Berichtdoor Katlheen » 15 sep 2011 10:13
Uit eigen ervaring kan ik je wel vertellen dat er nu dingen plaatsvinden, die 20 jaar geleden absoluut not done waren. Maar dat is niet perse wereldgelijkvormigheid, als wel voortschrijdend inzicht.
Overigens, het ongehuwd samenwonen wordt nog steeds niet getolereerd door de kerkenraden, maar in sommige gevallen heb je bepaalde praktische redenen om het voor korte tijd toe te staan. We moeten vooral ook niet roomser dan de paus willen zijn in die dingen.
Dat er dingen veranderen in de GKV, dat is zeker zo. Waar het vroeger niet uitmaakte waar je een GKV binnenstapte (liturgie etc was overal gelijk), moet je tegenwoordig nog maar eens goed op het bordje buiten kijken om zeker te zijn dat je in een GKV zit. De tendens is heden ten dage een overvloed aan evangelische invloeden, zoals bandjes en opwekkingsliederen. Ik merk dat de GKV naarstig op zoek is naar een bepaalde identiteit. Op zich vind ik het niet erg, het zoeken naar nieuwe vormen om aansprekend te zijn als gemeenschap. Ook intern zie ik veel mensen die een "revival" doormaken inzake geloofsleven. De afgelopen decennia is de GKV natuurlijk erg goed bezig geweest door lekker te verzuilen. Van de wieg tot het graf in de veilige GKV toren. Herkenbaar voor de reformatorischen onder ons, die zitten in exact hetzelfde schuitje. (doet me een beetje denken aan Bologna met zijn torens, maar dat terzijde).
Momenteel zie je onder de GKV-ers (en dan met name de jongeren onder de GKV, inclusief de jonge hoger opgeleide dertigers) langzaam aan de tendens dat de GKV instellingen niet meer eerste keus zijn. Waar voorheen je kind haast automatisch werd ingeschreven op de GKV basisschool, kiezen ouders nu ook meer voor andere scholen, weliswaar protestant christelijk/evangelisch, maar niet meer exclusief voor de GKV scholen. Het dogmatisch denken dat je kind naar een GKV school MOET (ongeacht de afstand, en geloof me, 50 kilometer reizen voor een basisschool is acceptabel in bepaalde kringen), is gelukkig aan het verminderen.
Met dat in het achterhoofd is het ook een natuurlijk verschijnsel dat bepaalde Bonden dus ophouden met bestaan. Als er geen vraag meer is naar jouw produkt, houdt het op. Dat wil niet zeggen dat je vroegere afnemers nu helemaal geen behoefte meer hebben aan jouw soort produkt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.