GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: GKV

Berichtdoor schaapje » 19 jul 2011 12:45

quote="meribel"

wat mij pas overkwam, ik stond bij een oudere client ( ik werk in de zorg ) die vroeg 'ben je soms gelovig' Dus ik zei, 'jazeker'. Vroeg de client, "wat ben je dan? '. Dus ik zei" ik ben christen" .
Zegt die client:" o die kerk ken ik niet, ik ben zelf gewoon hervormd" .

Dat is toch nauwelijks te geloven :shock:
Het was toch niet een demente bejaarde of zoiets?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2011 14:19

meribel schreef:@marnix,

eens.
wat mij pas overkwam, ik stond bij een oudere client ( ik werk in de zorg ) die vroeg 'ben je soms gelovig' Dus ik zei, 'jazeker'. Vroeg de client, "wat ben je dan? '. Dus ik zei" ik ben christen" .
Zegt die client:" o die kerk ken ik niet, ik ben zelf gewoon hervormd" .

:D

:lol: :lol: :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 jul 2011 21:33

@schaapje, niet dement, misschien wat verward. Achteraf kon ze er ook erg om lachen. Maar je moet begrijpen waar ik werk ( op dat "dorp" ) verwachten mensen drie mogelijkheden ( kath. , herv. of geref. , ook al is dat laatste nu pkn dat maakt niets uit ) ...en dan is iets anders altijd onverwacht.
:D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jul 2011 21:40

Nou Meribel, gelukkig is later het "kwartje" gevallen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 sep 2011 20:33

Ik las gisteren dit bericht:
Gereformeerd vrijgemaakte jeugdbond opgeheven
De BGJ, ik herinner mij de tijd wel dat ik ook met die bond te maken had. Dat was in de negentiger jaren van (inmiddels) de vorige eeuw.

Ik kwam in het artikel ook wat dingen tegen, die ik wel herkenbaar vind.

Ook de behoefte aan Bijbelstudiemateriaal is afgenomen.
Een tendens van "we hebben geen zin om de Bijbel serieus te bestuderen" voelde ik nogal duidelijk in de lucht hangen, m.n. de laatste tijd dat ik lid was van de GKV. Dat stuitte mij nogal tegen de borst.

Kodde signaleert dat waar een leven gebaseerd op de Bijbel onder druk staat, een snelle aanpassing volgt bij een wereldse omgeving. „Dat zie je in de GKV momenteel onder je ogen gebeuren.”
Ook heel herkenbaar. Daar heb ik het in deze discussie ook nogal over gehad, herinner ik mij.

Ik verwacht dat dit nieuwsfeit reacties op gaat roepen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 sep 2011 11:42

Niet iedereen is louter negatief:

Ds. P. H. van der Laan uit Meppel ziet de opheffing niet als een verlies, maar als het einde van een tijdperk. „Over kerkgrenzen heen zoeken onze jongeren hun eigen plekken en vormen voor geloofsgroei. Jonge bewuste christenen zijn over het algemeen en duidelijk kerkelijker dan voorheen. Dat zie ik als een gegeven. En ik wil het positief benoemen

Dat zo'n Bond er mee ophoudt, wil nog niet zeggen dat de jeugd per definitie niet meer aan Bijbelstudie doet. Ik denk dat de jeugd het in andere vormen doet, of met ander materiaal.
Om nu te roepen dat het geloof van de jongeren naar de "knoppen" gaat, wereldgelijkvormigheid schering en inslag is, mwah, vind ik iets te kort door de bocht.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 sep 2011 18:51

Katlheen schreef:Dat zo'n Bond er mee ophoudt, wil nog niet zeggen dat de jeugd per definitie niet meer aan Bijbelstudie doet.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk om op een eigen, niet van buitenaf georganiseerde manier je Bijbel te bestuderen. Ik kan daar zelf ook behoorlijk actief mee zijn. Sowieso vind ik individuele studie voor mijzelf erg waardevol. Maar of de bond daardoor heeft moeten stoppen...?

Ik denk dat al de sprekers in het artikel wel gelijk hebben, en dat ze verschillende aspecten van de realiteit in de GKV belichten.
Dat er negatieve dingen gebeuren in de GKV, is wat mij betreft een duidelijk feit. Hoe kun je christen zijn en ongehuwd samenwonen? Het is een voorbeeld van het eten van twee walletjes, wat je in de GKV onder kerkleden tegenkomt. (Ik vermoed in toenemende mate.) Er komt zeker behoorlijk wat wereldgelijkvormigheid voor.
Maar er zullen ook anderen zijn, die veel positiever in het geloof staan. Die wèl bewust geloven, en ook zin hebben om de Bijbel te bestuderen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 sep 2011 10:13

Uit eigen ervaring kan ik je wel vertellen dat er nu dingen plaatsvinden, die 20 jaar geleden absoluut not done waren. Maar dat is niet perse wereldgelijkvormigheid, als wel voortschrijdend inzicht.
Overigens, het ongehuwd samenwonen wordt nog steeds niet getolereerd door de kerkenraden, maar in sommige gevallen heb je bepaalde praktische redenen om het voor korte tijd toe te staan. We moeten vooral ook niet roomser dan de paus willen zijn in die dingen.

Dat er dingen veranderen in de GKV, dat is zeker zo. Waar het vroeger niet uitmaakte waar je een GKV binnenstapte (liturgie etc was overal gelijk), moet je tegenwoordig nog maar eens goed op het bordje buiten kijken om zeker te zijn dat je in een GKV zit. De tendens is heden ten dage een overvloed aan evangelische invloeden, zoals bandjes en opwekkingsliederen. Ik merk dat de GKV naarstig op zoek is naar een bepaalde identiteit. Op zich vind ik het niet erg, het zoeken naar nieuwe vormen om aansprekend te zijn als gemeenschap. Ook intern zie ik veel mensen die een "revival" doormaken inzake geloofsleven. De afgelopen decennia is de GKV natuurlijk erg goed bezig geweest door lekker te verzuilen. Van de wieg tot het graf in de veilige GKV toren. Herkenbaar voor de reformatorischen onder ons, die zitten in exact hetzelfde schuitje. (doet me een beetje denken aan Bologna met zijn torens, maar dat terzijde).
Momenteel zie je onder de GKV-ers (en dan met name de jongeren onder de GKV, inclusief de jonge hoger opgeleide dertigers) langzaam aan de tendens dat de GKV instellingen niet meer eerste keus zijn. Waar voorheen je kind haast automatisch werd ingeschreven op de GKV basisschool, kiezen ouders nu ook meer voor andere scholen, weliswaar protestant christelijk/evangelisch, maar niet meer exclusief voor de GKV scholen. Het dogmatisch denken dat je kind naar een GKV school MOET (ongeacht de afstand, en geloof me, 50 kilometer reizen voor een basisschool is acceptabel in bepaalde kringen), is gelukkig aan het verminderen.

Met dat in het achterhoofd is het ook een natuurlijk verschijnsel dat bepaalde Bonden dus ophouden met bestaan. Als er geen vraag meer is naar jouw produkt, houdt het op. Dat wil niet zeggen dat je vroegere afnemers nu helemaal geen behoefte meer hebben aan jouw soort produkt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 27 sep 2011 07:32

Ik vind het artikel pleiten voor de jongeren van de GKV. En wel hierom:

Interne verwikkelingen en enkele kostenverslindende projecten binnen de BGJ hebben de veerkracht van de bond geen goed gedaan, aldus de voorzitter. „Er is materiaal uitgegeven dat te weinig geestelijke inhoud had. Dan houdt het voor jongeren op en zeggen ze: wat hebben we hier aan?”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 sep 2013 18:43

Advies aan synode GKV: Vrouw kan in alle ambten dienen
GKV spreken sinds 2005 over positie vrouw in kerk
GKV-rapport zet roer om in discussie over vrouw in ambt
Vrouw in het ambt is in GKV „een heel moeilijk dossier”

Ooit was ik ook van de GKV. Maar ik moet zeggen: je ziet in de GKV ontwikkelingen, waarin je de GKV van vroeger absoluut niet meer terug herkent! En daarom ben ik ook eigenlijk wel blij dat ik niet meer van de GKV ben, want van zo'n kerkverband word ik maar onrustig. Zoals nu: komen ze de knuppel in het hoenderhok gooien over de positie van de vrouw in de kerk. En zo zijn er nog wel veel meer van die dingen geweest. Nee, ik zit niet te wachten op een kerk, die blijkbaar denkt dat ik niks anders te doen heb dan mijn tijd en energie in al dat soort onderwerpen te steken. Want ik ben nu eenmaal niet zo'n onbewust kerklid, die ze alles maar voor kunnen schotelen. Dat zullen ze wellicht vervelend vinden, want dan ben je niet bij voorbaat meegaand. Maar aangezien ik nu eenmaal niet zo'n type ben die maar wat voor z'n ... wegleeft, kan ik nu eenmaal niet anders.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 18:56

Aha, dus vrijgemaakten zijn types die wat voor hun ..... wegleven.

Nou, weten we dat ook weer.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 sep 2013 19:45

Dat zal niet voor alle vrijgemaakten gelden - er bestaan immers bijvoorbeeld ook bezwaarden die blijkbaar wel een zelfstandig denkproces willen volgen - maar het is naar mijn idee wel de houding waarmee je het jezelf het gemakkelijkste maakt. Niet teveel diepgang hebben, niet te diep nadenken, dan buig je het makkelijkst mee met het kerkverband.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 21:50

](*,)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 sep 2013 05:00

wat is de wereld toch heerlijk geordend; je hebt diepdenkende verstandige mensen en je hebt oppervlakkigen.

in de gkv zijn deze twee groepen keurig gescheiden; de eersten zijn bezwaart en de laatsten besturen de kerk.

hoe gaat dat gebed ook alweer? dank u Heer dat ik niet zo ben als die arme stakkers?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 sep 2013 06:53

Janvanverweg schreef:wat is de wereld toch heerlijk geordend; je hebt diepdenkende verstandige mensen en je hebt oppervlakkigen.

in de gkv zijn deze twee groepen keurig gescheiden; de eersten zijn bezwaart en de laatsten besturen de kerk.

hoe gaat dat gebed ook alweer? dank u Heer dat ik niet zo ben als die arme stakkers?

=D>

Terug naar “Archief”