Hallo Schelpje3,
Inmiddels brei ik maar weer wat verder aan de al 8 pagina's over dit onderwerp.
Dank nog voor je bemoedigende woorden in je laatste bericht. We (mijn vrouw en ik) zijn nu bijna 1,5 jaar verder en hebben geen contact meer gehad met onze zoon en schoondochter.
Gelukkig is er ondertussen een hardstikke lieve kleindochter geboren bij onze jongste zoon en z'n lieve vrouw.
Zij begrijpen deze toestand totaal niet en zitten tussen alles in.
Wij mogen voor vast 1 dag per week en adhoc oppassen wanneer dat zo eens uitkomt. Wat een levensvreugde geeft zo'n kind.
Inmiddels hebben we een separate "gespreksronde" gehad bij een mediator. Zowel wij als onze Nederlands Gereformeerde schoondochter en ook al gedoopte zoon die nu 2 kleinkinderen hebben hebben dus apart een inleidend gesprek gehad.
Hun dominee heeft contact met ons gezocht in het kader van pastoraal werk en stelde in een gesprek met ons voor om te bemiddelen.
Dit hebben wij met alle respect naar hem afgeraden daar hij ook onze schoondochter en haar ouders samen met onze inmiddels ook tot hun geloof bekeerde zoon spreekt en middels God vrijwaart van hun zonden tijdens de kerkdienst. Hij is ook degene geweest die onze zoon catechismus gegeven heeft. Wat onze zoon nooit aangegeven heeft aan ons. Niet dat wij daar ook maar iets over te zeggen hadden willen hebben maar het was wel zo netjes geweest ons daarin te kennen. Hierop hebben wij dus mediation gezocht met de voorwaarde dat zij aan de mediator zouden vertellen waar nou de schoen wringt wegens het niet eens adhoc mogen oppassen door ons of eens samen naar de eendjes te mogen vanwege een oorzaak die volgens hen iets met de "vertrouwensband" te maken zou moeten hebben. Dit hebben zij nu al 1,5 jaar zonder enige toelichting volgehouden en oppas is ook alleen maar toegestaan aan haar gelovige ouders als opa en oma. Toen mijn vrouw en ik hun "mededeling" over de vertrouwensband te horen hebben gekregen zonder enige verdere toelichting hebben wij dus (nu 1,5 jr geleden) het contact geheel verbroken. Als men gewoon de oorzaak eerlijk aangeeft dan kunnen en moeten wij er vrede mee hebben maar nu voelen wij ons enorm aangetast in onze waardigheid als mens, ouder en grootouder omdat wij niet weten wat er (evt. met ons?) aan de hand is. Het voelt in ieder geval aan als buitensluiting want het kan niet zo zijn dat haar gelovige ouders wél op mogen passen en wij niet. Uitgesloten wat ons betreft, zéker op deze "loze" gronden. Daar is een betere verklaring voor nodig vinden wij want dit verdienen wij niet.
De mediator zag al snel na de 1e gespreksronde in dat dit niet ging lukken en heeft de boel afgeblazen ook omdat wij niet met een schone lei wilden beginnen en dat is noodzaak volgens hen wil je ooit weer eens tot elkaar kunnen komen. Beetje jammer, temeer daar onze zoon heeft laten weten de "vertrouwensband" die de oorzaak ook is geweest van de breuk van onze kant wel besproken te hebben in hun gesprek met de mediator.....
Inmiddels heb ik vanwege mijn enorme boosheid over de gang van zaken een gesprek met de mediator gehad om te leren hoe ik met deze boosheid om kan gaan.
Gebleken is dat het woord "vertrouwensband" wel is gevallen in het gesprek tussen hen en onze zoon en schoondochter maar de onderliggende oorzaak (reden van onze breuk) waar wij als opa en oma door "geweerd" oftewel buitengesloten/afgezonderd worden van onze kleinkinderen is zéker NIET besproken.
Onze zoon heeft hierover dus knetterhard gelogen, net als bij andere zaken de afgelopen 5 jaar zo hebben wij inmiddels moeten ervaren.
Inmiddels ook al gelezen in deze uitgave over verkering via
http://www.centrum-g.nl/data/downloads/ ... kering.pdf van het centrum dienstverlening Gereformeerde kerken dat onze ongelovige zoon beslist niet heeft mogen trouwen met onze gereformeerd opgevoede schoondochter. Iets wat ons natuurlijk nooit verteld is. Erg "sneaky" achter onze ruggen om gebeurd allemaal.
Toen was het "afzonderings"proces met zijn ongelovige ouders al in gang gezet. Want in datzelfde geschrift van dit centrum is ook te lezen dat in de bijbel staat "Loop niet in één span met ongelovigen"....etc. etc.
De dominee heeft aangegeven dat vanuit de NGK niet gepropageerd wordt dat ongelovige grootouders niet op gereformeerd op te voeden kleindkinderen mogen passen. Dat zal best zo zijn maar dan worden wij "onderhands" op deze schijnheilige manier behoorlijk afgezonderd want dit is natuurlijk tegen de officiële regels van de NGK in. !
Ik weet nu voor 99,9 % zeker dat mijn zoon en zijn vrouw (met of zonder backup van haar ouders) via allerlei onzin naar buiten toe proberen te verdoezelen dat zij hun kinderen liefst alléén zelf én haar NG ouders op willen voeden en ons derhalve niet alleen willen laten om een eigen (niet bijbelse) band met die kinderen te kunnen krijgen. Als zij dat zouden willen is dat hun goed recht, maar als ze A zeggen (vertrouwensband tevoorschijn toveren) moeten ze ook gewoon B zeggen. Dan zouden wij daar nog wel respect voor kunnen hebben.Maar niet op deze sluwe manier.
Wij hebben hen nu alle gelegenheid gegeven hun "vertrouwensband" flauwekul toe te lichten. Zij vertellen gewoon niets en draaien overal omheen en gebruiken leugens om alles en iedereen af te leiden. Zelfs hun eigen dominee.....
Heb te horen gekregen van de mediator dat het voor ons het beste is niets meer van ons te laten horen want elk woord geeft hen weer voeding om wellicht nog meer uit de leugenkast te trekken....
en voor onszelf onze gedachten goed te analyseren middels o.a. de 4 G methode en afstand te houden van onze zoon met zijn gezin. Hij zal zelf moeten inzien hoeveel verdriet dit al teweeg heft gebracht en contact moeten zoeken. Als wij dat dan als barmhartige samaritanen evt. nog wel willen, want ooit is al je liefde voor je kind vervlogen als het zo moet.
Een nog altijd verdrietige opa en oma