Dit is theologiseren. Dat Maria altijd maagd is gebleven is sowieso niet iets wat achteraf bedacht is, maar een interpretatie van de feiten zoals ze er lagen. Dan kun je wel vinden dat die interpretatie niet klopt, maar dat vind ik heel wat anders.Marnix schreef:JA, als er geen kinderen meer kwamen was Jezus wel nog steeds haar eerstgeboren Zoon. Er wordt echter in de Bijbel wel gesproken over Jezus broers dus best kans dat Maria meer kinderen kreeg
De vraag is hoe zo'n mythe ontstaat. Dat heeft te maken met de visie op Maria en blijkbaar ook de visie op seks. Maria ontving Jezus als maagd. En men heeft later bedacht dat ze dat vast altijd gebleven is, want ze is voor hen de heiligste onder de vrouwen en blijkbaar had men het idee dat heiligheid en seksualiteit niet samen gaan. Zelfs als we de Bijbel niet naslaan op het punt of Maria meer kinderen had is dit al een dwaling. Seksualiteit is een geschenk voor man en vrouw, van God. Dus ook voor Jozef en Maria. Daarom snap ik het idee niet dat Maria voor altijd maagd gebleven zou zijn. Waarom vinden mensen dit blijkbaar noodzakelijk of logisch? Volgens mij heeft dat met een vreemde, verkeerde visie op seksualiteit te maken.
Vergeet niet dat pas in de 4e eeuw iemand ging twijfelen aan de maagdelijkheid van Maria, en tóen pas kwamen er uitgebreidere verdedigingen. Ook Calvijn vond dat deze man, Helvidius, "zichzelf erg naïef [heeft] betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus"
De Statenvertaling neemt dit gebruik anders óók over. Was Lot nu Abraham's neef of broer? (Gen. 14:14) en was Laban de broer of oom van Jacob? (Gen. 29:15)Naast de aanwijzingen die er zijn dat Jezus broers zijn (wat men nog kan proberen te weerleggen met het argument dat het geen broers maar neven waren, waar het zelfde woord voor gebruikt kan worden)
is de Bijbel op een ander vlak nog heel duidelijk over dit punt:
24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus. (Matt 1)
Nou staat er nergens zwart op wit dat ze daarna wel gemeenschap hadden, maar de Bijbel wijst hier toch wel duidelijk op door een tijd aan het niet hebben van gemeenschap te hebben. Als ze het niet had voordat Jezus geboren werd is het logisch dat ze dat daarna wel had. Anders had dat tijdsbestek er niet bij hoeven staan.
De Bijbel is geen Koran; tekst is altijd cultuurgebonden. Wat jij 2000 jaar later als vanzelfsprekend in die tekst ziet, is voor mensen uit die tijd bepaald niet vanzelfsprekend. Neem nu deze verzen:
2 Sam. 6:23 Michal, de dochter van Saul, zou kinderloos blijven tot op de dag van haar dood. Volgens jouw 'duidelijke' redenering kreeg ze na haar dood wél kinderen.
Deut. 34:6 En de HEER begroef hem in een vallei in Moab, tegenover Bet-Peor. Tot op de dag van vandaag weet niemand waar zijn graf is. Het is dus 'duidelijk' dat we vanaf vandaag wél weten waar Mozes is begraven?
In Joh 7:3-4 en Mc 3:21 lezen zijn jongere broers Hem de les, dat zouden gelovige Joden nooit doen, alleen oudere familieleden. Evenzozeer is het vreemd dat Jezus Johannes aan Maria toewijst (Joh 19:26-27), een absolute belediging als er nog andere kinderen waren en dús een overtreding van het vierde (voor jullie vijfde) gebod.
Maar eigenlijk is dit een beetje een non-discussie, want er wordt gedaan alsof het niet 'Protestants' zou zijn dat Maria altijd maagd zou zijn gebleven, terwijl alle reformatoren dit geloofden.
Wat ik me dan eigenlijk afvraag; waren er dan drie Jacobussen en volgens jullie? En betwijfelen jullie dat Jezus überhaupt een neef had die Jacobus heette?