Tristan: Hoe kon je nou zo boos worden op God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Tristan: Hoe kon je nou zo boos worden op God...

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2011 14:52

JeeWee schreef:Het nut kan ik je heel snel duidelijk maken:
Wat wordt de kracht van satan onderschat. Ook door velen van ons!
"Waakt en wees nuchter".

Ik heb nu een aantal malen gezien wat satan concreet kan aanrichten.
Verschrikkelijk.

Sabra schreef:De strijd tussen goed en kwaad is al een millenia oud onderwerp in de literatuur. Voor christenen is het vooral een manier op het onbegrijpelijke begrijpbaar te maken, zonder dat er sprake is van enig bewijs voor het gelijk van de stelling dat satan betrokken zou zijn.

Persoonlijk geloof ik er niet in.

Dat is wat ik ook schreef. Het 'mooie' is wel dat als je dat zegt, dat door de gelovers kan worden gezien als een list van Satan: zie je wel, hij probeert mensen te laten geloven dat hij niet bestaat, DUS bestaat hij wel. De ideale complottheorie... elke ontkenning wordt gezien als bevestiging.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 15:01

schelpje3 schreef:En als ik dan nu de krant lees (van gisteren dus) een vriend wist het, de ouders wisten e.e.a. van te voren.
Het is een poosje stil geweest, maar het begint gewoon weer.
De speculaties, bepaalde verdachtmakingen, veel emotie.
Logisch dat iemand die een geliefde heeft verloren, boos wordt omdat het misschien voorkomen had kunnen worden.
In de Bijbel lezen we van de maanzieke knaap. Misschien is dat hiermee te vergelijken.
Soms weet ik niet wat nu erger is, te lijden aan een lichamelijke aandoening of aan een psychische ziekte ? :?
Met alle moderne anti-psychotica is het toch niet mogelijk om mensen te genezen, of i.i.g. een redelijk rustig leven te laten leiden.
Onder schizofrenen is doodsoorzaak nr 1: suicide :!:
Wie kan het geestelijk lijden ten diepste doorgronden ?

Lichamelijk ziek zijn is erg maar geestelijk 'ziek' zijn is nog erger. Je krijgt weinig of helemaal niets erkenning. Wanneer je een gebroken arm/been heb zien mensen dat je wat heb. wanneer je 'ziek' in je hoofd bent, zien ze het niet en ben je al snel een aansteller.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2011 15:05

Noir schreef:
Lichamelijk ziek zijn is erg maar geestelijk 'ziek' zijn is nog erger. Je krijgt weinig of helemaal niets erkenning. Wanneer je een gebroken arm/been heb zien mensen dat je wat heb. wanneer je 'ziek' in je hoofd bent, zien ze het niet en ben je al snel een aansteller.

Klopt, dat onderdeel ervan kan heel erg frustrerend zijn (kan ik helaas uit ervaring zeggen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 15:08

Mortlach schreef:Klopt, dat onderdeel ervan kan heel erg frustrerend zijn (kan ik helaas uit ervaring zeggen).

Dat is heel erg frustrerend. Vooral als het jezelf aangaat. Je bent niet gek maar je voelt je niet goed.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jul 2011 06:47

Schizofrenie is een hele ernstige psychische ziekte die niet te genezen is. Is dat dan van de duivel? Nee, dat geloof ik niet. Het is net zo goed een ziekte als een griep, kanker of een verkoudheid. (Of je moet geloven dat dit ook allemaal van de duivel af komt) De gevolgen die er uit voort kunnen vloeien zijn enorm. Zo'n persoon is niet in staat alleen op een goede manier overeind te blijven in de maatschappij.

De duivel moeten we niet onderschatten, maar we hoeven ook niet alles op zijn bord te schuiven.

En verder... de politie heeft steken laten vallen, dat hebben ze ook toegegeven.
Een persoon die psychisch ziek is kan je niet zomaar tegen zijn of haar wil behandelen en laat staan opnemen, hoe slecht het ook gaat. Daar komt echt heel wat voor kijken voordat er een dwangopname/ dwangbehandeling in gang kan worden gezet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 14 jul 2011 08:37

Zo zwart-wit ligt het niet helemaal. Als je het artikel in het RD leest, kun je lezen dat prof. Paul zegt dat het vaak door elkaar loopt: psychische en occulte belasting. Het is niet altijd of psychisch, of occulte belasting. Boekentip: ' Geestelijke strijd', waarin wordt ingegaan op ons wereldbeeld, occultisme in de kerkgeschiedenis, opkomst van de wetenschap , verschil tussen psychische ziekten en occult beladen ziekte etc.
Een veelgehoord argument tegen bevrijdingspastoraat is dat de eigen verantwoordelijkheid van de mens zou worden uitgeschakeld door de duivel als dader aan te wijzen. Dit is ook niet goed, dit gebeurt in bepaalde charismatische kringen wel zo; al het negatieve komt van de duivel etc., maar dit is niet bijbels en als je het boek van (o.a.) Paul leest, zul je erachter komen dat occulte belasting ontstaat uit vrije wil van de mens om de duivel actief in je leven uit te nodigen. Denk hierbij aan: glaasje draaien, tarot-kaarten leggen etc. Je kunt daar letterlijk ziek van worden en dan is het wel noodzakelijk dat je je daarvan bekeert, zo niet, dan zullen er zeker gevolgen zijn (nachtmerries, stemmen horen, psychisch ziek worden etc.).
Dus: niet alles psychisch zieken zijn occult belast en niet alle occult belasten zijn psychisch ziek!

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 14 jul 2011 12:53

Wat een interessant topic. Ik heb zelf schizofrenie (gehad). Ik heb nu enkel nog een klein beetje last van stemmen en voel me erg moe, maar het is allemaal veel en veel minder. Ik kan weer lekker werken aan mijn schilderkunst gelukkig, wat onder de medicatie absoluut niet het geval was. Zie mijn topic in het gezondheidsgedeelte voor meer info.

Anyway, ik denk dat de theoloog uit het artikel een goed punt heeft dat zonder verdieping in de religieuze kant van het verhaal de onderste steen niet boven komt. Ik zou zelfs durven stellen dat ik weet dat dit zo is.

In de nederlandse psychiatrie is het zelfs zo dat ze helemaal geen moeite doen om 'de onderste steen' boven te halen. Zelfs toen ik op een gegeven moment had gezegd dat ik dacht dat ik last had van demonen, werd ik niet verwezen naar de pastorale hulp. Ik vind dat dat dan op zijn minst moet gebeuren. De wetenschap is arrogant.

Tot mijn teleurstelling moet ik bekennen dat 'drop-outs' een product van de samenleving zijn. Tristan zat de hele dag op zijn kamer te gamen en occulte ideeën te kweken en niemand keek naar hem om. Dan kom je ook nog eens in de psychiatrie terecht waar je langzaam tot de conclusie komt dat ze niet veel meer te bieden hebben dan medicatie en valse zoete woordjes van 'je kunt nog een heel goed leven leiden'. Terwijl de kwaliteit van leven echt verschrikkelijk naar beneden gaat en er zelfs niet meer is op den duur.

Hij moet geleefd hebben als jongeling tussen vuren van levenslust en frustratie, eenzaamheid en onbegrip. Zo heb ik het ervaren totdat ik gelukkig mensen van de kerk vond waar ik wel mee kon praten en mijn geloof kon verdiepen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook met wraakgevoelens geleefd heb. Ik heb zelfs een keer een psychiater geslagen en met het idee gelopen om veel en veel ergere dingen te doen. Ik kan me goed voorstellen dat deze wraakgevoelens zich op den duur keren naar de maatschappij in het algemeen. Ik denk dat de onverschilligheid van zijn daad erg sprekend is voor hem. Het is inderdaad haat naar God toe, maar ook een treffende uiting van zijn 'drop-out van de samenleving' zijn. Ik leef erg met medelijden met hem, omdat ik me waarschijnlijk beter dan anderen hier kan inleven in hoe hij zich moet hebben gevoeld.

Ik ben van mening dat de psychiatrie zo ongeveer het diepste dal is waar je als mens kan komen. Als daar dan niet de wil ligt om je geestelijk op te bouwen door middel van relegie zelfs voor de gene die daar open voor zijn dan is het sneu gesteld. Helaas ligt dit moeilijk in onze huidige maatschappij. En het moet voor een belangrijk deel natuurlijk ook uit jezelf komen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 13:31

Geeft wel te denken dat psychische ziekten en schizofrenie zo vaak tot zelfvernietiging (zelfmoord)
kan leiden en zelfs tot het vermoorden van mensen.

@Bolwang fijn dat het goed gaat met je, en dat je de allerdaagse dingen weer kan oppakken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 14 jul 2011 13:33

Schaapje: dat komt niet allemaal van de duivel. Bij ons zei een keer een ds. in de gemeente: ik heb soms medelijden met de duivel. Hij krijgt overal de schuld van!

Heel veel slechte dingen komen uit onszelf.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 13:40

quote="Noir"Schaapje: dat komt niet allemaal van de duivel.

Noir...dat beweer ik helemaal niet.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 14 jul 2011 13:42

Schaapje: ik bedoelde het niet als een discussiepunt/aanval (als je dat missschien denkt.

Maar dat maakte ik uit jouw antwoord op.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 13:55

Eigenlijk snap ik wel wat je bedoelt...mensen staan onder het beheer van de tegenstander
sinds de zondeval, wij kunnen een speelbal van die gast zijn, hij is instaat om mensen tot
iets te dwingen. zoals psychisch zieken, ik zie ze als bijna willoze slachtoffers, alleen
de Geest van Jezus Christus kan deze mensen bevrijden.

Maar ergens hebben ze meegewerkt in deze val, mensen die "bezet" zijn hebben zich
opengesteld voor de macht, zonder dat ze dat wisten.

Ik denk aan de eerste moord door Kain begaan, God zei: doch indien gij niet goed handelt
ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie
gij moet heersen.

Ik weet niet zeker of ik deze tekst goed begrijp...maar we weten wat verkeerd is en we
hebben een keus.
Laatst gewijzigd door schaapje op 14 jul 2011 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 14 jul 2011 14:03

Schaapje: ik denk dat wanneer de geest van de mens een 'open' zou kunnen liggen, dan zou je bang worden van alle haat, wraak, en alles wat er in de mens is. De mens is verdorven tot op het bot!

Natuurlijk is de duivel tot heel veel dingen in staat maar er zit een hele hoop slechtigheid van onszelf bij. En dat is niet te vatten!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 14:17

quote="Noir"Schaapje: ik denk dat wanneer de geest van de mens een 'open' zou kunnen liggen, dan zou je bang worden van alle haat, wraak, en alles wat er in de mens is. De mens is verdorven tot op het bot!

Natuurlijk is de duivel tot heel veel dingen in staat maar er zit een hele hoop slechtigheid van onszelf bij. En dat is niet te vatten!

Ja Noir...des te groter is Gods liefde dat Hij ons redden wil uit die poel van verderf.
Een nieuwe mens kunnen wij worden door bekering en wedergeboorte.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jul 2011 15:58

Ik heb maandag de hele persconferentie gezien.
De politie gaf 'gewoon' de feiten en erkennen dat ze een melding over het hoofd hebben gezien.
De officier van Justitie was - terecht - heel voorzichtig.

Tristan was ziek. En ja, in dit idiote Nederland worden psychisch zieken niet serieus genomen.
Ze moeten straks zelfs een eigen bijdrage gaan betalen - waardoor er zeker nog meer zorgmijding zal komen dan er al is.
Ik heb diep medelijden met de ouders.
De impact van een psychisch zieke in een gezin is niet te beschrijven.
Sommigen hebben het lef de vinger naar de ouders te wijzen.
Weten zij veel wat er echt achter de schermen allemaal gebeurd is.
Het zal je kind maar zijn, die afglijdt en waar je geen vat meer op hebt.
Pastoraat? Wat weten we in feite over pastoraat? Wat weten we wat de kerk heeft gedaan?
Is er iemand bij geweest dan?

Ik deel de zorg van JeeWee, voor de ouders, voor de nabestaanden.
Het is gebeurd, er is niks meer aan te doen.
Bepaalde procedures worden aangescherpt, wapenbezit zou hoe dan ook verboden moeten worden,
ook voor leden van schietverenigingen ( hadden ze een aandeel in het geheel? We zullen het niet weten).

Het enige, maar dan ook het enige wat we kunnen doen is zwijgen enerzijds
en bidden, bidden voor Tristans ouders, voor de slachtoffers, van wie er zelfs nog een in het ziekenhuis ligt
en voor de nabestaanden. Dat is het enige christelijke wat van ons gevraagd wordt.
(En als je dan toch deze mensen in gebed bij de Heer brengt, bidt dan ook eens voor al die mensen die
psychisch ziek zijn en voor de zware gang van een gezin waarin iemand op die wijze ziek is).

Terug naar “Archief”