Een zwarte zon, een rode maan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant

Een zwarte zon, een rode maan

Berichtdoor Flavius » 13 jun 2011 11:52

Openbaring 6:12
Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood.

Nu.nl schreef:UTRECHT - Laag aan de zuidoostelijke horizon, niet lang na zonsondergang, is woensdagavond een totale maansverduistering te zien. De maan beweegt dan door de schaduw van de aarde.

De maansverduistering is gewoon met het blote oog te zien. Stichting De Koepel voor amateursterrenkundigen raadt liefhebbers aan om een hoge of een open plek uit te kiezen waar de horizon goed te zien is.

''Omdat de maan zo laag aan de horizon staat, is hij niet overal goed te zien. Op een open plek op het platteland of hoog in een gebouw heb je het beste zicht'', aldus Edwin Mathlener, directeur van De Koepel en amateursterrenkundige. De maansverduistering is overigens alleen te zien bij helder weer.

De maan ziet er woensdagavond extra groot uit omdat hij zo laag aan de horizon staat. Hij krijgt ook een rode kleur. Dat komt door het rode licht van zonsopgang en -ondergang op andere plekken op de wereld.

Boogvormig stukje

Aan het einde van de maansverduistering, rond elf uur, wordt een boogvormig stukje aan een kant helderder als de maan uit de schaduw van de aarde komt. Dat stukje wordt steeds groter totdat de volle maan weer helemaal verlicht is. Dat gebeurt rond middernacht.

Liefhebbers kunnen naar de maansverduistering gaan kijken bij een aantal sterrenwachten zoals Sonnenborgh in Utrecht en De Cosmos Sterrenwacht in Lattrop (Overijssel).

Bron: Nu.nl
Zoals we lezen is het te voorspellen wanneer een maan rood kleurt, net als dat het te voorspellen is wanneer er een zonsverduistering is en dus de zon zwart kleurt. Twee gebeurtenissen die ik lijk te lezen in het stukje citaat uit Openbaring.

De eerste vraag die ik stel is: is het wetenschappelijk gezien überhaupt mogelijk dat beiden gebeurtenissen tegelijkertijd plaatsvinden?
De tweede vraag is: als het mogelijk is dan lijkt het mij ook mogelijk dat het te voorspellen is [zoals nu al gebeurt]. Is het eigenlijk al voorspelt?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Flavius
Sergeant
Sergeant

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Berichtdoor Flavius » 13 jun 2011 14:03

Flavius schreef:De eerste vraag die ik stel is: is het wetenschappelijk gezien überhaupt mogelijk dat beiden gebeurtenissen tegelijkertijd plaatsvinden?
Ik heb het één en ander uitgezocht en het is niet mogelijk! Sowieso is het niet mogelijk met de maan. Ten slotte, voor een maansverduistering moet de aarde tussen de maan en zon staan en bij een zonsverduistering staat de maan tussen aarde en zon. Conclusie: onmogelijk!

Zonsverduistering: Z - M - A
Maansverduistering: Z - A - M

Ook blijkt het onmogelijk dat zowel Venus als Mercunius, de enige hemellichamen tussen aarde en zon die [dacht ik] mogelijk voor een zonsverduistering zouden kunnen zorgen.

Vraag: Wat doet dit dan met de betrouwbaarheid van Openbaring?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 21:12

Het was ook niet mogelijk dat een zondvloed de aarde zou verwoesten, maar het is toch gebeurd !
Veel dingen die in de Bijbel staan, kunnen menselijkerwijs niet, maar dat is juist het mooie.
Bij God is alles mogelijk !

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 13 jun 2011 21:25

schelpje3 schreef:Het was ook niet mogelijk dat een zondvloed de aarde zou verwoesten, maar het is toch gebeurd !
Veel dingen die in de Bijbel staan, kunnen menselijkerwijs niet, maar dat is juist het mooie.
Bij God is alles mogelijk!
Ik vind dit een heel simpel antwoord en neem er dan ook geen genoegen mee!

Uiteraard kan God alles, maar God maakt wel gebruik van zijn eigen natuur! Dat zie ik in dit voorbeeld niet zo snel gebeuren. Daarentegen, mocht het wél gebeuren dan zullen de mensen dat natuurlijk meemaken en zodoende een verband kunnen leggen. Maar goed, zo ver is het volgens mij nog niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2011 15:19

Een aantal gedachten:
1. Misschien zoek je wel in de verkeerde richting, en laat de genoemde aardbeving zoveel stof opwaaien dat de zon geheel verduisterd wordt, en de maan slechts een roodachtig schijnsel laat zien (omdat daar de stofwolk minder dik is, oid.)
2. Gezien het boek waarin dit beschreven staat, Openbaring, zou het zomaar kunnen dat je er symboliek in moet zien, in plaats van een zeer letterlijke gebeurtenis.
3. Waarom zou God, zeker aan het einde der tijden, waar Openbaring over gaat, niet op zeer bijzondere wijze een einde gaan maken aan deze aarde? Je kunt de verklaring van Schelpje wel op voorhand uitsluiten, maar dan moet je wel beseffen dat je gemakkelijk ook de werkelijkheid uitsluit. God is overduidelijk niet na te rekenen, of nog extremer, vooruit te rekenen.
4. Wat is het doel van je vraag? De datum van de eindtijd vaststellen? Ik hoop (en verwacht) het niet. We hebben net al zo'n geschiedenis achter de rug...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:29

Flavius schreef:Ik vind dit een heel simpel antwoord en neem er dan ook geen genoegen mee!

Uiteraard kan God alles, maar God maakt wel gebruik van zijn eigen natuur! Dat zie ik in dit voorbeeld niet zo snel gebeuren. Daarentegen, mocht het wél gebeuren dan zullen de mensen dat natuurlijk meemaken en zodoende een verband kunnen leggen. Maar goed, zo ver is het volgens mij nog niet.

Waarom zou je je vantevoren hierin moeten verdiepen ? Het zal vreselijker zijn dan we ons nu kunnen voorstellen.
De mensen zullen uitroepen: Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons.
Door een naar toeval (we waren op visite, toen de kinderen daar naar de dvd keken: the day after the day after tomorrow, als ik het goed onthouden heb) ik keek een stukje mee dat er een grote huizenhoge golf New York binnensloeg. Mensen renden door de straten, keken achterom, het water begon sneller te stromen en te rijzen. Oeps, gelukkig konden ze nog net op tijd afslaan, in de bibliotheek. het ging ook nog vriezen :shock:
He, wat een slimme mensen.
Maar nu de beelden van de laatste tsunami. Dat zag er heel wat anders uit !!!
En dan gaat het alleen nog maar over een muur van water.
Ik weet niet hoe oud je bent en of je die zonsverduistering in de jaren 90 nog kunt herinneren ?
Het werd midden op de dag even heel kil en er was ineens een vreemd soort licht, schemerachtig. De vogels hielden zich in, het was doodstil buiten.
Ik kreeg even een hele korte indruk hoe het zou kunnen zijn zonder de zon. Dat betekent: geen leven.
Aangrijpend.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 14 jun 2011 16:19

TheKeimpe schreef:Een aantal gedachten:
1. Misschien zoek je wel in de verkeerde richting, en laat de genoemde aardbeving zoveel stof opwaaien dat de zon geheel verduisterd wordt, en de maan slechts een roodachtig schijnsel laat zien (omdat daar de stofwolk minder dik is, oid.)
Hier heb ik ook aan gedacht, maar dat past naar mijn mening niet in dit straatje. Sowieso zou het betekenen dat de stofwolk dusdanig gigantisch is, dat de hele aarde bedekt is om zowel de zon als de maan tegelijkertijd te bedekken. Ook betwijfel ik of er een stof is die de maan rood kan laten lijken.

Misschien dat er mensen zijn die met andere - wetenschappelijke - verklaringen kunnen komen die de maan rood kan laten gloeien.

TheKeimpe schreef:2. Gezien het boek waarin dit beschreven staat, Openbaring, zou het zomaar kunnen dat je er symboliek in moet zien, in plaats van een zeer letterlijke gebeurtenis.
Dat kan zeer zeker, maar ik vind dat wederom in deze zin ver gezocht.

Openbaring 6
12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood.
13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt.
14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats.

Naar mijn mening kun je hier niet van symboliek spreken, maar van letterlijke gebeurtenissen waarbij de schrijver ook beeldspraak gebruikt. Of is een aardbeving nu ook symboliek?

TheKeimpe schreef:3. Waarom zou God, zeker aan het einde der tijden, waar Openbaring over gaat, niet op zeer bijzondere wijze een einde gaan maken aan deze aarde? Je kunt de verklaring van Schelpje wel op voorhand uitsluiten, maar dan moet je wel beseffen dat je gemakkelijk ook de werkelijkheid uitsluit. God is overduidelijk niet na te rekenen, of nog extremer, vooruit te rekenen.
De werkelijkheid is, is dat er geen verklaring is voor een zwarte zon en een rode maan tegelijkertijd. God heeft ons verteld te letten op tekenen, dat is wat ik doe. Ik probeer slechts te

TheKeimpe schreef:4. Wat is het doel van je vraag? De datum van de eindtijd vaststellen? Ik hoop (en verwacht) het niet. We hebben net al zo'n geschiedenis achter de rug...
De Bijbel is overduidelijk over de eindtijd, namelijk dat Hij zal komen als een dief in de nacht. De zesde zegel is overigens ook niet de laatste zegel, dus ik vind het raar om dan te suggereren dat ik de eindtijd zou willen vaststellen, dat is onmogelijk. Maar nogmaals, de Bijbel verteld ons te letten op tekenen; dit is er één.

Ik begon dit topic overigens uit nieuwsgierigheid, maar helaas is het antwoord enigszins teleurstellend.

schelpje3 schreef:Waarom zou je je vantevoren hierin moeten verdiepen?
God geeft ons een Openbaring, om die openbaring vervolgens te negeren? Om je er niet in te verdiepen wat de eindtekenen zijn? De Bijbel roept ons juist op om uit te kijken naar deze tekenen, dit is er één van.

schelpje3 schreef:Ik weet niet hoe oud je bent en of je die zonsverduistering in de jaren 90 nog kunt herinneren?
Jeps, gezien! Maar wat wil je hier precies mee zeggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 16:47

Dat heb ik gezegd. Wat ik toen ervaarde. Toen was hij slechts deels verduisterd !
God gaf ons Openbaringen, maar slechts weinig predikanten "durven" hier uit te preken.
Net als uit Hooglied trouwens, maar dit terzijde.
Ik heb eens een reeks gehoord en dat was heel bijzonder.
Ik mocht toch wel ervaren dat deze dominee licht er over gekregen had.
Ik had destijds de hele reeks op cassettebandjes.
Het was zo indrukwekkend, zo allesomvattend, zo niet voor te stellen, maar tegelijk zo troostrijk. Want je ziet de wereld langzaam ten onder gaan, naar het verderf. Men denkt het tegen te houden door bepaalde maatregelen, maar het zal niet baten.
We kunnen letten op bepaalde tekenen, maar wie merkt het ECHT op ?
Het opmerken is beter dan het vette der rammen.
De s.v. heeft ons prachtige zinnen gegeven, die blijven hangen.
Gods Volk gaat het benauwd krijgen, vlak voor de zonsopgang is het het donkerst. Geestelijk ook. Als zij zeggen: ik kan niet meer, zal God ingrijpen. Maar alles moet eerst vervuld worden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 jun 2011 17:44

Flavius schreef:Ik vind dit een heel simpel antwoord en neem er dan ook geen genoegen mee!

Dit is inderdaad een simpel antwoord.
Het is denk ik dan ook daarom dat Jezus zegt dat wij moeten geloven als een kind, en niet steeds de bijbel moeten narekenen aan de hand van de wetenschap.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”