Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor marin » 06 feb 2011 12:10

Optimatus schreef:
Vanwaar die haat tegen alles wat ook maar ruikt naar de RKK?



M'n beste Optimatus,

Haten en ruiken is niet aan de orde, maar.... opmerkzaam zijn, dat mag toch.. wat er in het verleden ontstaan is door het Romeinse rijk en daaruit is geestelijk Rome ontstaan en binnen dat systeem van Rome (dat in het boek Daniel profetisch letterlijk is beschreven) mag je de ogen mijns inziens niet voor sluiten.
Het gaat niet om de leden van RKK maar om het systeem, maar dat is een onderwerp opzich!

Zie naar het verleden... en, het is hetzelfde systeem, en misschien keren we wel weer terug naar te tijd van het verleden.. de tijd zal het leren!

Alleen wil ik zeggen.. weest opmerkzaam!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Swimmie » 06 feb 2011 13:20

Optimatus schreef:Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet.

Mede daarom laten wij onze kinderen dopen.

Om me ook maar eens in deze discussie te mengen:
Vanmorgen werd bij ons in de dienst onder andere gelezen uit Galaten 3 waar ook het volgende staat:
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Hieruit blijkt volgens mij overduidelijk dat doop gekoppelt is aan geloof, en moet ik dus concluderen dat dit onmogelijk op kinderen kan slaan (in ieder geval niet op kinderen van een paar weken oud).

Het lijkt me niet dat Paulus iets schrijft wat tegen de woorden van Jezus ingaat. En dus lijkt me de uitleg van Optimatus niet in kloppen.

Blijf onderzoeken!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 06 feb 2011 13:21

Swimmie schreef:
Optimatus schreef:Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet.

Mede daarom laten wij onze kinderen dopen.

Om me ook maar eens in deze discussie te mengen:
Vanmorgen werd bij ons in de dienst onder andere gelezen uit Galaten 3 waar ook het volgende staat:
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Hieruit blijkt volgens mij overduidelijk dat doop gekoppelt is aan geloof, en moet ik dus concluderen dat dit onmogelijk op kinderen kan slaan (in ieder geval niet op kinderen van een paar weken oud).

Het lijkt me niet dat Paulus iets schrijft wat tegen de woorden van Jezus ingaat. En dus lijkt me de uitleg van Optimatus niet in kloppen.

Blijf onderzoeken!


Precies!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor marin » 06 feb 2011 13:52

Swimmie schreef:
Optimatus schreef:Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet.

Mede daarom laten wij onze kinderen dopen.

Om me ook maar eens in deze discussie te mengen:
Vanmorgen werd bij ons in de dienst onder andere gelezen uit Galaten 3 waar ook het volgende staat:
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Hieruit blijkt volgens mij overduidelijk dat doop gekoppelt is aan geloof, en moet ik dus concluderen dat dit onmogelijk op kinderen kan slaan (in ieder geval niet op kinderen van een paar weken oud).

Het lijkt me niet dat Paulus iets schrijft wat tegen de woorden van Jezus ingaat. En dus lijkt me de uitleg van Optimatus niet in kloppen.

Blijf onderzoeken!



Zeker, daarom zegt Paulus ook over de manier van dopen o.a. het volgende: "Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".(Col.2:12)

Daarom zijn de kinderen zegt Paulus ook geheiligd in de ouders, totdat zij zelf de Here Jezus lief krijgen en begrijpen dat Hij voor hen ook Verlossing heeft geschonken, maar dat is een persoonlijke zaak tussen God en de mens.
De doop is dan ook een bevestiging van je geloof, die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal behouden worden, zegt de Here Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor elbert » 06 feb 2011 15:26

Swimmie schreef:Hieruit blijkt volgens mij overduidelijk dat doop gekoppelt is aan geloof,
De vraag is niet of doop en geloof aan elkaar gekoppeld zijn, maar hoe. Dat er een verband bestaat, daar is iedereen het over eens.
In het geval van die kerken waarin ook kinderen gedoopt worden (en dat is de meerderheid), is de koppeling er eentje waarbij de ouders geloven en de kinderen daarbij inbegrepen zijn. Voor degenen die dat te ver vinden gaan (omdat de kinderen zelf niet zouden geloven): in de Bijbel vind je ook gevallen waarin mensen naar Jezus komen voor de genezing van hun kind, of verwante, of vriend. In al die gevallen geneest Jezus ziende op hun geloof. Voorbeelden: de hoofdman over honderd (Matth. 8 ), het dochtertje van Jairus (Matth. 9), de Kananese vrouw (Matth. 15), de vrienden van de verlamde man enz. Met daarbij Jezus' opmerking: "u geschiedde naar uw geloof". Nu is de doop geen teken van lichamelijke genezing, maar wel van geestelijke genezing. Zou je voor het lichamelijke met je kind wel naar Jezus mogen, en met het geestelijke niet? Of als je kind ziek is, ga je dan pas naar de dokter als hij/zij oud genoeg is om daar zelf over te beslissen? Of was je de kleren van de kinderen pas als ze daar zelf om vragen? En doe je ze pas in bad als ze daar zelf om gaan vragen? Natuurlijk niet: je vraagt van het kind wat het kind kan geven, maar je onthoudt hem/haar de Dokter niet!

marin schreef:Daarom zijn de kinderen zegt Paulus ook geheiligd in de ouders, totdat zij zelf de Here Jezus lief krijgen en begrijpen dat Hij voor hen ook Verlossing heeft geschonken, maar dat is een persoonlijke zaak tussen God en de mens.
Volgens 1 Kor. 7:14 zijn de kinderen heilig, net zo heilig dus als hun gelovige ouder(s) (1 Kor. 1:2). Als je de Bijbel nagaat op het woordje "heilig" in verband met mensen, dan heeft dit altijd betrekking op mensen die tot het volk van God behoren. In het geval van het NT dus tot mensen die tot de christelijke gemeente behoren en die dus als christenen beschouwd worden. Hun komt dan ook de doop toe, overigens niet vanwege zichzelf, maar vanwege hoe God hen behandelt: als behorend tot Zijn gemeente.
Verder is dat natuurlijk niet in tegenspraak met het gegeven dat ze ook zelf God moeten leren kennen en dienen. Want zonder dat zullen ze afvalligen blijken te zijn.

marin schreef:Zeker, daarom zegt Paulus ook over de manier van dopen o.a. het volgende: "Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".(Col.2:12)
Bij teksten als deze (en bijv. Rom. 6) moeten we ons altijd bedenken dat Paulus hier tegen gedoopte mensen spreekt. Het is dus nader onderwijs over de betekenis van de doop die ze reeds ontvangen hebben, niet een soort doopcatechese voorafgaand aan de doop. Of eigenlijk gaat het nog veel dieper, want het reikt heen naar wat Christus voor ons gedaan heeft, nog voordat we geloofden. Dat is overigens typisch Paulus: zijn theologie is helemaal gebaseerd op de heilsfeiten, zie daarvoor ook bijv. dit topic. Dat heeft niet met de manier van dopen te maken, maar met de grond van de doop: wat Christus voor ons gedaan heeft en dat we door Zijn heilswerk in Hem begrepen zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 06 feb 2011 15:31

elbert schreef:
Swimmie schreef:Hieruit blijkt volgens mij overduidelijk dat doop gekoppelt is aan geloof,
De vraag is niet of doop en geloof aan elkaar gekoppeld zijn, maar hoe. Dat er een verband bestaat, daar is iedereen het over eens.
In het geval van die kerken waarin ook kinderen gedoopt worden (en dat is de meerderheid), is de koppeling er eentje waarbij de ouders geloven en de kinderen daarbij inbegrepen zijn. Voor degenen die dat te ver vinden gaan (omdat de kinderen zelf niet zouden geloven): in de Bijbel vind je ook gevallen waarin mensen naar Jezus komen voor de genezing van hun kind, of verwante, of vriend. In al die gevallen geneest Jezus ziende op hun geloof. Voorbeelden: de hoofdman over honderd (Matth. 8 ), het dochtertje van Jairus (Matth. 9), de Kananese vrouw (Matth. 15), de vrienden van de verlamde man enz. Met daarbij Jezus' opmerking: "u geschiedde naar uw geloof". Nu is de doop geen teken van lichamelijke genezing, maar wel van geestelijke genezing. Zou je voor het lichamelijke met je kind wel naar Jezus mogen, en met het geestelijke niet? Of als je kind ziek is, ga je dan pas naar de dokter als hij/zij oud genoeg is om daar zelf over te beslissen? Of was je de kleren van de kinderen pas als ze daar zelf om vragen? En doe je ze pas in bad als ze daar zelf om gaan vragen? Natuurlijk niet: je vraagt van het kind wat het kind kan geven, maar je onthoudt hem/haar de Dokter niet!

marin schreef:Daarom zijn de kinderen zegt Paulus ook geheiligd in de ouders, totdat zij zelf de Here Jezus lief krijgen en begrijpen dat Hij voor hen ook Verlossing heeft geschonken, maar dat is een persoonlijke zaak tussen God en de mens.
Volgens 1 Kor. 7:14 zijn de kinderen heilig, net zo heilig dus als hun gelovige ouder(s) (1 Kor. 1:2). Als je de Bijbel nagaat op het woordje "heilig" in verband met mensen, dan heeft dit altijd betrekking op mensen die tot het volk van God behoren. In het geval van het NT dus tot mensen die tot de christelijke gemeente behoren en die dus als christenen beschouwd worden. Hun komt dan ook de doop toe, overigens niet vanwege zichzelf, maar vanwege hoe God hen behandelt: als behorend tot Zijn gemeente.
Verder is dat natuurlijk niet in tegenspraak met het gegeven dat ze ook zelf God moeten leren kennen en dienen. Want zonder dat zullen ze afvalligen blijken te zijn.

marin schreef:Zeker, daarom zegt Paulus ook over de manier van dopen o.a. het volgende: "Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".(Col.2:12)
Bij teksten als deze (en bijv. Rom. 6) moeten we ons altijd bedenken dat Paulus hier tegen gedoopte mensen spreekt. Het is dus nader onderwijs over de betekenis van de doop die ze reeds ontvangen hebben, niet een soort doopcatechese voorafgaand aan de doop. Of eigenlijk gaat het nog veel dieper, want het reikt heen naar wat Christus voor ons gedaan heeft, nog voordat we geloofden. Dat is overigens typisch Paulus: zijn theologie is helemaal gebaseerd op de heilsfeiten, zie daarvoor ook bijv. dit topic. Dat heeft niet met de manier van dopen te maken, maar met de grond van de doop: wat Christus voor ons gedaan heeft en dat we door Zijn heilswerk in Hem begrepen zijn.
Dat er meer kerken kindeddopen dan geen, zou betekenen dat de meesten altijd gelijk hebben.
Dan zou dat de RKK zijn, nee, er zijn meer ongelovigen dan gelovigen, dus de ongelovigen hebben gelijk,
Jezus voorzegt terug te zullen komen, zich afvragende of er nog waar geloof is...Elders gaat het over een KLEIN ''kuddeke''.
Als we ons aan de Schrift houden, moeten we aannames op basis van verschillende winden van leer wegdoen. de doop is een sterven met Jezus, om met Hem ook weer op te staan, en een bede van een goed geweten, volgend op de bekering, en wedergeboorte, waarvan een baby niet kan getuigen.
WAAROM IS HET TOCH ZO VRESELIJK MOEILIJK OM DE BIJBEL TE VOLGEN IPV EEN TRADITIE EN THEOLOGIE???
De Schrift alleen, sola scriptura BELIJDEN WE!!
Dat liegen we dus gewoon.

Iemand die een bijbel krijgt voor het eerst van zijn leven en het Boek bestudeerd, zal het niet in zijn hoofd halen om zelfs maar te denken aan de doop van een baby.

Gebruikersavatar
gave_meid
Majoor
Majoor
Berichten: 2385
Lid geworden op: 16 jun 2004 15:16
Locatie: Betuwe.

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor gave_meid » 06 feb 2011 23:58

Ik wil een verzoek indienen.
Ik zou graag willen zien dat deze discussie weer ontopic gaat. (graag ook zonder het vele gebruik van 'Caps lock')
'k vond de hele discussie net zo interessant om te lezen. :)
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor elbert » 07 feb 2011 08:18

gave_meid schreef:Ik wil een verzoek indienen.
Ik zou graag willen zien dat deze discussie weer ontopic gaat. (graag ook zonder het vele gebruik van 'Caps lock')
'k vond de hele discussie net zo interessant om te lezen. :)
Het is weer wat opgeschoond.
Overigens ging dit topic oorspronkelijk over de vraag waarom onze kinderen worden gedoopt, niet om de vraag of het mag of niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 08:48

elbert schreef:
gave_meid schreef:Ik wil een verzoek indienen.
Ik zou graag willen zien dat deze discussie weer ontopic gaat. (graag ook zonder het vele gebruik van 'Caps lock')
'k vond de hele discussie net zo interessant om te lezen. :)
Het is weer wat opgeschoond.
Overigens ging dit topic oorspronkelijk over de vraag waarom onze kinderen worden gedoopt, niet om de vraag of het mag of niet.

Dan lijkt mij het antwoord vrij simpel;

Wij dopen onze kinderen , omdat onze ''heiligen'', de Reformatoren nog niet ver genoeg teruggegaan zijn naar de basis van het christendom.
We noemen het de verbondsdoop, maar het verbond waar wij in mogen komen, betreden we pas bij bekering, en het teken daarvan is de beker, door Jezus Zelf ingesteld.
De bijbel is overduidelijk, hier. Jezus stelde NIET de doop in als lidmaatschap van het verbond, voor zo ver ik kan lezen.
De doop is het teken van verandering.
iemand die een stukje brood doopt in olie of iets anders verandert dat brood, de smaak, de kleur, alles verandert,en zo is het ook bij de doop.
We hechten meer waarde aan de traditie, en wat er op catechesatie ingestampt wordt, dan wat er letterlijk in de heilige Bijbel staat, waar nietsaan mocht worden toegevoegd, middels aannames, weglatingen enz.
Waarom zijn we zo onverdraagzaam en overtuigd van het gelijk van de denominatie waar we toevallig in zijn opgegroeid?
Iedereen heeft de plicht de Schrift te onderzoeken, zoals deze ons is nagelaten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor JeeWee » 07 feb 2011 08:52

Bastiaan30 schreef:onverdraagzaam

Dat nou net dit woord me zo opvalt in zo'n heel betoog...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 08:56

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:onverdraagzaam

Dat nou net dit woord me zo opvalt in zo'n heel betoog...

Tsja, ik ben ook maar een mens...
:-)
En ga nu eens op de rest in..of wou je na het opschonen en mod-werk gelijk weer beginnen met afleidingsmanoevres?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 10:35

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:onverdraagzaam

Dat nou net dit woord me zo opvalt in zo'n heel betoog...


Zoals ik al eerder schreef: "Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet."
De doop van kinderen of volwassenen en het avondmaal als sacrament zijn net zo onlosmakelijk met het christelijk geloof verbonden als een onvoorwaardelijk geloof in de Heilige Drievuldigheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 12:14

Optimatus schreef:
schaapje schreef:@Optimatus

Ik wil wel geloven dat jij als protestant niet antirooms bent, want anders wordt je niet meer
uit genodigd om orgel te spelen. :D


Ik heb geen reden om niet te spelen in andere kerkgenootschappen dan het mijne. God laat Zich ook in de RKK vinden. Degenen die beweren dat dit niet zo is, WILLEN Hem daar niet vinden of, erger, willen verhinderen dat anderen Hem daar vinden. Feitelijk gaan zij bepalen wie God waar mag vinden en pretenderen, gewild of ongewild, voor God te gaan bepalen waar Hij Zich vinden laat - en dat is nogal aanmatigend, naar mijn mening.

En Bastiaan, als je niet tot een kerkgenootschap behoort, dan kun je moeilijk van WIJ spreken. Wij - mensen die behoren tot een kerkgenootschap en daarmee tot de Kerk - vormen een gemeenschap. Mensen die daar buiten staan, om welke reden dan ook, kunnen niet over wij spreken als zij daarmee een kerkgenootschap bedoelen waar zij geen deel van uitmaken.

Vervangingsleer is niet van toepassing. Het is veeleer zo dat het jodendom een kleine groep mensen is die op het station staan te wachten op de Trein die reeds gepasseerd is. Daarmee is het jodendom feitelijk irrelevant geworden voor het christendom, behoudens als oorsprong van het christendom. Het jodendom is te vergelijken met de oude spelling, toen wij nog visch en deelen schreven in plaats van vis en delen. Het christendom is actueel, het jodendom is voltooid verleden tijd voor de christen. Het jodendom (en de islam) blijft derhalve in allerlei riten (zoals het verminken van kleine jongens) hangen (het wordt tijd dat dit in Nederland verboden wordt, net als ritueel slachten), maar Gode zij dank mogen wij onze jongens en meisjes dopen in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest.


Maar in Openbaring staat dat er mensen zijn van de "synagoge des satans", en dat zijn mensen die zeggen dat zij Joden zijn, maar zijn het niet (Openb. 2 : 9). En dat is exact wat er in veel kerken gebeurt. Men zegt dat men het Verbondsvolk van God is, en dat de Kerk Israël is, dat is wel de vervangingsleer! Dat geeft meteen de ernst van die leer, en dus de kinderdoop aan!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor meribel » 07 feb 2011 12:21

@bastiaan30
ik heb nog niet eerder gereageerd, omdat ik mij volledig kan vinden in de antwoorden van Elbert en er ook echt niets aan zou kunnen toevoegen.
maar die laatste opmerkingen van jou verbaast mij heel erg: wil jij zeggen dat de kerken die de kinderdoop belijden kerken van satan zijn?!?!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 12:24

Wie zijn anders mensen die zich joden noemen en het niet zijn, Is dit niet de bijbel die de vervangingsleer benoemt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten