Kerk/ gemeente en profiel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

niels92
Verkenner
Verkenner

Kerk/ gemeente en profiel

Berichtdoor niels92 » 29 dec 2011 21:48

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, maar om dat te zeggen heb ik natuurlijk niet dit topic gestart.
Ik zit namelijk al vrij lang met een vraag. En ik merk hier en daar dat er meer mensen zijn
die met dezelfde vraag rondlopen; en dat veelal onbeantwoord.

Ik luister nogal eens preken van bijvoorbeeld Matt Chandler, John Piper, Francis Chan e.a.
Ze preken bijbels (in de zin van reformatorisch), tegelijkertijd blijven ze cultureel relevant.
Dat betekent: de bijbel wordt volledig, reformatorisch, uitgelegd, maar er is (weinig tot) geen aandacht voor issues als kleding, muziekstijl,
en veel meer traditionele/ culturele kenmerken. Tevens hebben ze allemaal als overeenkomst dat ze de volwassenendoop praktiseren.

Mijn vraag is: zijn er ook zulke kerken/ gemeenten in Nederland?
Want waar het vrijwel altijd op neerkomt is of het ene (bijbelse, reformatorische) ontbreekt, of het andere (cultureel relevant).

Wiepie

Re: Kerk/ gemeente en profiel

Berichtdoor Wiepie » 29 dec 2011 23:02

niels92 schreef:Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, maar om dat te zeggen heb ik natuurlijk niet dit topic gestart.
Ik zit namelijk al vrij lang met een vraag. En ik merk hier en daar dat er meer mensen zijn
die met dezelfde vraag rondlopen; en dat veelal onbeantwoord.

Ik luister nogal eens preken van bijvoorbeeld Matt Chandler, John Piper, Francis Chan e.a.
Ze preken bijbels (in de zin van reformatorisch), tegelijkertijd blijven ze cultureel relevant.
Dat betekent: de bijbel wordt volledig, reformatorisch, uitgelegd, maar er is (weinig tot) geen aandacht voor issues als kleding, muziekstijl,
en veel meer traditionele/ culturele kenmerken. Tevens hebben ze allemaal als overeenkomst dat ze de volwassenendoop praktiseren.

Mijn vraag is: zijn er ook zulke kerken/ gemeenten in Nederland?
Want waar het vrijwel altijd op neerkomt is of het ene (bijbelse, reformatorische) ontbreekt, of het andere (cultureel relevant).

Ik denk aan de refobaptisten. Een stroming die vanuit Amerika Nederlandse bodem heeft bereikt. De groepering is wel zeer klein en gemeentes zijn dus lang niet overal aanwezig.

Riska

Re: Kerk/ gemeente en profiel

Berichtdoor Riska » 30 dec 2011 18:24

Of de "gewone" Baptisten.

Terug naar “Archief”