Mijn beste vriend gelooft niet meer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Mijn beste vriend gelooft niet meer...

Berichtdoor knor183 » 14 okt 2011 10:01

Ik had gisteren een discussie met mijn allerbeste vriend.
Hij gelooft niet meer.... Het levert hem te veel stress op.

Bij hem is het namelijk zo dat als hij bid, hij in zijn achterhoofd God vervloekt.
Hij zegt dat hij daar niets aan kan doen. Dit geeft hem zoveel angst en stress dat hij er mee is gestopt.

Wat ik me afvroeg was: Is dit zijn psyche of is dit satanswerk?

Nu hij met het geloof is gestopt heeft hij heel veel rust.
Hij heeft heel veel kennis, is nuchter en leunt alleen op feiten..
Wat betreft de eeuwigheid, dat ziet hij dan wel zegt ie.

Ik ben bezorgd om hem, ik wil dat hij gered wordt....Hij is mijn allerbeste vriend...

Heeft iemand tips??
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Mijn beste vriend gelooft niet meer...

Berichtdoor janneke7337 » 14 okt 2011 10:10

Ja, bidden voor hem.
Dat vervloeken heb ik ook gehad, bij mij hielp het als dat naar bovenkwam door psalmverzen te gaan zingen.
Op welke manier het ook naar bovenkomt, psychisch of emotioneel, het is satanswerk want het is een zonde en God werkt de zonde niet maar dat doet de satan.
En God is de Enige die de saten kan bestrijden, Hem heb je en je vriend nodig, Hij alleen!

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 14 okt 2011 10:19

Bedankt Janneke.

Dat doe ik ook. verder moet ik het aan God overlaten....
Maar ik vind het erg moeilijk..
Grts.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 okt 2011 13:30

@Knor183

Ik vraag me af of jouw vriend echt niet meer gelooft, of is hij alleen gestopt met bidden?

Waarom dit probleem niet aan God, in alle eerbied vertellen en zeggen dat je dat vloeken
helemaal niet wil. God kan een mens heus wel beschermen tegen invloeden van buiten af.
Want het lijkt wel duidelijk dat deze gedachten van de vijand komen.

groeten en sterkte met je vriend.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 14 okt 2011 15:51

Bedankt schaapje.

Hij gelooft in principe wel dat God bestaat.
Maar hij doet er verder niks mee. Hij leeft zijn leven en wil met God verder niks te maken hebben.

Tja mij lijkt dat ook het beste.... maar dan moet je wel willen.
Hij keert zich echt moedwillig af. En als ik dan vertel hoe goed God is, dan loop ik tegen de discussie aan van een goede God die zoveel ellende toestaat...eindeloos...

Groet

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 okt 2011 16:20

@Knor183

Zucht :( ik ken die discussies, en ze zien niet dat God zoveel ellende toestaat uit liefde voor de mens, het is mij ook wel eens te wonderlijk dat we op deze aarde (nog) bestaan.
Blijf bidden Knor, in geloof dat God nog liever je vriend wil redden, dan jij, omdat Gods
liefde volmaakt is.
Groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2011 17:07

knor183 schreef:Bedankt schaapje.

Hij gelooft in principe wel dat God bestaat.
Maar hij doet er verder niks mee. Hij leeft zijn leven en wil met God verder niks te maken hebben.

En dat recht heeft hij, hoe vervelend je dat ook vindt. Ik kan me goed voorstellen dat als bidden/geloven alleen maar een hoop stress en verdriet oplevert, dat je er na een tijd genoeg van hebt. Die ruimte moet je iemand gunnen. Zolang de associatie geloof = stress voor hem bestaat, zullen alle pogingen hem te 'redden' falen.

Tja mij lijkt dat ook het beste.... maar dan moet je wel willen.
Hij keert zich echt moedwillig af. En als ik dan vertel hoe goed God is, dan loop ik tegen de discussie aan van een goede God die zoveel ellende toestaat...eindeloos...

Groet

Het lijkt me dat zulke discussies zinloos zijn. Laat het gewoon een tijdje betijen. Misschien komt hij nog op zijn beslissing terug. Misschien niet. Probeer hem hoe dan ook niet anders te behandelen dan je al die tijd hebt gedaan. Accepteer je vriend zoals hij is, met of zonder geloof. Hem in een positie 'dwingen' waarin hij niet wil zitten (want voor hem betekent het angst en stress) is wel het laatste wat je moet doen.

Vriendschap betekent ook elkaar fouten laten maken. Hulp bieden als erom wordt gevraagd, misschien zelfs als er niet om wordt gevraagd, maar ook accepteren dat de ander dingen anders ziet dan jij.

Ik vraag me wel af in hoeverre je reactie echt door bezorgdheid is ingegeven en in hoeverre door jouw angst je vriend kwijt te raken. Dat is geen waardeoordeel, maar heel goed naar je eigen motieven kijken, is nooit verkeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 okt 2011 19:02

Moeilijk Knor!! Voor jou, maar op de eerste plaats zeker voor je vriend. De stap naar 'nu wil of kan ik niet meer geloven' is vaak erg groot en moeilijk. Wordt ook zeker niet zomaar genomen.

Wees een biddende vriend!! Laat het geloof geen wig tussen jullie drijven en ga hem er zeker niet van proberen te overtuigen dat God wel goed is, en wil je de andere kant laten zien doe het dan door daden en niet door woorden (maar leg het er niet duimendik bovenop). Blijf een vriend en steum hem door dik&dun.

Even een persoonlijk iets. Járen geleden stond ik ook op het punt om dezelfde beslissing te nemen als je vriend. Er waren mensen die meenden dat het belangrijker was om mij ervan te overtuigen dat God echt goed was/is, i.p.v. een luisterend oor bieden/te steunen in alles wat er toen afspeelde. Alleen dat al maakte mijn afkeer en vele vragen groter en meer. Gelukkig heeft God toen zelf laten zien dat Hij echt wel goed is en dat de ellende uiteindelijk een positief gevolg had, namelijk dat ik Hem heb leren kennen zoals Hij is! En daar ben ik nog dagelijks dankbaar voor.

Dus Knor: leg ik het in Gods handen! Daar is je vriend veilig!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 17 okt 2011 15:19

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik blijf hem zeker accepteren zoals hij is.
Ik blijf voor hem bidden of God hem nieuw inzicht wil geven.
Groeten.
C

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 18 okt 2011 04:34

De claim dat er zoveel ellende in de wereld is en dat God "verplicht" is daar wat aan te doen.. is natuurlijk menselijk.
Immers als een arts in staat is een leven te redden, is hij dat moreel ook verplicht, menselijk bezien.

Maar moet je zo iemand eens terug spiegelen door WIE is alle ellende in deze wereld?
Wie schiep deze wereld, en hoe?
Is deze wereld bedoeld als paradijs? Nee.. het is een slagveld.. waar satan en God vechten om de mens.
Waarom dit is gebeurd, door ons!
En waarom het nu nog is, omdat het niet om dit leven gaat!
De ellende op DEZE wereld is bot gezegd in de eeuwigheid niet van belang.

Als iemand door zijn EIGEN schuld door erop los te leven, door luiheid, door zijn vader een grote mond te geven en boos weg te lopen, door naar de hoeren te gaan, door alle slechtheid te doen die er maar is.. zich in de problemen heeft gewerkt.. ben je DAN nog verplicht diegene te helpen?
Als jouw vrouw vreemdgaat bij jou, en je hebt haar op straat gesmeten.. en inplaats van smeken of ze terugmag gaat ze nog verder vreemd.. ben je verplicht haar terug te gaan halen, zonder dat ze er zelfs om vraagt?

Geen mens die dit zou doen en God doet het, inderdaad hij maakt niet alles HIER oke.. maar hij gaat achter deze zondige vrouw, deze hoer die wij zijn aan.. en Hij deed wat geen mens zou doen HIJ GAF ZIJN LEVEN.. zodat wij terug kunnen komen naar Hem.. maar God is geen watje, God laat niet met zich sollen... je moet die kans wel met beide handen aannemen!!

Waarom is er zoveel ellende vraag je : omdat mensen zondigen, inplaats van zijn Wil te doen.. als IEDEREEN Hem volgde en Zijn wil deed.. was die ellende er niet. er er is VEEL MINDER ellende dan we omwille van onze schuld eigenlijk zouden verdienen, God behoud dus zelfs nog!

Wie zegt waarom doet God niks.. begrijpt niet hoe grof wij het verknalt hebben... en hoe Groot Gods knieval was en is in Christus!

en zelfs dan... vraag je maar ik zie goede mensen die heel gelovig zijn het toch slecht hebben... ja klopt.
Helaas werkt het niet 1 op 1.. hoewel de zonde van de mensheid, zorgd voor de ellende van de mensheid.. is het niet de zonde van een mens die meteen voor zijn EIGEN ellende zorgt.

zoals ook prediker constateerde, Here er zijn oprechten die eenzaam en arm en ziek leven.. en jong en kinderloos sterven.. terwijl en misdadigers zijn die in rijkdom en gezondheid en met veel kinderen in alle vrede oud worden... terwijl Uw belofte anders zegt, HOE KAN DIT!

waarop God antwoorde "ik zie verder dan u, niet ieder ontvangt op AARDE zijn recht, maar aan hen die het op aarde niet ontvingen zal ik op de laatste dag MEER dan recht doen toekomen"

10 mannen werden door christus aangeraakt, slecht 1 kwam terug.. de rest geloofde niet.
christus deed vele wonderen, maar kon op sommige plekken geen wonderen doen.. door hun ongeloof..

Tenslotte een versimpeld beeld van een optreden wat we eens bij de jeugdkerk deden...
van een gelovige klant bij een ongelovige kapper die een gesprek hierover voerden, en inderdaad die kapper ratelde over God die niet kon bestaan want al die ellende...
waarop de klant naar buiten liep en uitsprak "kappers bestaan niet"
waarop de kapper natuurlijk zei hoe kom je daarbij ik heb je net keurig geknipt.
maar opnieuws nee, kappers bestaan niet kijk maar, daar lopen 3 mannen met lang onverzorgd haar, als er kappers bestonden dan waren er geen mensen met haar als dat.
waarop de kapper zegt "ja zeg he, das natuurlijk niet hoe het zit, die mannen zijn zelf te beroerd om hier te komen, en zich te laten knippen, en zeker niet tegen de prijs die ik er redelijkerwijs voor vraag"
waarop de klant glimlachend zegt : "en zo zit het nu met God ook."

Je wilt die betere wereld? ben je bereid daar de prijs voor te betalen?
Ja je wilt dat God alles doet, maar zelf niks opgeven? God is Goed maar wel Heerser...
Ben jij bereid om alles over te geven..
Ben jij bereid om koning Ik van de troon te trappen en Koning Christus te volgen
In alles, door Alles, hoe zwaar of lang de weg ook gaat, blind vertrouwend als een kind.
Ben jij bereid Zijn Wil te doen, inplaats van Jouw Wil..
Je spreekt "God mag zich meer laten zien in deze wereld" God werkt in deze wereld door mensen..
Ben JIJ bereid Hem te laten zien door zelf minder te worden?
Christus gaf alles... durf jij Hem te volgen?

Waarom zoveel ellende, waarom DOET God niks zucht de wereld..
God DEED iets... daar op dat Kruis.. Hij deed Alles!
Maar zelfs de beste Heelmeester kan alleen Helen, als de patienten zich aan Zijn handen toevertrouwen..
En bij sommige heelmethodes voelt je je echt niet beter... de meeste medicijnen zijn bitter..
God is geen placeboarts, die je op je wenken bediend, die je alleen even een beetje oplapt met een pilletje.
Hij wil VOLLEDIG helen.. en vereist dan ook een volledige en onvoorwaardelijke volmacht...

Iemand die de woorden spreekt als die vriend van je.. zou ik zeggen heeft nog nooit de Vader ECHT gekend.
er zijn er velen.. die wel religie kennen.. maar nog nooit die echte diepte hebben mogen ervaren, dat Hij het ergens toch voelt.. ergens merkt kan iets zijn dat toch nog ontwaakt kan worden..
maar daarvoor zullen wel de spreekwoordelijke schellen van Zijn ogen moeten vallen..
er zijn veel kerken waar ze bijzonder weinig doen om de echte christus te tonen, om het persoonlijk te maken..
en andere waar ze de fout maken de leer te verkondigen dat christus geloven alles wel even ok zal maken (terwijl in werkelijkheid we naar het front gestuurd worden)

De vreugde, vrede, rust, kracht, veerkrachtigheid, en alle andere gaven van de Geest die het geloof ons schenkt.. en die we mogen ervaren en delen in Gods Geest.. zijn de ware middelen om de boodschap te verspreiden.

vloeken in het achterhoofd is duidelijk een aanval van de boze.. maar interesanter.. uit welk hart ging hij bidden.. weet je hoe weinig mensen de vreugde van als een kind aan Gods voeten te zitten kennen? Hoevelen kennen verstandsmatig wel de lange lessen, over God, zijn wet, en de noodzaak van bekering, maar hebben nooit die wonderbare Genade echt begrepen, die liefde, die kracht? Oh open onze Ogen opdat wij zien zullen!
Hoevelen sidderen bij de gedachte van de hel, wensend dat zij zeker zouden zijn van hun bekering, zodat ze daar niet komen zullen, niet begrijpende dat Christus niet kwam om van de hel, maar van de zonde, dat het de boze verlangens zelf zijn die ons tot een marteling zijn.. waar wij verlossing van smachten. Niet iets waar je aan vast wilt blijven houden, maar los moet laten omwille van de gevolgen als je dat doet..

Het prettig vinden zelf in controle te zijn, rust.. is een ander soort rust.. en inderdaad de mens wil graag zelf controle.. het geloof draaid dan ook vooral om overgave. iets wat recht tegen onze menselijke wil ingaat..
in hoeverre is die overgave ooit echt gebeurd? hoevelen zien God als een soort sinterklaas, raadgever, of boze meester, voor wie zijzelf aan het roer moeten staan om Zijn koers uit te zetten.. God als stuurman, of als adviseur, dat durven we nog wel, maar God als kapitein? echt het roer uit handen geven?

Wat jij kunt doen voor hem : bidden, het gebed van de gelovige vermag veel.. en als Hij verkozen is.. zal het zeker invloed op hem hebben... God die aan je trekt kun je niet blijvend negeren.. zelfs de verloren zoon werd vroeg of laat teruggevoerd naar Zijn Vader...
Maar daarnaast zijn beeld over God ook proberen bij te stellen door hem aan te spreken op die zaken die hem verwond hebben.. en hem een spiegel voor te houden.. een persoonlijke spiegel.. die zijn angsten en tekortkomingen toont.. die de boze vinger naar God.. ombuigt in een vinger naar zichzelf..

En hoewel mijn geloof altijd sterk en onwankelbaar is geweest ik herken de verhalen hierboven dat men ook TE letterlijk met texten kan zijn. God daalt neer in onze duisternis..
Als ik sprak dat ik ervaarde dat God teleurgesteld had, dat ik vond dat God in een situatue anders had moeten doen in mijn leven, enzovoorts...
Wisten vele ouderlingen en dergelijke niet meer in te brengen dan een vermaning over zulke woorden, en een bijbeltext die toch echt anders wees.
En dat maakte me des te bozer... het was dat ik van God hield dat ik slechts op de boodschappers boos werd..
want ik wist de waarheid van die texten al te goed.. en het was mijn verstand niet die heling nodig had.. het was mijn hart..
en dat vraagt een hele andere aanpak.. voor het hart KAN God teleurstellen, en tekortschieten.. en het hart overtuigen dat God toch goed is, toch zal vervullen.. vraagt een hele andere koers.. dat vraagt afdalen in onze duisternis.. dat vraagt die spiegel..

Ik hoop dat je met deze woorden wat kunt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 okt 2011 06:58

@ T.A.F.

Bedankt voor de geweldige waarheid die je hebt geschreven, ik heb altijd moeite met die lange
stukken, maar hier heb ik van genoten. :D

God is goed

Terug naar “Archief”