gansje schreef:1a2b3c schreef:Gansje, Het feit dat je deze vraag stelt geeft aan dat je niet overtuigt bent dat God niet bestaat, anders zou je alles loslaten.
In de Bijbel staat dat zelfs de heidenen weten dat God bestaat, vanwege de schepping en vanwege de wet in hun hart en geweten en in Pred.3:11 staat dat Hij de eeuw in hun hart gelegd heeft.
We weten dus van binnenuit dat we niet alleen hier even tijdelijk zijn, maar dat we voor de eeuwigheid zijn geschapen.
Rom.1:19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. 21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden; Rom.2:15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
De duivel probeert iets anders wijs te maken, en alle stemmen te overschreeuwen maar God belooft dat wie Hem zoekt Hem zeker zal vinden. Dat geldt ook als je tegen je gevoel in zoekt en bidt, of als je het gevoel hebt dat je in het luchtledige bidt.
Inderdaad ben ik niet overtuigt dat God niet bestaat, maar of Jezus Gods Zoon is? En als je eenmaal aan het twijfelen slaat en op zoek gaat wat er over Jezus bekend is. En zo terecht komt bij Joden en Moslims, die de geschiedenissen van het Oude Testament grotendeels kennen en Jezus als mens erkennen, maar niet als Zijn Zoon en daarnaast leest dat Abraham een nageslacht wordt beloofd wat niet te tellen is en dan het handje vol christenen telt. Weet ik bij mezelf, als je belijd dat Jezus Gods Zoon is, gestorven voor de zonden van Zijn kinderen dat je dat alleen kunt geloven, want de feiten zijn ongeloofelijk. En zoals de cathechismus het zegt, "geloven is niet alleen een [color=#4080FF]stellig weten of kennis[color=#4000FF]"De Heilige Geest kan dat in je hart werken, je bent dan dus echt overtuigt van de waarheid van de Bijbel, ook dat je door Christus gekocht bent, omdat je zondig bent. Herken je dat, dat zeker weten?[/color][/color]
Ik kan wel zeggen: alles wat over Hem is geprofeteerd is uitgekomen, en hoe zou het komen dat er dan wel moslims en Joden in Hem gaan geloven, maar het is uiteindelijk gewoon waar wat je zegt: je kunt het alleen maar geloven.
Waarom zouden we nog moeten geloven als we alles kunnen zien, bewijzen, tastbaar maken? Zalig zijn zij die niet zien maar toch zullen geloven zegt Jezus tegen Thomas.
Je gelooft wel dat God bestaat, geloof je dan ook wat Hij zegt in de Bijbel? Misschien kun je eens over de volgende teksten nadenken:
2 Kor.5:7 Want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.
Rom.8:24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
Joh.20:31 maar deze zijn beschreven, opdat u gelooft dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam.
Hebr.11:1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.
Joh.14:11 Geloof Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is, en zo niet, geloof Mij dan om de werken zelf.
Rom.1:17 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Je zegt: je bent dan dus echt overtuigt van de waarheid van de Bijbel, ook dat je door Christus gekocht bent, omdat je zondig bent. Herken je dat, dat zeker weten
Ja ik ben overtuigt van de waarheid van de Bijbel, ik zou niet weten waarom ik de geschiedenisboeken en kerk geschiedenisboeken wel zou geloven en de Bijbelse geschiedenis niet.
En omdat ik geloof dat de Bijbel waar is, Gods Woord is, geloof ik ook dat Jezus Gods Zoon is.
Zowel in het O.T. als in het N.T. staat: Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord (Jezus), in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken Deut.30:14 en Rom.10:8.
Ik geloof dat hij de Zoon van God is en alles heeft volbracht ook voor mij en voor iedereen die dat gelooft.
Dat geloof ik vast en zeker, maar dat 'zeker' kan ik niet bewijzen en dat hoeft ook niet.
Maar geloof gaat zich wel 'bewijzen' in de vruchten. Gal.5:22. (omdat Jezus in de gelovige leeft)
Het is zoals in de natuur, alleen een goede boom die leeft kan goede vrucht voorbrengen. Zo kan alleen iemand die leeft door het geloof vruchten voortbrengen.