat L. naar het kinderdagverblijf (is nu nog in de wenfase) en gaan manlief en ik allebei weer wat meer werken. Maar ik hoop dat er dan net een beetje meer lucht komt. (Het scheelt al een hoop dat L. inmiddels aardig doorslaapt) En hopelijk ben ik weer wat meer op RW te vinden! :D
Lukas is nu alweer bijna 11 maanden! Ik geef inmiddels geen bv meer... hij wilde niet meer. Maar ik vind het ook wel prima zo. (op het moment dat ik het gevoel kreeg dat ik het op als het ware zat op te dwingen, wilde ik ook niet meer... )

Liefs, elvira

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6343
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor ajl » 03 jan 2012 10:50

Ik heb besloten om te stoppen met de bv. Hij bleef honger houden en aangezien hij rond de 6 weken zat, dacht ik eerst aan regeldagen. Dus ik heb er gewoon aan toe gegeven een week lang, maar hij kwam steeds vaker. Vooral 's middags en 's avonds had hij echt te weinig en bleef hij huilen. Productie was ruim voldoende, borsten stonden echt op knappen, maar hij hield het ongeveer 2 uur vol en dronk dan een half uur. Toen hij ook weer 's nachts 2 keer ging komen, vond ik het wel genoeg. Ik heb er nog meer rondlopen, die aandacht nodig hebben. Na de eerste fles 's avonds was hij eindelijk stil. Op zich wel jammer, vind het altijd wel gezellig zo'n momentje samen, maar elke 2 uur voeden lukt hier gewoon niet.
Ik heb wel de induk dat hij explosief veel gegroeid is afgelopen 2 weken, heb zo'n vermoeden dat hij de 6 kg is gepasseerd. 8-[

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor elvira (gast) » 03 jan 2012 11:04

@ajl: ach, wat lastig! Ik begrijp het heel goed, vooral als je nog 2 kleine kinderen hebt! Als je het toch nog even aan wilt kijken, is het misschien een idee om eerst 's nachts een fles te geven (om voor jullie alletwee meer rust te krijgen) en overdag eerst verder te gaan met bv? Misschien helpt dat wel en blijf je het bv-gevoel een beetje houden... :D

Good luck & hug!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor juffiejuf » 03 jan 2012 11:10

@ ajl; vervelend joh! Met 1 kindje heb ik mn handen al vol met borstvoeding geven etc. laat staan als je nog twee ukkies rond hebt lopen. 6 kg??? Dat is echt veel :-k Produceerde je slagroom? ;-) Merk je al dat hij met de fles tevredener is?? Laatste tijd was je ook weinig hier op het forum te zien, je hebt het zeker druk?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2012 11:38

juffiejuf schreef:@ ajl; vervelend joh! Met 1 kindje heb ik mn handen al vol met borstvoeding geven etc. laat staan als je nog twee ukkies rond hebt lopen. 6 kg??? Dat is echt veel :-k Produceerde je slagroom? ;-) Merk je al dat hij met de fles tevredener is?? Laatste tijd was je ook weinig hier op het forum te zien, je hebt het zeker druk?


Onze zoon is nu 3 maanden en 14 dagen. En weegt al 8 kg. :oops:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6343
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor ajl » 03 jan 2012 11:55

Alleen een flesje s'avonds heb ik ook al geprobeerd, maar dan moest ik ook echt wel kolven, anders kwam ik de nacht niet door met de stuwing. Het probleem was dan wel dat hij ook de rest van de dag niet genoeg had en gefrusteerd begon te huilen als de borst leeg was. Hij bleef maar grommend aan mijn tepel trekken om er meer uit te krijgen. En hij was echt voldaan na een flesje. Alleen 's morgens was hij echt voldaan na een bv, maar kwam dan toch wel weer binnen de 2 uur

@ juffiejuf Het was de afgelopen weken inderdaad erg druk. Manlief had vakantie en beide kids waren ook ook vrij van het kdv. Dan merk je toch wel dat het hebben van 3 ukken van bijna 2 jaar, net 3 jaar en 6 weken wel druk is, maar ook wel heel leuk. Manlief merkte ook al op dat onze hele dag uit het verschonen, eten geven en troosten van kinderen bestond. Hij vond het wel vermakelijk.

En J. is ook wel zwaar, maar hij was ook bijna 4 kg bij zijn geboorte, dus dat scheelt wel. En de andere kids groeiden het eerste half jaar ook explosief tot 8,5 kg om daarna rond een jaar uit te komen rond de 10 kg. Al loopt J. wel een pond voor op schema :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 81 gasten