rins schreef:Jouw kerk zit vol gelovigen die kiezen (hebben gekozen) voor Jezus en die in overtuiging leven van hun eigen zaligheid.
Mijn kerk zit vol ongelovige mensen die verloren liggen in Adam en de Heere trekt Zijn kinderen op een wonderlijke manier uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
En Ik zal de blinden leiden door den weg, dien zij niet geweten hebben
Ik weet niet wat je precies bedoeld met "in overtuiging leven van hun eigen zaligheid". Ik neem aan dat je bedoeld dat ze met behulp van de Heilige Geest proberen te leven zoals hun verlosser dat van ze verlangt.
Ik hoop niet dat die mensen een wedstrijdje doen wie zo verloren mogelijk in Adam ligt in de hoop dat de Heere ze dan wil trekken. Want dat zal je niet tot geloof brengen.
Dat mag je wel eens Bijbels onderbouwen. Lees maar eens hoe Paulus preekte en Petrus en Johannes....
Als je oproept tot geloof in Jezus als Verlosser en Heer dan doe je precies wat Jezus zegt wat je moet doen, en het is onmogelijk dat iemand die zo in Hem gelooft zichzelf bedriegt.
En dan zou dit de bijbelse onderbouwing moeten zijn:
Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!
En waarop moeten deze mensen zichzelf onderzoeken (zie dan 2 versen verder, Sefanja 2 vers 2):
3 Zoekt den HEERE, alle gij zachtmoedigen des lands, die Zijn recht werken! Zoekt gerechtigheid, zoekt zachtmoedigheid, misschien zult gij verborgen worden in den dag van den toorn des HEEREN.
Dus niet of ze zich bedriegen met hun geloof in Jezus (die toen nog niet naar de aarde was gekomen) maar zoek de HEERE! Zoek gerechtigheid. Zoekt zachtmoedigheid. Ga toch eens aan de slag!
1a2b3c schreef:Ik ben ook 'rechts' opgevoed...
Dit verklaart je hele houding:

de vijandschap druipt er vanaf!
Die ervaring heb ik overigens alleen met diegenen die de 'rechterflank' vaarwel hebben gezegd.
Dit is voor mij de reden om een punt te zetten achter deze discussie.
Salut!
Ik moet zeggen, ik betrap mijzelf er ook op dat ik de kriebels krijg van de nadruk op deze dogma's. Maar als je zolang van Jezus bent afgehouden door dit soort dogma's, en hem eindelijk heb leren kennen, vind ik het niet raar dat je andere ook wilt laten inzien wat er gebeurd. Geen vijandschap dus tegen de ander, maar tegen het preken van ongeloof.