Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 10:00

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat mensen met 1 inkomen veel meer belasting afdragen dan tweeverdieners en dat is ook oneerlijk!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 10:13

Inkomensbelasting draag je af naar rato van inkomen. Tweeverdieners dragen beide af en de fiscale afrekening gaat over het gezamelijk inkomen. Ik zou dus niet weten waarom tweeverdieners minder belasting zouden afdragen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 10:56

Heb ik wel eens gelezen, stond oa in de terdege van een tijdje terug en hier lees ik nog iets erover
http://www.refdag.nl/nieuws/economie/ko ... 0_1_533439
http://www.refdag.nl/nieuws/economie/dr ... d_1_364688

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 01 mar 2011 14:22

Tweeverdieners dragen in principe net zoveel belasting af, iedereen heeft hetzelfde percentage over het inkomen.
Nou wordt in het artikel de situatie vergeleken dat een éénverdienersgezin 40.000 verdiend en een tweeverdieners gezin verdient in totaal 40.000. Het éénverdienersgezin betaald dan meer belasting: logisch, want door het hogere inkomen zit je in een hogere belastingschijf. Zo wordt voor mensen wel een verkeerd beeld gevormd.
Wat wel een verschil is is de inkomensafhankelijke combinatiekorting die de minst werkende partner krijgt. Die krijg je alleen als beide ouders werken en kan fors oplopen. Dit ter stimulering van werkende ouders.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 mar 2011 20:09

ajl schreef:Inkomensbelasting draag je af naar rato van inkomen. Tweeverdieners dragen beide af en de fiscale afrekening gaat over het gezamelijk inkomen. Ik zou dus niet weten waarom tweeverdieners minder belasting zouden afdragen.

De fiscale afrekening gaat per belastingplichtige, en over diens verzamelinkomen, per box berekend.
De vergelijking zoals deze in het RD is voorgesteld gaat wat mank.
Een situatie van 1 papa met € 40.000 inkomen is een andere dan die van 1 papa met € 30.000 inkomen en een mama van € 10.000 inkomen.
Dat gaat vanwege ons fiscale stelsel van schijven dus anders uitpakken qua belastingbedrag.
Dat is de consequentie van ons stelsel. De inkomensafhankelijke combinatiekorting onderstreept dat, en onderstreept ook gelijk waarop ons stelsel uit is: tweeverdieners. Ieder dient bij te dragen aan eigen inkomen, en eigen pensioenopbouw. Onafhankelijkheid.
Waar het mijns inziens vooral even misging in het voorbeeld is het feit dat er een immens bedrag aan kinderopvangtoeslag werd berekend. Ouders met voornoemd inkomensplaatje of voornoemde verdeling maken over het algemeen zulke kosten niet, of niet op die manier.

Ach ja.
Hebben we het te slecht allemaal?
Hebben we er echt problemen mee? Nederland stemt en kiest een volksvertegenwoordiging. Deze maakt wetten. Op andere gebieden zijn er ook zaken die we minder prettig vinden of minder prettig uit vinden komen gezien onze normen en waarden. Zo ook op belastinggebied. Oneerlijk? Dat is denk ik niet het juiste woord. Er wordt nog steeds op een juiste wijze uitvoering gegeven aan bestaande wetgeving :)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boekenstek » 12 mar 2011 20:41

Als je zwart werkt hoef je toch geen belasting te betalen? :-oo

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 mar 2011 10:14

Boekenstek schreef:Als je zwart werkt hoef je toch geen belasting te betalen? :-oo

Je móet het wel maar je doet het gewoon niet...da's wat anders dan niet hoeven 8)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 mar 2011 10:27

Merisja schreef:
Boekenstek schreef:Als je zwart werkt hoef je toch geen belasting te betalen? :-oo

Je móet het wel maar je doet het gewoon niet...da's wat anders dan niet hoeven 8)

heel eigenlijk ben je een dief als je zwart werkt :oops: werd eens tegen mij gezegd.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 mar 2011 18:41

Ja :roll: Hoe meer mensen belasting ontduiken, hoe meer de anderen moeten lappen. Beetje jammer

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 mar 2011 19:01

Acire schreef:Ja :roll: Hoe meer mensen belasting ontduiken, hoe meer de anderen moeten lappen. Beetje jammer

idd, het was maar een klein bedrag wat ik zwart werkte, miss 20 euro in de maand maar die man wees mij erop dat een christelijk iemand dat eigenlijk met een heel bezwaard geweten moet doen. Vond het geld opeens niet meer zo leuk :oops:

doet iedereen hier zelfde belastingaangifte? of laten jullie het doen? zou zoiets ook moeilijk zijn? dat bespaard nl best wel een leuke duit!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 mar 2011 19:15

@PPM wij doen het zelf (mijn moeder kijkt het altijd even na) Voor ons is het heel weinig werk amper een half uurtje denk ik en dan verdien je heel veel geld (in ons geval dan :lol: ) Anders moet ik er mee dan een maand voor werken.
Probeer het anders eens zelf en dan iemand na laten kijken die het altijd zelf doet?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 mar 2011 19:35

ik betaal 40 euro voor een aangifte, degene die dat doet heeft altijd op het belasting kantoor gewerkt en weet van de hoed en de rand. Daar ga ik niet voor tobben.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2011 19:58

*Annet* schreef:ik betaal 40 euro voor een aangifte, degene die dat doet heeft altijd op het belasting kantoor gewerkt en weet van de hoed en de rand. Daar ga ik niet voor tobben.

Ik heb een man die de belastingaangifte een feest vindt. Lekker speuren, lekker schuiven met geld en terugvragen die handel :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 14 mar 2011 20:30

Ik doe de aangifte ook altijd zelf en die van de rest van de familie. Ik vind het wel leuk werk, al neem ik geen enkel risico. Er komt dus onderaan de streep weleens een uitkomst uit die niet altijd leuk is.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2011 22:27

paprikameisje2 schreef:
Acire schreef:Ja :roll: Hoe meer mensen belasting ontduiken, hoe meer de anderen moeten lappen. Beetje jammer

idd, het was maar een klein bedrag wat ik zwart werkte, miss 20 euro in de maand maar die man wees mij erop dat een christelijk iemand dat eigenlijk met een heel bezwaard geweten moet doen. Vond het geld opeens niet meer zo leuk :oops:

Dat vind ik niet zwart werken, maar grijs, omdat je over zo'n klein bedrag geen belasting hoeft te betalen, ook al zou je het opgeven.

Terug naar “Archief”