wanneer ben je zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rins
Verkenner
Verkenner

Re: wanneer ben je zalig?

Berichtdoor rins » 23 aug 2011 15:52

1a2b3c schreef:als er gezegd wordt over een ongelovige dat het hem om God te doen moet zijn vóórdat hij tot geloof komt, dan is dat NIET schriftuurlijk. Zeg me maar waar het staat.

Zeg ons even wie dat gezegd heeft...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2011 17:07

Nee, ik begrijp mezelf eigenlijk niet dat ik er weer ingesprongen ben. Toch maar weer een poging gewaagd. Maar ik zie geen enkel spoortje van twijfel bij jou.
Heel veel arrogantie, jij doet het goed, jij weet het goed, de anderen komen met zwakke argumenten, zijn huichelaars en schriftgeleerden.
Het is nooit te laat om te veranderen, ik hoop dat je op tijd inziet hoe je met eigengemaakte theologie bezig bent, die tot het eeuwig verderf leidt.
Dit was echt het laatste en jij bent 1 van de oorzaken waarom ik niet zo actief meer ben op RW.
En niet alleen ik....

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 17:29

1a2b3c"]als er gezegd wordt over een ongelovige dat het hem om God te doen moet zijn vóórdat hij tot geloof komt, dan is dat NIET schriftuurlijk. Zeg me maar waar het staat.

rins schreef:Zeg ons even wie dat gezegd heeft...

Over die opmerking werd ik nogal bevraagd maar nu ik terug lees zie ik dat het voornamelijk Schelpje was. Excuus! :oops:

Hoewel de opmerking van Noir ook in die richting wijst: Maar 1a2b3c wanneer God in een mens aan werk gaat dan gaat het die mens al om Hem en om Zijn Naam en Zijn eer.

Ik geloof niet dat als God in een mens begint te werken, die mens op dat moment al gelooft en wedergeboren is.
Ik denk dat daar in de meeste gevallen wel kortere of langere tijd tussen zit, en in die tussentijd is het zo'n mens echt nog niet om God te doen.

Dus dat anderen dat ook zeiden valt bij nader inzien wel mee, ik hoop voortaan beter op te letten.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 18:00

schelpje3 schreef:Nee, ik begrijp mezelf eigenlijk niet dat ik er weer ingesprongen ben. Toch maar weer een poging gewaagd. Maar ik zie geen enkel spoortje van twijfel bij jou. Wat jij van mij 'ziet' is nog geen 10%, dus zo zeker zou ik daar niet over zijn als ik jou was.
Wat ik neerzet daar ben ik van overtuigt anders zei ik het niet, maar dat wil niet zeggen dat bij mij alles altijd gaat zoals het hoort te gaan.
Twijfel is een grote, beschamende zonde die God onteerd, en ik hou er van om daarover te praten, en zeker niet op een manier alsof twijfel een kenmerk van 'echt' zou zijn.

Heel veel arrogantie, jij doet het goed, jij weet het goed,jouw woorden, heb ik nooit gezegd. Als jij me OP GROND VAN DE BIJBEL kan laten zien dat ik fout zit, laat ik me graag corrigeren. de anderen komen met zwakke argumenten, zijn huichelaars en schriftgeleerden. voor de derde en laatste keer: ik had het over DE LEER van 'de mens kan niets en het moet je gegeven worden'.
Het is nooit te laat om te veranderen, ik hoop dat je op tijd inziet hoe je met eigengemaakte theologie bezig bent, die tot het eeuwig verderf leidt. waar brengt jouw theologie je ?
Dit was echt het laatste en jij bent 1 van de oorzaken waarom ik niet zo actief meer ben op RW.
En niet alleen ik....als we het allemaal met elkaar eens waren zaten we ook niet op een forum denk ik, daar discussieëer je nu eenmaal met elkaar.

Atro

Berichtdoor Atro » 23 aug 2011 18:28

Om op een ieder te gaan reageren vind ik wat onhandig, maar ik zou graag een paar dingen willen neerzetten:

1. Het verstand: Het verstand moeten en mogen wij zeker weten niet uitschakelen wat het op geestelijk gebied betreft, maar mogen we er wel helemaal van uitgaan? Geloof is als eerste een vernieuwing van je hart. Het hart wordt dan een hart dat wil leven naar Gods eer. Verstand en gevoel zijn allebei zaken die samen komen in het geloof. Van zowel het begin tot het einde komen ze samen. Als voorbeeld: Als jij steeds meer en meer er achter komt dat je op de verkeerde weg bent, dat er een verandering moet komen .. dan is je gevoel ook niet lekker. Als de nood 'zo' hoog wordt dat je het niet meer uit kan houden, dat je geweten je aanklaagt en het op je hart drukt .. dan is het gevoel aanwezig, maar dat je dan in die 'nood' tot Christus gaat .. dan is er toch ook verstand?

2. De wil: Ook in deze discussie komt de menselijke wil weer naar voren. Wij willen niet naar God toe! Wij zijn van nature dood! Ons hart ligt niet in de geestelijke zaken, maar in de wereldse. Ons leven willen wij niet in de dienst van Hem stellen. Wij willen niet, maar toch is het onze plicht! MAAR GOD WIL WEL! God heeft geen lust in onze dood. God heeft niet voor niets Zijn Zoon gegeven. Ja voor wie eigenlijk? Toch niet voor de gewillige mens? Als de mens gewillig was, dan hadden wij God ook niet verlaten in het paradijs. Maar toen dachten we al dat we het beter wisten dan God. Zijn hand wil onze leiden. Zijn hand heeft Jezus Christus gegeven als de Borg, als de Middelaar. Geloven moeten we het, maar wij willen niet.

Wanneer ben je zalig? Als Christus voor jou de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Maar pas ermee op! Bedrieg jezelf niet! Want het ligt op de loer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2011 18:35

Ik geloof dat ik de draad hier inmiddels behoorlijk kwijt ben.

Laat ik een korte stelling poneren die volgens mij beantwoord aan hetgeen gezegd is:

Er is ten diepste geen andere reden dat mensen zalig worden dan Gods welbehagen. Alle andere redenen zijn een gevolg hiervan.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 19:12

Atro schreef:Om op een ieder te gaan reageren vind ik wat onhandig, maar ik zou graag een paar dingen willen neerzetten:

1. Het verstand: Het verstand moeten en mogen wij zeker weten niet uitschakelen wat het op geestelijk gebied betreft, maar mogen we er wel helemaal van uitgaan? Geloof is als eerste een vernieuwing van je hart.

Kun je dat Bijbels onderbouwen?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 aug 2011 19:42

*Annet* schreef:
Dat kun je alleen zeggen als je het hebt meegemaakt, beleefd.

Door de Heilige Geest leren we dat het ook voor ons is. Niet alleen bijbelkennis, met het verstand maar verstaan: doorleefd en beleefd met hoofd en hart. (Citaat van afgelopen zondagavond)

Natuurlijk is daar de Heilige Geest voor nodig, er is immers niemand die van nature God zoekt.
De Heilige Geest wil die zaligheid die er in Christus is aan ons hart toepassen.
En die zaligheid wordt aan iedereen!!! zonder voorwaarde aangeboden.(dat heb je de afgelopen zondagen ook gehoord)
En dat kan alleen weer omdat het lijden van Christus genoegzaam is voor iedereen.

Let wel, onvoorwaardelijk, maar niet vrijblijvend, het gebeurd immers altijd met bevel tot geloof en bekering.
En dat maakt inderdaad dat het niet iets is wat je even klakkeloos aanneemt, maar wat je hele leven zal doortrekken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2011 19:47

quote="Atro"

Geloof is als eerste een vernieuwing van je hart. Het hart wordt dan een hart dat wil leven naar Gods eer.

Ben ik niet met je eens Atro, vernieuwing van het hart is WEDERGEBOORTE, als een mens
opnieuw geboren wordt, door Gods wil, dan wil die mens leven tot eer van God.

Geloof en wedergeboorte is niet het zelfde n.m.i.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 aug 2011 19:32

Nog een boeken tip: "Een waar geloof", geschreven door A.W.Pink.
Hij gaat ook uitgebreid in op de zekerheid van het geloof.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 24 aug 2011 20:05

de wil is verdorven
door de zondeval zijn we allemaal de duivel toegevallen

vanuit ons zelf kunnen we niet God dienen
en ook niet geloven
dat moet God werken

Efeziërs 4:18

Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 aug 2011 20:47

nette schreef:de wil is verdorven

Dat klopt, de meeste mensen willen dan ook niets met God te maken hebben, ook veel kerkmensen bekommeren zich niet om Hem.
De vraag is: wat wil jij? Als je zegt dat je niet wilt dan heb je ook niets te klagen maar als je wel wilt dan mag je God daarvoor danken want dat komt van Hem. In Rom.1 staat dat er niemand verstandig is die God zoekt dus als iemand Hem wél zoekt heeft Hij dat gewerkt.
nette schreef:door de zondeval zijn we allemaal de duivel toegevallen
vanuit ons zelf kunnen we niet God dienen
en ook niet geloven
dat moet God werken

God beveelt ons honderden keren in de Bijbel dat we moeten geloven, en als we dan zeggen God moet het doen is dat net zoiets als wanneer je vriend roept: "kom eens" en jij roept terug: "kom zelf maar".
Efeziërs 4:18
nette schreef:Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;

Daar waarschuwt Paulus hen dat ze niet als de andere heidenen moeten wandelen, 19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.

Die tekst is dus zeker niet bedoelt om mensen die God zoeken af te schrikken.
Je moet goed opletten tegen wie iets gezegd wordt (een gelovige of een ongelovige) en in welke situatie, waarom en met welk doel.
Altijd goed in het verband lezen, da's echt heel belangrijk.
Als het over de leer gaat dan is dat niet bedoelt om daar Zijn nodiging mee af te slaan.
Lees in de Bijbel de bekeringsgeschiedenissen maar, die mensen waren net als jij en ik hoor! En toch staat er elke keer: en zij geloofden... Jezus zei dan 'uw geloof heeft u behouden' dus ze deden het toch echt zelf ondanks/dankzij dat het geloof een gave is.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 aug 2011 22:09

"Uw geloof heeft u behouden" zegt Hij, slechts twee keer(zoek het even na) en dat moet ons wel wat zeggen. Dat zegt Hij daar niet voor niets! Het kan wel eens van fundamenteel belang zijn!

h.g. Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 aug 2011 22:53

learsi schreef:"Uw geloof heeft u behouden" zegt Hij, slechts twee keer(zoek het even na) en dat moet ons wel wat zeggen. Dat zegt Hij daar niet voor niets! Het kan wel eens van fundamenteel belang zijn!

h.g. Learsi

Er staat (volgens mij) ook maar twee keer met zoveel woorden in de Bijbel dat het geloof een gave is, tegenover de honderden keren dat het geloof een opgave is, dat moet toch ook wat te zeggen hebben.

Hand.2: 41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen (werkwoord), werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 25 aug 2011 12:10

@1a2b3c

ik zeg dit niet om mensen af te schrikken
maar wel omdat je er mee uit te kijken dat je jezelf niet bedriegt

velen zijn geroepen maar weinig uitverkoren
velen denken in te gaan maar zullen niet kunnen

ik ben het met je eens dat ook een eigenverantwoordelijkheid heeft
maar jij klinkt of we ons zelf kunnen bekeren
oke als je naar God zoekt werkt hij al in je dat ben ik met je eens

maar dat geloven is niet zo gemakkelijk
en ik geloof wel dat je eerst je zonden moet betreuren voor je verlost kan worden
dat staat in de catechimus zondag 1

ik vind nog best moeilijk, want jij schrijft wel erg gemakkelijk

Terug naar “Archief”