ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: ADD

Berichtdoor Sophie77 » 31 mar 2011 09:29

@ pannenkoek: Vervelend, die tics van je zoon. Vind je wel dat de Clonidine effect heeft? En is het in bepaalde omstandigheden erger? Als 'ie gespannen is etc.?

Onze zoon heeft niet echt lichamelijke tics. Wel heeft hij al vanaf hij kan praten, net als de zoon van gempa, bepaalde woorden/zinnen die hij eindeloos herhaalt. Helaas zijn dat vaak vieze moppen/woorden en het is haast onmogelijk om dat te stoppen. Echt moeilijk/naar/lastig vind ik dat :( .

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mar 2011 09:58

Sophie77 schreef:@ pannenkoek: Vervelend, die tics van je zoon. Vind je wel dat de Clonidine effect heeft? En is het in bepaalde omstandigheden erger? Als 'ie gespannen is etc.?

Onze zoon heeft niet echt lichamelijke tics. Wel heeft hij al vanaf hij kan praten, net als de zoon van gempa, bepaalde woorden/zinnen die hij eindeloos herhaalt. Helaas zijn dat vaak vieze moppen/woorden en het is haast onmogelijk om dat te stoppen. Echt moeilijk/naar/lastig vind ik dat :( .

Dinsdag avond was zijn leerkracht hier van school. Toen hebben we het er nog over gehad. Heb toen ook gezegd dat ik in staat was om er eens 2 wk mee te stoppen of zo. Kijken wat er dan gebeurd, temeer omdat ik me afvraag of het helpt. Hij krijgt er iedere keer een nieuwe bij, en dat is niet de bedoeling. Als hij alleen aan de pc zit, of met lego speelt is er bijna niets aan de hand. Zodra ik zeg dat we gaan eten begint hij. Heb het gevraagd. Het is blijkbaar spannend om met je ouders en broer, zus en zusje aan tafel te zitten. De oudste zoon kan af en toe heel irritant doen, ook naar hem. Die geven we al eens op zijn kop. De oudste ( dochter) kan verder goed met hem omgaan. Maar hij voelt dat hij moet opboxen tegen die 2. Soms gaat het nergens over aan tafel, en hoeft hij niet op te boxen, maar zo voelt hij het wel, geeft ie aan.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 31 mar 2011 10:30

@ Pannenkoek: heeft hij het gevoel dat ie zijn verhaal niet kwijt kan omdat de ouderen hun verhalen veel belangrijker vinden? Wij hebben bij tijden een spreektijd voor iedereen en dan moet de ander gewoon zwijgen om juist de "stille" de kans te geven alles te vertellen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mar 2011 10:47

*Annet* schreef:@ Pannenkoek: heeft hij het gevoel dat ie zijn verhaal niet kwijt kan omdat de ouderen hun verhalen veel belangrijker vinden? Wij hebben bij tijden een spreektijd voor iedereen en dan moet de ander gewoon zwijgen om juist de "stille" de kans te geven alles te vertellen.

Ik sluit niets uit, maar er is genoeg tijd voor hem. Hij komt om half 4 thuis en de oudste 2 soms pas om half 6 dus dan is er tijd genoeg. Maar het is denk juist aan tafel,. Dat is misschien te confronterend of zo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 13:10

pannenkoek schreef:Vanwege de afstand van 25 km blijven ze hier ook tussen de middag op school.
Vroeger had je van die fotorolletjes potjes. daar doe ik hem in.
's Avonds als ik de tafel dek maak ik de flesjes drinken klaar, en zijn med. in zijn broodtrommel.
Ik heb voor overdag een med. bakje. Kan hier voor een wk in doen. Is ideaal. Anders zou ik het ook vergeten. Nu eens per wk klaarmaken en je hebt er veel gemak van.

Onze zoon heeft wel diverse tics. Ja, helaas. Dus dan wordt je wel aan de medicijnen herrinnert. Hij krijgt er Clonidine voor.
Om 7.30 1 Ritalin en 2 Clonidine
Om 12.00 1 Ritalin
en om 18.00 2 Clonidine.
Vreselijk met ogen knipperen, ook een tijd overdreven mond open gedaan, alsof het een tijger was die zijn bek open deed. Dus niet zomaar je mond open doen, maar echt overdreven. Nu loopt ie zijn tong uit te steken. Dochter dacht al dat ie het expres deed, maar dat is niet zo. Het is echt een zielig gezicht.
dan heb ik echt zoiets van 'ach stakker...'

Je kunt ook tics hebben zonder dat je direct ADD of een autistische beperking hebt !
Ieder mens heeft zijn eigen streepjescode en soms is het streepje "tics" niet helemaal door naar boven.
Mijn man had zijn zus jaren niet gezien, ze kwam bij ons, we gingen eten en opeens zag ik dat ze precies dezelfde "tic" hadden :shock:
Toen we een paar weken later een verjaardag hadden in die familie, heb ik op zitten letten. Bleken meerdere tantes/ooms het ook te hebben. Echt exact dezelfde handeling.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 31 mar 2011 13:58

Weet eigenlijk niet wat ik voor verwachting kan hebben van die Concerta, had begrepen dat het dadelijk zou werken maar het lijkt btje averechts te werken..... #-o

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 02 apr 2011 19:38

*Annet* schreef:Weet eigenlijk niet wat ik voor verwachting kan hebben van die Concerta, had begrepen dat het dadelijk zou werken maar het lijkt btje averechts te werken..... #-o

het duurt zeker een poosje voordat je kind gewent is in het begin was zl drukker en emotioneel, dat duurd een week of 3

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 apr 2011 13:33

Fijn om te horen want wij kijken elkaar aan af en toe en zuchten maar eens....

De eerste dagen zei hij zich ook erg sagerijnig te voelen maar gister had ie dat niet meer

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 04 apr 2011 20:27

pannenkoek schreef:
*Annet* schreef:@ Pannenkoek: heeft hij het gevoel dat ie zijn verhaal niet kwijt kan omdat de ouderen hun verhalen veel belangrijker vinden? Wij hebben bij tijden een spreektijd voor iedereen en dan moet de ander gewoon zwijgen om juist de "stille" de kans te geven alles te vertellen.

Ik sluit niets uit, maar er is genoeg tijd voor hem. Hij komt om half 4 thuis en de oudste 2 soms pas om half 6 dus dan is er tijd genoeg. Maar het is denk juist aan tafel,. Dat is misschien te confronterend of zo

Samen aan tafel eten is best een complexe sociale situatie... er wordt heel veel van je verwacht: goed je eten opscheppen, netjes eten, iets vertellen, luisteren naar anderen, blijven zitten, niet knoeien, stil zijn op de juiste momenten, je bord leeg eten etc. Ik denk dat dat al genoeg spanning kan geven voor het verergeren van tics (want tics zijn inderdaad gevoelig voor spanning), ook als er niet hoeft worden opgebokst voor zijn gevoel, heeft ie al genoeg aan z'n hoofd.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 apr 2011 20:43

sinds zo mo geven we hem geen clonidine meer. Dat krijgt ie tegen de tics.
HEt is wel zo dat als je medicijnen slikt je er iedere keer mee geconfronteerd wordt.
Heb het idee dat ie rustiger is in zijn gezicht. Hij zit vnl veel gekke bekken te trekken. Ik kan zo wel een aantal tics opnoemen, daarvan heeft ie er 3 'in zijn gezicht'

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 apr 2011 14:21

wanneer gaan die medicijnen werken? ik wordt er bijna *&^%$# van! Het lijkt eerder averechts te werken. Zegt ie zelf ook. Heb gebeld maar die arts is maandag pas weer aanwezig. Natuurlijk, ik bel bijna nooit alleen als ik het niet meer zie zitten. Heb ik dit weer. Anderzijds, klagen helpt vaak, al lucht het alleen op voor mezelf. Misschien slaat het morgen wel aan?

*Annette*
Majoor
Majoor

ADD

Berichtdoor *Annette* » 13 apr 2011 16:42

Ach wat vervelend *Annet*! Sterkte!
Wat de toekomst brengen moge........

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 apr 2011 22:23

*Annet* schreef:wanneer gaan die medicijnen werken? ik wordt er bijna *&^%$# van! Het lijkt eerder averechts te werken. Zegt ie zelf ook. Heb gebeld maar die arts is maandag pas weer aanwezig. Natuurlijk, ik bel bijna nooit alleen als ik het niet meer zie zitten. Heb ik dit weer. Anderzijds, klagen helpt vaak, al lucht het alleen op voor mezelf. Misschien slaat het morgen wel aan?

Annet,

Hoeveel krijgt hij aan Concerta, en wat is zijn leeftijd, lengte en gewicht?
Misschien kan ik er dan iets over zeggen. Alhier bij 32 kg, 1.55 m en 10 jaar helpt 36 mg prima.
18 deed naar ons gevoel weinig tot niets, 2x 18 was ook te weinig, voelde voor hem ook niet lekker. Weer terug naar 1 x 36 en dat is de beste dosering.
Je moet het wel een week of drie aankijken denk ik om te zien of het wel werkt. Ook het kind moet zelf aan zijn veranderende wereld en gevoel wennen.

Bij ons heeft het zo'n 25 minuten nodig om te gaan werken. In die 25 minuten (en ervoor) worden wij horendol. Erna ontspant hij, en wij ook weer :)
Zo tegen het eind van de middag gaat het allemaal langzaamaan weer moeilijker.
Ik moet zeggen dat wij over de werking behoorlijk tevreden zijn. Het heeft zelfs een gunstig effect op zijn ODD-kant.
De bijwerkingen vinden we minder: iets labieler, slecht eten en daardoor iel worden, groeiachterstand.
Maar: zo is het voor hem leefbaar, en de wereld geen grote oorlog. We kijken uit naar de tijd waarin we langzamerhand kunnen afbouwen.

Annet, geef het wel de tijd.....
En probeer ook de feiten onder ogen te zien: je kind blijft wel dezelfde, met zijn eigen problemen en moeilijkheden, en een hele dikke handleiding. Van jou als ouder wordt een paar jaar topsport verwacht. Het medicijn neemt dat niet weg, het geeft wel een demping, het reguleert, het wordt voor hem leefbaarder. Daarmee ook voor jou als ouder. Verwacht er geen wonderen van. Deze pillen zijn niet genezend.....
Concerta doet iets met de concentratie, een van de vele aspecten van bijvoorbeeld ADHD. Het neemt ADHD als gedragsprobleem niet weg, en alle andere aspecten van ADHD ook niet.
Succes. En volgens mij is het best legaal om als ouders even bij de pakken neer te zitten en vast te stellen dat het zwaar is. Maar daarna dan ook weer de moed zien te vinden om die pakken weer op te nemen en verder te gaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 apr 2011 06:26

Night,

Dank je wel voor je reactie. Mijn zoon is qua gewicht en leeftijd ongeveer net het zelfde als jouw zoon. Hij is 1,47 dus dat maakt ook maar een beetje verschil.

Maandag belde die arts om het er over te hebben. Ze raadde aan om ermee te stoppen en gaf 2 andere opties: Strattera (3 euro per pil!) en dextro amfetamine, die werken ongeveer 5 uur per pil. En wat denk je, het wonder geschiedde. Ze belde op een voor mij onmogelijke tijd, 12.15 uur, komen net de kids uit school. Ik had me teruggetrokken om te bellen. Toen ik uitgebeld was en naar de keuken liep zat kindlief daar rustig aan tafel zijn brood klaar te maken. Ik dacht dat hij nog niet thuis was anders had ik hem allang al gehoord omdat hij geen aandacht kreeg. Zou die pil juist die dag voor het eerst zijn gaan werken? Dus de volgende dag ben ik toch maar doorgegaan met de medicijnen, en het lijkt nu ineens toch aan te slaan.

Bij ons gaf ze in het begin nog als optie om er evt. Ritalin bij te nemen als de concerta uitgewerkt raakt, is dat voor jullie geen optie?

Ik vind het soms wel heel sneu, als hij zo stuiterend en aanwezig is en ik hem steeds rustig probeer te krijgen of corrigeer. Zijn broer zich aan hem ergert, wat zal dat kind later voor herinnering aan zijn jeugd hebben? Zal ie zich niet altijd afgekat voelen? Het is juist ook zo'n sociaal, spontaan en behulpzaam kind.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 23 apr 2011 09:30

Onze jongste zoon is begonnen met ritalin als proefmedicatie, hij tikt en takt in de klas en praat meer, maar ik denk dat dit wel overgaat na een week of drie, tenminste dat hoop ik omdat hij zich nu beter kan concentreren op school.
Hij heeft ADD en dat is er nu pas uitgekomen, op de basisschool haalde hij allemaal tienen zonder op te letten op de vwo lukt dat niet nu zit hij op de Havo en gaat het beter, de mentor heef alle leeraren die hij heeft een mailtje gestuurd om niet te waarschuwen als hij veel praat of tikt.
Van de zeven kinderen is er maar een die geen diagnose add of adhd heeft, maar deze is wel druk en aanwezig.

Terug naar “Archief”