Groot geluid der watergolven!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Groot geluid der watergolven!

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 21:09

Spons schreef:nou ik heb er wel van gehoord, maar om nu te zeggen dat het veelvuldig gebruikt wordt is een ander verhaal !

Ik hoor het in onze kerken betrekkelijk vaak. Heb een aantal keren in de PKN een dienst bijgewoond en daar werd het veelvuldig gebruikt zelfs.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2011 21:15

Om even off-topic door te gaan: het is een term uit de psalmberijming van 1773, uit de tijd van de verlichting. Dus of je er heel blij mee moet zijn, is maar de vraag...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 22:52

TheKeimpe schreef:Om even off-topic door te gaan: het is een term uit de psalmberijming van 1773, uit de tijd van de verlichting. Dus of je er heel blij mee moet zijn, is maar de vraag...

Zo klinkt het alsof alles wat ouder is, maar weggedaan moet worden.
Ik zat n.b. in een gewone hervormde kerk en hoorde deze term meermalen gebruiken. Vond het best mooi. Als iemand een term niet kent, wil niet zeggen dat deze maar niet gebruikt dient te worden, toch ?

Sophielo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sophielo » 16 mar 2011 09:52

Onwetendheid is een normale Nederlandse term, ik hoor hem 'redelijk' vaak en gebruik hem zelf ook. Verder denk ik niet dat al de waterproblemen een straf zijn. Mijns inziens is het allemaal te verklaren te herleiden op andere zaken. Zoals klimaatveranderingen ed.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 mar 2011 09:52

het rijmt wel lekker op geprezen :D
maar komt niet echt uit de tekst van psalm 8 en volgens mij wordt verder ook nergens in de Bijbel
deze naam voor God gebruikt. Ik kende de term persoonlijk ook niet uit een kerkdienst.

@schelpje3: ik denk dat niet de ouderdom het probleem is, maar het probleem is dat de berijming uit de Verlichting stamt. En toen zijn er allemaal enge dingen geschreven/gemaakt die het geloof ondermijnen....

@sophielo: het gaat om de term Opperwezen

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2011 10:36

@ schelpje, sorry voor mijn ontwetendheid, het fijne van een forum is dat ik me niet verlegen voel om wat te vragen als ik het niet weet.
@horeb, dank voor het antwoord, ik heb ps 8 opgezocht maar wij zingen blijkbaar een andere berijming: " Heer, onze Heer, hoe heerlijk en verheven, hebt Gij uw naam op aarde uitgeschreven, machtige God, Gij die uw majesteit, ten hemel over ons hebt uitgebreid"
Ik heb eerst ook op biblija.net gekeken, maar kon daar Opperwezen ook niet vinden, vandaar dat ik het vroeg.

Sorry voor het off topic gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 12:14

meribel schreef:@ schelpje, sorry voor mijn ontwetendheid, het fijne van een forum is dat ik me niet verlegen voel om wat te vragen als ik het niet weet.
@horeb, dank voor het antwoord, ik heb ps 8 opgezocht maar wij zingen blijkbaar een andere berijming: " Heer, onze Heer, hoe heerlijk en verheven, hebt Gij uw naam op aarde uitgeschreven, machtige God, Gij die uw majesteit, ten hemel over ons hebt uitgebreid"
Ik heb eerst ook op biblija.net gekeken, maar kon daar Opperwezen ook niet vinden, vandaar dat ik het vroeg.

Sorry voor het off topic gaan.

Geeft niks. We zijn hier op het forum om van elkaar te leren, toch ?
Ik weet ook lang niet alles. Wij gebruiken in onze kerk dit woord ook niet wekelijks, maar zoals gezegd, als je wel eens elders kerkt, hoor je nieuwe dingen. (of dingen die weggezakt waren :D )
We gaan weer terug naar de golven.
Ik zie af en toe nog steeds nieuwe beelden. Gruwelijk. :?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 mar 2011 13:49

Ik ga toch nog even offtopic door: ik bedoelde mijn opmerking inderdaad in de zin van blijblij (hoewel ik de ondertoon in diens reacties niet deel...), en beslist niet als schoppen tegen het oude.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 14:01

TheKeimpe schreef:Ik ga toch nog even offtopic door: ik bedoelde mijn opmerking inderdaad in de zin van blijblij (hoewel ik de ondertoon in diens reacties niet deel...), en beslist niet als schoppen tegen het oude.

Wat 1 benaming niet op gang brengt :?
Ik vind het verschrikkelijk als ik de Eeuwige hoor. Zie je in vrijzinnige kerken. Ik hoorde het voor het eerst bij de begrafenis van prinses Juliana. Er zit niks in dat woord, tenminste, ik voel het niet. Het is zo vrijblijvend.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2011 14:12

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:Ik ga toch nog even offtopic door: ik bedoelde mijn opmerking inderdaad in de zin van blijblij (hoewel ik de ondertoon in diens reacties niet deel...), en beslist niet als schoppen tegen het oude.

Wat 1 benaming niet op gang brengt :?
Ik vind het verschrikkelijk als ik de Eeuwige hoor. Zie je in vrijzinnige kerken. Ik hoorde het voor het eerst bij de begrafenis van prinses Juliana. Er zit niks in dat woord, tenminste, ik voel het niet. Het is zo vrijblijvend.

Ik weet het niet, Eeuwige is bijbels en Opperwezen komt wel uit berijmde psalmen maar niet uit de bijbel. Zelf voel ik het dan ook eerder andersom,
Misschien iets voor een ander topic?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 16 mar 2011 14:13

Inderdaad, graag weer on-topic ;)
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Terug naar “Archief”