Paus denkt dat celibaat ooit kan worden afgeschaft

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant

Paus denkt dat celibaat ooit kan worden afgeschaft

Berichtdoor Flavius » 12 jun 2011 13:15

Volkskrant schreef:Paus Benedictus XVI heeft in 2004, vlak voordat hij paus werd, tegen Nederlandse bisschoppen gezegd niet uit te sluiten dat het verplichte celibaat voor priesters ooit zou worden afgeschaft. Dat zegt vanavond oud-bisschop van Breda Tiny Muskens in KRO Brandpunt.

Volgens Muskens waren de bisschoppen stomverbaasd. De paus was toen nog kardinaal Ratzinger en al een machtig man in het Vaticaan. De bisschoppen waren in 2004 in het kader van het vijfjarige Ad Limina op bezoek in Rome en vroegen of het Vaticaan serieus zou gaan praten over het gehuwde priesterschap.

'De eerste tien jaar zie ik dat nog niet gebeuren', antwoordde de huidige paus. 'We wisten niet wat we hoorden', zegt Muskens in de uitzending. 'We hadden gedacht dat hij principieel tegen zou zijn. Dit betekent dat hij in staat zou zijn het celibaat ter discussie te stellen.'

Muskens is een groot voorstander van het afschaffen van het celibaat. Hij wil dat er een nieuw Vaticaans concilie komt over het celibaat.

Bron: Volkskrant.nl
Dit is misschien een forum voor voornamelijk gereformeerden, maar ik wilde dit nieuws toch delen.

Persoonlijk vind ik dit een zeer goede stap, mocht het uiteindelijk daadwerkelijk zo zijn dat men het celibaat gaat afschaffen!
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Paus denkt dat celibaat ooit kan worden afgeschaft

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2011 16:42

Dat zou een ontzettend grote verandering zijn, ik zie dat echt niet zomaar gebeuren. Denk je niet dat de halve Rooms-Katholieke wereld zich hiertegen zal gaan verzetten? Ik ben erg benieuwd, wat het draagvlak is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 jun 2011 17:10

Willen ze het zelf wel, of gaan ze ze dwingen? Lijkt me ook gek.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 jun 2011 22:27

Galateia schreef:Dat zou een ontzettend grote verandering zijn, ik zie dat echt niet zomaar gebeuren.

Het is een grote verandering, maar in de oosters-katholieke kerken (geünieerde kerken dus) is het voor priesters altijd toegestaan. Ook in het nieuwe in oprichting zijnde anglicaanse ordinaat is het voor priesters mogelijk om getrouwd te zijn. En ook protestantse dominees die priester worden kunnen getrouwd blijven (ook voorgekomen in Nederland). Maar zomaar zal dat niet gebeuren idd, ik neem aan dat het tijdens een concilie besproken moet worden.
Denk je niet dat de halve Rooms-Katholieke wereld zich hiertegen zal gaan verzetten? Ik ben erg benieuwd, wat het draagvlak is.

Ik ben ook wel benieuwd wat het draagvlak is. Dat zal wel te zien zijn tijdens een concilie. Uiteindelijk moeten de bisschoppen dan overeenstemming bereiken. Maar ik denk niet dat dit onderwerp op dit moment prioriteit heeft en dat het dus nog wel even op zich laat wachten.

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 12 jun 2011 23:14

Ik heb wel eens gehoord dat het celibaat voornamelijk bedacht is om de erfenis van een geestelijke naar de kerk te laten vloeien.

En dus eigenlijk niets met zedigheid van doen heeft maar met macht.

Normale sex binnen een huwelijk is toch een natuurlijke behoefte dus waarom zou je dat verbieden? Dat is toch geen zonde of zo?

Ik vraag me af of er verband is tussen het onderdrukken van deze natuurlijke drang en de pedofilie die hoogtij lijkt te vieren binnen de katholieke kerk. :-k

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 12 jun 2011 23:21

Jorden schreef:Normale sex binnen een huwelijk is toch een natuurlijke behoefte dus waarom zou je dat verbieden? Dat is toch geen zonde of zo?

Ik kan je melden dat die behoefte er ook buiten het huwelijk bestaat en dat lijkt me ook een natuurlijke. En wat is eigenlijk normale sex?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 09:16

Het celibaat is nauwelijks te handhaven. In Afrika hebben priesters gewoon een vrouw en kinderen. Dus waarom daar wel en hier niet?
Ik begreep uit het interview met Muskens dat de paus - toen nog kardinaal Ratzinger - gezegd had dat het nog wel tien jaar zou duren.
Dat denk ik ook wel, zeker met de orthodoxe bisschoppen die nu overal het voor het zeggen hebben.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2011 09:24

Jorden schreef:Ik heb wel eens gehoord dat het celibaat voornamelijk bedacht is om de erfenis van een geestelijke naar de kerk te laten vloeien.

Het is oa bedoeld om misbruik tegen te gaan. In het vroege christendom kwam het wel eens voor dat er zich een hele dynastie van familie (vader, zoon) op aarde schatten vergaarde en hun invloed aanwende om hun zoon op een belangrijke positie te krijgen. Priesters hoeven nu dus niet schatten te verzamelen om in een erfenis te zetten. Een katholiek geestelijke is over het algemeen overigens naar huidige maatstaven een arme sloeber (op materialistisch gebied dan).

Het kwam in vroegere tijden ook voor dat priesters er meerdere vrouwen op nahielden en zodoende een niet al te lichtend voorbeeld waren voor de geloofsgemeenschap.

Een getrouwd priester is overigens ook bijzonder lastig. Een paar jaar geleden nog was er een lutherse bischoppin in Duitsland die ging scheiden. Scheiding kan in principe niet in de katholieke Kerk, hoe dat op te lossen?
En dus eigenlijk niets met zedigheid van doen heeft maar met macht.

Gaat dus niet helemaal op.
Normale sex binnen een huwelijk is toch een natuurlijke behoefte dus waarom zou je dat verbieden? Dat is toch geen zonde of zo?

Seks binnen het huwelijk is geen zonde idd. Seks is over het algemeen voor de meeste mensen denk ik een natuurlijke behoefte of dat nou binnen of buiten het huwelijk is.
Ik vraag me af of er verband is tussen het onderdrukken van deze natuurlijke drang en de pedofilie die hoogtij lijkt te vieren binnen de katholieke kerk. :-k

Onderzoeken wijzen uit van niet.
Recent artikel: http://frontpage.credible.nl/nieuws/193 ... maakt.html

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2011 09:28

Riska schreef:Het celibaat is nauwelijks te handhaven. In Afrika hebben priesters gewoon een vrouw en kinderen. Dus waarom daar wel en hier niet?

En is dat daar gebruikelijk en geen uitzondering? Betreft het priesters van de katholieke Kerk (en niet van de geünieerde kerken of bijvoorbeeld de Anglicaanse kerk)?
Ik begreep uit het interview met Muskens dat de paus - toen nog kardinaal Ratzinger - gezegd had dat het nog wel tien jaar zou duren.
Dat denk ik ook wel, zeker met de orthodoxe bisschoppen die nu overal het voor het zeggen hebben.

Benedictus XVI is zelf ook behoorlijk orthodox. Je logica gaat dus niet helemaal op.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 09:53

Het betreft priesters binnen de RK-kerk.

Ja, ik weet dat Benedictus orthodox is. Het zal dus wel in zijn tijd niet meer gebeuren, al heeft hij dat, volgens Muskens zo gezegd: dat het nog wel een tien jaar zou duren. Zie het interview met Muskens.

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 13 jun 2011 11:33

Faramir schreef:
Onderzoeken wijzen uit van niet.
Recent artikel: http://frontpage.credible.nl/nieuws/193 ... maakt.html

Goed laten we voor het gemak aannemen dat er geen verband is.
Kindermisbruik is een zwaar misdrijf, het beschermen van de daders maakt medeplichtig.
En laat dat nu tot in de hoogste kringen gebruikelijk zijn binnen de (katholieke) kerk .
het gebeurd zo vaak, iedere dag verschijnt er er wel ergens een berichtje, zoals vandaag nog.
http://www.welingelichtekringen.nl/13593-hoe-een-wellustige-pater-een-misdienaar-de-dood-in-joeg.html
En laat ik nou nooit iets lezen over de kerk die aangifte doet in het geval van kindermisbruik.
Ligt dat aan mij, aan de pers of is het gewoon zo.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 11:43

Wat aangifte en zo betreft heb je gelijk.
Maar celibaat is niet alleen een oorzaak van seksueel misbruik.
Het is een geaardheid en het komt in alle lagen van de bevolking voor.
Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven die hun kinderen hebben misbruikt - binnen het huwelijk.

Kortgeleden was ik samen met zo'n tien vrouwen. Acht(!!) hadden te maken gehad met seksueel misbruik en ik verzeker je - er kwam geen een uit een kerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2011 11:44

Jorden schreef:Goed laten we voor het gemak aannemen dat er geen verband is.

Voor het gemak? Feit is dat mensen die zeggen dat er een verband is geen poot hebben om op te staan daar onderzoeken uitwijzen dat er geen verband is.
Kindermisbruik is een zwaar misdrijf, het beschermen van de daders maakt medeplichtig.

Kindermisbruik is een misdrijf wat in bijvoorbeeld Nederland vrij licht bestraft wordt. Jij en ik vinden het ernstige misdrijven, maar rechterlijke uitspraken doen overkomen alsof rechterlijke macht het wel mee vindt vallen.
En laat dat nu tot in de hoogste kringen gebruikelijk zijn binnen de (katholieke) kerk .

Gebruikelijk? Indien het 'gebruikelijk' is binnen de (katholieke) kerk dan is het ook gebruikelijk in de algehele samenleving inclusief justitie, scouting, gezinnen enz enz.
het gebeurd zo vaak, iedere dag verschijnt er er wel ergens een berichtje, zoals vandaag nog.

De Kerk is momenteel vrij voortvarend bezig om het probleem uit te roeien (alhoewel dat vrijwel niet zal gaan gezien de aard van mensen). Zij onderneemt nu in ieder geval serieuze pogingen ik heb staatsinstellingen (waar net zoveel misbruik plaatsvond en vindt) daarover nog niet gehoord.
http://www.welingelichtekringen.nl/13593-hoe-een-wellustige-pater-een-misdienaar-de-dood-in-joeg.html
En laat ik nou nooit iets lezen over de kerk die aangifte doet in het geval van kindermisbruik.

Een triest geval, dat zeker. En wat mij betreft mag de pater voor de strengste rechter gesleept worden. Feit is echter ook dat justitie keer op keer op keer zaken laat liggen en het niet de moeite waard vindt. Overigens kan ik mij een geval of 5 van het afgelopen jaar herinneren waarin een bisschop in de Benelux aangifte heeft gedaan tegen een geestelijke (wat me ervan bijstaat 4 oude gevallen die aan het licht kwamen en 1 recent geval). Dat haalt echter zelen of nooit de reguliere media.
Ligt dat aan mij, aan de pers of is het gewoon zo.

Over het algemeen is de pers hier verre van objectief in en tracht men het liefst berichten uit de gehele wereld te verzamelen wanneer het de katholieke Kerk betreft. Feit is dat de gevallen in de katholieke Kerk of door katholieke geestelijken percentueel echt helemaal niets voorstellen in het grote geheel. Dat jij daarover niet geïnformeerd bent ligt voor een groot deel aan de pers, maar voor een deel ook aan jezelf.

Maar goed, dit topic gaat over het celibaat. Er is geen wetenschappelijk verband tussen het celibaat en (kinder)misbruik. Laten we teruggaan naar het daadwerkelijke onderwerp.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 13:05

Faramir schreef:Er is geen wetenschappelijk verband tussen het celibaat en (kinder)misbruik. Laten we teruggaan naar het daadwerkelijke onderwerp.
helemaal mee eens...

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 13 jun 2011 23:02

Overigens kan ik mij een geval of 5 van het afgelopen jaar herinneren waarin een bisschop in de Benelux aangifte heeft gedaan tegen een geestelijke (wat me ervan bijstaat 4 oude gevallen die aan het licht kwamen en 1 recent geval). Dat haalt echter zelen of nooit de reguliere media.

OK fair. wist ik niet. Gelukkig dat er ook rechtgeaarde bisschop(pen) bestaan.

maar goed sorry ik dwaal af. on topic maar weer.

Terug naar “Archief”