Zoveel verschillende geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Zoveel verschillende geloven

Berichtdoor pipgirl » 29 sep 2011 11:33

Ik had net een kleine discussie met mijn vriendin over het geloof.
Wij zijn Nederlands hervormd ( PKN ),mijn vriendin zit bij de gemeente des Heeren,dus heel anders.

Als ik met haar over het geloof praat,of iets over onze kerk zeg,zoals dat onze kinderen naar de club gaan of of over het startweeken van een paar weken geleden zegt ze er niks op.
Ik had al vaker het gevoel dat zij ons geloof maar niks vinden,en dat heb net gezegd tegen haar.

Het komt er op neer,dat zij 'het' ervaren hebben en wij niet.Ze vinden de kinderdoop ook maar raar,een kind kan toch nog niet kiezen,heb toen uitgelegd dat wij belijdenis doen op latere leeftijd en dus op die manier de keuze maken.
Wij zijn met kerst een keer meegeweest naar hun bijeenkomst, ze noemt het zelf 'de zaal 'en het was een vreemde gewaarwording maar dat geeft niks.

Maar als ik dan vraag, kom ook eens bij ons kijken,dan willen ze dat niet want zo zeggen ze " als je het toch hebt gevonden wil je toch niet ergens anders heen "

Ze vinden het maar raar hoe het bij ons gaat,collecte en bij ons bereid een dominee de preek voor en bij hun hoeft dat niet,bij hun gaat het allemaal uit het hoofd.

Wie herkent dit?
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Zoveel verschillende geloven

Berichtdoor meribel » 29 sep 2011 11:56

wat is de gemeente des Heeren? Een soort evangelische gemeente, of iets als de vergadering der gelovigen?
( ik dacht dat ik inmiddels bijna alles weleens gehoord had, maar dit ken ik niet )

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 sep 2011 16:10

zie voor info over deze kerk groep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeente_des_Heeren

de vriendin lijkt me aardig vol van haar kerkgroep en denkt ze misschien onbewust wat andere christen ook vaak denken: mijn groep is de ware groep. niet echt emphatisch, wel herkenbaar. f het representatief is voor deze groep? uit wikipedia lijkt dat van niet. en iedereen weet dat wikipedia altijd objectief is:)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 15 nov 2011 23:25

Pipigirl, dat lijkt me erg lastig! Zelf heb ik ook wel eens gesprekken met collega's, dat zijn dan alleen atheïsten. Maar de strekking van de vragen en antwoorden zijn hetzelfde.

Over de kinderdoop zou je ook kunnen zeggen, wat je wellicht ook gedaan hebt: Dat is toch juist mooi? Juist wanneer wij de keuze niet kunnen maken, komt God naar ons!

2e vraag: Als je iets ervaart, is het dan per definitie waar? Als ik ervaar dat het buiten koud is, geld dat niet voor iedereen. Daarom moeten we ook oppassen met leven op het gevoel.

Alleen het blijft lastig om over die dingen echt te spreken en op dat moment alles te zeggen wat je zou moeten zeggen. Ik heb vaak dat als ik thuis kom denk: dit had ik kunnen zeggen en dit en ik had het zo moeten verwoorden. Maar door woorden alleen word er niemand gered en wij kunnen het niemand geven. Dus is bidden de oplossing, want God kan mensen wel veranderen gelukkig!

Daarom is het belangrijk om altijd wel iets te zeggen, want dat zou God kunnen gebruiken.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 11:14

Het is vervelend als je van elkaar houdt en je verschilt van elkaar;
maar wie zegt dat jou traditionele kerk nu het juiste is...
maar evengoed of haar gemeente des Heeren dat is....

Velen denken vaak in waarheid, veroordeling of zweefgehalten
Maar het ontbreekt aan een persoonlijke relatie met Jezus Christus
Dat lijkt mij een vertrek punt voor jullie beide
Want een persoonlijke relatie geeft een verzegeling en/of vervulling met de H.Geest

Hierdoor zal God jou wijsheid geven wat te doen
Hoe te handelen, wat te lezen, wat te delen etc.

Afgerekend worden op wat je gelooft is iets wat door angst geregeerd wordt
Dat je moet oppassen dat het je niet zeer gaat doen, dat je afgewezen wordt
Dat een leer misschien niet zuiver is, dat weet God als eerste
Dat komt niet door iemand eigen wijsheid of redevoering
Maar door dat Hij alle motieven van een mens kent

De Heilige Geest appelleert wel dagelijks als zaken fout gaan of niet deugen
dus vertrouw op God door Zijn zoon Jezus
Want Hij is de wijnstok en wie in Hem blijft
Daar Blijft Hij ook in

Stel je open voor haar kerk en veroordeel niets! (je gooit er alleen maar je eigen glazen mee in)
en nodigt haar maar gewoon elke keer liefdevol uit in je eigen kerk
en bidt samen, (heel erg belangrijk)
misschien niet de juiste plek of lokatie in gedachten maar kom samen in gebed
en zeg maar tegen God (mat 18:20)

In Uw Woord zegt U daar waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar zult U zijn
Vandaag bidden we samen tot U en komen voor Uw troon van genade

en bidt samen wat je te vertellen hebt tegen God, there is no shame...
Gooi het allemaal er maar eens uit!
en als je samen echt samen iets wil....
denk dan aan vers 19 en maak dit dan ook kenbaar aan God
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is

Veel wijsheid en zegen

Afbeelding
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Terug naar “Archief”