het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor vpk » 28 jan 2011 12:33

Schipje schreef:
vpk schreef:zou je anders willen tandemvoeden als jullie baby er is schipje? (zo noemen ze dat toch?)

Ja zo heet dat inderdaad. Ik zou dat wel willen als dochterlief nog drinkt. Maar er valt niet zo heel veel te 'tandemen' want ze drinkt alleen 's ochtends een paar slokjes en ik wil dat dan voor haar ook zo houden, niet dat ik ze dan allebei weer acht keer d.d. aan't voeden ben:wink:.


maar wat ik me dan afvraag, je voeding wordt toch afgestemd aan je kindje? als jullie baby er straks is heb je weer eerst die hele voedzame eerste melk (hoe heet het ook al weer?) en daarna past het zich toch aan aan de behoefte van je kind? kan je lichaam dat dan aanpassen aan de behoefte van 2 kinderen met zo'n 2 jaar verschil? ben ik gewoon erg benieuwd naar..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor cornelia77 » 28 jan 2011 13:55

Ik had het ook wel leuk gevonden om te gaan tandemvoeden. Onze kinderen schelen 15 maanden, dus wat dat betreft had het wel gekund. Maar halverwege de zwangerschap ben ik toch gestopt met voeden omdat ik het niet trok. 's Nachts voeden en dubbel diëten was ik helemaal zat! Ik had een hypo-allergeen dieet voor onze zoon en een suiker/vet arm voor de (lichte) zwangerschapssuiker. Toch vind ik het achteraf wel jammer dat ik niet even heb doorgezet, had het wel een leuke ervaring gevonden. Maar ja, toen was het de goede keuze. Ik vond het zowiezo al pittig, twee zwangerschappen zo dicht op elkaar.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 28 jan 2011 15:42

vpk schreef:
Schipje schreef:
vpk schreef:zou je anders willen tandemvoeden als jullie baby er is schipje? (zo noemen ze dat toch?)

Ja zo heet dat inderdaad. Ik zou dat wel willen als dochterlief nog drinkt. Maar er valt niet zo heel veel te 'tandemen' want ze drinkt alleen 's ochtends een paar slokjes en ik wil dat dan voor haar ook zo houden, niet dat ik ze dan allebei weer acht keer d.d. aan't voeden ben:wink:.


maar wat ik me dan afvraag, je voeding wordt toch afgestemd aan je kindje? als jullie baby er straks is heb je weer eerst die hele voedzame eerste melk (hoe heet het ook al weer?) en daarna past het zich toch aan aan de behoefte van je kind? kan je lichaam dat dan aanpassen aan de behoefte van 2 kinderen met zo'n 2 jaar verschil? ben ik gewoon erg benieuwd naar..

Kan ik me voorstellen :wink: het is ook niet zo alledaags.
Het lichaam zorgt ervoor dat de borstvoeding altijd automatisch word samengesteld voor het jongste kind. Dat betekend dus inderdaad weer colostrum aan het begin, maar ik ben zelf ook heel benieuwd hoeveel dat dan zou zijn. Bij het eerste kind zijn dat maar een paar slokjes maar nu heb ik geen idee omdat het allemaal 'al op gang' is zeg maar.
Maar dochtertjelief heeft van af zondag nog maar drie keer gedronken dus ik vraag me af of ze dan nog drinkt.

Cornelia77, kan me voorstellen dat dat dan bijna niet meer vol te houden is, wat mag je dan nog wel?

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Stip » 31 jan 2011 18:39

Dank voor jullie bemoedigende woorden ;-). Ik zal ook eens zo'n groeicurve aanmaken, ben benieuwd. Dochterlief heeft nu buikgriep en dus diarree en overgeven. Eigenlijk zou ik morgen weer gaan wegen, maar dat doe ik nu maar niet. Heeft weinig nut denk ik omdat eht geen reeel beeld geeft.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Stip » 31 jan 2011 19:57

Inderdaad, die groeicurve ziet er best aardig uit. Ze zakt nu net heel ietsjepietsje onder de gemiddelde lijn, terwijl ze daarvoor er iets boven zat.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 01 feb 2011 11:39

Stip,
De groeicurve van mijn dochter is ook niet spatgelijk. Soms zakt ze iets naar beneden en dan gaat ze weer richting het gemiddelde. En toen zij buikgriep had gehad was ze gewoon magertjes geworden, maar dat trekt wel weer bij. Vervelend he voor die kleintjes als ze ziek zijn! Jouw dochtertje is helemaal zo'n ukkie! Sterkte!

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Stip » 10 feb 2011 17:23

Nou, hier toch begonnen met afbouwen. Ben zelf ziek geweest en eigenlijk daarvoor was ze na een voeding al ontevreden. Ze kreeg echt niet meer genoeg binnen. In eerste instantie gaven we na de middag en avond voeding nog een flesje met bv na, maar toen ik ziek was en mn productie wel erg hard kelderde was de keus snel gemaakt.

Ze drinkt nu 's morgens aan de borst, ik kolf 1x op mn werk en voor ik naar bed ga nog een keer. De rest krijgt ze een fles met half bv en half kv zo kan ze een beetje wennen aan kv. Nu is het weer een tevreden meisje!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2011 16:53

Het is natuurlijk je eigen keus hé, dat je afbouwt en ik wil echt helemaal niet zeurderig overkomen :lol: Maar het is vaak zo dat kinderen een dipje hebben met de 3 a 4 maanden. Je productie verminderd oa doordat je zelf weer actiever wordt. Door wat vaker aan te leggen heb je kans dat het weer omhoog gaat en ze dus weer genoeg heeft.
Zelf at ik veel kwark tijdens de bv periodes.

Maar zie je het niet meer zitten: ze heeft in elk geval behoorlijk wat bv binnen gekregen :wink:

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor J.A. » 12 feb 2011 00:33

Vervelend Stip!

Wat lammetje zegt is waar...denk ook aan veel water drinken, anijs (muisjes) eten, en borstvoedingsthee (de Tuinen) om je produktie hoger te krijgen, mocht je dat nog willen.

Iedere dag/week/maand dat je borstvoeding gegeven hebt, is al heel goed!
Hou er een tevreden gevoel aan over, hoor!

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Sophie77 » 16 feb 2011 22:04

Hier een dubbel gevoel; dochterlief dronk vandaag voor het eerst een halve tuitbeker leeg! De afgelopen 2 maanden heb ik (bijna) elke dag een paar keer geoefend: met een kopje, een tuitbeker, een anti-lekbeker, een rietjesbeker; wat ik ook probeerde: ze deed het niet, of ze dronk 1 a 2 slokjes, volgens mij min of meer per ongeluk. Vanmorgen viel het kwartje en dronk ze achter elkaar uit de tuitbeker. Vanmiddag deed ze het weer, dus ik denk dat ik nu 2 voedingen minder kan gaan geven per dag. Aan de ene kant is dat wat ik wilde, aan de andere kant vind ik het toch wel een beetje jammer. Gelukkig houden we nog 4 voedingen over, dus helemaal zijn we er nog niet vanaf :wink:.

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Loucom » 17 feb 2011 20:31

Collega van mij geeft ook borstvoeding en ze merkte wel dat ze minder gaf omdat ze weer begon te werken. Ze kolft overdag en dus gaat ze nu wat vaker doen, en het komt wel weer iets meer op gang.
Leef je droom.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 feb 2011 21:53

jaaah.. eindelijk droogt het hier een beetje op! van zes keer kolven kan ik nu eindelijk net drie halen!! maar dan is het wel zeeer pijnlijk.... Hopelijk gaat et snel.. verlang zooo naar mijn broodje kaas.

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Stip » 18 feb 2011 08:25

Hoe je de borstvoeding moet opkrikken weet ik wel, maar het is genoeg geweest :) . qua afbouwen gaat het eigenlijk best goed. Gisteren heb ik 2 keer gehaald, maar vannacht kwam ze ineens om 3uur, dus die 2x ga ik vandaag niet halen.

Gisteren ook naar cb geweest, ze was goed gegroeid nu, toch fijn!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor AikonGirl » 20 apr 2011 16:56

Mensenlief, ik ben al de gehele middag aan het voeden. Ze wil maar blijven drinken. :roll:
Gelukkig is Ilona bij oma, anders is het gewoon niet te doen. Moeders die de hele middag op de bank zit te voeden. Bleh.

Zo, genoeg geklaagd, ik heb nog een vraagje ook.

Ik voed nu met tepelhoedje, maar probeer steeds wel even zonder.
Soms gaat dat goed, maar als ze een grote mond heeft gemaakt, klaar is om toe te happen, gaat ze WILD met haar hoofd heen en weer bewegen.
Zodoende kan ze dus nooit goed aanhappen. en word ze dus woedend omdat het niet lukt. Komt dat iemand bekend voor?
Met tepelhoedje doet ze wel normaal.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2011 21:33

AikonGirl schreef:Mensenlief, ik ben al de gehele middag aan het voeden. Ze wil maar blijven drinken. :roll:
Gelukkig is Ilona bij oma, anders is het gewoon niet te doen. Moeders die de hele middag op de bank zit te voeden. Bleh.

Zo, genoeg geklaagd, ik heb nog een vraagje ook.

Ik voed nu met tepelhoedje, maar probeer steeds wel even zonder.
Soms gaat dat goed, maar als ze een grote mond heeft gemaakt, klaar is om toe te happen, gaat ze WILD met haar hoofd heen en weer bewegen.
Zodoende kan ze dus nooit goed aanhappen. en word ze dus woedend omdat het niet lukt. Komt dat iemand bekend voor?
Met tepelhoedje doet ze wel normaal.

Klinkt als het zoekreflex wat alle baby's (horen) te hebben maar via internet is het een beetje moeilijk om er wat over te zeggen. Heb je nog kraamzorg/verloskundigezorg? Kunnen zij niet even meekijken? Het is wel logisch dat Femke met tepelhoedje niet zo wild doet want dan hoeft ze niet te 'zoeken' zeg maar want dat is een overduidelijke uitsteeksel voor haar.
Als het het zoekreflex is dan is het in ieder geval belangrijk dat als ze dat heeft, je haar dan heel snel naar de borst moet duwen, zo'n reflex is meestal maar kort en als je dat niet snel genoeg doet
dan is haar mondje al weer (half) dicht en maakt ze weer een slechte hap.
Hopelijk gaat het gauw beter! Hoeveel dagen is ze nu?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten