learsi schreef:Door middel van Woord en Geest (her)schept de Heere bij doden het oor, zodat ze Hem kunnen horen. Hij maakt het dode oor eerst levend.
Welk bijbelvers is dat?
Moderator: Moderafo's
learsi schreef:Door middel van Woord en Geest (her)schept de Heere bij doden het oor, zodat ze Hem kunnen horen. Hij maakt het dode oor eerst levend.
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Wat TheKeimpe en ik zeggen is dat wedergeboorte en geloof 2 kanten van dezelfde medaille zijn en dat die medaille van God komt.schaapje schreef:Ik wil toch nog een bericht plaatsen, als ik het zo lees wat Elbert en The Kempe zeggen,
dan wordt een mens wedergeboren uit God, zonder eerst te geloven.
elbert schreef:door de genade die de mens van God ontvangt, gelooft hij en bekeert hij zich.
quote="elbert
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Wat TheKeimpe en ik zeggen is dat wedergeboorte en geloof 2 kanten van dezelfde medaille zijn en dat die medaille van God komt.
Dat wil overigens niet zeggen dat de mens hierin helemaal passief is, integendeel: door de genade die de mens van God ontvangt, gelooft hij en bekeert hij zich.
schaapje schreef:Waar het mij omgaat is dat ik oprecht geloof dat de Geest van God met iedereen bezig zal zijn
geweest, zodat iedereen geroepen is geweest.
Vuurtje schreef:Mee eens, een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is. Maar gelukkig hebben wij vanuit de hemel onze redder Jezus gekregen, er is dus geen reden om dat niet aan te nemen (te geloven in Jezus als je Redder). Die tekst zegt toch niet dat we hem niet kunnen aannemen!
elbert schreef:Je vat nu 2 dingen onder 1 noemer samen, terwijl ze weldegelijk onderscheiden zijn. Inderdaad: Jezus is vanuit de hemel gegeven en Hij is onze aanneming waardig. Maar om in Hem te geloven is de werking van de Heilige Geest nodig. Het is niet zo dat we eerst geloven en dat dan pas de Heilige Geest gaat werken. Nee, de Heere opent ons hart (zoals bij Lydia) en daardoor gaan we geloven.
Vuurtje schreef:Nergens in deze tekst gaat het over Jezus aannemen. Dat hebben deze mensen in Korinthe al lang gedaan. Hij heeft het hier inderdaad over de Geest die in hen werkt, waardoor iedereen kan zien dat ze van Christus zijn. Maar al eerder hebben ze zich tot de Heer gewend. Zie enkele versen verderop.
16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.
elbert schreef:Dan nog blijft vers 6 staan die zegt dat de Geest levend maakt. De mensen hebben zichzelf niet levend gemaakt, zodat ze gingen geloven, maar dat heeft de Geest gedaan. De Heilige Geest is geen gave achteraf, nadat de mens zichzelf levend heeft gemaakt. De Geest is de Geest die levend maakt (Joh. 6:63).
Vuurtje schreef:Johannes 1:13. Geloof -> God geeft voorrecht: kind van God worden (kind niet geboren door te vrijen, maar geestelijk gezien)
elbert schreef:Inderdaad, maar zo iemand is wel uit God geboren, door een daad van God dus.
Vuurtje schreef:Nu breekt mijn klomp, je haalt hier zelf een tekst aan die aangeeft dat doden zullen horen. Horen is niet iets passiefs, een mens in zijn doodstaat (zoals je dat noemt) kan wel luisteren naar God.
elbert schreef:Het ontgaat je dat hier een wonder beschreven wordt. Wonderen komen van God en komen niet uit menselijke vermogens voort.
Het gaat er bij ons geloven niet om dat wij iets kunnen. Als we geloven is dat een regelrecht wonder van God.
elbert schreef:Wat TheKeimpe en ik zeggen is dat wedergeboorte en geloof 2 kanten van dezelfde medaille zijn en dat die medaille van God komt.
Dat wil overigens niet zeggen dat de mens hierin helemaal passief is, integendeel: door de genade die de mens van God ontvangt, gelooft hij en bekeert hij zich.
Dat doe ik dus wel. De tekst uit Hand. 16 is overduidelijk: God opent ons hart en dan geven we acht op wat Hij zegt. Hoe duidelijk wil je het hebben?Vuurtje schreef:De tekst dat de mens niets kan aannemen, tenzij het hem uit de hemel gegeven wordt, gebruik je dus niet meer om aan te geven dat de mens niets kan aannemen. Er komt een andere tekst voor in de plaats die ik ook al niet erg sterk vind ter onderbouwing van je mening.
Nee, dat geeft de tekst niet (alleen) aan. De vraag die je moet beantwoorden is: hoe kom jij tot geloof? Komt dat uit je eigen hart zonder dat God je hart aanraakt en verandert, of is God hier de eerste?Vuurtje schreef:Die tekst geeft dan aan dat we op ons geloof de Heilige Geest ontvangen. En die leert ons te Leven zoals God dat van ons vraagt.
Waarom is het geloof geen wonder, als ik vragen mag? Komt het niet bij God vandaan? Waar dan wel vandaan? Wie is daar de bron van?Vuurtje schreef:Volgens mij gaat het hier over het geloven van Jezus en niet als een wonder.
Wat is er zo "gewoon" aan het geloof? Vraag dat ook eens aan je ongelovige buurman? Die vindt dat echt niet zo gewoon...Vuurtje schreef:We hoeven namelijk niet door goeden werken op eigen kracht iets te verdienen, we mogen gewoon geloven dat we een voorspraak bij de Vader hebben, onze Heer.
Het probleem met het "gewoon geloven" van de Schriftgeleerden, is dat het hun niet gegeven is om te geloven:Vuurtje schreef:39 U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, 40 maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. 41 Niet dat de mensen mij moeten eren, 42 maar ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u. 43 Ik ben gekomen namens mijn Vader, maar u accepteert mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren. 44 Hoe zou u ooit tot geloof kunnen komen? Van elkaar wilt u wel eer ontvangen, maar u zoekt niet de eer die de enige God u kan geven. 45 U moet niet denken dat ik u bij de Vader zal aanklagen; Mozes, op wie u uw hoop hebt gevestigd, klaagt u aan. 46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
Dit is een retorische vraag. Niet om in te vullen: ik geef jullie dat geloof. Nee, gewoon om aan te geven dat ze moeten geloven wat er in de schrift over Hem staat. Om Jezus te accepteren. We hoeven namelijk niet door goeden werken op eigen kracht iets te verdienen, we mogen gewoon geloven dat we een voorspraak bij de Vader hebben, onze Heer.
Vuurtje schreef:De tekst dat de mens niets kan aannemen, tenzij het hem uit de hemel gegeven wordt, gebruik je dus niet meer om aan te geven dat de mens niets kan aannemen. Er komt een andere tekst voor in de plaats die ik ook al niet erg sterk vind ter onderbouwing van je mening.
elbert schreef:Dat doe ik dus wel.
Zoals jij het waarschijnlijk interpreteert is de zaligheid een gave van God en is het geloof iets wat je alleen zelf opbrengt. Maar dat is onjuist, want niet alleen de zaligheid is een gave van God, maar ook het geloof.
Vuurtje schreef:Volgens mij gaat het hier over het geloven van Jezus en niet als een wonder.
Waarom is het geloof geen wonder, als ik vragen mag? Komt het niet bij God vandaan? Waar dan wel vandaan? Wie is daar de bron van?
En als je tot de conclusie komt dat het geloof enkel uit je eigen hart komt, hoe kan dat dan? Want er is toch iets misgegaan in het paradijs, waar het hart van de mens verleid is door de duivel, zodat we hem meer geloofden dan God? Is dat ongeloof dan opeens verdwenen uit ons hart zonder dat God eraan te pas kwam?
Vuurtje schreef:We hoeven namelijk niet door goeden werken op eigen kracht iets te verdienen, we mogen gewoon geloven dat we een voorspraak bij de Vader hebben, onze Heer.
Luke. schreef:aha. Dus uitverkoren naar de voorkennis van God betekent volgens jou niet uitverkoren naar wat God weet over hoe/of je naar Hem zult kijken, maar uitverkoren naar de kennis die God over je persoonlijkheid heeft? (waarvanuit hij dan weer mensen uitkiest, aangezien Hij iedereen kent)
Zou kunnenen een mogelijkheid is eigenlijk al genoeg om een vers dat onoverkomelijk tegenstrijdig lijkt niet langer onoverkomelijk tegenstrijdig te maken. Dus tnx
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten