Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2011 18:54

pipgirl schreef:Ik zie in mijn omgeving veel scheidingen binnen christelijke gezinnen.Vaak is de reden dat een van de partners verliefd is geworden op een ander.

Als je een aantal jaar getrouwd bent met elkaar,wordt het natuurlijk anders en gewoner in een relatie,de eerste verliefdheid etc. wordt minder of is verdwenen.
Maar dat is logisch toch en er komt een ander soort liefde voor in de plaats,een soort verbondenheid,tenminste zo voelt het voor mij,mijn man en ik zijn maatjes,de liefde is er ook nog steeds hoor :wink:

Hoe zien jullie dit,ik dacht altijd je bent voor god getrouwd en gaart dus niet scheiden,maar het kan toch voorkomen dat het dus niet voor altijd is,je veranderd als je ouder wordt en je weet nooit van tevoren of een relatie voor altijd is.
En ja dan kan het gebeuren dat je iemand tegenkomt die ook lief en aardig is en er dus weer een soort van spanning komt die wel prettig is,maar wat doe je dan als christen.

Ik denk hier vaak aan de laaste tijd,vooral omdat het in onze omgeving voorkomt.

Ik heb een lieve vriend,maar in mijn omgeving merk ik dat veel mensen dat raar vinden,hoe kun je als getrouwde vrouw nou ook goed bevriend zijn met een man.

Ik ben niet getrouwd, maar ik kan mij dat probleem wel goed voorstellen dat als je een tijd getrouwd bent, dat dan de gevoelens niet meer hetzelfde zijn.
Wat is wijsheid? Minder kijken naar verliefdheid, en wat nuchterder denken, en meer letten op hoe goed je met een ander om kunt gaan? Dus meer inzetten op vriendschappelijkheid en goed op elkaars golflengte zitten, goed met elkaar communiceren etc., dan op verliefdheid? Verliefdheid kan immers ook ontaarden in een ramp, zo is mijn ervaring. Het is zo eens een gedachte van mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Hortensia
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hortensia » 24 nov 2011 14:41

Riska schreef:Ten eerste hoop ik voor jou dat je nooit tegenkomt dat het niet vol te houden is. Dat je er volledig aan kapot gaat.

Ten tweede zou ik het oordeel over scheidingen aan God overlaten. Hij ziet het hart aan en weet, meer dan wie ook, hoeveel pijn, wanhoop, verdriet eraan voorafgaat als een mens om welke reden dan ook moet besluiten tot een echtscheiding.

Je kunt het goed bedoelen - en daar ga ik van uit - maar het klinkt buitengewoon liefdeloos...

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Pretoogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pretoogje » 04 dec 2011 02:55

Ik wil even inhaken op dit topic. Ik ben sinds een tijdje verliefd op een andere man. Iets ouder. Romanticus. Heerlijke vent :D Doet een hoop, ook voor mij. Hij denkt aan mij, laat mij vrouw voelen. Hoe? Meenemen voor een lange wandeling, kletsen tot in de late uurtjes, we bellen/sms-en vaak, hij kookt voor me, alles!!

Mijn man? Eerlijk gezegd: vind het heerlijk dat er een vrouw in huis is die alles voor hem doet. Hij doet niets. Werkt 35 uur in de week (soort kantoorbaan). Ik zit in de zorg, werk 32 uur in de week. Ik zit op school, 8 uur per week, m'n huiswerk en tentames zijn in volle gang. Ik heb ook dus onregelmatige diensten (zit nu in de nacht gezien het tijdstip :lol: ). Ik ben echt werkelijk kapot. Gebroken.
Wat doe ik zoal? Alles. Koken, huishouden, ramen zemen, stoffen, stofzuigen, bed verschonen, wassen, opvouwen, etc. Het enige wat we samen doen is de afwas.

Ik heb geprobeerd te praten maar het werkt niet. Ja gisteravond voor het eerst de was opgevouwen in 4,5 jaar. En hij probeert nu wel wat 'aardiger' en liever te zijn. Maar ik heb het idee dat het gemaakt is. Nep. Omdat ik het graag wil. Nee, hij omet het zelf willen. Hij moet er zelf achterstaan. Schoonfamilie kan ik niet op rekenen, die mogen mij niet. Ze hebben mij veranderd in iemand die ik niet wil zijn. ze hebben mij zo 'omgetoverd' omdat mijn man anders voor schut zou lopen met mij er bij.....

Oja in de Bijbel staat: wat God bij elkaar breng, zal niet gescheiden worden, ja weet ik..... maar hallo. Ik zit nu wel in een nare rotsituatie!

Help ?!

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 04 dec 2011 11:40

Je zit in een lastige situatie Pretoogje.

En eerlijk gezegd kan ik me heel goed voorstellen dat je het heel fijn vindt om bij die andere
man te zijn,een man die wel voor je zorgt etc. ( niet dat mijn man ook zo is,maar ik snap het denk ik wel )
Maar ja wat moet je nou,je bent getrouwd,ik neem aan ook voor de kerk? En nu voel jij je in je huwelijk
niet gelukkig en kom je een man tegen die je wel gelukkig maakt.

Heb je het er ook met je eigen man over gehad dat je verliefd op een ander bent? Is wel belangrijk denk ik die, eerlijkheid.

Ik laat het hier even bij.

Sterkte!
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2011 11:49

Wat mij betreft speel je met vuur.
Er zijn scheidingen die onvermijdelijk zijn, wat de buitenwacht er ook van denkt.
Met name waar mensen psychische ziekten hebben en vanuit die ziekte de partner voor rot schelden, dreigen met (zelf)moord en het leven van anderen, ook de kinderen, tot een hel maken als er een uitbarsting is.
Juist die mensen vechten aan alle kanten voor hun huwelijk.

Je hebt het zwaar, schrijf je en dat geloof ik direct als ik lees hoe de zaken bij jullie gaan.

Maar toch... ga in gesprek met je man, zeg dat het zo niet goed gaat. Dat je het anders wilt, dingen anders, beter, verdeeld moeten worden, dat er meer aandacht voor elkaar moet zijn.
Kijk naar je eigen bijdrage in het geheel. Moet alles zo nodig?
Anders doe je een tijdje helemaal niks in het huishouden. Vindt hij het prima zo, of wordt hij dan wakker?

Ga zo nodig in relatietherapie. In ieder geval: vecht voor je huwelijk!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 dec 2011 12:03

Code: Selecteer alles

quote="Pretoogje"Ik wil even inhaken op dit topic. Ik ben sinds een tijdje verliefd op een andere man. Iets ouder. Romanticus. Heerlijke vent :D Doet een hoop, ook voor mij. Hij denkt aan mij, laat mij vrouw voelen. Hoe? Meenemen voor een lange wandeling, kletsen tot in de late uurtjes, we bellen/sms-en vaak, hij kookt voor me, alles!!

Verliefd worden is iets wat je zelf toelaat dat overkomt je niet. En wat een romanticus is dat die er geen bezwaar tegen heeft een verhouding te hebben met een getrouwde vrouw....tja ...heerlijke vent zeg je ?

Mijn man? Eerlijk gezegd: vind het heerlijk dat er een vrouw in huis is die alles voor hem doet. Hij doet niets. Werkt 35 uur in de week (soort kantoorbaan). Ik zit in de zorg, werk 32 uur in de week. Ik zit op school, 8 uur per week, m'n huiswerk en tentames zijn in volle gang. Ik heb ook dus onregelmatige diensten (zit nu in de nacht gezien het tijdstip :lol: ). Ik ben echt werkelijk kapot. Gebroken.
Wat doe ik zoal? Alles. Koken, huishouden, ramen zemen, stoffen, stofzuigen, bed verschonen, wassen, opvouwen, etc. Het enige wat we samen doen is de afwas.

Dat is inderdaad heel moeilijk en zwaar, maar ook hier laat je de dingen gewoon gebeuren, en het geeft je niet het recht deze man ontrouw te zijn.

Ik heb geprobeerd te praten maar het werkt niet. Ja gisteravond voor het eerst de was opgevouwen in 4,5 jaar. En hij probeert nu wel wat 'aardiger' en liever te zijn. Maar ik heb het idee dat het gemaakt is. Nep. Omdat ik het graag wil. Nee, hij omet het zelf willen. Hij moet er zelf achterstaan. Schoonfamilie kan ik niet op rekenen, die mogen mij niet. Ze hebben mij veranderd in iemand die ik niet wil zijn. ze hebben mij zo 'omgetoverd' omdat mijn man anders voor schut zou lopen met mij er bij.....

In wat je schrijft lees ik toch de intentie om te willen veranderen, ik vraag me af hoe je het gezien zou hebben als niet verliefd was op een ander.

Oja in de Bijbel staat: wat God bij elkaar breng, zal niet gescheiden worden, ja weet ik..... maar hallo. Ik zit nu wel in een nare rotsituatie!

Help ?!

Help ...schrijf je, maar zou er geen hulp zijn... bij de Allerhoogste ? in ieder geval is die hulp van Hem anders dan de oplossing die jij nu doet.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 dec 2011 12:51

Rotzituatie.. Hier vanwege lichamelijke.problemen van man, hernia, dIk heb heat ik naast werk en intensieve kids halles moet doen. Ben er wel achter dat je.bij mannen gericht moet praten over wat hij leukzouvinden binnen de huishouding. Mannen hebben soms totaal geen feeling met huishouden.

Hier gaf manlief aan dathij wel zou koken. Hij kookt vrijwel alle dagen als ik moet werken, tafel is klaar, kindjes en wijzelf kunnen direct eten en gezellig kletsen.

Verder nu niet. Ik zeg altijd, kiezen tussen met de kinderen gangs zijn of was hangen. En dan is de keus.gauw gemaakt en kan ik geduurende de dag ruatig mijn werk doen in de huishouding.

Ik zou zeker in gesprek blijven, niet verwijtend maar vanuit jezelf. Met de ik boodschap. Vluchten werkt.ook niet.

Sterkte

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 04 dec 2011 13:49

Ik snap dat je in een lastige situatie zit, je bent verliefd.
Maar... een hele grote maar.
- Waarom zoek je liefde bij een andere man, en niet bij je eigen man?
- Heb je wel eens aangegeven dat je ook graag werkt/leert en gevraagd of hij wat van het huishouden wil doen?
- Hoe denkt je 'nieuwe' vriend over het feit dat je getrouwd ben?
- Blijf in gesprek met je man, je hebt hem eeuwige trouw beloofd en na 4,5 jaar kan je hem al niet meer uitstaan?
- Liefde is opoffering, niet beide evenveel willen.
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2011 13:54

Pretoogje schreef:Ik heb geprobeerd te praten maar het werkt niet. Ja gisteravond voor het eerst de was opgevouwen in 4,5 jaar. En hij probeert nu wel wat 'aardiger' en liever te zijn. Maar ik heb het idee dat het gemaakt is. Nep. Omdat ik het graag wil. Nee, hij moet het zelf willen. Hij moet er zelf achterstaan.

Help ?!

Je vraagt hulp, dus zal ik zeggen wat ik denk. Ik lees dat er verbetering is, maar dat dat blijkbaar niet goed genoeg is. Je hebt het idee, schrijf je zelf, dat het nep is... Maar die was is toch echt gevouwen en je hebt geen mogelijkheid om te checken of je idee klopt of niet.

Je verwacht verandering van houding en krijgt verandering in gedrag. Laat dat gedrag een tijdje zijn gang gaan, spreek je waardering erover uit (heel belangrijk!), dan heb je grote kans dat de houding vanzelf volgt. Verwacht niet dat je man nu ineens alles uit zichzelf gaat doen, want dat loopt geheid uit op een teleurstelling.

Ik weet nog dat toen ik met mijn ex was, zei klaagde dat ik nooit uit mezelf de wc of het aanrecht schoonmaakte. Dat klopt, want in mijn ogen waren die niet vuil als zij alweer met de borstel of de schuurspons in de weer was. En toen ik een keer was had gevouwen, deed zij het stiekem overnieuw omdat ik het niet goed (volgens haar manier) had gedaan. Je kunt je voorstellen dat we daar toen een stevig gesprek over hebben gehad.

Je bekijkt het nu negatief. Je kunt het ook zo zien dat je man nu dingen doet die hij eigenlijk niet wil doen. Dat is inzet en een teken dat hij jou en de relatie belangrijk vindt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2011 13:59

schaapje schreef:Verliefd worden is iets wat je zelf toelaat dat overkomt je niet. En wat een romanticus is dat die er geen bezwaar tegen heeft een verhouding te hebben met een getrouwde vrouw....tja ...heerlijke vent zeg je ?

Wauw, geef je hen er nu allebei van langs? Wat heeft die man jou misdaan? Is er al sprake van een verhouding? Volgens mij sla je een aantal grote stappen over.

Dat is inderdaad heel moeilijk en zwaar, maar ook hier laat je de dingen gewoon gebeuren, en het geeft je niet het recht deze man ontrouw te zijn.

Daar geef ik je wel gelijk in. Natuurlijk laat haar man het zich makkelijk aanleunen als hem die mogelijkheid wordt gegeven. Gewoon duidelijk zijn dat je bijvoorbeeld nog maar 4 dagen in de week eten kookt en dat de andere 3 dagen van hem verwacht (en als hij daar niet op ingaat, gewoon een stoommaaltijdje voor 1 koken).

Best kans dat je de eerste paar dagen pizza krijgt voorgeschoteld. Dat moet je dan maar voor lief nemen (niet over klagen, vooral niet over klagen). Hopelijk is je man die pizza na een tijdje zelf ook beu en kookt hij iets echts.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 04 dec 2011 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2011 14:03

paprikameisje2 schreef:Rotzituatie.. Hier vanwege lichamelijke.problemen van man, hernia, dIk heb heat ik naast werk en intensieve kids halles moet doen. Ben er wel achter dat je.bij mannen gericht moet praten over wat hij leukzouvinden binnen de huishouding. Mannen hebben soms totaal geen feeling met huishouden.

Jawel, alleen anders dan de meeste vrouwen. Deel van het probleem is dat vrouwen hun eigen gedrag als maatstaf nemen en alles wat daar niet tegenop leeft wordt afgekeurd. Goed, hier ligt ook alweer een paar dagen een berg wasgoed op de bank, maar aangezien ik alleen woon heeft niemand daar last van.

Gericht en direct zijn is zeker een voorwaarde. Alsjeblieft geen subtiele hints geven, want die pakken 'wij' nooit op. Hints geven moet met een hamer gebeuren. Over het algemeen kunnen mannen geen gedachten lezen en houden ze na een tijdje vanzelf op met raden wat de vrouw nu weer bedoelt met die vage opmerking...

Dit is geen verwijt, trouwens, maar hopelijk een handvat in de manier waarop jullie met elkaar communiceren.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 dec 2011 14:32

ben er inmiddels achter hoor hoe het werkt. Maar ik vind wel dat je niet een man dingen op moet dragen, maar wel in overleg. Kijk, als hij met veel plezeier staat te koken... ben ik blij dat hij dat wil doen en dan doe ik die stomme was wel...

Denk dat bij veel vrouwen de waardering mist as de man wat doet. Zo laat ik hem nooit zuigen, omdat ik daar toch niet tevreden over kan zijn.

Naast die dingen zijn er nog wel meer dingen. Ik ruim altijd de babyfoon op in een laatje omdat ik het anders rommelig aan mijn hoofd krijg. Ik kan niet tegen onrust in mijn huis. Ik heb veel moeite met drie duploblokjes op de grond die nog zijn blijven liggen.. al lagen er tien, had hij er nog gee last van.

Ach... hoop dat ze eruit komen. Praten praten praten is de boodschap.

EHm... ik laat daarom de was op zolder liggen! :) zie ik em ook niet :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2011 15:30

paprikameisje2 schreef:ben er inmiddels achter hoor hoe het werkt. Maar ik vind wel dat je niet een man dingen op moet dragen, maar wel in overleg. Kijk, als hij met veel plezeier staat te koken... ben ik blij dat hij dat wil doen en dan doe ik die stomme was wel...

Dat werkt misschien voor iedereen anders. Ik hoop dat mijn eventueel toekomstige vrouw gewoon zegt: "Schat, ik zou het erg fijn vinden als je dit-of-dat vandaag even doet." Direct, duidelijk en je weet dat je de ander er blij mee maakt.

Denk dat bij veel vrouwen de waardering mist as de man wat doet. Zo laat ik hem nooit zuigen, omdat ik daar toch niet tevreden over kan zijn.

Dan is het inderdaad wijs om dat niet meer van hem te verwachten.

Naast die dingen zijn er nog wel meer dingen. Ik ruim altijd de babyfoon op in een laatje omdat ik het anders rommelig aan mijn hoofd krijg. Ik kan niet tegen onrust in mijn huis. Ik heb veel moeite met drie duploblokjes op de grond die nog zijn blijven liggen.. al lagen er tien, had hij er nog gee last van.

Dat is dus inderdaad deel van het probleem. Mannen hebben over het algemeen minder 'last' van rommel. Sterker nog, we zien het vaak niet eens. Met dat in gedachte kun je dus niet verwachten dat de man 'spontaan' iets opruimt (hoe ruim je iets op dat er niet is?). Je kunt het uiteraard wel gewoon even vragen en dan zal hij, als het goed is, dat echt wel even voor je doen.

Ach... hoop dat ze eruit komen. Praten praten praten is de boodschap.

Nou... vooral ook veel luisteren. Dat lijkt me zowaar nog belangrijker.

EHm... ik laat daarom de was op zolder liggen! :) zie ik em ook niet :lol:

Ik heb helaas geen zolder :-)

Pretoogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pretoogje » 04 dec 2011 18:24

Bedankt voor de reacties. En inderdaad, van iemand kwam het 'verwijt' dat ik al dus een lover heb. Heerlijke vent is gewoon een beetje mijn soort van humor. Ik weet zeker dat mochten we 'verder' gaan en ik moet dat opbiechten dat ik m'n koffer kan pakken. Terecht, denk ik dan.

@pipgirl: ik heb het er nog niet over gehad, ik vind het moeilijk om er over te beginnen. Ik ken m'n man nu inmiddels wel na die jaren en ik weet zeker dat hij mij gaat slaan of de boel kort en klein slaat. Dat klinkt dramatisch maar dat weet ik haast wel zeker. En ja: we zijn in de kerk getrouwd. De allereerste opmerking die ik kreeg over m'n jurk: hij is toch wel een beetje bloot he? Dat vind de dominee niet leuk :x

@Riska: ik weet dat ik met vuur speel en ik weet ook dat het deels misschien ook aan mezelf ligt. Geef ik mezelf niet genoeg? Wil ik wel dat het gaat werken of wacht ik gewoon tot de bom barst? Ik weet het niet. Ik weet wel dat mijn schoonfamilie ons regelmatig controleert op allerlei zaken zoals de kerkgang, wat we eten, waar we naar toe gaan en hoeveel benzine dat wel niet kost. Op alles is commentaar, hoe ik mij kleed, wat ik eet en dat ik minstens 4x per week aardappels moet koken voor m'n man want dat heeft hij verdiend. Hij moet goed eten omdat hij hard werkt.
Ik heb afgelopen woensdag een gesprek gehad en ik zie wel lichtelijke verbeteringen maar hij moet er wel achter staan. Als het een week of 4 goed gaat (stel) en vervolgens zakt de boel weer in elkaar, wat heb ik dan? Wat moet ik dan doen? Elke 4 weken er op hameren dat ik het anders wil ?
Ik heb nu nachtdienst en ga zo weer slapen. Ik weet zeker dat de afwas blijft staan als ik er niet aan gaat beginnen. Heb de boel nu lekker de boel gelaten en er is nog niets gedaan tot nu toe.

@paprikameisje2: ik weet dat vluchten geen zin heb maar die gedachte is wel ns bij me opgekomen omdat het even (heel even) de makkelijkste uitweg leek. Ik snap ook wel dat ik dan de grootste ruzie heb met m'n familie en schoonfamilie. Allerlei vragen en met name: waarom ? Maar als ik iedereen tevreden moet houden door hem niet te verlaten en hem te bedienen en me als een sloof te laten behandelen, waar blijf ik dan? Mag ik dan niet een beetje geluk hebben?

@Africa: om antwoord te geven op je vragen: Ik zoek de liefde niet bij een andere man, het is mij overkomen. Hij kwam op m'n pad. Het is niet zo dat ik m'n ogen de kost heb gegeven en een vent heb gevraagd of hij voor me wilt zorgen. Hij is dus niet m'n nieuwe vriend, want zo ver zijn we niet. Maar hij weet dat ik getrouwd ben en steunt me. Hij vindt dat ik mij niet als sloof moet laten behandelen. En dat is vanuit hem wel makkelijk gezegd natuurlijk, hij zit er niet middenin. Ik ben gewoon bang voor de reacties, bang dat ze zullen zeggen: het hoort niet, het mag niet, God, Bijbel, blabla. Jaaaaa dat snap ik allemaal wel! Ik ben het er mee eens dat liefde opoffering is, maar hoever ga je om jezelf weg te laten cijferen? Je mag toch wel een klein beetje mezelf blijven.. ik ben mezelf nu gewoon kwijt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 dec 2011 18:26

Haha.. Als je niet praat met elkaar hoef je niet te luisteren. En met ik.weet.hoe.het werkt... Bedoeldde ik mijn kerel hier in huis.... Zoveel mensen zoveel Verschillen. Man van vier huizen verder doetniks anders dan de zooi voor zijn vrouw opruimen. Die ergert zich altijd geel en groen...
ben blij dat de mijne niet zo is... Dan weet ik nooit war dingen neergelegd zijn...

Inmiddela de was.gevouwen... Haha

Terug naar “Archief”