Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor TKF » 24 mei 2011 10:02

Overigens bleek gisteren in Knevel en van den Brink dat een SGP'er op het CDA heeft gestemd, en een CDA'er op een VVD'er. Als we dit optellen en aftrekken zijn de verhoudingen alsnog dat de SGP een stem minder heeft en de VVD een stem extra heeft. Stemmingen zijn officieel geheim, en het is jammer dat ook de SGP, met vrijwel alle andere partijen, deelgenomen heeft aan de koehandel om de Senaat. Daarbij is het niet legitiem en niet democratisch dat een statenlid op een andere partij stemt voor de Eerste Kamer. Als een lid van een kiescollege in de VS dat zo doen zou je enorme herrie krijgen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mei 2011 10:12

Heeft een christelijke partij uberhaupt wel eens iets tegen kunnen houden wat onbijbels is?
Misschien hebben ze iets uit kunnen stellen, maar het is er allemaal toch maar gekomen, ik
denk aan de abortuswetgeving het legaal huwelijk tussen 2 gelijke geslachten, regels voor
hulp bij zelfdoding, koopzondagen enz.

Het is natuurlijk christelijk correct om voor zo,n partij te zijn of te stemmen, maar als
ze (zoals genoemd) God dienen dan doen ze hun werk wel erg slecht en lopen ze voortdurend
achter de feiten aan.

En wat veranderd er aan de mensheid als al deze bovengenoemde zaken er niet zouden zijn?
Gered zijn ze niet doordat christenen, ongelovigen bijbelse wetten en regels gaat opleggen.
We hebben de opdracht om voor de overheid en koningen te bidden (opdat we een rustig leven
zouden hebben) maar we hebben niet de opdracht om met dat spel van politiek mee te doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 mei 2011 10:47

Wat betreft de CU: Er is over en weer niet op elkaar gestemd. De pot verwijt dus de ketel. Daarbij komt dat de CU de laatste jaren steeds meer afstand heeft genomen van de SGP en minder is gaan samenwerken. Ik snap de commotie dan ook niet zo. De CU heeft ook nog eens aangegeven het karretje van de coalitie in de poep te willen rijden. Die zetels zijn daar gewoon niet veilig.

Wat betreft het uitstellen van wetgeving: dat is altijd zo. Een nieuw kabinet kan na 4 jaar alles weer terugdraaien van hun voorgangers. Voorbeeld: Waar is de minister voor Jeugd en Gezin gebleven en hoe lang heeft die bestaan?

Blijblij schreef:ik dacht dat voor de SGP de Bijbel het belangrijkste verkiezingsprogramma was. Dan kom je toch niet uit bij de VVD lijkt mij

Een verkiezingsprogramma kun je niet uit de Bijbel knippen. Of weet je een tekst aan te wijzen m.b.t. de kwestie rond de langstudeerders? ;-) Financieel-economisch liggen ze bijvoorbeeld erg dicht bij elkaar. Sociaal zal er wat verschil van inzicht zijn en daar zal met alles niet ingestemd worden.

TKF schreef:De SGP heeft bewezen nu een ordinaire machtspartij te zijn geworden, net als alle andere partijen in het parlement en is hiermee mijns inziens haar unieke getuigenis-positie kwijt.

Dat laatste moet je me nu eens uitleggen. Laten we de wetsvoorstel t.a.v. de godslastering nemen. Wat getuigt het meest: een interruptie in de 2e Kamer waar een handjevol leden half naar luisteren of het afblazen van het hele voorstel waarbij de media er vol van staan...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 24 mei 2011 10:57

evenwichtig commentaar in het RD
http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... k_1_565510

valt me 100% mee :wink:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 24 mei 2011 11:49

Henkie, wat de CU aangaat, zij hebben de SGP de vorige keer aan een tweede restzetel geholpen. Zo bezien is het vreemd dat de SGP de CU nu niet aan een restzetel geholpen heeft; de CU had een grotere rest dan de SGP. Wederzijdse hulp hiervoor lijkt dus vanaf de SGP bezien nu niet vanzelfsprekend. De SGP geeft als reactie dat dit te maken heeft met de 'uitzonderlijke politieke omstandigheden'. De CU heeft afstand genomen van dit kabinet, de SGP heeft dit niet gedaan, dat is de impliciete betekenis van dit niet duidelijke standpunt van de SGP.

Ik begrijp overigens het geloof van veel SGP'ers in de PVV en de VVD niet. Die partijen stroken gewoon niet met Bijbelse waarden. Ze geven je zondagsrust en een (puur symbolisch maar praktisch betekenisloos!) verbod op godslastering en aan de andere kant wordt de centrale waarde van naastenliefde met steun van de SGP geschoffeerd. En inderdaad: de 'verworvenheden' die de SGP aan dit kabinet heeft kunnen zo weer worden teruggedraaid.

Over je reactie op mijn citaat over de getuigenispositie; de SGP van Kersten en Zandt was er om een signaal af te geven in het parlement en niet om mee te doen aan het politieke spel dat toch wel doorgaat. De SGP lijkt gevoeliger voor de media en de macht, dan met argumenten het debat in te gaan op een integere wijze zoals dat eerst het geval was. Ze houden het puur symbolische artikel tegen godslastering bewaard met een hoop media-aandacht. En wat is het resultaat? Een sterker debat van andere partijen om het in de toekomst, zodra de SGP niet meer nodig is voor de grote financiële hervormingen van de VVD, compleet te negeren. De SGP zou niet in machtstermen moeten denken, ze is een kleine partij en het is niet realistisch te denken alles te kunnen veranderen. Hoogmoed komt voor de val.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Horeb » 24 mei 2011 17:00

henkie schreef:Wat een geweldige dag! Een heerlijk rechts kabinet met grote christelijke invloed. Daar kan je alleen van dromen.

De zure koppies ten spijt, kan ik niet anders dan constateren dat deze coalitie programmatisch het dichtst bij de SGP ligt. Noem mij een andere partij waar men meer mee heeft...
Sinds jaar en dag geven ze al gedoogsteun aan de regering dus ook daar niets opzienbarends. Geen historische verandering in koers dus maar een unieke positie in machtsverhoudingen.

Ben benieuwd waar ze allemaal gaan cashen. De koopzondagen en de godslastering zijn al binnen.

gelukkig ook nog mensen die wel nadenken. Henkie geweldige reactie en helemaal mee eens. :D

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 24 mei 2011 17:33

Horeb,
Jammer dat u niet ingaat op mijn argumenten maar alleen maar de machtspolitieke functie van de SGP en/of de drang naar macht van de SGP benadrukt zonder de principes van de partij in ogenschouw te nemen. Zo vat ik het althans op en ik ben daarom benieuwd naar uw reactie op mij.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 mei 2011 18:06

TKF schreef:Horeb,
Jammer dat u niet ingaat op mijn argumenten maar alleen maar de machtspolitieke functie van de SGP en/of de drang naar macht van de SGP benadrukt zonder de principes van de partij in ogenschouw te nemen. Zo vat ik het althans op en ik ben daarom benieuwd naar uw reactie op mij.

uw probleem is dat u twee zaken vermengt. enerzijds hebben we het hier over politiek. politiek is in dit geval een democratische manier om een land te besturen. politieke partijen.....zo ook de SGP.........zijn geen machtswellustelingen,maar zoeken datgene te behalen waar hun achterban voor staat. daarvoor zijn verschillende manieren en één van de manieren is dewelke de SGP nu heeft toegepast. daar is helemaal niks mis mee en alles wat u daar van zegt is het geven van een verkeerde voorstelling van zaken. achterdocht maken noem ik dat.
ik vermoed namelijk dat u gewoon niet achter het gedachtegoed van de SGP kunt staan maar meer richting de CU denkt. dat mag van mij best (we leven gelukkig in een vrij land)maar stop dan met die nare verdachtmakingen.
het tweede is dat u van een politieke partij verwacht dat ze getuigen in plaats van politiek bedrijven. dat is echter helemaal niet aan de orde want daar hebben we onze kerken en gemeenten voor. een politieke partij behoort politiek te bedrijven en in het geval van de SGP........met de bijbel in de hand.

verder kan ik moeilijk uit de voeten met uw standpunt tenaanzien van de VVD en PVV en CU. de VVD is een seculiere partij. er is geen enkele SGPer die daar anders over denkt. ieder seculier wetsvoorstel wat ik als SGPer kan blokken is meegenomen. de PVV is helemaal niet die haatpartij waarvoor u deze houd. zij spreiden geen haat uit maar waarschuwen en beschermen tegen het opkomen van de Islam. de wereldrelegie die de christelijke en joodse religie willen uitroeien. wie tegen christenen is is ook tegen Christus. je moet eens lezen in de Thora wat God zelf met die heidense volken liet doen........................
samen met het pro-Israël standpunt en nog meer pro-christelijke standpunten is de PVV vandaag bijna meer christelijk als de CU. de CU.........een partij die de laatste 5 jaar alle christelijke standpunten verkwantselt hebben door tijdens regeringsdeelname geen enkel anti-bijbels punt hebben gewonnen. Ik wil als SGPer ook niet meer met deze partij samenwerken omdat er geen christelijke inhoud meer in is. het is nog slechts wat uiterlijk vertoon. ten dode opgeschreven. bovendien zijn ze zo vreselijk links............brrrrrrrrr

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 mei 2011 21:06

de PVV is helemaal niet die haatpartij waarvoor u deze houd. zij spreiden geen haat uit maar waarschuwen en beschermen tegen het opkomen van de Islam.

wel op een heel "bijzondere" en vooral kwetsende manier...m.i. niet op hoe Jezus omging met mensen.

je moet eens lezen in de Thora wat God zelf met die heidense volken liet doen........................

maar ook de duidelijke regels die God gaf m.b.t. bijv. het vreemdelingenbeleid:
9 Vreemdelingen mag je niet uitbuiten. Jullie weten immers hoe het voelt om vreemdeling te zijn, omdat jullie zelf vreemdelingen zijn geweest in Egypte.( exodus )
35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.

hmm..als ik even op de website van pvv kijk zitten ze niet zo te wachten op "vreemdelingen", hebben ze wel speciale dingen voor in gedachten...

Ik wil als SGPer ook niet meer met deze partij samenwerken omdat er geen christelijke inhoud meer in is. het is nog slechts wat uiterlijk vertoon. ten dode opgeschreven. bovendien zijn ze zo vreselijk links............brrrrrrrrr

wat is er precies Christelijk aan rechts eigenlijk? Ik zie veel meer raakvlakken met links.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 mei 2011 21:55

Ik zou nooit en te nimmer stemmen op de SGP , maar vondt het altijd wel een partij die consequent was in hun standpunten wat respect af dwingt.

Maar dat een partij met zulke waarden en normen nu doet is toch echt satan die naar boven is gekomen in de SGP, ze hebben zichzelf verkocht voor een zondagsrust... (alsof dat ooit nog terug komt ... ) en een symbolische verbod op Godslastering...

Ze weten drommels goed dat ze nu een kabinet steunen waar van mij part De C van Christelijk bij het CDA er al lang uitgeschopt mag worden.

Er een rechtse partij als de VVD is die oa voor zogenaamde marktwerking en liberalisering is (ze zijn tenslotte een economische partij ) maar waar in de praktijk alleen maar ellende van komt omdat sommige dingen nu eenmaal gewoon de staat een vinger in de pap moet houden. Onderwijs voor de Elite, Speciaal onderwijs en sociaal zwakbegaafden worden gewoon door dit rechtse beleid gedumpt en behandeld als Paria ! marktwerking waarbij partijen de hand boven het hoofd gehouden wordt zodat men op een oneeerlijke manier kan concurreren , gelijke behandeling.. nee dacht het niet,

Bezuinigingen op Brandweer... er gaan straks als het door gaat letterlijk doden vallen door dit kabinet, Bereikbaarheid, en milieu ... maak het openbaar vervoer beter zou ik zeggen... nee daar wordt op bezuinigd, ipv het te stimuleren.. gek he al die files...

En dan hebben we het nog maar niet over de wederopstanding van Nazi Wilders.. ooit een tv spotje van hem gezien ? Moslims, boerka's hoofd doekjes (ik heb nog liever een hoofd doekje dan een boerka.. en dat heeft niks met geloof te maken maar meer met sociale zichtbaarheid. ) Alle alochtonen zijn criminelen ...

Is dat naastenliefde die de SGP voor staat, het sociale vlak wat men voor staat. Heb uw naaste lief als u zelf. De SGP vermaakt zichzelf tot de NSB van Wilders... die Moslims, en andere buitenlanders zo snel mogelijk weg wil hebben uit dit land. Als het aan Nazi Wilders ligt komen er maximaal 1000 buitenlanders in. Wat als Wilders nu opeens gaat roepen dat alle Christen maar moeten stoppen met gelofen, geen kerk meer mogen hebben...

Stel dat we nu alle buitenlanders in 1x over de grens zetten... hoe denk je dan dat nederland draait ????? apothekers assisten weg, arbeiders in fabrieken... huizen die leeg staan... geen tramconducteur meer... treinen ontregeld ... etc. etc.. denk er maar serieus over na ...

Aan de ene kant.. verbaast het me niks, er was eens een reportage op TV over de Rechtse kant van Kerken... en die zouden het liefste op PVV stemmen... maar men heeft kennelijk niet geleerd van het verleden... 1940-1945... Ich habe es nicht gewusst...

ooit het programma van de PVV doorgelezen ? Ik zal eens een regel citeren ... want de SGP is toch voor Godsdienst vrij heid, wil die behouden en hun eigen Godsdienst kunnen uitdragen ?

NOu dit is dus de partij die Wilders gedoogt en oa zegt een verbod op koran lessen in scholen, en andere gebouwen...

eh mogen de verenigingen van de GG of andere kerkelijke instellingen dan ook maar weg .... want je zou zo maar de volgende kunnen zijn...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 mei 2011 23:04

In mijn herinneringen was jij altijd al anti-SGP spons, dus om je hier voor te doen als iemand die vindt dat de SGP altijd consequent was (en dit de laatste druppel was), lijkt me wat overdreven.

Je afkeer van de PVV deel ik in die zin dat ik geen afkeer van de partij ansich heb, de ontvredenheid moet toch ergens een oorzaak hebben immers, maar meer dat ik hun standpunten betreffende immigratie niet volledig deel.

Overigens, dankzij een motie van (mede) de SGP zijn de bezuinigingen op speciaal onderwijs en sociale werkplaatsen afgezwakt dan wel bijgesteld/uitgesteld. Zou zo je de positie die de SGP nu inneemt misschien ook wat meer positief kunnen duiden.

Verder vind ik je stuk tamelijk tendentieus, populistich en warrig gefundeerd. Volgens mij kun je beter je toon iets nuanceren en daarmee dezelfde afkeer met echte argumentatie kracht bij zetten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2011 08:14

Het triomfantelijk hoera-geroep van de adepten van dit kabinet (incl. aanhangsels) doet me denken aan de triomfantelijke arrogantie van paars destijds.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 25 mei 2011 10:42

Optimatus schreef:Het triomfantelijk hoera-geroep van de adepten van dit kabinet (incl. aanhangsels) doet me denken aan de triomfantelijke arrogantie van paars destijds.

je kan tenslotte ook niet iedereen blijmaken :D het is wel zo dat al die mensen die overal een beetje tussen zweven kwa religie en standpunten uiteindelijk nooit blij worden :-oo

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 25 mei 2011 10:49

meribel schreef:
wat is er precies Christelijk aan rechts eigenlijk? Ik zie veel meer raakvlakken met links.

is ook niet anders als mijn persoonlijke mening. heeft derhalve ook niets uitstaande met christelijke religie. links trouwens ook niet.

verder even over die vreemdelingen.................
vreemdelingen die woonden onder het volk Israël moesten inderdaad zeer liefdevol worden opgenomen. er is echter 1 ding wat je niet vermeld.......ze dienden zich volledig aan te passen aan de wetten en regels van het volk waar ze temidden woonden. God gaf zelf de uitzonderingen aan in de burgelijke wetten. ook moesten ze de HEERE God dienen en zijn wetten vrezen. zelfs besneden worden..................

ik denk dat deze informatie jouw zienswijze in een ander daglicht plaatst.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 25 mei 2011 10:54

@spons,

wil of kun je niet begrijpen dat geld verdiend moet worden?. als je jarenlang meer uitgeeft als er binnenkomt ga je uiteindelijk bankroet.
het is een walgelijke linkse gedachte maar net te doen of geld oneindig is, maar we hebben vandaag, morgen en de komende jaren alleen maar tekort,tekort en tekort.

en dan mag jij eens vertellen waardoor dat komt :roll:

je kunt domweg niet doorgaan alsof er niets aan de hand is. dit kabinet doet dat gewoon goed en ruimt het puin van de voorgangers op. het zal er nog veel dieper door moeten.

Terug naar “Archief”