geloofsvoorstellingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

geloofsvoorstellingen

Berichtdoor gravo » 12 aug 2011 10:26

Er is een heel debat over geloof en wetenschap, waar dit topic ook mee te maken heeft. Toch wil ik hierover geen eindeloze discussie starten.
Het gaat er mij om dat ik bemerk dat de wetenschappelijke kennis die (althans bij mij) nu bekend is, mijn geloofsvoorstellingen ingrijpend wijzigt.

Het beste voorbeeld vind ik nog steeds de kennis die we hebben over het heelal. Vooropgesteld, die kennis is nog bij lange na niet compleet. Het merendeel is nog niet bekend. Maar enkele basisfeiten staan wel vast. Zo is bekend aan welke afstanden we moeten denken (met recht astronomische afstanden). we kennen het onderscheid tussen ons zonnestelsel en andere sterrenstelsels. We hebben kennis van de bestaanscyclus van een ster. Enz. enz.

Mijn punt is dat die overdonderende werkelijkheid de verhouding van de mens tot zijn omgeving heel anders inkleurt dan waarvan de Bijbel bijvoorbeeld uitging. Het is zonder meer logisch om een sterke band tussen aarde en mens te veronderstellen. Dat doen wij ook, de mens is aan de aarde gebonden ("uit de aarde aards"). Maar dat die aarde vervolgens als een vrijwel onbetekenend stofje in het heelal aanwezig is is nieuwe informatie, waarvan de bijbelschrijvers nooit enige weet hadden. Wij worden er echter wel mee geconfronteerd. Ontkennen van die nieuwe kijk op de werkelijkheid lijkt mij niet mogelijk. Je kunt er natuurlijk opzettelijk of onopzettelijk je hele leven geen kennis van nemen, maar daarmee is die nieuw ontdekte werkelijkheid nog niet verdwenen.

Hoe verandert dit nu mijn geloofsvoorstellingen? Wel, allereerst is het niet zo makkelijk meer om God symbolisch te zien als de Heer die boven de wolken woont en als het ware dichtbij de aarde aanwezig is. Zijn ogen 'doorlopen de gansche aarde', jawel, maar moeten Zijn ogen ook niet het heelal doorlopen? Principieel is er geen probleem, God is er groot genoeg voor, maar de optiek verandert toch: God en mens lijken toch verder van elkaar gekomen te zijn in onze eenvoudige geloofsvoorstelling. Je kunt zowel geloven in God en je toch gelijkertijd afvragen of we soms alleen zijn in het heelal. Want die immense leegte is er wel degelijk. Alles draait in de werkelijkheid helemaal niet om de aarde, zelfs niet om onze zon. Maar waar draait het dan wel om? Is er een middelpunt in een uitdijend heelal? Is God binnen of buiten dit gebeuren. Het klinkt wat kinderlijk, maar ik bedoel te zeggen, dat we op de een of andere manier toch voorstellingen maken / nodig hebben om om te gaan met de werkelijkheid van God. We hebben godsbeelden nodig, hoezeer die ook betrekkelijk, menselijk en beperkt zijn.

Dat is er door de wetenschappelijke kennis niet gemakkelijker op geworden, vind ik. En dan heb ik het nog niet eens over de kennis omtrent de ouderdom van de aarde of de evolutie. Ook gegevens die daarop duiden veranderen iets in ons godsbeeld dat gevormd is door bijbelschrijvers, die deze kennis nog niet hadden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: geloofsvoorstellingen

Berichtdoor knor183 » 12 aug 2011 10:41

Beste Gravo,

Ik kan me je vraag goed voorstellen. Wij zijn mensen en willen graag harde bewijzen of iets van een teken. Je kunt God vinden in de schoonheid van de natuur.
Je kunt met Hem praten dmv bidden en je hart voor Hem openzetten. Je zult waarschijnlijk niet zomaar Zijn stem horen maar toch geeft Hij je antwoord op Zijn manier.

Het gaat om vertrouwen dat God bestaat. Dat is geloven. Geloven op iets dat je niet kunt zien. Maar toch ook weer wel als je al het mooie in de natuur bekijkt. Of dat je terugkijkt op je eigen leven en je Gods leiding ziet. Ook al is dat in niet ieders leven een makkelijke weg.

God laat zich zien.... op de manier die Hij het beste voor je acht.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Cathy
Majoor
Majoor

Re: geloofsvoorstellingen

Berichtdoor Cathy » 12 aug 2011 15:45

gravo schreef:Er is een heel debat over geloof en wetenschap, waar dit topic ook mee te maken heeft. Toch wil ik hierover geen eindeloze discussie starten.
Het gaat er mij om dat ik bemerk dat de wetenschappelijke kennis die (althans bij mij) nu bekend is, mijn geloofsvoorstellingen ingrijpend wijzigt.

Ja, dat is bij mij ook het geval.

Mijn punt is dat die overdonderende werkelijkheid de verhouding van de mens tot zijn omgeving heel anders inkleurt dan waarvan de Bijbel bijvoorbeeld uitging. Het is zonder meer logisch om een sterke band tussen aarde en mens te veronderstellen. Dat doen wij ook, de mens is aan de aarde gebonden ("uit de aarde aards"). Maar dat die aarde vervolgens als een vrijwel onbetekenend stofje in het heelal aanwezig is is nieuwe informatie, waarvan de bijbelschrijvers nooit enige weet hadden. Wij worden er echter wel mee geconfronteerd. Ontkennen van die nieuwe kijk op de werkelijkheid lijkt mij niet mogelijk. Je kunt er natuurlijk opzettelijk of onopzettelijk je hele leven geen kennis van nemen, maar daarmee is die nieuw ontdekte werkelijkheid nog niet verdwenen.

Dat is voor mij dan ook geen optie. Ik wil de wetenschap niet 'ophemelen' :) maar zoeken naar een gezonde balans.
Dan moet ik die eenvoudige geloofsvoorstellingen opgeven, zoveel is voor mij wel duidelijk. Op zich vind ik dat niet erg, het wordt langzamerhand tijd om volwassen te worden :wink:
Ieder mag dat ook in zijn/haar eigen tempo doen. Ik wil ook niemand schofferen die wel in de aangeleerde geloofsvoorstellingen wil blijven geloven!
De Bijbel beschrijft in het OT de heilsgeschiedenis. Die is m.i. met een andere insteek geschreven dan de 'gewone' wereldgeschiedenis. Vandaar de verschillen. Mijn geloof staat of valt dan ook niet (meer) bij een letterlijke interpretatie.
Ik geloof niet in een ander centrum van het heelal. God is op dit kleine, mooie, blauwe planeetje met zijn plannen begonnen en hoe het af zal lopen....geen idee. Het boek Openbaring vind ik knap lastig. Mocht er ooit ergens anders leven worden gevonden dan is het vroeg genoeg om mijn voorstellingen opnieuw onder de loep te nemen.
God is Geest en dus overal; in een andere dimensie dan de tijd/ruimte waar wij mee te maken hebben. Ik heb niet zo het gevoel dat Hij verder weg is. Al kan de ruimte van het heelal mij wel doen duizelen. Ik heb ooit eens ergens op dit forum een filmpje daarover neergezet.
Verder kan ik je geen praktische handvaten bieden.
Door de wetenschappelijke kennis is het zeker niet gemakkelijker geworden maar voor mij wel steeds boeiender omdat het prikkelt en oproept tot nadenken i.p.v. lui achterover leunen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”