Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor vpk » 07 dec 2011 14:00

MissF schreef:Mijn man zegt meestal als ze bellen dat het zonde is om zoveel te blijven betalen als we bij onze oude leverancier blijven dat we stinkend rijk zijn en heel graag erg veel betalen voor de energie. Dan houden ze vaak snel op

:lol: dat doet de mijne ook ja.

ik vind dat altijd zo'n gedoe om alles uit te zoeken enzo. vorig jaar ben ik overgestapt van zorgverzekering maar menn, wat een gestress is dat. dan weet ik echt niet zo waar ik nou goed aan doe..
met stroom enzo blijven we altijd bij wat we hebben, maar ik denk ook dat als we het eens goed uit zouden zoeken we best wat goedkoper uit zouden kunnen zijn...

mijn man had laatst ook iemand aan de deur en die had ook zoiets voorgerekend dat het voor minder kon, en dat moest m'n man ook meteen beslissen. hij zei dat hij dat eerst met mij wou overleggen, zei die man dat hij mij maar even moest bellen.. :roll: toen heeft ie em ook meteen de deur maar weer uitgezet ..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2011 15:19

Ik kijk nu op een vergelijkingssite en Greenchoice scoort daar veruit het beste als het om milieu gaat. Dat vind ik belangrijker dan 10% minder betalen.

Het was trouwens de Consumentenbond waar Greenchoice als beste uit de test kwam: http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... orgelicht/
Het kan dus inderdaad kloppen dat het voordeliger is om elk jaar te wisselen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Haai » 07 dec 2011 21:45

We hebben hier te maken gehad met niet zo nette verkooptechnieken van Greenchoice, ik zou ze dus niet snel weer kiezen..
Hier hebben we toen we gingen verhuizen door een onafhankelijk adviesbureau (was een aanbod van de makelaar) laten uitrekenen waar we het voordeligst uit zouden zijn, en dat is Atoomstroom geworden. Op service scoorden ze ook erg goed, dat vind ik ook wel belangrijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2011 07:50

Atoomstroom, dan gebruik je kernenergie. Mij niet gezien, veel te link!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor T.A.F. » 08 dec 2011 08:49

het is dat ik helaas in een huurwoning woon waar dergelijke investeringen niet zijn toegestaan..

maar het moet toch mogelijk zijn, met een regenton op je dak, een degelijke filterinstalatie, een paar zonnepanelen, en een diesel-arragaatje op slaolie, en als het je lukt een ouderwetse houtoven (ik ken een paar mensen die er een hebben, al vind je ze bijna niet meer) redelijk zelfvoorzienend te zijn;)

uiteindelijk hebben dergelijke investeringen meer zin dan zoeken naar de goedkoopste leverancier..;)

verder ken ik precies die ellende... zorgverzekeraars, energie-aanbieders.. elk jaar weer dat gedoe om uit te zoeken waar je het mindste bestolen word...

ik was toen al tegen de privatisering en ik hoop nog steeds dat iemand het lef heeft het terug te draaien..

jansje1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2011 18:58

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jansje1 » 08 dec 2011 09:16

TAF, ben jij nou echt altijd tegen alles?

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor T.A.F. » 08 dec 2011 09:38

als ik tegen het een ben, ben ik dus voor iets anders he;)

Maar ik heb een platonische manier van leren.
(dat houd in dat je in elke discussie, eender welke, de negatieve houding aanneemt, waardoor je altijd de beste argumenten van de tegenpartij krijgt)

en hoeveel ik kritisch ben.. je vraag zou beter moeten zijn : hoe zou jij het dan willen zien.

je kunt me een azijnzeiker noemen, of een hopeloze romantische idealist, perhaps a little of both..

en in deze : ik wil het liefste de mogelijkheid zelf in mijn energie te voorzien.
Dat zou eenvoudig kunnen door de wetten aangaande het aanpassen van huurwoningen die nu buitensporig streng zijn (je mag nu nog geen muurtje uitbreken of verfje aanbrengen).
Alsmede bepalingen voor gedeelde oppervlakten (er is een dak, dat nu door geen van de bewoners gebruikt word, niemand heeft er last van als ik er zonnepanelen om zou leggen... maar welk deel van die oppervlakte mag ik gebruiken.. daar is dus regulatie voor nodig)

-> goed voorbeeld is dat iedereen elk dak-oppervlak mag bedekken, maar daarmee wel aansprakelijk is voor eventuele schade aan dat dak. ook al is dat dak de toplaag van meerdere woningen (zoals bij woningblokken)
en dat andere bewoners op de hoogte gesteld dienen te worden van je plannen, en de mogelijkheid moeten hebben te delen in de opbrengst van de energieopbrengst (uiteraard tegen een evenredige investering in de aanleggingskosten) als ze kiezen niet mee te doen dan geven ze daarmee dus het recht aan de ander(en) om dat dak te exploiteren.

Verder is de geiser in mijn huis niet bepaald zuinig, ik zou graag een en ander aan bedrading en buizen opnieuw aanleggen.. en een paar ruiten verkleinen en beter isoleren alsmede een zuinigere geiser plaatsen.
aanpassingen die nu dus ook niet mogen.

betreffende de energiemaatschappijen : er staat hier in de stad een kleine energiecentrale... waar zelfs na de privatisering alle aandelen van in bezit waren van de gemeente. hierdoor waren de kosten voor bewoners van deze stad lekker laag.. en verdiende de stad een leuke afdracht..

maar bepaalde doorgeschoten liberalen verboden dat, dus de stad moest geforceerd de aandelen wegdoen.. gevolg de gemeentelijke belastingen moesten omhoog (want de stad is haar periodieke inkomsten kwijt) en de energierekening steeg ook meteen (want diezelfde wetten verbieden een maatschappij twee tarieven te voeren)

Het toestaan dat steden zelf dus hun eigen energecentrale bezitten, en het toestaan dat 1 maatschappij 2 tarieven voert... en wetten invoeren dat zelfs na een overname, het niet toegestaan is om tarieven op te krikken (zonder dat er de facto enige investering tegenover staat om die verhoging te waarborgen) dus.

*door de staat gedicteerde maximumtarieven voor gas, water, energie (plafondwaardes, eronder is dan nog wel concurentie)

*het opstellen van vaste kadertarieven, (het wegslopen van alle hocus pocus op de markt) elke (deel)maatschappij gewoon EEN prijs per Kwh, kuub gas en kuub water, in de groene en grijze variant.
klaar en helder.

(dus ipv dat je het aan de markt overlaat om producten te bedenken, reguleerd de staat DIT zijn de gewenste producten, heren noem uw prijs voor onze burgers daarvoor)

en het opstellen van een door de overheid gereguleerde nationale site voor energieleveranciers, waar precies staat weergegeven wat elk van hen hiervoor rekend.

Het hernationaliseren.. en gewoon weer een vast landelijk tarief voor deze 3 zaken, en gewoon alle dag en nachtstroom, groen en grijs, en maatschappijen wegslopen... vind ik ook acceptabel (dat zou wellicht zelfs nog beter zijn)
Laatst gewijzigd door T.A.F. op 08 dec 2011 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaël
Mineur
Mineur
Berichten: 127
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:51
Locatie: ergens

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jaël » 08 dec 2011 09:52

T.A.F. schreef:het is dat ik helaas in een huurwoning woon waar dergelijke investeringen niet zijn toegestaan..

maar het moet toch mogelijk zijn, met een regenton op je dak, een degelijke filterinstalatie, een paar zonnepanelen, en een diesel-arragaatje op slaolie, en als het je lukt een ouderwetse houtoven (ik ken een paar mensen die er een hebben, al vind je ze bijna niet meer) redelijk zelfvoorzienend te zijn;)

uiteindelijk hebben dergelijke investeringen meer zin dan zoeken naar de goedkoopste leverancier..;)

verder ken ik precies die ellende... zorgverzekeraars, energie-aanbieders.. elk jaar weer dat gedoe om uit te zoeken waar je het mindste bestolen word...

ik was toen al tegen de privatisering en ik hoop nog steeds dat iemand het lef heeft het terug te draaien..


Je hebt allerlei systemen om regenwater op te vangen en ondergronds op te slaan. Maar dat is een flinke investering en krijg je er volgens mij financieel gezien niet uit. Tenminste wij niet. Zonnepanelen schijnen erg milieubelastend te zijn om te maken dus beginnen er niet aan. We hebben wel een houtgestookt fornuis besteld. Dus vanaf half volgend jaar kunnen we koken op hout. We verwarmen het hele huis op een houtkachel. Kunnen we half volgend jaar het gas aflaten sluiten.

ALs je er veel geld in wilt investeren (wat je niet allemaal gaat terugverdienen) moet het wel mogelijk zijn denk ik.

Wij betalen nog geen 1/3 aan gas/electrisch als wat de vorige eigenaren van dit huis deden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2011 09:54

T.A.F. schreef:het is dat ik helaas in een huurwoning woon waar dergelijke investeringen niet zijn toegestaan..

maar het moet toch mogelijk zijn, met een regenton op je dak, een degelijke filterinstalatie, een paar zonnepanelen, en een diesel-arragaatje op slaolie, en als het je lukt een ouderwetse houtoven (ik ken een paar mensen die er een hebben, al vind je ze bijna niet meer) redelijk zelfvoorzienend te zijn;)..


Hier denken wij de laatste tijd ook vaak over na en als het aan m'n man ligt zou hij dit alles willen realiseren. Maar nog niet echt haalbaar.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 08 dec 2011 10:06

Manlief wil het liefst een stoomturbine of een windmolen neerzetten om electriciteit op te wekken :mrgreen: ...

Wat betreft gas: we gebruiken alleen gas om de wokbrander te kunnen gebruiken, max. 1 kub per week! Het hele huis wordt verwarmd door een houtkachel die in de schuur staat. Die is aangesloten op alle cv-leidingen. Dat is een investering geweest die we er in 2 jaar uit hadden. Ook het water wordt via die kachel verwarmd. Het enige nadeel is dat we het hele jaar door -dus ook in de zomer- regelmatig de kachel op moeten stoken.

Als onverhoopt de houtvoorraad opraakt of we willen in de winter op vakantie gaan en het huis niet teveel af laten koelen etc. kunnen we -door een stekker in het stopcontact te steken- weer overschakelen op het oude systeem.
Laatst gewijzigd door Sophie77 op 08 dec 2011 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 08 dec 2011 10:12

Nu wij een houtkachel hebben, laten we de CV standaard op 17 graden staan, en zodra de eerste beneden komt doet hij de houtkachel aan. Dan is het best snel lekker warm. De cv brandt overdag dus helemaal niet, omdat de thermostaat in de kamer hangt, en het dan altijd boven de 17 graden is als de houtkachel brandt. nadeel is wel dat het boven echt koud is. Maar daar slapen we alleen maar, en hebben allemaal een dubbel dekentje of dekbed, dus dan is het best te doen. En kouder dan 17 graden wordt het ook niet, omdat het dan echt te koud is voor onze dochter, denk ik.
Maar uiteindelijk kost hout ook niet niks. Een kub is er zo doorheen. Terwijl we een gloednieuwe kachel hebben, die zuinig stookt. Dus of het echt zoveel voordeliger is, ik vraag het me af. Alleen dan dat we boven dus amper stoken, dat zal wel schelen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 08 dec 2011 10:18

Manlief kan heel makkelijk -en gratis- aan hout komen. Voor de gemiddelde particulier is zo'n kachel als die van ons niks. Hij kan 'm a) niet plaatsen (hij is behoorlijk groot) en b) gaat er in de winter zo'n 2a3 kub per week doorheen en als je dat moet kopen ben je natuurlijk niet voordeliger dan bij andere varianten.

Hier wordt -heel luxe- het hele huis verwarmd. Het kost wat hout en wat tijd extra, maar we genieten er erg van. Toen we nog op gas stookten, verwarmden we alleen de woonvertrekken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2011 10:40

Sophie, hebben jullie een soort van speksteenkachel?

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 08 dec 2011 11:27

Nee, we hebben een houtgestookte cv-ketel (inclusief buffervat). Zie de link: http://www.hout-cv.nl/faq.php.

Jaël
Mineur
Mineur
Berichten: 127
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:51
Locatie: ergens

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jaël » 08 dec 2011 11:39

Hout op stam kopen en zelf zagen en kloven is wel stukken goedkoper dat het al gekloofd kopen. Al moet je daar dan wel weer plaats en tijd voor hebben.
Ik denk dat wij nu ongeveer 4 á 5 kuub verstookt hebben sinds begin oktober. Dus valt reuze mee.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten