T.A.F. schreef:Beste geaard :
U nam schijnbaar aanstoot aan mijn voorgaande post, die slechts als uitleg van persoonlijke motivatie diende.
Ik zal nooit opzettelijk kwetsen als dat niet noodzakelijk is, maar ik ga mijn mening, of de waarheid niet verbloemen, om het te voorkomen.
U zegt directheid te waarderen, goed dan zal ik direct zijn, ook al vind ik hetzelf onprettig het te moeten doen naar mensen in uw gevoellige situatie, en wil u dan ook duidelijk aangeven daarvoor niet ongevoellig te zijn.
Iemand die werkelijk tolerant is, tolereerd ook intolerantie!
U heeft een manier van de wereld zien en beoordelen, waarbij iedereen die WEL stellig vind dat iets DE Waarheid is, niet goed is, als mensen een wens of mening hebben, ze meteen ook daardoor iets anders verplicht zijn, en niet alleen andersdenkenden respecteerd, maar zelfs het anders denken zelf! en dan raak ik nog maar het topje van de ijsberg!
We horen vooral uw kant van het verhaal, u dikt het nog even aan met op uw knieen zitten, maar vervolgens uitgesloten te worden. U EIST oppassen op uw kinderen op, en anders een goede reden.
Hallo word eens wakker! U heeft geen enkel RECHT op te passen, nog is Uw zoon u verplicht daar enige reden voor te geven, het is U die hierin onverdraagzaam bent en uw wijze van denken op tracht te dringen!
Ik kan me voorstellen dat iemand die minder strong-minded is als ik daarvoor wegvlucht! (Niet dat dat goed is, maar wel begrijpelijk)
En nee dit zeg ik niet om te kwetsen, maar om u tot zelfreflectie aan te zetten. Iemand ontloopt zijn ouders niet zomaar, en het is mijn ervaring in bemiddeling die me keer op keer leert, dat in elk conflict elk van de partijen vooral het eigen leed en belang ziet, en niet zijn eigen tekortkomingen en aandeel in het leed en belang van de ander.
Helaas zijn er veel mensen niet in staat dit zelf te zien, en is een onafhankelijke 3e partij nodig, die u vond in de genoemde personen.
Toch heeft u ook hierin vooral UW manier van de wereld zien op het oog, u eist niks minder dan mogen oppassen op uw kinderen, of een voor U bevredigende reden, iets wat zoals genoemd een totaal onredelijke eis is. Dit zult u moeten laten varen voor het conflict kan worden opgelost.
"doe het op onze manier, en erken dat je de afgelopen 4 jaar fout zat, en anders ben je niet meer welkom" dat is wat uw positie in deze min of meer is, niet een erg werkzame is het niet?
Laat duidelijk zijn dat ik niet gevoelloos ben voor uw situatie, 4 jaar je zoon en kleinkind niet zien is niet niks, en ik hoop ook dat de situatie opgelost word, al zij het dan waarschijnlijk niet op de wijze die u nu "eist" maar op een middenweg gebaseert op wederzijds begrip.
Als voorbeeld een paar vragen die ik u zou meegeven, vanuit mijn pastorale ervaring in conflictbemiddeling :
1 Wat zou in uw gedrag en overtuiging kunnen verklaren dat uw zoon op deze wijze reageerd.
2 Bent u bereid te erkennen dat u geen enkel recht heeft op oppassen op uw kleinkinderen, nog te veroordelen dat de andere grootouders dit wel mogen?
3 Bent u bereid te erkennen dat uw zoon u over niets verantwoording schuldig is, laat staan een die u als redelijk/juist verstaat?
4 Uitgaande dat u niet op uw kleinkinderen zult mogen passen, wat zou een vorm van contact zijn met uw kleinkinderen waarbij u tevreden zou zijn, verzin enkele alternatieven, anders dan oppassen.
5 Schrijf kort en bondig op wat de zaken zijn die uw zoon deed, apart genoemd, en bij elk punt, hoe dat U deed voelen.
(geen eis wat u had verwacht, of vind dat hij had moeten doen, alleen uw gevoel)
Als u de mogelijkheid heeft om uw zoon te contacteren (al of niet via de bemiddeling) geef hem uw antwoorden op deze vragen, en deze vragen :
1 Als u leest over de gevoellens van uw ouders op uw handelingen op hun vraag 5, wat doet dat met u te weten dat dit uw ouders zo raakt.
2 U leest ook onder vraag 1 van fouten in uw ouders gedrag, mist u hier nog zaken, die u gekwetst hebben?
3 Ziet u nu u uw eigen en uw ouders handelingen en gevoellens door die handelingen naast elkaar ziet, zaken die elkaar negatief in stand houden?
4 Wat zou je van jouw ouders nodig hebben om het gedrag dat hen kwetst te stoppen, wat verlang je daarvoor van hen?
5 Uw ouders geven in vraag 5 aan dat zij bereid zijn te kijken naar alternatieven, zit daar iets tussen waar u bereid zou zijn u open voor te stellen, of heeft uzelf een voorstel hoe contact op een voor u beiden aangename manier kan plaatsvinden?
Ik hoop dat u hiermee iets kunt.
Dan nog kort aangaande twee punten waar u gekwetst door scheen te worden :
Hoewel ik nergens noemde dat ALLE anders of ongelovigen bepaald gedrag vertonen waaraan ik niet mee wens te doen, trok u het direct door op uwzelf. Ik wilde slechts aangeven dat het mens-eigen is, het liefst mensen als hemzelf om zich heen te hebben. Ook u, immers u wenst het liefst mensen om u heen te hebben, die net zo open staan voor andere gedachtes als u, unilateralisten dus, met mensen met een meer gesloten wereldbeeld heeft u kennelijk meer moeite.
Zou het strikt om gedrag gaan, ik ken inderdaad genoeg nette ongelovigen, mijn ouders onder andere hebben een ethiek die meer strikt is dan die van menig christen. En toch hebben ook zij genoeg eigenschappen en activiteiten die ik bij een mede-gelovige nooit zal aantreffen.
Tevens bent u van mening dat een geloof geen twee mensen mag verbieden samen gelukkig te zijn. Dat is uw overtuiging, en dat mag, de mijne is het niet.Niemand dwingt mij Christen te zijn, en ik ken niemand die gedwongen christen is, dat is dus een vrijwillige keuze, maar wel een keuze met gevolgen. Als christen, kies ik om niet mijn wil maar Gods wil te volgen, een aspect daarvan is dat relaties met ongelovigen verboden zijn. God zal daar zeker een reden voor hebben (vele voorbeelden daarvan genoemd in de uitlegpost van anderen) want ik geloof dat Zijn wil goed is. Dat weet en wist ik voor ik koos Christen te zijn, en zou ik anders kiezen, dan zou ik mijn geloof los moeten laten, en voor mij is mijn levensovertuiging belangrijker dan romantisch geluk.
Sommige keuzes sluiten andere keuzes nou eenmaal uit, en de gevolgen dragen van je keuzes hoort bij een volwassen levenshouding.
met vriendelijke groet,
taf
Beste Taf,
Ik heb uw reactie's nog eens goed doorgelezen. Krijg hierbij sterk de indruk dat u nog niet zoveel levenservaring heeft en misschien ook nog jong bent zonder kinderen ?
Gezien uw opstelling en meningen over ongelovigen die u ongetwijfeld ook zo keihard aan uw ongelovige ouders en evt. broers/zussen (en anderen zoals ik) wel zal verkondigen zou ik mij voor kunnen stellen dat zij zich door u op z'n zachts gezegd erg aangetast voelen in hun "zijn", oftwel in hun mens zijn en zich ook schamen voor uw discriminerende/buitensluitende uitspraken tegen DE "ongelovigen". Kan me dus ook wel voorstellen dat zij niet meer zoveel interesse zullen tonen in hoe u leeft als zij dit te horen hebben gekregen......En u had het geloof ik tegen mij over mezelf een spiegel voorhouden ?...
Ik herhaal hier even uw tekst uit uw vorige reaktie van 9 dec en hoop dat u dan door heeft wat ik bedoel:
Wij gaan niet uit....wij gaan niet mee brallen na het werk
met de ongelovige collega's, wij doen niet mee met
hun sexuele moraal..etc. etc.
Ik kan u verzekeren dat goed en zuiver levende ongelovige collega's van u die dit lezen flink ziek zullen zijn van u en zelfs u als "boven hen verheven" mens zullen afzonderen en buitensluiten.
Je kunt je ogen bijna niet geloven en je moet het 2 keer lezen wat er staat.......U bent kennelijk in staat
ongelovigen van gelovigen te scheiden ? (oftwel de
slechte van de goede mensen ?)
Als het een christen verboden is met een niet christen verkering te hebben dan leven er wel héél erg veel christenen op een verkeerde manier en "illegaal samen" in de christenwereld ?.......Wat een fundamentalisme is dit. Anno 2011 ??
U mag ten alle tijde stellig vinden dat iets de waarheid is. Maar "anders denken respecteren" doe ik graag behalve als ik als slecht mens buitengesloten wordt door uw andersdenkende mening.
Ik EIS geen oppas, wel uitleg waarom dit geluk alléén weggelegd is voor de andere opa en oma van de Nederlands Gereformeerde kerk. U heeft misschien niet gelezen dat ik ook ergens schrijf dat wij het wellicht ook nog wel zouden kunnen respecteren als zij gewoon eerlijk te kennen geven dat het aan hun bijbelse opvoeding of iets anders zou liggen .......Nu worden wij onder het mom dat het "iets" met de vertrouwensband te maken zou moeten hebben op een gruwelijke manier aan de kant gezet. Maar dat zult u waarschijnlijk niet snappen gezien uw onervarenheid in het leven ?
Inderdaad zal onze zoon moeten erkennen dat hij fout zit om ons op zo'n denigrerende manier af te zonderen van onze kleinkinderen. Hebben wij niet verdiend als ouders.
Uw vragen vanuit uw pastorale conflictbemiddeling hebben wij ook al aan de orde gesteld bij de mediation waar zowel ik en m'n vrouw als mijn zoon en z'n vrouw heen geweest zijn.
Dit heeft geen enkel nieuw licht op de zaak geworpen omdat zij steevast geen uitspraak hebben willen doen over de werkelijke oorzaak van onze pijnlijke afzondering.
Einde verhaal. Die gelovige opa en oma mogen van ons nu.....ze doen maar. Ooit zullen onze kleinkinderen zich af gaan vragen waarom zij de opa en oma van pappa's kant niet zien en op zoek gaan.
Dan zullen wij ze met open armen ontvangen en uitleggen waarom.
Uw geloof los laten moet u zeker niet doen. Mijn ongeloof laat ik ook niet los. Anno 2011 moet het toch mogelijk zijn om naast elkaar en ZONDER verboden voor uzelf én vanuit uw geloof naar mij en buitensluitingen te kunnen leven ?
Een verdrietige ongelovige opa