schelpje3 schreef:Faramir: dat lijkt bekrompen volgens jou, maar dat is het niet !
Vanuit jouw perspectief ongetwijfeld niet, vanuit mijn perspectief wel degelijk.
Wat de r.k. kerk leert over bepaalde zaken, zijn volgens de reformatorische kerken leugens.
En andersom ook. Omdat de reformatorische kerken de waarheid niet volledig kennen maakt ze nog niet 'de vijand'. Indien je alles wat anders denkt ziet als 'de vijand' dan heb ik oprecht medelijden met je.
Je moet even niet vergeten wat er tijdens de reformatie is gebeurd.
Hoe zou ik het als liefhebber van (kerk)geschiedenis kunnen vergeten. Overigens is geschiedenis ook een ding wat gigantisch beïnvloed wordt door de invalshoek waarmee het bekijkt. Zo staan in de meeste geschiedenisboeken voor basis en middelbaar onderwijs onzinnige dingen.
Nu worden er geen beelden meer omgegooid of kerken beklad, maar r.k. en reformatorisch zullen nooit samen kunnen gaan.
En jij bent een profeet? Het is nogal een uitspraak om nu al te bepalen dat dat nooit, dus ook niet in 500 jaar of meer zal gebeuren.
Ik zie het bij de PKN wel, maar ik vind de PKN behoorlijk wat toegeven. Andersom lijkt dat niet zo !
Omdat je bijvoorbeeld niets gelezen hebt van het tweede Vaticaanse concilie, omdat je je er nooit in verdiept hebt. Kwantummechanica, daar weet ik geen bal van. Bestaat het dan niet, werkt het niet, is het daarom onwaar?
Sinds het tweede Vaticaanse concilie heeft de katholieke Kerk getracht met alle christelijke denominaties de dialoog te starten. De Anglicaanse, Lutherse en Oosters-orthodoxe stromingen hebben dat gedaan en de resultaten mogen er wezen. Dat enkele calvinistische splintergroepering zichzelf zo verheven vindt dat men de open hand af moet slaan, ja ach, daar kan ik me eigenlijk niet meer druk om maken.
Een voorbeeld: de gezamenlijke dienst wordt geleid door meneer pastoor, de dominee mag een klein woordje doen. De dienst wordt gehouden in de r.k. kerk en vrijwel nooit in de protestantse.
En jij zit in de oecumenische werkgroep waardoor jij mij nu even kunt vertellen waarom dat zo is? Ik hoor het graag van je.